Likumprojekts
Izdarīt Informācijas atklātības likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 24.nr.; 2003,
6., 12., 21.nr.; 2004, 2., 6.nr.; 2006, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. 5.pantā:
aizstāt otrās daļas 3.punktā vārdus
"saskaņā ar likumu "Par iepirkumu valsts vai pašvaldību
vajadzībām"" ar vārdiem "saskaņā ar Publisko iepirkumu
likumu";
papildināt otro daļu ar 7.punktu šādā
redakcijā:
"7) kas ir Ziemeļatlantijas līguma
organizācijas informācija "UNCLASSIFIED"
vai Eiropas Savienības informācija "LIMITE"."
2. Papildināt 16.panta trešo daļu aiz
vārda "disciplināratbildības" ar vārdiem "vai
kriminālatbildības".
3. Izteikt pārejas noteikumu 6.punktu
šādā redakcijā:
"6. Ministru kabinets līdz 2006.gada
1.jūlijam izdod šā likuma 9.panta ceturtajā daļā un 13.panta trešajā un
ceturtajā daļā minētos noteikumus."
4. Papildināt pārejas noteikumus ar 6.1 punktu
šādā redakcijā:
"6.1 Ministru kabinets
līdz 2007.gada 1.janvārim izdod šā likuma 10.panta piektajā un sestajā daļā un
18.panta otrajā daļā minētos noteikumus."
5. Aizstāt pārejas noteikumu 7.punktā
vārdus un skaitļus "līdz 2006.gada 30.jūnijam" ar vārdiem un
skaitļiem "līdz 2006.gada 31.decembrim".
Tieslietu ministrs
G.Grīnvalds
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Kļūstot par Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (turpmāk- NATO) un Eiropas Savienības dalībvalsti, Latvija uzņēmās nodrošināt NATO un Eiropas Savienības institūciju radītās informācijas drošību. Latvijā ir veikti pasākumi, lai nodrošinātu NATO un Eiropas Savienības klasificētās informācijas (Cosmic Top Secret, Top secret, Secret, Confidential, Restricted) drošību, taču sadarbības ietvaros tiek saņemta arī NATO informācija Unclassified un Eiropas Savienības informācija Limite. NATO un Eiropas Savienība neuzskata šo informāciju par klasificētu, tomēr tā nav vispārpieejama informācija. Ievērojot, ka patreiz Latvijas normatīvos aktos nav noteikta kārtība, kā aizsargājama NATO informācija Unclassified un Eiropas Savienības informācija Limite, tās izmantošana un aizsardzība tiek skaidrota atšķirīgi. Minētais jautājums aktualizēsies NATO sanāksmes sagatavošanās laikā, kad būtiski palielināsies saņemtās NATO informācijas apjoms. Informācijas atklātības likums
(turpmāk Likums) paredz vairāku Ministru kabineta noteikumu izdošanu
(Likuma 10.panta piektā un sestā daļa, 18.panta otrā daļa). Par minētajos
likuma pantos Ministru kabinetam doto uzdevumu izpildi ir atbildīgs Īpašu
uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāts. Likumā doto deleģējumu noteiktajā
termiņā (līdz 2006.gada 1.jūlijam) nav iespējams izpildīt sekojošu objektīvu
iemeslu dēļ. Ministru kabineta noteikumu
projekts Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā (Likuma
10.panta sestā daļa) ir saskaņošanas stadijā. Projekta precizēšanai
atbilstoši atzinumu sniedzēju priekšlikumiem un iebildumiem, panākot
maksimāli saskaņotu viedokli starp iestādēm, kurām šīs normas būs saistošas
un kas nodrošinātu vienotu izpratni par noteikumu mērķi un veicinātu
vienveidīgu piemērošanu, nepieciešams attiecīgs termiņa pagarinājums. Noteikumu par kārtību, kādā
iestādes rīcībā esošo informāciju nodod atklātībai un atkalizmantošanai, un
noteikumu par kārtību, kādā tiek piešķirtas ekskluzīvas tiesības un
publiskota informācija par šādu tiesību piešķiršanu (Likuma 10.panta piektā
daļa un 18.panta otrā daļa) izstrādei Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās
pārvaldes lietās sekretariāta vadībā ir izveidotas divas pastāvīgas darba
