Priekšlikumu
un sūdzību likums
I
nodaļa
Vispārīgie
noteikumi
1.pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi
termini:
1) iestāde
ikviena iestāde, kā arī persona, kas īsteno valsts pārvaldes funkcijas un
uzdevumus;
2) sūdzība privātpersonas
iesniegums, kurā privātpersona izsaka iestādei aizrādījumu par tās kompetencē
esošu jautājumu, kas ir saistīts ar valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu
īstenošanu;
3) priekšlikums
privātpersonas iesniegums, kurā privātpersona izsaka iestādei ierosinājumu;
4) privātpersona jebkura fiziska vai privāto tiesību juridiska
persona.
2.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir veicināt
privātpersonas līdzdalību valsts pārvaldē.
3.pants. Likuma darbība
(1) Likums nosaka
kārtību, kādā iestāde saņem un izskata privātpersonas sūdzību un priekšlikumu,
kā arī sniedz atbildi uz sūdzību.
(2) Šis likums neattiecas uz informācijas
pieprasījumiem, kā arī rīcību administratīvā procesa, kriminālprocesa un
civilprocesa ietvaros.
4.pants. Tiesības vērsties ar priekšlikumu un
sūdzību
Jebkurai privātpersonai ir tiesības vērsties iestādē ar priekšlikumu vai sūdzību.
5.pants. Priekšlikumu un sūdzību izskatīšanas
pamatprincipi
(1) Iestāde, izvērtējot priekšlikumu vai sūdzību un lemjot par
pasākumiem, kas veicami saistībā ar priekšlikumu vai sūdzību, ņem vērā
sabiedrības intereses un labas pārvaldības principu.
(2) Iestāde atbildi uz sūdzību sniedz iespējami ātrā laikā.
(3) Iestāde, sniedzot atbildi uz sūdzību, vērtē tās saturu, nevis
formu.
II
nodaļa
Priekšlikuma
iesniegšanas un izskatīšanas kārtība
6.pants. Priekšlikuma iesniegšana
(1) Priekšlikumu mutiski vai rakstiski iesniedz
iestādē, kuras kompetencē ietilpst ar priekšlikumu saistīto jautājumu
risināšana. Persona, iesniedzot
priekšlikumu, to paraksta.
(2) Saņemot mutisku
priekšlikumu, iestāde to noformē rakstiski.
(3) Priekšlikumā norāda tā saturu un pamatojumu.
(4) Priekšlikumā var norādīt šādu informāciju:
1) priekšlikuma iesniedzējs (fiziskajai personai
vārds, uzvārds, korespondences saņemšanas vieta, kā arī citas ziņas, kas
palīdz ar viņu sazināties; juridiskajai personai nosaukums un juridiskā
adrese);
2) juridiskais pamatojums.
7.pants. Priekšlikuma izskatīšana
(1) Iestāde saņemto priekšlikumu reģistrē, izvērtē un, ja
nepieciešams, izmanto to turpmākajā darbībā.
(2) Ja priekšlikums attiecas uz citu iestādi, iestāde, kas
saņēmusi priekšlikumu, nekavējoties pārsūta to kompetentajai iestādei un
informē par to privātpersonu, ja tā ir norādījusi šā likuma 6.panta ceturtās
daļas 1.punktā minētās ziņas.
(3) Ja persona
vēlas saņemt informāciju par priekšlikuma turpmāko virzību, tā iesniedz
iestādei informācijas pieprasījumu Informācijas atklātības likumā noteiktajā
kārtībā.
III
nodaļa
Sūdzības
iesniegšanas un izskatīšanas, kā arī atbildes sniegšanas kārtība
8.pants. Sūdzības iesniegšana
(1) Sūdzību mutiski vai rakstiski iesniedz
iestādē, kuras kompetencē ietilpst ar sūdzību saistītā jautājuma risināšana. Persona, iesniedzot
sūdzību, to paraksta.
(2) Saņemot sūdzību
mutiski, iestāde to noformē rakstiski.
