Likumprojekts
Grozījumi likumā
"Konsulārais reglaments"
Izdarīt likumā
"Konsulārais reglaments"
(Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 13.nr.; 1996, 23.nr.;
1999, 23.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 3.pantu ar
ceturto daļu šādā redakcijā:
"Konsulārais birojs ir
Latvijas Republikas diplomātiskās vai konsulārās pārstāvniecības ārvalstīs
daļa, kura atrodas ārpus pārstāvniecības atrašanās vietas."
2. Izteikt 11.pantu šādā
redakcijā:
"11.pants. Konsuls kārto attiecīgajā konsulārajā apgabalā dzīvojošo
Latvijas pilsoņu reģistru (konsulārais reģistrs), sniedz palīdzību Latvijas
pilsoņiem tiesu, administratīvajās, pilsonības un pasu lietās, kā arī aizstāv
Latvijas pilsoņu personiskās, mantiskās un citas tiesības un intereses.
Konsuls sniedz palīdzību un
aizstāv to Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņu personiskās, mantiskās un
citas tiesības un intereses, kurām attiecīgajā konsulārajā apgabalā nav
konsulārās pārstāvniecības.
Konsulārā reģistra
kārtošanas kārtību, reģistrā iekļaujamās ziņas un to izmantošanu nosaka
Ministru kabinets.
Kārtību, kādā tiek
nodrošināta materiālā palīdzība Latvijas pilsoņiem, kuri nonākuši ārkārtas
situācijā ārvalstīs, nosaka Ministru kabinets."
3. Aizstāt 12.pantā vārdus
"likumu "Par civilstāvokļa aktiem"" ar vārdiem
"Civilstāvokļa aktu likumu".
4. Izteikt 14.panta pirmo
un otro daļu šādā redakcijā:
"Konsuls veic
notariālās funkcijas saskaņā ar Notariāta likumu.
Ministru kabinets nosaka
notariālās funkcijas, kuras veic Latvijas Republikas diplomātiskajās un
konsulārajās pārstāvniecībās, kā arī to veikšanas kārtību."
5. Aizstāt 15.pantā vārdus
"un saskaņā ar spēkā esošajiem likumiem izdod ārvalstniekiem vīzas
ceļojumiem uz Latviju un tranzītā caur to" ar vārdiem "un saskaņā ar
vīzu izsniegšanu regulējošajiem normatīvajiem aktiem izsniedz ārzemniekiem
vīzas ieceļošanai Latvijā un tranzītam caur to".
6. Izteikt 20.pantu šādā
redakcijā:
"20.pants. Konsulārie pakalpojumi ir Ārlietu ministrijas un Latvijas
Republikas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību ārvalstīs sniegtie
pakalpojumi šajā likumā noteikto funkciju veikšanai.
Par konsulārajiem
pakalpojumiem, kuri ir valsts nodevas objekts, iekasē valsts nodevu. Maksu par
konsulārajiem pakalpojumiem, kuri nav valsts nodevas objekts, iekasē saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par konsulārajiem maksas pakalpojumiem.
Samaksu, kas saņemta par
konsulārajiem maksas pakalpojumiem, ieskaita Ārlietu ministrijas pamatbudžetā
kā atlīdzību par maksas pakalpojumiem un izmanto Ārlietu ministrijas
diplomātiskā un konsulārā dienesta attīstībai.
Valsts nodevu apmēru un
maksu par konsulārajiem pakalpojumiem ārvalstu valūtā un latos nosaka Ministru
kabinets."
7. Svītrot 21.pantu.
8. Papildināt likumu ar
pārejas noteikumu šādā redakcijā:
"Pārejas noteikums
Ministru kabinets līdz
2007.gada 1.jūlijam izdod šā likuma 11.panta trešajā un ceturtajā daļā un
14.panta otrajā daļā minētos noteikumus."
