Likumprojekts
Grozījumi
likumā "Par nodokļiem un nodevām"
Izdarīt
likumā "Par nodokļiem un nodevām" (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 7.nr.; 1996, 15.nr.; 1997, 24.nr.; 1998, 2.,
18., 22., 24.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 11.nr.; 2001, 3., 8., 12.nr.; 2002, 2.,
22.nr.; 2003, 2., 6., 8., 15., 22.nr.; 2004, 9.nr.; 2005, 2., 11.nr.; 2006,
1.nr.) šādus grozījumus:
1. 1.pantā:
izslēgt 1.punktā vārdus "pamatparāda palielinājuma naudas";
aizstāt 2.punktā vārdu
"uzņēmējdarbībai" ar vārdiem "saimnieciskajai darbībai";
izslēgt 7.punktu;
papildināt 11.punktu aiz vārda "grozīšanai" ar vārdu
"turpināšanai";
izteikt 12.punktu šādā redakcijā:
"12) nodokļu parādu
kapitalizācija kapitālsabiedrības pamatkapitāla palielināšana par nodokļu
parādu summu;";
izteikt 14.punktu šādā redakcijā:
"14) izvairīšanās no
nodokļu vai nodevu maksāšanas apzināta nepareizas informācijas sniegšana
nodokļu deklarācijās, nodokļu deklarāciju (informācijas) neiesniegšana,
nelikumīga nodokļu atvieglojumu, priekšrocību un atlaižu piemērošana vai
jebkura cita apzināta darbība vai bezdarbība, kuras dēļ nodokļu vai nodevu
samaksa nav notikusi pilnībā vai daļēji;";
izteikt 18.punktu šādā redakcijā:
"18) saistītas personas šā
likuma izpratnē: divas vai vairākas fiziskās vai juridiskās personas vai ar
līgumu saistīta šādu personu grupa, vai šādu personu vai grupas pārstāvji, ja
pastāv vismaz viens no šādiem apstākļiem:
a) tās ir mātes un meitas komercsabiedrības
vai kooperatīvās sabiedrības,
b) vienas komercsabiedrības vai kooperatīvās
sabiedrības līdzdalības daļa otrā sabiedrībā ir no 20 līdz 50 procentiem,
turklāt šai mātes un meitas komercsabiedrībai vai kooperatīvajai sabiedrībai
nav balsu vairākuma,
c) vairāk nekā 50 procenti no pamatkapitāla
vai komercsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības daļu vērtības katrā no šīm
divām vai vairākām komercsabiedrībām vai kooperatīvajām sabiedrībām pieder vai
ar līgumu vai citādi ir nodrošināta izšķiroša ietekme šajās divās vai vairākās
komercsabiedrībās vai kooperatīvajās sabiedrībās (ir balsu vairākums) vienai un
tai pašai personai un šīs personas radiniekiem līdz trešajai pakāpei vai šīs
personas laulātajam, vai ar šo personu svainībā esošiem līdz otrajai pakāpei,
d) vairāk nekā 50 procenti no pamatkapitāla
vai komercsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības daļu vērtības katrā no šīm
divām vai vairākām komercsabiedrībām vai kooperatīvajām sabiedrībām pieder vai
ar līgumu vai citādi ir nodrošināta izšķiroša ietekme šajās divās vai vairākās
komercsabiedrībās vai kooperatīvajās sabiedrībās (ir balsu vairākums) vairākām,
bet ne vairāk kā
10 vienām un tām pašām personām,
e) vairāk nekā 50 procenti no pamatkapitāla
vai komercsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības daļu vērtības katrā no šīm
divām vai vairākām komercsabiedrībām vai kooperatīvajām sabiedrībām pieder vai
ar līgumu vai citādi ir nodrošināta izšķiroša ietekme šajās divās vai vairākās
sabiedrībās (ir balsu vairākums) komercsabiedrībai vai kooperatīvajai
sabiedrībai, kurā fiziskajai personai (vai šīs personas radiniekiem līdz
trešajai pakāpei, vai šīs personas laulātajam, vai ar šo personu svainībā
esošiem līdz otrajai pakāpei) pieder vairāk nekā 50 procenti no šo sabiedrību
pamatkapitāla vai daļu vērtības,
f) vienai un tai pašai personai vai vienām un
tām pašām personām
ir balsu vairākums šo komercsabiedrību vai kooperatīvo sabiedrību valdēs
(izpildinstitūcijās),
g) starp šīm personām papildus līgumam par
konkrētu darījumu jebkādā formā ir noslēgta vienošanās (arī vienošanās, kas
atklātībai nav darīta zināma) par jebkādu līgumā neparedzētu papildu atlīdzību
vai šīs komercsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības veic cita veida
saskaņotu darbību, lai samazinātu nodokļus;";
papildināt pantu ar 19., 20., 21., 22., 23.,
24., 25. un 26.punktu šādā redakcijā:
"19) nodokļa deklarācija
nodokļu administrācijai iesniedzamā nodokļu maksātāja nodokļa deklarācija
(vai tās pielikumi), pārskats, nodokļa aprēķins, ziņojums vai paziņojums, kuros
norādāmi budžetā maksājamie nodokļi un no budžeta atmaksājamās nodokļu summas;
20) informatīvā deklarācija
nodokļu administrācijai iesniedzamie nodokļu maksātāja pārskati (vai to
pielikumi) un paziņojumi, kas satur ziņas, kuras atbilstoši nodokļu likumos
noteiktajām prasībām nodokļu maksātājam ir pienākums iesniegt nodokļu
administrācijai vai citai personai, kā arī cita nodokļa aprēķināšanai
izmantojamā informācija, kas paredzēta konkrēto nodokļu likumos, bet kas
attiecīgajam nodokļu maksātājam nerada nodokļa maksāšanas saistības vai
tiesības saņemt atpakaļ no budžeta nodokļa atmaksu;
21) nodokļu pārkāpums nodarījums (darbība vai bezdarbība), kura
dēļ ir pārkāptas šā likuma, konkrēto nodokļu likumu un citu nodokļu jomu
reglamentējošo normatīvo aktu un Eiropas Savienības tiesību normas un par kuru
ir paredzēta atbildība;
22) nokavējuma nauda procentu
maksājums par nodokļu, nodevu un soda naudas samaksas termiņa nokavējumu;
23) soda nauda obligāts
maksājums, kas tiek uzlikts nodokļu revīzijas (audita) rezultātā par nodokļu
administrācijai iesniegtajās vai iesniedzamajās nodokļu deklarācijās budžetā
iemaksājamās nodokļa summas samazināšanu vai no budžeta atmaksājamās nodokļa
summas palielināšanu;
24) struktūrvienība juridiskās
personas vai uz līguma vai norunas pamata izveidotu fizisko un juridisko
personu grupu vai to pārstāvju (citas personas) daļa, kura teritoriāli ir
atdalīta no minēto personu vai to pārstāvju juridiskās adreses un kuras
atrašanās vietā tiek veikta saimnieciskā darbība Latvijas Republikā vai ārpus
tās. Struktūrvienībai nav juridiskās personas statusa;
25) nodokļu kopīgā starpvalstu
pārbaude saskaņā ar Saeimas apstiprinātajiem starpvalstu līgumiem un
Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem pēc iepriekšējas vienošanās vismaz divu
valstu nodokļu administrāciju veikta neatkarīga nodokļu revīzija (audits) par
nodokļu maksātāju veiktajiem darījumiem un nodokļu maksājumu atbilstību
normatīvajiem aktiem;
26) valsts noteikts maksājums ar likumu vai Ministru kabineta noteikumiem
noteikts maksājums valsts budžetā (izņemot
nodokļu un valsts un pašvaldību nodevu un maksājumus)."
2. Papildināt 2.panta pirmo daļu aiz
vārda "lēmumu" ar vārdiem "apstrīdēšanas un".
3. Izteikt 5.panta otro daļu
šādā redakcijā:
"(2) Valsts ieņēmumu dienests izdod
ieteikumus nodokļu maksātājiem par nodokļu deklarāciju aizpildīšanas kārtību un
nodokļu maksājumu uzskaiti nodokļu maksātāju grāmatvedībā."