(3) Sūdzībā jānorāda šāda informācija:
1) sūdzības iesniedzējs (fiziskajai personai
vārds, uzvārds, korespondences saņemšanas vieta, kā arī citas ziņas, kas
palīdz ar viņu sazināties; juridiskajai personai nosaukums un juridiskā
adrese);
2) konkrētā sūdzība un, ja iespējams, tās
juridiskais pamatojums.
(4) Sūdzībai, ja iespējams, pievieno dokumentus
vai to kopijas, kas apstiprina sūdzībā izklāstītos faktiskos apstākļus un
sūdzības pamatojumu.
9.pants.
Sūdzības izskatīšana un saturs
(1) Iestāde saņemto sūdzību reģistrē, izvērtē un, ja nepieciešams,
veic atbilstošus pasākumus.
(2) Sūdzību izskata padotības kārtībā.
(3) Iestāde, sniedzot atbildi uz sūdzību pēc būtības, norāda
apsvērumus (tai skaitā juridiskos), kas ir par pamatu iestādes darbībai, lai
novērstu sūdzībā norādīto, vai bezdarbībai.
(4) Iestāde atbildi uz sūdzību sniedz rakstiski ne vēlāk kā
30 dienu laikā pēc sūdzības reģistrēšanas.
(5) Ja sūdzība
attiecas uz citu iestādi, iestāde, kas saņēmusi sūdzību, ne vēlāk kā septiņu
dienu laikā pēc sūdzības reģistrēšanas pārsūta to kompetentajai iestādei un
informē par to privātpersonu. Šajā gadījumā atbildes sniegšanas termiņu skaita
no dienas, kad sūdzību ir reģistrējusi iestāde, kas to saņēma pirmā.
(6) Iestāde par sūdzības izskatīšanas rezultātiem sūdzības iesniedzēju
informē ne vēlāk kā septiņu dienu laikā pēc sūdzības izskatīšanas pabeigšanas.
(7) Atbildi uz
kolektīvo sūdzību nosūta privātpersonai, kura pirmā parakstījusi attiecīgo
sūdzību vai kuru ir norādījuši kolektīvās sūdzības iesniedzēji.
10.pants. Sūdzības atstāšana
bez izskatīšanas
(1) Iestāde septiņu dienu laikā pēc sūdzības reģistrēšanas informē privātpersonu par to, ka neatbildēs uz sūdzību pēc būtības, ja:
1) sūdzības saturs ir
klaji aizskarošs un izaicinošs;
2) personas prasība liek iestādei rīkoties acīmredzami
prettiesiski;
3) lietā,
par kuru iesniegta sūdzība, ir ticis pieņemts lēmums, kas nav apstrīdams vai
pārsūdzams;
4) sūdzības saturs ir nekonkrēts, tādēļ atbildes
sagatavošana pēc būtības saistīta ar nesamērīgu vai nelietderīgu iestādes resursu
izlietojumu;
5) atbilde uz sūdzību
ir sniegta iepriekš, un sūdzības saturs nesatur būtiskas izmaiņas attiecībā uz
tiesiskajiem vai faktiskajiem apstākļiem;
6) sūdzība nav saistīta
ar valsts publisko funkciju un uzdevumu izpildi.
(2) Iestāde sūdzību atstāj bez izskatīšanas, ja
nav norādīts sūdzības iesniedzējs vai ziņas, kas palīdz sazināties ar sūdzības
iesniedzēju.
IV
nodaļa
Apmeklētāju
pieņemšana mutisko priekšlikumu un sūdzību iesniegšanai
11.pants. Apmeklētāju pieņemšanas kārtība
mutisko priekšlikumu un sūdzību iesniegšanai
(1) Apmeklētāju
pieņemšanas laiku un kārtību nosaka iestādes vadītājs. Informācijai par
pieņemšanas laikiem un kārtību ir jābūt pieejamai iestādē (telpā, kas ir
pieejama jebkuram iestādes apmeklētājam) un tās oficiālajā mājas lapā
internetā.
(2) Iestāde nodrošina,
ka apmeklētājus pieņem periodiski, taču ne retāk kā reizi mēnesī.