Ārlietu ministra vietā
tieslietu ministrs
G.Grīnvalds
LIKUMPROJEKTA
Grozījumi likumā Konsulārais
reglaments
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ likumprojekts
ir vajadzīgs
|
|||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar likuma
Konsulārais reglaments 20.panta otro daļu un 21.pantu ārlietu ministrs ir
pilnvarots izdot ārējos normatīvos aktus. Saskaņā ar likuma
Konsulārais reglaments 20.panta pirmo daļu
par konsulārajiem pakalpojumiem iekasējama valsts nodeva saskaņā ar
normatīvajiem aktiem. Latvijas Republikas diplomātiskās un konsulārās
pārstāvniecības ārvalstīs iekasē valsts nodevu par to sniegtajiem
pakalpojumiem, pamatojoties uz Ministru kabineta 1999.gada 28.decembra
noteikumiem Nr.444 Noteikumi
par valsts nodevu par notariālo darbību izpildi, ko veic konsulārās
amatpersonas ārvalstīs, 1999.gada 28.decembra noteikumiem Nr.443 Noteikumi
par valsts nodevu par dokumenta īstuma apliecināšanu, 2002.gada 21.maija
noteikumiem Nr.191 Noteikumi par valsts nodevu par izziņas izsniegšanu no
Sodu reģistra, 2003.gada 11.februāra noteikumiem Nr.73 Noteikumi par valsts
nodevu par personas apliecību un pasu izsniegšanu, 2000.gada 28.novembra
noteikumiem Nr.410 Noteikumi par valsts nodevu par atteikšanās no Latvijas
pilsonības un pilsonības atjaunošanas dokumentēšanu, 2005.gada 28.jūnija
noteikumiem Nr.457 Noteikumi par valsts nodevas par civilstāvokļa aktu
reģistrāciju apmēru un maksāšanas kārtību, 2006.gada 31.janvāra noteikumi
Nr.84 Noteikumi par valsts nodevu par vīzas vai uzturēšanās atļaujas
pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem
pakalpojumiem . Maksa par atsevišķiem
citiem konsulārajiem pakalpojumiem, kuri nav valsts nodevas objekts tiek
iekasēta, pamatojoties uz Ministru kabineta 2005.gada 27.decembra noteikumiem
Nr.1036 Noteikumi par Ārlietu ministrijas sniegto konsulāro maksas
pakalpojumu cenrādi. Saskaņā ar Ministru
kabineta 1999.gada 28.decembra
noteikumiem Nr.443 Noteikumi par valsts nodevu par dokumenta īstuma
apliecināšanu, 1999.gada 28.decembra
noteikumiem Nr.444 Noteikumi par valsts nodevu par notariālo darbību
izpildi, ko veic konsulārās amatpersonas ārvalstīs un 2006.gada 31.janvāra noteikumiem
Nr.84 Noteikumi par valsts nodevu par vīzas vai uzturēšanās atļaujas
pieprasīšanai nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem
pakalpojumiem Ārlietu
ministrija ir pilnvarota noteikt valsts nodevas likmes ārvalstu valūtās. |
||||||
2. Likumprojekta
būtība |
Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās likuma 17.panta otrā daļa
nosaka, ka pārvaldes iestādes izdoti ārējie normatīvie akti, kuri ir saistoši
arī trešajām personām, zaudē savu spēku 2006.gada 1.janvārī. Ņemot vērā to,
ka, pamatojoties uz pilnvarojumu likuma Papildus tiek veikti citi nepieciešamie precizējumi likumā. Ņemot vērā to, ka Latvija plāno atvērt konsulāros birojus, kas ir
pastāvošās Latvijas Republikas diplomātiskās vai konsulārās pārstāvniecības
ārvalstīs daļa, kas atrodas ārpus tās atrašanās vietas, un saskaņā ar
1963.gada Vīnes Konvenciju par konsulārajiem sakariem, likums Konsulārais
reglaments tiek papildināts ar termina konsulārais birojs definīciju. Ņemot vērā Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 20.pantu, kas nosaka, ka
ikvienam Eiropas Savienības pilsonim trešās valsts teritorijā, kurā nav
pārstāvniecības tai dalībvalstij, kuras pilsonis viņš ir, ir tiesības uz
jebkuras dalībvalsts diplomātisko un konsulāro iestāžu aizsardzību ar tādiem
pašiem nosacījumiem kā šīs valsts pilsoņiem, ir nepieciešams iekļaut likumā
normu, kas noteiktu, ka Latvijas Republikas konsuls sniedz palīdzību un
aizstāv Eiropas Savienības pilsoņa personiskās, mantiskās un citas tiesības
un intereses šādos gadījumos. Sakarā ar to, ka ne visi iepriekšminētie normatīvie akti paredz
pilnvarojumu Ārlietu ministrijai noteikt likmes ārvalstu valūtās maksai par
citiem pakalpojumiem, kuri nav valsts nodevas objekts, likumprojekts ir nepieciešams,
lai pilnvarotu Ministru kabinetu izdot noteikumus, kuros noteiktu konkrētas
likmes ārvalstu valūtās valsts nodevām un maksai par citiem pakalpojumiem,