4. Izteikt 9.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Budžetos
ieskaitāmie nodokļu sodi par nodokļu pārkāpumiem, saglabājot nodokļu sadales
proporciju, tiek iemaksāti tajos pašos budžetos, kuros maksājams konkrētais
nodoklis, ja konkrētā nodokļa likumā nav noteikts citādi."
5. 11.panta otrajā daļā:
aizstāt 9.punktā vārdu "uzņēmējdarbības" ar vārdu
"komercdarbības";
aizstāt 39.punktā vārdu "uzņēmējdarbība" ar vārdu
"komercdarbība".
6. 14.pantā:
aizstāt septītās daļas 3.punktā vārdus "uzņēmējdarbības
(komercdarbības)" ar vārdiem "saimnieciskās darbības";
izteikt astotās daļas 4.punktu
šādā redakcijā:
"4) izmanto fiziskās, juridiskās
vai citas personas darbību savas
saimnieciskās darbības vajadzībām, ja minētajai personai ir
piešķirtas un tā regulāri (vairāk nekā vienu reizi taksācijas periodā) izmanto
pilnvaras noslēgt līgumus nerezidenta
(ārvalsts komersanta) vārdā."
7. 15.pantā:
izteikt pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1) aprēķināt maksājamo (iemaksājamo)
nodokļu summas;";
izteikt pirmās daļas 3.punktu šādā redakcijā:
"3) iesniegt nodokļu
administrācijai šajā likumā vai konkrēto nodokļu likumos paredzētās nodokļu un
informatīvās deklarācijas rakstveidā vai elektroniskā veidā nodokļu normatīvajos aktos noteiktajos
termiņos;";
papildināt pirmās daļas 4.punktu aiz vārdiem
"ieņēmumus un izdevumus apliecinošus" ar vārdiem "attaisnojuma
dokumentus un citus darbību apliecinošus";
aizstāt pirmās daļas 6.punktā vārdu "uzņēmējdarbībai" ar
vārdiem "saimnieciskajai darbībai";
izteikt pirmās daļas 11.punktu šādā
redakcijā:
"11) iesniegt nodokļu
administrācijai pieprasītos dokumentus, kuri izmantoti nodokļu
aprēķināšanai.";
papildināt trešās daļas 5.punktu aiz vārdiem
"nodokļu administrācijai" ar vārdu "informatīvo";
aizstāt trešās daļas 5.punktā vārdus
"vienu tūkstoti" ar vārdiem "trīs tūkstošus".
8. 15.1 pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Uzņēmumu reģistrs
likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" un citos likumos
noteiktajā kārtībā reģistrē komersantus un to filiāles, kooperatīvās
sabiedrības, individuālos uzņēmumus, zemnieku vai zvejnieku saimniecības,
ārvalstu komersanta filiāles, ārvalstu komersanta pārstāvniecības, ārvalstu
komersanta pārstāvjus, organizāciju pārstāvniecības un pārstāvjus, Eiropas
ekonomisko interešu grupas, Eiropas komercsabiedrības, Eiropas kooperatīvās
sabiedrības, politiskās organizācijas (partijas), biedrības un nodibinājumus
arī kā nodokļu maksātājus, piešķir vienoto vienpadsmit zīmju reģistrācijas kodu
un izsniedz reģistrācijas apliecību, kura vienlaikus ir arī nodokļu maksātāja
apliecība.";
izslēgt otro un trešo daļu;
izteikt ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Uzņēmumu reģistrs,
reģistrējot:
1) komersanta filiāli,
piešķir filiālei vienoto vienpadsmitzīmju reģistrācijas kodu un filiāles
reģistrācijas apliecībā norāda arī vienoto attiecīgā komersanta reģistrācijas
kodu;
2) ārvalstu komersanta
filiāli, ārvalstu komersanta pārstāvniecību vai pārstāvi, piešķir filiālei vai
pārstāvniecībai vienoto vienpadsmitzīmju reģistrācijas kodu un izsniedz
filiāles vai pārstāvniecības reģistrācijas apliecību.";
izteikt astoto un devīto daļu šādā redakcijā:
"(8) Vienas darbdienas laikā pēc šā panta pirmajā daļā minēto
subjektu reģistrācijas Uzņēmumu reģistrs elektroniskā veidā nosūta Valsts
ieņēmumu dienestam informāciju par katru no jauna reģistrēto komersantu un tā
filiāli, kooperatīvo sabiedrību, individuālo uzņēmumu, zemnieku vai zvejnieku
saimniecību, ārvalstu komersanta filiāli, ārvalstu komersanta pārstāvniecību,
ārvalstu komersanta pārstāvi, organizāciju pārstāvniecību un pārstāvi, Eiropas
ekonomisko interešu grupu, Eiropas komercsabiedrību, Eiropas kooperatīvo
sabiedrību politisko organizāciju (partiju), biedrību un nodibinājumu, kā arī ziņas
par grozījumiem Uzņēmumu reģistra žurnālā, komercreģistrā, biedrību un
nodibinājumu reģistrā, Sabiedrisko
organizāciju reģistrā, Eiropas ekonomisko interešu grupu reģistrā un
saskaņā ar starpresoru vienošanos, kas noslēgta starp Valsts ieņēmumu dienestu
un Uzņēmumu reģistru, informāciju par komercsabiedrību un kooperatīvo
sabiedrību dalībniekiem, kā arī citas ziņas, kas nepieciešamas nodokļu
administrācijas funkciju nodrošināšanai.
(9) Papildus šā panta astotajā daļā noteiktajai informācijai pēc
Valsts ieņēmumu dienesta pieprasījuma Uzņēmumu reģistrs sniedz tā rīcībā esošo
informāciju par reģistrētajiem komersantiem un to filiālēm, kooperatīvajām
sabiedrībām, individuālajiem uzņēmumiem, zemnieku vai zvejnieku saimniecībām,
ārvalstu komersanta filiālēm, ārvalstu komersanta pārstāvniecībām, ārvalstu
komersanta pārstāvjiem, organizāciju pārstāvniecībām un pārstāvjiem, Eiropas
ekonomisko interešu grupām, Eiropas komercsabiedrībām, Eiropas kooperatīvajām
sabiedrībām, politiskajām organizācijām (partijām), biedrībām un
nodibinājumiem."
9. 16.pantā:
izteikt 4.punktu šādā redakcijā:
"4) iepazīties ar pārbaudes aktiem
(pārskatiem) un revīzijas (audita) lietas materiāliem, kas attiecas uz pašu
konkrēto nodokļu maksātāju, izņemot
pārbaudes aktos (pārskatos) un audita lietas materiālos esošo informāciju, kas
saskaņā ar likumu uzskatāma par ierobežotas pieejamības informāciju;";
papildināt 5.punktu pirms vārda
"pārsūdzēt" ar vārdiem "apstrīdēt un";
aizstāt 6.punktā vārdu "pieteikumu"
ar vārdu "iesniegumu";
aizstāt 6.punktā vārdus "deklarācijas
labojumu vai nodokļu (ar nodokli apliekamā objekta) aprēķina precizējumu"
ar vārdiem "nodokļu deklarācijas labojumu vai precizējumu";
papildināt 10.punktu aiz vārda
"atmaksāšanu" ar vārdiem "vai novirzīšanu kārtējo nodokļu maksājumu
segšanai".
