Likumprojekts
Grozījumi Muitas likumā
Izdarīt Muitas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 9.nr.; 2005, 13.nr.) šādus grozījumus:
1. Svītrot
11.panta pirmajā daļā vārdu "zīmogus".
2. Izteikt 12.1 pantu
šādā redakcijā:
"12.1
pants. Tiesības sniegt tiešās pārstāvības pakalpojumus
Tiešās pārstāvības pakalpojumus ir tiesīgi sniegt tikai muitas brokeri. Šajā gadījumā ir piemērojams muitas brokera darbībai izsniegtais galvojums."
3. Aizstāt V nodaļas nosaukumā un tekstā vārdus "nepreferenciālie preču izcelsmes sertifikāti" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "nepreferenciālas preču izcelsmes sertifikāti" (attiecīgā locījumā).
4. Izteikt 25.pantu šādā redakcijā:
"25.pants.
Nepreferenciālas preču izcelsmes sertifikātu kontrole un izsniegšanas kārtība
(1) Nepreferenciālas preču izcelsmes sertifikātu izsniegšanu kontrolē Valsts ieņēmumu dienests.
(2) Nepreferenciālas preču izcelsmes sertifikātu izsniegšanas un izsniegto sertifikātu pārbaudes kārtību nosaka Ministru kabinets."
5. 27.pantā:
izslēgt trešās daļas
1.punktu;
izslēgt ceturtās daļas
1.punktā vārdus "notariāli apliecinātu".
6. Izteikt pārejas
noteikumu 2.punktu šādā redakcijā:
"2. Personām, kuras ieguvušas muitošanas speciālista izglītību apliecinošu dokumentu līdz dienai, kad stājas spēkā grozījumi šā likuma 28.pantā attiecībā uz muitošanas speciālista izglītību apliecinoša dokumenta aizstāšanu ar muitošanas speciālista kvalifikācijas sertifikātu, muitošanas speciālista izglītību apliecinošais dokuments ir derīgs līdz tajā norādītā termiņa beigām, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 1.jūlijam."
Finanšu
ministra vietā
ANOTĀCIJA
Likumprojektam Grozījumi Muitas likumā
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Kopš Latvijā ir spēkā un ir tieši
piemērojama Padomes regula Nr.2913/92
par Kopienas muitas kodeksa izveidi (turpmāk Kopienas Muitas kodekss), ir
radušies vairāki jautājumi par Eiropas Savienības regulējuma interpretāciju
nacionālajos tiesību aktos. Kā viens no
jautājumiem, kas jāprecizē nacionālajos tiesību aktos, ir Kopienas Muitas
kodeksā noteikto pārstāvības tiesību atspoguļojums, ņemot vērā muitas brokera
institūtu Latvijā. |
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojektā paredzēts svītrot zīmogus kā muitas
nodrošinājuma veidu, jo muitas nodrošinājums ir līdzeklis preču
identifikācijai, kura izmantošana nepieļauj nekontrolētu piekļūšanu precēm,
taču šī nav zīmoga funkcija. Likumprojekts paredz papildināt Muitas
likuma 12.1 pantu, nosakot, ka muitas brokera darbībai izsniegtais
galvojums ir piemērojams arī tiešās pārstāvības gadījumā. Kopienas muitas kodeksa 5.pants definē
tiešās pārstāvības pakalpojumu veidu, proti, pārstāvis darbojas citas
personas vārdā un uzdevumā. Turpretī netiešajā pārstāvībā pārstāvis darbojas
savā vārdā, bet citas personas uzdevumā. Saskaņā ar Muitas likuma 27.pantu
banka vai apdrošināšanas sabiedrība izsniedz muitas brokerim galvojumu
iespējamā muitas parāda un citu nodokļu segšanai. Saskaņā ar Kopienas muitas
kodeksa 189.panta pirmo daļu, ja muitas iestāde pieprasa sniegt galvojumu
muitas parāda atmaksas nodrošināšanai, šādu galvojumu sniedz persona, kas ir
vai var būt atbildīga par šo parādu. Kopienas muitas kodeksa 201.panta trešā
daļa paredz, ka parādnieks ir deklarētājs. Netiešās pārstāvības gadījumā
parādnieks ir arī persona, kuras uzdevumā ir noformēta muitas deklarācija.