kuri nav valsts nodevas objekts. |
||||||
3. Cita
informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
II. Kāda var būt
likumprojekta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību
|
|||||||
1. Ietekme
attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||||
5.Cita
informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||||
III. Kāda var būt
likumprojekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
|
|||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
(tūkst. Ls) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā
gada |
||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts
valsts budžeta ieņēmumus neietekmēs. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Likumprojekta
ieviešana budžeta izdevumus neietekmēs . |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Finansiālā
ietekme |
Likumprojektam
nebūs finansiālas ietekmes uz pašvaldību vai valsts budžetu. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojektam
nav nepieciešami kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
6. Cita
informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||
IV. Kāda var būt
likumprojekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
|||||||
1.Kādi
normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura
galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Tiek sagatavoti šādi Ministru kabineta noteikumu projekti:
Lai pilnībā tiktu sakārtota joma par ārvalstu valūtu likmēm valsts nodevām un maksai par citiem pakalpojumiem, kuri nav valsts nodevas objekts, Ārlietu ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu Ārvalstu valūtu likmes valsts nodevām un maksai par citiem pakalpojumiem, kuri nav valsts nodevas objekts. Ar šiem noteikumiem tiks apstiprinātas ārvalstu valūtu likmes valsts nodevām un maksai par citiem pakalpojumiem, kuri nav valsts nodevas objekts. Vienlaicīgi tiks veikti grozījumi šādos normatīvajos tiesību aktos Ministru kabineta 1999.gada 28.decembra noteikumos Nr.443
Noteikumi par valsts nodevu par dokumenta īstuma apliecināšanu, Ministru kabineta 1999.gada 28.decembra
noteikumos Nr.444 Noteikumi par valsts nodevu par notariālo darbību
izpildi, ko veic konsulārās amatpersonas ārvalstīs un Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos Nr.214
Noteikumi par valsts nodevu par vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai
nepieciešamo dokumentu izskatīšanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem,
svītrojot noteikumus, kas paredz pilnvarojumu ārlietu ministram noteikt
valsts nodevas likmes ārvalsts valūtā. |
||||||
2. Cita
informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts
|
|||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||||
4. Atbilstības
izvērtējuma tabula |
|||||||
Attiecīgie EK
tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Nav. |
||||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||||
Nav |
Nav |
Atbilst pilnībā |
Nav |
||||
5. Cita
informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot likumprojektu
|
|||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas
nav notikušas. |
||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas
nav notikušas. |
||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||||
4. Konsultācijas
ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas. |
||||||
5. Cita
informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||||
VII. Kā tiks nodrošināta likumprojekta izpilde
|
|||||||
1. Kā tiks
nodrošināta likumprojekta izpilde no valsts puses vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Papildus
institūciju izveide nav nepieciešama. |
||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc likumprojekta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā Latvijas
Vēstnesis un ievietots Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts neparedz indivīda tiesību ierobežošanu. |
||||||
4. Cita
informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||||
Ārlietu ministrs A.Pabriks
Ārlietu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Pabriks |
N.Penke |
E.Dumpe |
E.Vijupe |
L.Palkina-Baļķīte |
02.05.2006
14:00
1225
L.Palkina-Baļķīte
7016177