10. 18.pantā:
izteikt 2.punktu šādā redakcijā:
"2) kontrolēt nodokļu, nodevu, kā
arī citu valsts noteikto maksājumu aprēķināšanas un maksāšanas
pareizību;";
papildināt 3.punktu aiz vārda
"(nodevu)" ar vārdiem "kā arī citu valsts noteikto";
izteikt 6. un 7.punktu šādā redakcijā:
"6) kontrolēt nodokļu (nodevu)
atlaižu un atvieglojumu piemērošanas pareizību;
7) pēc pārbaudes pabeigšanas iesniegt
nodokļu maksātājam pārbaudes aktus (pārskatus). Ja nodokļu administrācija
pārbaudi veic pēc tiesībaizsardzības iestādes pieprasījuma, nodokļu maksātājam
iesniedzams izraksts no pārbaudes aktiem (pārskatiem), kas ietver
tiesībaizsardzības iestādes pieļauto informāciju;";
izteikt 10.punktu
šādā redakcijā:
"10) pieņemt
lēmumu par
nodokļu revīzijas (audita) veikšanu un ne vēlāk kā
10 darbdienas pirms tās uzsākšanas rakstveidā informēt nodokļu maksātāju
par nodokļu revīzijas (audita) veikšanu, norādot nodokļu revīzijas (audita) uzsākšanas dienu, revīzijas (audita) termiņu, pārbaudāmos nodokļus, nodokļu deklarācijas posteņus, pārbaudāmās
nodevas vai citus valsts obligātos maksājumus un taksācijas periodus;";
aizstāt 11.punktā
vārdus "nodokļus,
soda naudas, pamatparāda palielinājumu un nokavējuma naudas" ar vārdiem
"nodokļus, nokavējuma naudas, soda naudas un citus valsts noteiktos
maksājumus";
papildināt pantu
ar otro, trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
(2) Ja šā panta pirmās daļas 10.punktā noteikto paziņojumu
par nodokļu revīzijas (audita) uzsākšanu nodokļu administrācija nodokļu
maksātājam sūta pa pastu, uzskatāms, ka nodokļu maksātājam informācija paziņota
septītajā dienā pēc sūtījuma nodošanas pastā.
(3) Šā panta
pirmās daļas 10.punktā noteikto paziņojumu nodokļu maksātājam nodokļu
administrācija nesniedz, ja nodokļu revīzija (audits) veicama pēc
tiesībaizsardzības iestāžu pieprasījuma vai nodokļu administrācijai ir
pierādījumi, ka nodokļu maksātājs veic darbības, lai izvairītos vai apgrūtinātu
nodokļu revīzijas (audita) veikšanu.
(4) Šā panta
pirmās daļas 10.punktā noteikto paziņošanas termiņu nodokļu administrācija
neievēro, ja nodokļu revīzija (audits) tiek uzsākta, lai izvērtētu nodokļa
pārmaksas atmaksas pamatotību."
11. Izslēgt 18.1 panta pirmās daļas
3.punktā vārdus "pamatparāda palielinājuma un".
12. Aizstāt 19.panta pirmajā daļā vārdus
"Latvijas Bankas noteiktajai refinansēšanas likmei šajā periodā" ar
vārdiem "nokavējuma naudas pusei
no šā likuma 29.panta otrajā daļā noteiktā apmēra".
13. Papildināt 20.pantu ar 10.punktu šādā
redakcijā:
"10) vieglo automobiļu un motociklu
nodokli Valsts ieņēmumu dienests, Ceļu satiksmes drošības direkcija
atbilstoši likumam "Par vieglo automobiļu un motociklu
nodokli"."
14. 22.panta otrajā daļā:
izteikt 6.punktu šādā redakcijā:
"6) ārvalstu nodokļu administrāciju
kompetentās iestādes saskaņā ar starptautisko līgumu un Eiropas Savienības
normatīvo aktu noteikumiem;";
izslēgt 9.punktu.
15. 23.pantā:
izteikt pirmo, otro un trešo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Nodokļu administrācija pēc nodokļu
revīzijas (audita) nosaka vai precizē nodokļu un informatīvo deklarāciju
sastāvdaļās norādāmās summas, apliekamos ienākumus (zaudējumus), nodokļu
(nodevu) aprēķinus atbilstoši nodokļu jomu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem, uzliek soda naudu triju
gadu laikā pēc normatīvajos aktos noteiktā maksāšanas termiņa. Ja attiecībā
uz konkrētu nodokli, nodokļu deklarācijas posteni, nodevu vai citu valsts obligāto
maksājumu par attiecīgo taksācijas periodu ir veikta nodokļu revīzija (audits),
tās atzinums ir galīgs un var tikt pārskatīts vienīgi tad, ja atklājas fakti,
kas liecina par dokumentu viltošanu, krāpšanu vai citām krimināli sodāmām darbībām.
(2) Nodokļu administrācija
papildus aprēķina nodokļus saskaņā ar konkrēto nodokļu likumiem, ja, nosakot
nodokļu maksājumu apmēru, ir pārkāpti likumi, Ministru kabineta noteikumi vai
pašvaldības domes (padomes) izdotie saistošie noteikumi, kā arī samazina
nodokļa maksājuma apmēru triju gadu laikā pēc likumā noteiktā maksāšanas
termiņa.
(3) Nodokļu administrācija pieņem lēmumu par nodokļu
revīzijas (audita) rezultātiem ne vēlāk kā 90 dienu laikā no nodokļu revīzijas
(audita) uzsākšanas dienas, izņemot gadījumus, kad nodokļu administrācijas
augstākā amatpersona ir pagarinājusi lēmuma pieņemšanas termiņu atbilstoši šā
panta 3.1 daļai.";
papildināt pantu ar 3.1 daļu šādā redakcijā:
"(31) Nodokļu administrācijas augstākā amatpersona ir
tiesīga pagarināt nodokļu revīzijas (audita) lēmuma pieņemšanas termiņu līdz 30
dienām, ja ir nepieciešama papildu informācija nodokļu revīzijas (audita)
veikšanai, un līdz 60 dienām, ja ir nepieciešama informācija no ārvalstu
nodokļu administrācijas vai citām kompetentām ārvalstu iestādēm. Nodokļu
revīzijas (audita) termiņā neieskaita:
1) laikposmu no informācijas
pieprasīšanas dienas ārvalstu nodokļu administrācijai vai citām kompetentām iestādēm
līdz atbildes saņemšanas dienai;
2) laikposmu, par kādu
nodokļu maksātājs ir nokavējis nodokļu administrācijas pieprasītās informācijas
iesniegšanas termiņu, ja nokavējuma fakts ir dokumentāri pierādīts un
pieprasītās ziņas attiecas uz nodokļu revīzijā (auditā) pārbaudāmiem nodokļiem,
un tās ir vai tām vajadzēja būt nodokļu maksātāja rīcībā;
3) laikposmu, kurā nodokļu revīzija (audita) veikšana nav bijusi
iespējama nodokļu maksātāja vai tās pilnvaroto personu prombūtnes dēļ, tai
skaitā slimības dēļ, ja prombūtnes fakts ir dokumentāri apstiprināts.";
papildināt ceturto daļu aiz vārdiem "uz
gadījumiem, kad" ar vārdiem "tiek veikta nodokļu kopīgā starpvalstu
pārbaude vai";
aizstāt piektajā daļā vārdus "triju darba dienu" ar skaitli un vārdu "30 dienu";
aizstāt sestās daļas 4.punktā vārdus
"deklarācijas, pārskatus vai nodokļu aprēķinus" ar vārdiem
"nodokļu deklarācijas";
aizstāt sestās daļas 11.punktā vārdu "uzņēmējdarbības" ar
vārdiem "saimnieciskās darbības";
aizstāt astotās daļas ievaddaļā vārdus
"uzņēmējsabiedrībās, apkopotiem attiecīgā uzņēmējdarbības veida
uzņēmumu" ar vārdiem "kapitālsabiedrībās, apkopotiem attiecīgā
saimnieciskās darbības veida sabiedrību, individuālo uzņēmumu (arī zemnieku un
zvejnieku saimniecību)";
aizstāt astotās daļas 4.punktā vārdus
"uzņēmējdarbības veida uzņēmumu" ar vārdiem "saimnieciskās darbības veida komercsabiedrību,
kooperatīvo sabiedrību, individuālo uzņēmumu (arī zemnieku un zvejnieku
saimniecību) vai citu privāto tiesību juridisko personu".
16. Papildināt 23.1 pantu
ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Personas, kuras iekasē valsts
nodevas skaidrā naudā, iepriekšējā mēnesī iekasētās valsts nodevu summas
ieskaita valsts budžetā līdz nākamā mēneša piecpadsmitajam datumam, ja
konkrētajos likumos vai Ministru kabineta noteikumos nav noteikts citādi."