grupas, kuru sastāvs tiks apstiprināts ar Ministru prezidenta rīkojumu. Ņemot vērā informācijas atkalizmantošanas
jautājuma specifiku, kā arī ekskluzīvu tiesību piešķiršanas jautājuma
novitāti un samērā īso piemērošanas praksi arī Eiropas Savienības dalībvalstu
ietvaros, ir nepieciešama minētā jautājuma padziļināta izpēte un esošās
ārvalstu pieredzes rūpīga analīze, kā arī efektīva sadarbība ar institūcijām,
kas nodod informāciju ekskluzīvai izplatīšanai Latvijā. Likumā 5.panta otrās daļas 3.punktā
nepieciešams novērst atsauci uz likumu Par iepirkumu valsts vai pašvaldību
vajadzībām, kurš š.g. 1.maijā ir zaudējis spēku. Likuma 16.panta trešā daļā ir paredzēts, ka ja persona neatļauti izpaudusi informāciju, kas atzīta par ierobežotas pieejamības informāciju, tā saucama pie disciplināratbildības. Šo likuma normu ir nepieciešams precizēt, jo Krimināllikuma 200. un 329.pants paredz kriminālatbildību par neizpaužamo ziņu izpaušanu (kas nav valsts noslēpums). |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta grozījums paredz NATO informāciju Unclassified un Eiropas Savienības informāciju Limite atzīt par atsevišķu ierobežotas pieejamības informācijas kategoriju, papildinot Informācijas atklātības likuma 5.panta otro daļu ar 7.punktu. Tādā veidā tiktu nodrošināts, ka ar šo informāciju iepazīstas tikai ierobežotu personu loks sakarā ar darba vai dienesta pienākumu veikšanu. Saskaņā ar NATO dokumentu
C-(2002)60 NATO neklasificētās informācijas kontrole (The Management of Non-Classified NATO Information) un Eiropas
Savienības Padomes
Ģenerālsekretariāta 2006.gada 16.marta dokumentu 5847/06 Limite marķētu
dokumentu apstrāde (Handling of
documents marked LIMITE) NATO informācijai Unclassified un Eiropas Savienības informācijai
Limite ir noteikts ierobežotas pieejamības informācijas statuss. Likumprojekts paredz izdarīt
grozījumus Informācijas atklātības likuma Pārejas noteikumu 6.punktā,
pagarinot Informācijas atklātības likuma 10.panta piektajā un sestajā daļā,
kā arī 18.panta otrajā daļā minēto noteikumu izdošanas termiņu līdz 2007.gada
1.janvārim, un attiecīgi pagarinot Ministru kabineta 1999.gada 3.augusta
noteikumu Nr.275 Kārtība,
kādā valsts pārvaldes iestāžu un pašvaldību iestāžu rīcībā esošā informācija
nododama atklātībai
spēkā esamības termiņu līdz 2006.gada 31.decembrim. Likumprojektā tiek aizstāta atsauce
uz spēku zaudējušu likumu Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām ar
atsauci uz Publisko iepirkumu likumu, kas ir stājies spēkā š.g. 1.maijā. Likumprojektā ir paredzēts, ka persona, kura neatļauti izpaudusi ierobežotās pieejamības informāciju var tikt saukta pie disciplināratbildības vai pie kriminālatbildības. |
3. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
Nav |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
|
||
|
2006.gads |
2007.gads |
2008.gads |
2009.gads |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likumpro-jekts šo jomu
neskar. |
Likumpro-jekts šo jomu
neskar |
Likumpro-jekts šo jomu
neskar |
Likumpro-jekts šo jomu
neskar |
Likumpro-jekts šo jomu
neskar |
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Likumpro-jekts šo jomu
neskar. |
-41,4 |
-35,4 |
-35,4 |
-35,4 |
3. Finansiālā
ietekme |
-41,4 |
-35,4 |
-35,4 |
-35,4 |
|
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumpro-jekts šo jomu
neskar. |
Likumpro-jekts šo jomu
neskar. |
Likumpro-jekts šo jomu
neskar. |
Likumpro-jekts šo jomu
neskar. |
Likumpro-jekts šo jomu
neskar. |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: 1. Ieņēmumi, t.sk.: 1) budžeta
finansējums II. Izdevumi