Atbilstoši Kopienas muitas kodeksam tiešas pārstāvības gadījumā parādnieks ir
klients, nevis muitas brokeris, un tieši klientam jāizvirza prasība sniegt
galvojumu muitas parāda segšanai. No tā izriet nepieciešamība noteikt, ka
tiešajā pārstāvībā arī piemērojams muitas brokera galvojums. Likuma V nodaļā
nepieciešams precizēt sertifikāta nosaukumu, jo nepreferenciāla ir izcelsme,
nevis sertifikāts. Muitas likuma 25.pantu nepieciešams papildināt ar pilnvarojumu Ministru
kabinetam noteikt nepreferenciālas preču izcelsmes sertifikātu atsevišķus izsniegšanas un izsniegto
sertifikātu pārbaudes nosacījumus, jo ES regulās nav atrunāti
visi sertifikātu izsniegšanas gadījumi un pārbaudes pasākumi, tādēļ tie nosakāmi nacionālā līmenī. Grozījumi Muitas likuma 27.pantā
nepieciešami, jo Komerclikuma 144.pants
vairs neparedz prasību komercsabiedrības statūtos norādīt komercdarbības
veidu un, lai saņemtu muitas brokera atļauju, nav nepieciešams uzrādīt
notariāli apliecinātu statūtu un reģistrācijas apliecības kopiju. Muitas likuma Pārejas noteikumu 2.punktu
nepieciešams izteikt citā redakcijā, lai regulētu arī tos gadījumus, kad
persona, kurai līdz 2005.gada 26.maija grozījumu pieņemšanai bija izsniegts
muitošanas speciālista izglītību apliecinošs dokuments, taču nebija iegūts
muitas brokera statuss, varētu minēto dokumentu izmantot muitas brokera
statusa iegūšanai vēl līdz 2008.gada 1.jūlijam, izņemot gadījumus, kad
dokumenta derīguma termiņš beidzas ātrāk. |
|||||||||
3. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Grozījums 12.1pantā viesīs
skaidrību gan muitas administrācijai, gan muitas brokera klientam par
pārstāvja atbildību tiešajā pārstāvībā. Piedāvātie grozījumi nodrošinās
muitas parāda galvojuma sistēmas efektīvu piemērošanu. Grozījums Pārejas noteikumu 2.punktā
paredzēs iespēju plašākam personu lokam iegūt muitas brokera statusu un
palielināsies konkurence muitas brokeru vidū. |
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||
3. Finansiālā
ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||
Cita informācija: |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Izstrādājams Ministru
kabineta noteikumu projekts par nepreferenciālas preču izcelsmes sertifikātu
izsniegšanas un izsniegto sertifikātu pārbaudes nosacījumiem nacionālās
kompetences jomā: personas, kurām izsniedzams sertifikāts, izsniegšanas termiņš,
kārtība, kādā kompetenta iestāde veic izsniegto sertifikātu pārbaudi. Ministru
kabineta noteikumi tiks izstrādāti sešu mēnešu laikā pēc likumprojekta
Grozījumi Muitas likumā pieņemšanas Saeimā. |
|||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
|||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||
|
||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Loģistikas un
muitas brokeru asociācija un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera. |
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Atbalsta projektu un ir iestrādāti to priekšlikumi. |
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekts ir
ievietots Finanšu ministrijas mājas
lapā. |
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Finanšu un kapitāla tirgus komisija savas
kompetences ietvaros sniegusi pozitīvu atzinumu par 12.1 pantu. |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcija |
Jaunas valsts institūcijas nav nepieciešams
izveidot, kā arī netiks paplašinātas esošo institūciju funkcijas. Normatīvā
akta izpildi nodrošinās Finanšu ministrija un Valsts ieņēmumu dienests
normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā
pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos "Latvijas
Vēstnesis" un "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs",
kā arī ievietots Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds savas tiesības
var aizstāvēt Administratīvā procesa likumā un likumā Par Valsts ieņēmumu
dienestu noteiktajā kārtībā. |
|||||||||
4. Cita informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I.Krūmane |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko
|
I.Betkere |
06.06.2006 16.00
1263
I.Betkere
7095564