17. 24.pantā:
izslēgt pirmās daļas 1. un 2.punktā vārdus
"neaprēķinot šajā likumā un konkrēto nodokļu likumos noteikto nokavējuma
naudu";
papildināt pirmās daļas 3.punktu aiz vārdiem
"nodokļu maksājumu" ar vārdiem "nokavējuma naudu";
izslēgt otrās daļas pirmo teikumu;
izslēgt sestajā daļā vārdus "pamatparāda
palielinājuma naudu";
izteikt septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Kārtējo nodokļu un citu budžetos
ieskaitāmo maksājumu samaksas termiņa pagarināšanas gadījumā tiek aprēķināta
nokavējuma nauda vienas ceturtās daļas apmērā no šā likuma 29.panta otrajā daļā
noteiktās nokavējuma naudas par katru dienu visā kavējuma periodā, izņemot šā
likuma 29.pantā paredzētos gadījumus. Ja, pagarinājuma termiņam beidzoties,
nodokļu maksātājs nokavētos maksājumus nav pilnā apmērā samaksājis vai samaksas
termiņus pagarinājis šajā pantā noteiktajā kārtībā, nokavējuma nauda par parāda
nesamaksāto daļu visā kavējuma periodā tiek aprēķināta vispārējā kārtībā, un
parāds tiek piedzīts bezstrīda kārtībā.";
izslēgt astotās daļas otro teikumu;
aizstāt desmitās daļas 1.punktā vārdus
"privatizējamiem uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām)" ar vārdiem "privatizējamām kapitālsabiedrībām";
aizstāt desmitās daļas 2.punktā vārdus
"privatizējamiem uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuriem" ar vārdiem
"privatizējamām
kapitālsabiedrībām, kurām";
aizstāt divpadsmitajā un četrpadsmitajā daļā
vārdus "privatizētiem uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuriem" ar
vārdiem "privatizētām
kapitālsabiedrībām, kurām".
18. 25.pantā:
izteikt pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:
"(1) Valsts budžetā pilnīgi vai daļēji ieskaitāmo nodokļu parādus,
kā arī ar tiem saistītās nokavējuma naudas un soda naudas dzēš Valsts ieņēmumu
dienesta ģenerāldirektors šādos gadījumos:";
aizstāt pirmās daļas 1.punktā vārdus "uzņēmumam
(uzņēmējsabiedrībai)" ar vārdiem "komercsabiedrībai, kooperatīvajai
sabiedrībai vai citai privāto tiesību juridiskai personai";
izslēgt pirmās daļas 2. un 3.punktā vārdus "pamatparāda
palielinājuma naudas un";
izteikt trešās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
"(3) Pašvaldību budžetos ieskaitāmo nekustamā īpašuma nodokļa
parādus, kā arī ar tiem saistītās nokavējuma nauda un soda naudas šā panta
pirmajā daļā noteiktajos gadījumos dzēš attiecīgās pašvaldības.";
aizstāt piektās daļas 1. un 2.punktā vārdus "uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību)"
ar vārdiem "komercsabiedrību, kooperatīvo sabiedrību, individuālo uzņēmumu
(arī zemnieku vai zvejnieku saimniecību) un citu privāto tiesību juridisko
personu".
19. Papildināt likumu ar 25.1 pantu
šādā redakcijā:
"25.1 pants. Nodokļu pārmaksu dzēšana
Pārmaksātās nodokļa summas pēc tam, kad
nodokļu maksātājs likvidēts un izslēgts no nodokļu maksātāju reģistra, dzēš:
1) valsts budžetā pilnīgi vai daļēji
ieskaitāmo nodokļu pārmaksas Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālās iestādes
vadītājs;
2) pašvaldību
budžetos ieskaitāmā nekustamā īpašuma nodokļa pārmaksas attiecīgās pašvaldības."
20. 26.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "nodokļa aprēķinam vai nodokļa pārskatam, deklarācijai"
ar vārdiem "nodokļu deklarācijai";
aizstāt pirmajā daļā vārdus "pamatparāda palielinājumu un nokavējuma naudas" ar
vārdiem "nokavējuma naudu";
aizstāt sestās
daļas 1.punktā vārdu "pārsūdzēts" ar vārdu "apstrīdēts";
papildināt astoto daļu ar 9.punktu šādā redakcijā:
"9) lēmums ir iesniegts izpildei zvērinātam tiesu
izpildītājam līdz lēmuma izpildei vai līdz brīdim, kad ir izdots akts par
piedziņas neiespējamību."
21. Aizstāt 26.1 panta
trešajā daļā vārdus "uzņēmumus (uzņēmējsabiedrības)" ar vārdiem
"komercsabiedrības, kooperatīvās sabiedrības, individuālos uzņēmumus (arī zemnieku vai zvejnieku
saimniecības) vai citas privāto tiesību juridiskās personas".
22. Aizstāt 27.pantā vārdu "uzņēmējsabiedrības" ar vārdiem "komercsabiedrības, kooperatīvās sabiedrības,
individuālos uzņēmumus (arī zemnieku vai zvejnieku saimniecības) vai citas
privāto tiesību juridiskās personas".
23. 28.pantā:
izteikt pirmās daļas otro un trešo teikumu šādā redakcijā:
"Atmaksājamās summas palielina par pusi no šā likuma 29.panta
otrajā daļā noteiktā nokavējuma naudas apmēra, bet gadījumos, kad nepareizi
piedzītās maksājumu summas nav atmaksātas 15 dienu laikā, atpakaļ
atmaksājamās summas palielina par šā likuma 29.panta otrajā daļā noteiktās
nokavējuma naudas apmēru no nepareizi piedzītās maksājumu summas par katru
nokavēto dienu, un tās tiek izmaksātas no tā budžeta līdzekļiem, kurā
ieskaitīta nepareizi piedzītā summa.";
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Pārmaksātās nodokļu summas pēc
nodokļu maksātāju pamatota pieprasījuma iesniegšanas nodokļu administrācijai
un pēc nodokļu administrācijas pārbaudes novirzāmas nokavēto vai kārtējo
nodokļu maksājumu segšanai vai atmaksājamas 15 dienu laikā, ja konkrēto
nodokļu likumi neparedz citu atmaksāšanas laiku un kārtību. Ja pārmaksātās nodokļu
summas nepamatoti netiek atmaksātas šajā daļā vai konkrētā nodokļa likumā
noteiktajā termiņā, atmaksājamo summu palielina par trim piektdaļām no šā
likuma 29.panta otrajā daļā noteiktā nokavējuma naudas apmēra no pārmaksāto
nodokļu maksājumu summas par katru nokavējuma dienu.";
papildināt pantu ar 2.1 daļu
šādā redakcijā:
"(21) Ja šā panta otrajā daļā
minētais nodokļu maksātāja pieprasījums saņemts triju gadu laikā pēc konkrētā
nodokļa likumā noteiktā maksāšanas termiņa, nodokļu administrācijai, ja tā
uzsākusi pārmaksātās nodokļu summas pārbaudi, līdz pagājuši trīs gadi no
konkrētā nodokļa likumā noteiktā maksāšanas termiņa, ir tiesības pieņemt lēmumu
par šo summu novirzīšanu vai atmaksāšanu neatkarīgi no tā, vai ir pagājuši trīs
gadi no konkrētā nodokļa maksāšanas termiņa.";
izslēgt ceturtajā daļā vārdus "pamatparāda palielinājuma naudu
un";
aizstāt septītajā daļā vārdus "ar to
saistīto soda naudu, pamatparāda palielinājuma naudu un nokavējuma naudu"
ar vārdiem "un ar to saistīto nokavējuma naudu un soda naudu".
24. Papildināt likumu ar 28.2 pantu
šādā redakcijā:
"28.2 pants. Valsts nodevu atmaksāšana
Pārmaksātās vai nepareizi iemaksātās valsts
nodevu summas atmaksā no valsts budžeta 15 dienu laikā pēc nodevu maksātāja
pamatota pieprasījuma iesniegšanas Valsts ieņēmumu dienestā. Pieprasījumam
pievieno tās personas, kura sniegusi pakalpojumu vai devusi nodrošinājumu,
rakstveida atzinumu vai tiesas lēmumu, ja konkrētajos likumos vai Ministru
kabineta noteikumos nav noteikts citādi."
25. Izteikt
VII nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"VII nodaļa.
Atbildība
par nodokļu pārkāpumiem".