(Datu valsts inspekcija) (Ls), t.sk.: 1) algas; (divām štata vietām) daļas vadītājs 560Ls x 12
=6720Ls vecākais referents 350Ls x 12
=4200Ls 2)piemaksas, prēmijas; piemaksas 20% apmērā 6720Ls + 4200Ls x 20% =2184Ls 3) pabalsti un kompensācijas; atvaļinājuma pabalsti- 560Ls +
350Ls =910Ls 4) sociālā apdrošināšana; atalgojums 14014Ls x 24,09%
=3376Ls 5) administrācijas
izmaksas; pasta, tel. interneta, sakaru u.c pakalpojumu apmaksa pasta pakalpojumi 0,64Ls x 30 ierakstītas vēstules x 2 darbinieki x x12mēn =460Ls tālruņu pakalpojumu apmaksa 40Ls x 2 darbinieki x 12mēn =960Ls interneta apmaksa 7,5Ls x 2 darbinieki x 12mēn =180Ls kurjerpasts 12,5Ls x 2 darbinieki x x12mēn =300Ls ar administrācijas darbības nodrošināšanu saistītie pakalpojumi piecu apmācības semināru rīkošana telpas 210Ls, lektors 300Ls, kafijas pauze 40Ls x 5 =2750Ls, tulkošanas darbi viena lpp. 5Ls x 160 lpp =800Ls informatīvie bukleti 3000gab x 0,35Ls x +250Ls sagatavošana =1300Ls iekārtu un inventāra remonts un
apkope 80Ls x 12mēn =960Ls telpu uzturēšana un apkope 10Ls
x 12mēn =120Ls telpu īre 6Ls x 6m2 x
2darbinieki x 12mēn =846Ls 6) komandējumi un dienesta braucieni; 10 komandējumi divu darbinieku divi apmācības
braucieni 6 komandējumi dalībai ES darba
grupās 10 braucieni x 850Ls=8500Ls Dienas nauda (Brisele) 33Ls x 5 dienas =165Ls Viesnīca (Brisele) 150Eur x 4 dienas = 421Ls Aviobiļete(Brisele) 260Ls + 165Ls dienasnauda + 421Ls viesnīca =846Ls 7) materiālu,
energoresursu un mazvērtīgā inventāra iegāde kancelejas preces un inventārs
10Ls x 2 darbinieki x 12mēn =240Ls apkure, apgaismošana,
enerģētiskie materiāli 15Ls x 2 x 12 =360Ls kārtējais remonts un
uzturēšanas materiāli 10Ls x 2 x 12 =240Ls 8) kapitālie
izdevumi un vienreizēji pasākumi; datori un monitori 800Ls x 2
=1600Ls printeris 250Ls barošanas bloki 60Ls x 2 =120Ls
programmatūra un intelektuālais īpašums WinRar 20Ls x 2 darbinieki =40Ls Antivīruss Kasperski 20Ls x 2 darbinieki =40Ls XP 90Ls x 2 darbinieki =180Ls Tildes birojs 86Ls x 2 darbinieki =172Ls Office Pro 270Ls x 2 darbinieki =540Ls kancelejas mēbeles un telpu iekārta galds 170Ls x 2 =340Ls biroja krēsls 75Ls x 2 =150Ls apmeklētāju krēsls 40Ls x 4 =160Ls dokumentu skapis 105Ls x 3 =315Ls apģērbu skapis 85Ls atkritumu tvertne 6 x 2 =12Ls žalūzijas 75Ls x 2 =150Ls papīra smalcinātājs darbam ar ierobežotas pieejamības informāciju 250Ls tālrunis 15Ls x 2 =30Ls seifs 650Ls datortīkla paplašināšana jaunajās telpās Swich 110Ls Lokālā tīkla ievilkšana 690Ls tālruņa pieslēgums 70Ls x 2
=140Ls |
0 0 0 0 0 0 0 0 0 |
41,4 10,9 2,2 0,9 3,4 8,7 8,5 0,8 6,0 |
35,4 10,9 2,2 0,9 3,4 8,7 8,5 0,8 0 |
35,4 10,9 2,2 0,9 3,4 8,7 8,5 0,8 0 |
35,4 10,9 2,2 0,9 3,4 8,7 8,5 0,8 0 |
6. Cita informācija |
Saskaņā ar 2003.gada 15.maijā
Saeimā pieņemtajiem grozījumiem Informācijas atklātības likumā, likuma
ievērošanu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā uzrauga Datu valsts
inspekcija. Informācijas atklātības likuma
darbības uzraudzība ir ne mazāk būtiska kā Fizisko personu datu aizsardzības
likuma uzraudzība, jo izriet no Satversmē noteiktajām pamattiesībām tiesības
brīvi iegūt un izplatīt informāciju, kas noteiktas Satversmes 100.pantā un
tiesības uz privātās dzīves neaizskaramību, kas noteiktas Satversmes
96.pantā. Likumprojekts Grozījumi
Informācijas atklātības likumā paredz NATO informāciju Unclassified un
Eiropas Savienības informāciju Limite atzīt par atsevišķu ierobežotas
pieejamības informācijas kategoriju. Līdz šim informācijas ar apzīmējumu Unclassified un Limite aprite netika reglamentēta.