26. 29.pantā:
izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā:
"29.pants. Nokavējuma naudas aprēķināšana";
izslēgt pirmo daļu;
izslēgt otrajā daļā vārdus "(arī soda naudas)";
izteikt trešās daļas pirmo un otro teikumu šādā redakcijā:
"Nokavējuma naudu neaprēķina, ja valsts vai pašvaldības budžets
tam piekritīgo nodokļa maksājumu ir saņēmis piecu darbdienu laikā pēc maksājuma
termiņa iestāšanās. Ja minētais nosacījums netiek ievērots, nokavējuma naudu
aprēķina, sākot ar nākamo dienu pēc konkrētā nodokļa likumā noteiktā maksāšanas
termiņa iestāšanās līdz samaksas dienai (to ieskaitot).";
izteikt ceturtās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:
"(4) Nokavējuma naudas aprēķināšana:";
aizstāt ceturtās daļas 1.punkta "a" apakšpunktā vārdus
"privatizējamiem uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) no dienas, kad tie
nodoti privatizācijai, uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) no dienas, kad tie
nodoti" ar vārdiem "privatizējamām kapitālsabiedrībām no dienas,
kad tās nodotas privatizācijai, kapitālsabiedrībām no dienas, kad tās
nodotas";
aizstāt ceturtās daļas 1.punkta "b" un "c"
apakšpunktā vārdus "uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām)" ar vārdiem
"komersantiem, individuālajiem uzņēmumiem (arī zemnieku vai zvejnieku
saimniecībām)";
aizstāt ceturtās daļas 2.punkta "a" apakšpunkta otrajā
teikumā vārdus "Pamatparāda palielinājuma nauda un nokavējuma nauda"
ar vārdiem "Nokavējuma nauda";
aizstāt ceturtās daļas 2.punkta "b" apakšpunktā vārdus
"uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību)" ar vārdiem "komersantu,
individuālo uzņēmumu (arī zemnieku vai zvejnieku saimniecību)";
izslēgt piektajā, sestajā un septītajā daļā vārdus "pamatparāda
palielinājuma naudas un".
27. Izteikt 30.pantu šādā redakcijā:
(1) Nodokļu maksātāji,
izņemot fiziskās personas, kas nav individuālie komersanti, katru mēnesi
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā deklarē katru mēneša laikā savstarpēji
skaidrā naudā veikto darījumu (neatkarīgi no tā, vai darījums notiek vienā
operācijā vai vairākās operācijās), kura summa pārsniedz 3000 latu.
(2) Šā panta pirmajā
daļā minētais skaidrās naudas lietošanas ierobežojums neattiecas uz kuģu
aģentēšanas un gaisakuģu aģentēšanas komercsabiedrībām un starptautisko autopārvadājumu
un kravas ekspedīcijas komercsabiedrībām tikai attiecībā uz starptautiskajiem
autopārvadājumiem un kravas ekspedīcijas darījumiem. Minētās komercsabiedrības
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā deklarē mēneša laikā veiktos darījumus,
kuru kopsumma pārsniedz 10000 latu.
(3) Šā panta normas
neattiecas uz:
1) kredītiestāžu
pakalpojumiem;
2) skaidrās naudas iemaksām
kredītiestādēs šā panta pirmajā daļā noteikto darījumu dalībnieku kontos.
(4) Mazumtirdzniecībā
veiktajos darījumos šā panta normas ir attiecināmas tikai uz preču pircēju.
(5) Maksājumos par
pakalpojumiem, kurus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sniedz Ceļu
satiksmes drošības direkcija, šā panta normas attiecināmas tikai uz pakalpojumu
saņēmēju."
28. Izteikt 32.pantu šādā redakcijā:
(1) Ja nodokļu maksātājs, pārkāpdams nodokļu
likumu prasības, samazinājis budžetā iemaksājamo nodokļu apmēru, nodokļu
administrācija nodokļu revīzijas (audita) rezultātā aprēķina un par labu
budžetam no nodokļu maksātāja piedzen samazināto nodokļa summu, nokavējuma
naudu un soda naudu, kas nosakāma saskaņā ar šo likumu, ja konkrēto nodokļu
likumos nav paredzēts cits soda naudas apmērs.
(2) Ja nodokļa
maksātāja budžetā iemaksājamā summa par periodu, par kuru tiek veikta nodokļu
revīzija (audits), ir samazināta ne vairāk kā par
15 procentiem no deklarējamās summas, soda nauda tiek noteikta 30 procentu
apmērā no nedeklarētās budžetā iemaksājamās nodokļu summas.
(3) Ja nodokļa maksātāja budžetā iemaksājamā
summa par periodu, par kuru tiek veikta nodokļu revīzija (audits), ir
samazināta vairāk par 15 procentiem no deklarējamās summas, soda nauda
tiek noteikta 50 procentu apmērā no nedeklarētās budžetā iemaksājamās
nodokļu summas.
(4) Ja nodokļu administrācija nodokļu revīzijas
(audita) laikā konstatē, ka nodokļu maksātājs ir samazinājis budžetā
iemaksājamo nodokļu summu par periodu, par kuru tiek veikta nodokļu revīzija
(audits), izdarot atkārtotu nodokļu pārkāpumu, soda nauda tiek noteikta 100
procentu apmērā no nodokļu summas, kas nav deklarēta, izdarot atkārtotu
pārkāpumu.
(5) Piemērojot šā panta ceturto daļu, par
atkārtotu ir uzskatāms pārkāpums, kas atbilst visām turpmāk minētajām pazīmēm:
1) iepriekšējais pārkāpums ir konstatēts nodokļu
auditā, kas pabeigts ne vēlāk kā triju gadu laikā no atkārtota pārkāpuma
izdarīšanas brīža;
2) lēmums, ar kuru nodokļu maksātājs ir saukts
pie šajā pantā noteiktās atbildības par iepriekšējo pārkāpumu, ir stājies spēkā
un nav apstrīdams;
3) atkārtoto pārkāpumu nodokļu administrācija
administratīvajā aktā ir pamatojusi ar to pašu likuma normu vai ar šo normu
saistītu normatīvo aktu, vai, ja likumā un normatīvajos aktos ir izdarīti
grozījumi, ar analoģiskām normām, kā pamatojot iepriekšējo pārkāpumu iepriekšējā
administratīvajā aktā.
(6) Ja nodokļu maksātājam iepriekšējā nodokļu
revīzijas (audita) laikā nebija pienākums ievērot attiecīgās likuma normas, tad
šāds pārkāpums nav uzskatāms par atkārtotu.
(7) Šā panta ceturtās daļas nosacījumus nepiemēro
tiem nodokļu pārkāpumiem, kas konstatēti nodokļu revīzijā (auditā), ko veic pēc
nodokļu maksātāja nodokļa pārmaksas atmaksas pieprasījuma.
(8) Ja nodokļu maksātājs triju gadu laikā
atkārtoti izdara atkārtotu nodokļu pārkāpumu, nodokļu maksātājam tiek uzlikta
soda nauda 150 procentu apmērā no nodokļu summas, kas nav deklarēta, atkārtoti
izdarot atkārtotu pārkāpumu.
(9) Samazinātā nodokļa
summa, nokavējuma nauda un soda nauda attiecīgajā apmērā nodokļu maksātājam
jāsamaksā 30 dienu laikā no dienas, kad saņemts nodokļu administrācijas lēmums
par aprēķināto nodokļa summu.
(10) Ja triju mēnešu laikā nodokļu maksātājs
nesamaksā samazināto nodokļa summu,
nokavējuma naudu un soda naudu un minētajam maksājumam nav pagarināts
nomaksas termiņi šā likuma 24.pantā noteiktajā kārtībā, nodokļu administrācija
ierosina tiesā lietu par nodokļu maksātāja atzīšanu par maksātnespējīgu."
29. Izslēgt 32.1 pantu.
30. Papildināt likumu ar 32.2 pantu
šādā redakcijā:
"32.2 pants. Sadarbošanās ar
nodokļu administrācijas amatpersonām
(1) Nodokļu maksātājs pēc nodokļu administrācijas amatpersonas
pieprasījuma sniedz šajā likumā vai konkrēto nodokļu likumos paredzēto
informāciju vai papildu informāciju (saimnieciskās darbības ieņēmumus,
izdevumus apliecinošus dokumentus un grāmatvedības uzskaites dokumentus, kā arī
citu informāciju), kuru nesaņemot nav iespējama vai ir apgrūtināta konkrētā vai
cita nodokļu maksātāja budžetā iemaksājamās nodokļa summas vai pārmaksas summas
noteikšana noteiktajā termiņā.
31. Izslēgt 33. un 33.1 pantu.
32. Papildināt likumu ar 33.2 un
33.3 pantu šādā redakcijā:
"33.2 pants.
Nodokļu maksātāja tiesības precizēt nodokļu administrācijai iesniegtās nodokļu
deklarācijas
33.3 pants. Nodokļu administrācijas uzliktās (aprēķinātās) soda naudas samazināšana
(1) Nodokļu administrācijas
augstākā amatpersona pieņem lēmumu samazināt nodokļu maksātājiem nodokļu
revīzijas (audita) rezultātā uzrēķināto soda naudu šajā pantā noteiktajā
apmērā, ja nodokļu maksātājs piekrīt papildus aprēķinātā nodokļa maksājuma
apmēram (ieskaitot nokavējuma naudu, kas aprēķināts par nodokļa maksājuma
kavējuma periodu no nākamās dienas pēc konkrētā nodokļa maksāšanas termiņa līdz
nodokļu revīzijas (audita) lēmuma pieņemšanas dienai) un 30 dienu laikā no
nodokļu administrācijas lēmuma nosūtīšanas par nodokļu revīzijas (audita) rezultātiem
iemaksā papildus aprēķināto nodokļa maksājumu summu budžetā kopā ar soda naudu
15 % apmērā no nodokļa pamatparāda.
(2) Ja nodokļu pārkāpums (budžetā
iemaksājamās nodokļa summas samazināšana) triju gadu laikā ir izdarīts pirmo
reizi, nodokļu administrācijas uzlikto (aprēķināto) atlikušo soda naudu
samazina pilnā apmērā.
(3) Ja nodokļu pārkāpums triju
gadu laikā ir izdarīts atkārtoti un abos gadījumos budžetā iemaksājamā nodokļa
summa ir samazināta ne vairāk kā par 15 procentiem, nodokļu
administrācijas uzlikto (aprēķināto) atlikušo soda naudu samazina līdz 35
procentiem.
(4) Ja nodokļu pārkāpums triju
gadu laikā ir izdarīts atkārtoti un vienā no abiem gadījumiem budžetā
iemaksājamā nodokļa summa ir samazināta ne vairāk kā par 15 procentiem, nodokļu
administrācijas uzlikto (aprēķināto) atlikušo soda naudu samazina līdz 50
procentiem."
33. 34.pantā:
izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā:
"34.pants. Atbildība
par saimnieciskās darbības veikšanu, nereģistrējoties kā nodokļu maksātājam, un
citiem nodokļu pārkāpumiem";
izteikt ievaddaļu un 1.punktu šādā redakcijā:
"Ja fiziskā vai juridiskā persona, kas veic saimniecisko darbību, nereģistrējas kā
nodokļu maksātājs vai 30 dienu laikā pēc noteiktā termiņa neiesniedz
nodokļu likumos paredzētās nodokļu deklarācijas, kā arī saimniecības un
grāmatvedības dokumentus, bez kuriem nodokļu administrācijas ierēdņi
(darbinieki) nevar noteikt maksājamo nodokļu summu, tad:
1) par labu budžetam no nodokļu maksātāja piedzen iemaksājamo nodokļu summu un
soda naudu 150 procentu apmērā no
budžetā iemaksājamās nodokļu summas. Ja nav iespējams noteikt nodokļa lielumu, nodokļus
iekasē par iepriekšējo periodu aprēķinātās nodokļa summas apmērā, bet, ja tāda
perioda nav, nodokļa lielumu nosaka, pamatojoties uz nodokļu administrācijas rīcībā
esošo informāciju par analogiem nodokļu maksātājiem. Kopā ar aprēķināto nodokļa
summu piedzen soda naudu 150 procentu apmērā no minētās budžetā
iemaksājamās nodokļu summas;";
aizstāt 2.punkta "a" apakšpunktā
vārdu "uzņēmējdarbību" ar
vārdu "komercdarbību".
34. Izteikt 35.pantu šādā redakcijā:
"35.pants. Atbildība par smagiem nodokļu
pārkāpumiem
(1) Par iemaksājamās nodokļa summas
samazināšanu, ja ar to nodarīti zaudējumi valstij vai pašvaldībai lielā apmērā,
kas pārsniedz 10000 latu, nodokļu administrācija iesniedz materiālus
attiecīgajā valsts institūcijā krimināllietas ierosināšanai.
(2) Visos gadījumos, kad nodokļu
maksātājs ir pieļāvis pārkāpumus, par kuriem paredzēta kriminālatbildība,
nodokļu administrācijas ierēdnim (darbiniekam), kurš tos atklājis, ir pienākums
10 dienu laikā iesniegt par tiem ziņojumu attiecīgajai valsts institūcijai
krimināllietas ierosināšanai. Konkrētu materiālu iesniegšanas nepieciešamību
izvērtē un tos papildus pieprasa attiecīgā valsts institūcija."
35. Izslēgt 37.panta pirmajā daļā vārdus
"lēmumu par to, ka izdevumi par nokavēto nodokļu maksājumu piedziņu
bezstrīda kārtībā sedzami no nodokļu maksātāja līdzekļiem".
36. Papildināt
37.1 panta otro daļu aiz vārdiem "Pašvaldību
amatpersonu nodokļu jautājumos pieņemtos lēmumus" ar vārdiem "izņemot
lēmumus par nokavēto nodokļu maksājumu piedziņu un lēmumus par to, ka izdevumi
par nokavēto nodokļu maksājumu piedziņu bezstrīda kārtībā sedzami no nodokļu
maksātāja līdzekļiem".
37. Aizstāt 40.panta trešajā daļā vārdus
"uzņēmumus (uzņēmējsabiedrības)" ar vārdiem "komercsabiedrības, kooperatīvās sabiedrības,
individuālos uzņēmumus (arī zemnieku vai zvejnieku saimniecības) vai citas
privāto tiesību juridiskās personas".
38. Papildināt pārejas noteikumus ar 83.,
84., 85. un 86.punktu šādā redakcijā:
"83. Grozījumi šā
likuma 1.panta 1.punktā, attiecībā uz 1.panta 7.punkta izslēgšanu, 1.panta 21.,
22., 23.punkts, grozījumi 9.panta otrajā daļā un 18.panta 9., 10., 11.punktā, 18.panta otrā, trešā un ceturtā
daļa, grozījumi 19.panta pirmajā daļā un 24.panta pirmās daļas 1. un 2.punktā,
24.panta sestajā daļā, septītajā, astotajā un desmitajā daļā, grozījumi
25.panta pirmās daļas ievaddaļā un trešajā daļā, 25.1 pants,
grozījumi 28.panta pirmajā un septītajā daļā, grozījumi 29.panta nosaukumā,
grozījumi attiecībā uz 29.panta pirmās daļas izslēgšanu, grozījumi 29.panta
trešajā daļā, ceturtās daļas ievaddaļā un 2.punkta "a" apakšpunktā un
piektajā, sestajā un septītajā daļā, 32.panta jaunā redakcija, grozījumi
attiecībā uz 32.1 panta izslēgšanu, 32.2 pants,
grozījumi attiecībā uz 33. un 33.1 panta izslēgšanu, 33.2
un 33.3 pants, grozījumi 34.pantā un 35.panta jaunā redakcija
stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
84. Grozījumi 15.1 pantā attiecībā uz
Eiropas kooperatīvajām sabiedrībām stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
85. Konkrētajam nodokļa pamatparādam līdz
2006.gada 31.decembrim aprēķinātā pamatparāda palielinājuma nauda tiek summēta
ar nokavējuma naudu.
86. Līdz jaunu šā likuma 30.pantā minēto Ministru kabineta noteikumu
spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2006.gada 31.decembrim piemērojami
Ministru kabineta 2001.gada 24.jūlija noteikumi Nr.329 "Skaidrā naudā
veikto darījumu deklarēšanas noteikumi'', ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu."