Nosakot augšminēto informāciju par atsevišķu ierobežotas pieejamības
informācijas kategoriju, Datu valsts inspekcijai, kā Informācijas atklātības
likuma ievērošanu uzraugošai iestādei, ir nepieciešamas papildus divas štata
vietas. Divas štata vietas nepieciešamas,
lai nodrošinātu papildu kapacitāti, ņemot vērā paredzamo kontroles darba
apjoma palielināšanos un nepieciešamību nodrošināt valsts iestāžu darbinieku
apmācību un sabiedrības informēšanu. Pamatojoties uz praksi personas
datu aizsardzības jomā, var prognozēt, ka Datu valsts inspekcija gada laikā
papildus izskatīs 40-80 kontroles lietas saistībā ar Informācijas atklātības
likumu ierobežotas pieejamības informāciju Unclassified un Limite. Tāpat
var prognozēt, ka būs nepieciešamas 10-20 juridiskas konsultācijas nedēļā pa
tālruni vai klātienē. Apmācības jomā nepieciešams: 1. amatpersonām un tiesnešiem
domāto jau esošo apmācības programmu ietvaros iekļaut tēmu par informācijas
atklātību; 2. rīkot speciālās apmācības
programmas seminārus un apmācības kursus informācijas atklātības jomā
ierobežotas pieejamības informācijas kontekstā; 3. sagatavot un izplatīt īpaši
amatpersonām domātus informatīvos materiālus (bukleti, mācību filmas u.c.),
akcentējot jautājumus, kas īpaši jāapsver, lemjot par informācijas sniegšanu.
Mācību materiālu un informatīvo
materiālu sagatavošana aizņems 3-4 mēnešus un sākot ar 2007.gada II ceturksni
Datu valsts inspekcija uzsāks apmācības par ierobežotas pieejamības
informācijas apriti (Unclassified un Limite) tematiku. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav nepieciešams |
|||
2. Cita informācija |
Nav |
|||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Latvijas pienākums ir nodrošināt saņemtās Eiropas Savienības informācijas Limite drošību atbilstoši Eiropas Savienības Padomes Ģenerālsekretariāta 2006.gada 16.marta dokumentam 5847/06 Limite marķētu dokumentu apstrāde (Handling of documents marked LIMITE) |
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Latvijas pienākums ir nodrošināt saņemtās NATO informācijas Unclassified drošību atbilstoši NATO dokumentam C-(2002)60 NATO neklasificētās informācijas kontrole (The Management of Non-Classified NATO Information. |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas Savienības Padomes Ģenerālsekretariāta 2006.gada 16.marta dokuments 5847/06 Limite marķētu dokumentu apstrāde (Handling of documents marked LIMITE) |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
Grozījums Informācijas atklātības likumā |
Eiropas Savienības Padomes Ģenerālsekretariāta 2006.gada 16.marta dokuments 5847/06 Limite marķētu dokumentu apstrāde 4.punkts |
atbilst |
|
|
5. Cita informācija |
Nav |
|||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Konsultācijas nav notikušas. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti un sabiedriskās domas viedoklis nav noskaidrots |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Notikušas konsultācijas ar NATO ekspertiem. |
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās Datu valsts inspekcija |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Par normatīvā akta ieviešanu sabiedrība tiks informēta, publicējot pieņemto normatīvo aktu oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Iestādes atteikumu, liedzot personai iepazīties ar Ziemeļatlantijas līguma organizācijas informāciju Unclassified un Eiropas Savienības informāciju Limite, persona var apstrīdēt vai pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Augstākā institūcija, kurā iespējama lēmuma apstrīdēšana pirmstiesas strīda izskatīšanas stadijā, ir Datu valsts inspekcija. |
4. Cita informācija |
Nav |
Tieslietu
ministrs
G.Grīnvalds
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
A.Lapsa |
07.06.2006. 14.19
1960
A.Lapsa
7025460;
agris@sab.gov.lv