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
||||||||||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Atbilstoši šobrīd spēkā esošai situācijai likumā Par
nodokļiem un nodevām paredzētā atbildība par nodokļu pārkāpumiem ir ļoti
barga un zināmā mērā neatbilst samērīguma principam, kad katra soda apmēram
jābūt atbilstošam izdarīta pārkāpuma smagumam. Likumā noteiktās soda
sankcijas ir no 100% līdz 200% no nesamaksātās nodokļu summas. Sods tiek
uzlikts neatkarīgi no pārkāpuma veida un, neņemot vērā lietas apstākļus
konkrētajā situācijā. Tādējādi uzņēmēji bieži tiek sodīti ar 100% soda naudu
arī gadījumos, ja pārkāpums radies kļūdas dēļ vai likumu neizpratnes dēļ.
Dažkārt šāds sods tiek piemērots arī tajos gadījumos, kad nodokļu maksātājs
pats ir atklājis kļūdu un to uzrādījis nodokļu administrācijai. Vienīgais
veids šīs soda naudas samazināšanai ir likumā paredzētā iespēja Valsts
ieņēmumu dienesta (turpmāk tekstā VID) vadītājam, pamatojoties uz nodokļu
maksātāja argumentētu lūgumu, samazināt kontroles (revīziju, pārbaužu)
rezultātā uzlikto soda naudu līdz 70%, bet ne biežāk kā vienu reizi trijos
gados, vai arī vienošanās līguma noslēgšana. Tādējādi šobrīd VID
amatpersonām, izvērtējot iespēju samazināt nodokļu maksātajam uzlikto soda
naudu par izdarīto nodokļu pārkāpumu, jāņem vērā vairākas izdarītā pakāpuma
smagumu kvalificējošās pazīmes, kam var būt subjektīvs novērtējums.
Vienlaicīgi šīs normas veicina lēmumu apstrīdēšanas skaitu pieaugumu valstī. Šāda sodu sistēma
1995.gadā tika ieviesta, ievērojot tajā laikā esošo inflācijas līmeni valstī,
kā arī zemo vispārīgo nodokļu maksāšanas disciplīnu. Viens no 1995.gadā
ieviestajiem pret inflācijas nodrošināšanas līdzekļiem ir likumā noteiktā
pamatparāda palielinājuma nauda, kas tiek aprēķināta jebkuram nokavētam
nodokļu maksājumam. Nodokļu administrācijas auditoru
darba kvalitāti būtiski ierobežo likuma Par nodokļiem un nodevām 23.panta
trešā daļa, kura nosaka, ka lēmums par nodokļu revīzijas (audita) rezultātiem
jāpieņem ne vēlāk kā 90 dienu laikā no nodokļu revīzijas (audita) uzsākšanas
dienas. Praksē ir gadījumi, kad nodokļu maksātājs, ļaunprātīgi izmantojot
likumā noteiktos termiņa ierobežojumus, ignorē audita procesu, t.i.,
savlaicīgi neiesniedz dokumentus vai paskaidrojumus. Audits tiek pabeigts,
ņemot vērā VID rīcībā esošo informāciju, bet maksātājs pārsūdzības laikā
iesniedz jaunus pierādījumus, kuru ticamību nav iespējams pārbaudīt. Audita kvalitāti neveicina arī
laika ierobežojums audita veikšanai, kas nosaka, ka lēmums par audita
rezultātiem jāpieņem 30 dienu laikā pēc informācijas saņemšanas no ārvalstīm,
jo var būt gadījumi, kad tieši šī informācija atklāj jaunus riskus un
pārkāpumus (starptautisko darījumu vai karuseļa veida krāpniecība utt.), kuru
izpētei vajadzīgs ilgāks laiks nekā likumā noteiktās 30 dienas. Šobrīd likumā noteiktajā
darījuma definīcijā netiek paredzēta situācija, kad attiecīgajā taksācijas
periodā notiek darījums, kas iesācies iepriekšējos taksācijas periodos un
turpinās bez grozīšanas vairākus gadus. Šo definīcijas nepilnību kā argumentu
izmanto nodokļu maksātāji, iesniedzot apelācijas sūdzības par PVN veiktajiem
uzrēķiniem, kas noteikti par nomas maksu, norādot, ka darījums nav veikts
attiecīgajā mēnesī, jo ēku noma kā pakalpojums tiek sniegts vairākus gadus un
konkrētajā taksācijas periodā,
par kuru veikts uzrēķins, nav notikusi
tiesisku attiecību nodibināšana, grozīšana vai izbeigšana. Saskaņā ar Komerclikuma spēka
stāšanās kārtības likuma pārejas noteikumu 4.punktu, Ministru kabinets
izstrādā un iesniedz projektus par nepieciešamajiem grozījumiem citos
likumos. Likumā Par nodokļiem
un nodevām tiek lietots termins uzņēmums un uzņēmējsabiedrība, kas
neatbilst Komerclikuma terminoloģijai. Ievērojot
Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās likuma normas, ir noteikta
nepieciešamība veikt grozījumus normatīvajos aktos, kuros ir ietverti
pilnvarojumi pārvaldes iestādēm izdot ārējus normatīvus aktus, bet pārvaldes
iestādes izdotie ārējie normatīvie akti zaudē spēku 2006.gada 1.janvārī.
Konkrēto nodokļu likumos ir paredzēts
deleģējums Ministru kabinetam apstiprināt likumu normu piemērošanas
noteikumus. |
|||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts Grozījumi likumā Par nodokļiem un
nodevām paredz: §
ieviest efektīvu sodu sistēmu par nodokļu jomu reglamentējošo normatīvo
aktu pārkāpumiem, nosakot elastīgus
soda naudas apmērus, kas ir samērīgi ar konkrētajiem nodokļu
pārkāpumiem; §
ieviest vienotu nokavējuma naudu par nodokļu un nodevu samaksas termiņa
nokavējumu; §
ieviest nodokļu administrācijas
revīzijas (audita) rezultātā uzliktās (aprēķinātās) soda naudas samazināšanas
vai atcelšanas iespējas, iestājoties likumā noteiktajiem nosacījumiem; §
definēt atbildības pastiprinošo nodokļa pārkāpuma atkārtotības kritēriju; §
precizēt izvairīšanās no nodokļu vai nodevu
maksāšanas definīciju, lai novērstu PVN pārmaksas atmaksas izkrāpšanu no
budžeta; §
precizēt normas attiecībā uz revīzijas (audita) izpildīšanas
procesuālajiem termiņiem; §
mainīt nosacījumus attiecībā uz nodokļu maksātāja tiesībām precizēt
nodokļu administrācijai iesniegtās deklarācijas; §
papildināt likumā lietoto terminu skaidrojumu, definējot nodokļa un
informatīvo deklarāciju, nodokļu pārkāpumu un nodokļu sodus; §
saskaņot likumā Par nodokļiem un nodevām lietotos terminus ar
Komerclikuma terminoloģiju; §
pārskatīt
slieksni, sākot ar kuru nodokļa maksātājam ir pienākums deklarēt skaidrā
naudā veiktos darījumus; §
noteikt,
ka nodokļu pārmaksa, ja nodokļu maksātājs likvidēts un izslēgts no nodokļu
maksātāju reģistra, tiek dzēsta; §
aizstāt
likumā noteikto pilnvarojumu VID izstrādāt metodiku, pēc kādas aprēķināmi
nodokļi un grāmatvedībā atspoguļojamas ar nodokļu aprēķināšanu saistītās
darbības, ar pilnvarojumu VID izdod ieteikumus nodokļu maksātājiem par
nodokļu deklarāciju aizpildīšanas kārtību un nodokļu maksājumu uzskaiti
nodokļu maksātāju grāmatvedībā |
|||||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likuma grozījumiem ir
svarīga nozīme un pozitīva ietekme uz uzņēmējdarbības vidi vairākos aspektos. Likumprojekts ievieš elastīgu
un stimulējošu nodokļu sodu sistēmu, ievērojot samērīguma principu, kad
atbildība ir adekvāta konkrētajam nodokļu likumu pārkāpumam. Minētie
grozījumi paredz veicināt labprātīgu
nodokļu nomaksu (labprātīgu pakļaušanos nodokļu likumu prasību ievērošanai). Tiek prognozēts, ka norma, kas
paredz nodokļu administrācijas revīzijas (audita) rezultātā uzliktās
(aprēķinātās) soda naudas samazināšanas vai atcelšanas iespējas samazinās
apstrīdēto nodokļu administrācijas lēmumu skaitu, līdz ar to samazinot
iestādes administratīvos izdevumus, optimizēs darbinieku funkcionalitāti, kā
arī veicinās paredzēto ieņēmumu ātrāku nonākšanu budžetā. |
|||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Efektīvāka sodu sistēma
veicinās nodokļu pamatparāda ieskaitīšanu valsts budžetā, līdz ar to
samazināsies maksātnespējīgo komersantu skaits un maksātnespējīgo darba
devēju darbinieku prasījumi, kuru rezultātā mazināsies arī sociālā spriedze. |
|||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||||||||
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
1.Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar
|
Neskar |
|||||||||
2.Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
|||||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Neskar |
Neskar
|
Neskar |
Neskar |
Neskar |
|||||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
Neskar |
|||||||||
5. Detalizēts
finansiā
lā pamatojuma aprēķins |
|
|
||||||||||||
Cita
informācija: |
Lai nodrošinātu likumprojekta darbību, nepieciešams
veikt Valsts ieņēmumu dienesta informatizācijas sistēmas modificēšanu, kuras
orientējošās izmaksas ir Ls 115 tūkst., kam Valsts ieņēmumu dienesta finansējumā
2006.gadam resursi nav paredzēti. Pēc grozījumu pieņemšanas likuma Par nodokļiem un
nodevām 32.panta otrajā un trešajā daļā 2007., 2008. un 2009.gadā
samazināsies ar nokavētajiem un nesamaksātajiem nodokļu maksājumiem saistīto
maksājumu lielums, tādēļ budžetā var netikt uzskaitītas papildus uzrēķinātas
summas attiecīgi Ls 1400 tūkst., Ls 1600 tūkst., Ls 1800 tūkst. apmērā. |
|||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Pārejot uz vienotu procentu
maksājumu un izslēdzot no likuma terminu pamatparāda palielinājuma nauda,
nepieciešams veikt grozījumus vairākos konkrēto nodokļu likumos un atsevišķos
speciālajos likumos: 1. Likums Par uzņēmumu
ienākuma nodokli; 2. Likums Par pievienotās
vērtības nodokli; 3. Likums Par nekustamā
īpašuma nodokli; 4. Likums Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli; 5. Likums Par valsts
sociālo apdrošināšanu; 6. Likums Par nodokļu
piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās; 7.
Kredītiestāžu
likums; 8.
Likums Par
uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju; 9.
Likums Par
nekustamā īpašuma nodokli; Ir nepieciešams veikt grozījumus Komerclikumā,
nosakot filiāles reģistrācijas apliecībā norādāmās ziņas. Grozījumi nodokļu likumos tiks sagatavoti vienlaikus
ar citiem grozījumiem, kas būs nepieciešami, attiecīgajos likumos dotā
regulējuma precizēšanai. Atkarībā no tā, kad tiks pieņemti likumu grozījumi
tiks izvērtēta nepieciešamība veikt grozījumus arī šo likumu pamatotajos Ministru kabineta noteikumos. |
|||||||||||||
2. Cita informācija |
Grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām
stājas spēkā vienlaicīgi ar grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā |
|||||||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Ar šiem grozījumiem likumā Par
nodokļiem un nodevām iestrādātas Padomes 2004.gada 21.aprīļa Direktīvas
2004/56/EK normas, ar ko groza Padomes Direktīvu 77/799/EEK par dalībvalstu
kompetento iestāžu savstarpējo palīdzību attiecībā uz tiešajiem nodokļiem,
noteiktiem akcīzes nodokļiem un apdrošināšanas prēmiju aplikšanu ar
nodokļiem. |
|||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju. |
Padomes 1977.gada 19.decembra Direktīva 77/799/EEK par dalībvalstu
kompetento iestāžu savstarpējo palīdzību tiešo nodokļu jomā (OJ No L336,
27.12.1977, p.15); Padomes 2004.gada 21.aprīļa Direktīvas 2004/56/EK normas, ar ko groza
Padomes Direktīvu 77/799/EEK par dalībvalstu kompetento iestāžu savstarpējo
palīdzību attiecībā uz tiešajiem nodokļiem, noteiktiem akcīzes nodokļiem un
apdrošināšanas prēmiju aplikšanu ar nodokļiem (OJ No L127, 29.4.2004., p.70). |
|||||||||||||
2.tabula |
||||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||||
Likumprojekta
1.panta 25.punkts Likumprojekta
15.pants ar ko groza 23.panta ceturto daļu |
Padomes 2004.gada 21.aprīļa Direktīvas 2004/56/EK 1.panta 5.punkts, ar ko
groza Padomes Direktīvas 77/799/EEK
8b.pantu Padomes 2004.gada 21.aprīļa Direktīvas 2004/56/EK 1.panta 5.punkts, ar ko
groza Padomes Direktīvas 77/799/EEK
8b.pantu |
Atbilst Atbilst |
|
|||||||||||
|
||||||||||||||
5. Cita informācija |
Pārejās Padomes 2004.gada
21.aprīļa Direktīvas 2004/56/EK normas, ar ko groza Padomes Direktīvas
77/799/EEK un Padomes 2004.gada
16.novembra Direktīvas 2004/106/EK normas, ar ko groza Padomes Direktīvu
77/799/EEK ir pārņemtas ar grozījumiem likumā Par nodokļiem un nodevām, kas
ir pieņemti Saeimā 2006.gada 30.martā . |
|||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojektā iestrādātais risinājums konceptuāli izvērtēts un
atbalstīts Finanšu ministrijas valsts nodokļu politikas izvērtēšanas darba
grupā, kurā ir pārstāvēti Latvijas Darba devēju konfederācija,
Tautsaimniecības padome, Nodokļu maksātāju tiesību un interešu pārstāvības
fonds, Ārvalstu investoru padome, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības
kamera, Mazo un vidējo uzņēmumu un amatniecības padome, Latvijas Brīvo
arodbiedrību savienība, Latvijas nodokļu konsultantu asociācija. |
|||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Minētās organizācijas konceptuāli ir
atbalstījušas likumprojektu. Tautsaimniecības padome uztur prasību likumprojektā
norādīt, ka sodu sistēmas optimizēšanai ir jāturpinās II posmā. |
|||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi
ir veikti darba grupas valsts nodokļu politikas izvērtēšanai ietvaros ar
valsts pārvaldes pārstāvju un nevalstisko organizāciju pārstāvju
piedalīšanos, konceptuāli apspriežot paredzētos grozījumus. Finanšu ministrija sniedz
informāciju par likumprojekta virzību ministrijas mājas lapā. Finanšu ministrija prezentējusi
likumprojektu uzņēmēju nevalstisko organizāciju (Mazo un vidējo uzņēmumu un
amatniecības padome, Tautsaimniecības padome) pārstāvjiem. |
|||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Likumprojekta izstrādes gaitā
Twinning Light 2002 projekta ietvaros saņemta konsultatīva palīdzība no
Spānijas Finanšu un ekonomikas ministrijas eksperta (Raquel de Diego). |
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcija |
Normatīvā akta izpildi
nodrošinās Valsts ieņēmumu dienests noteiktās kompetences ietvaros. |
|||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Valsts
kanceleja sagatavos informāciju plašas saziņas līdzekļiem par normatīvā akta
projekta izskatīšanu valdībā un pēc tā pieņemšanas Saeimā tiks publicēts
laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. Informācija
par izmaiņām sodu sistēmā, t.sk., soda naudas un nokavējuma naudas
noteikšanas kārtība tiks ievietota Valsts ieņēmumu dienesta mājas lapā. |
|||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likumprojekts
attiecībā uz naudas soda uzlikšanu paredz nodokļu administrācijas lēmuma
apstrīdēšanas procedūru. |
|||||||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||||
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I.Krūmane |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
T.Trenko |
15.06.2006.
1917
T.Trenko 7095515
Tatjana.Trenko@fm.gov.lv