Ar šā likuma spēkā stāšanos
spēku zaudē likums "Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas
kārtība valsts un pašvaldību institūcijās" (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 23.nr.; 1999, 24.nr.; 2001, 10.nr.).
Tieslietu ministrs
G.Grīnvalds
Priekšlikumu un sūdzību likuma projekta
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
1994. gada 27. oktobrī pieņemtais
likums Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un
pašvaldību institūcijās tika izdots ar mērķi nodrošināt Latvijas Republikas
Satversmes 104.pantā noteiktās tiesības vērsties valsts un pašvaldību
iestādēs ar iesniegumiem un saņemt atbildi pēc būtības. Tā regulējums
attiecas uz visa veida valsts un pašvaldību iestādes saņemtajiem
iesniegumiem, t.sk. arī uz informācijas pieprasījumiem un iesniegumiem, kas
ir vērsti uz administratīvā akta izdošanu vai faktiskās rīcības veikšanu. 1998. gada 29. oktobrī ar Informācijas
atklātības likuma pieņemšanu no likumā Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu
izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību institūcijās regulējamo jautājumu
loka faktiski pazuda tie iesniegumi, kas ir informācijas pieprasījumi.
Savukārt līdz ar Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanos 2004. gada 1.
februārī likumā Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība
valsts un pašvaldību institūcijās regulējamo jautājumu loks būtiski
samazinājās, jo Administratīvā procesa likums noteica iesniegumu, kuru
rezultātā tiek uzsākts administratīvais process iestādē, izskatīšanas
kārtību. Lai apzinātu tos jautājumus, kurus
joprojām regulē likums Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas
kārtība valsts un pašvaldību institūcijās, un lai noskaidrotu nepieciešamību
izdarīt izmaiņas normatīvajā regulējumā, Ministru prezidents 2004. gada 25.
februārī ar rīkojumu Nr. 71 Par darba grupu privātpersonu iesniegumu,
sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtības regulējuma pilnveidošanai
izveidoja darba grupu, kuras vadību uzticēja Tieslietu ministrijai. Pēc
rūpīgas Latvijas Republikas tiesiskās situācijas un ārvalstu pieredzes
analīzes darba grupa nonāca pie šādiem secinājumiem: 1) tikai likumā
Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un
pašvaldību institūcijās ir paredzēts, ka valsts un pašvaldību iestādei,
nodrošinot Satversmes 104. pantā ietvertās tiesības, ir pienākums izskatīt
tos iesniegumus, kas ir sūdzības un priekšlikumi; 2) likuma Iesniegumu,
sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību
institūcijās sākotnējais mērķis radīt vispārīgu regulējumu iesniegumu
izskatīšanai valsts un pašvaldību iestādēs vairs nav aktuāls, jo tādu
iesniegumu kā informācijas pieprasījumu un iesniegumu, kuru rezultātā iestādē
tiek uzsākts administratīvais process, izskatīšana ir detalizēti noregulēta
Informācijas atklātības likumā un Administratīvā procesa likumā. Turklāt,
ņemot vērā Informācijas atklātības likumā un Administratīvā procesa likumā
iestrādātos atšķirīgos mērķus un iesniegumu izskatīšanas kārtību, likums
Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību
institūcijās principā vairs nevar pretendēt uz to, ka tas būtu uzskatāms par
jumta likumu iesniegumu izskatīšanai valsts un pašvaldību iestādēs; 3)
ņemot vērā likuma Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība
valsts un pašvaldību institūcijās sākotnējo mērķi, likums Iesniegumu,
sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību
institūcijās nepietiekami detalizēti regulē sūdzību un priekšlikumu
jautājumus, kā rezultātā vairākas personas ļaunprātīgi izmanto likumu Iesniegumu,
sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību
institūcijās, tādējādi būtiski kavējot un traucējot valsts un pašvaldību
iestāžu darbību; 4) ņemot vērā nepieciešamību pārstrādāt likumu Iesniegumu,
sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību
institūcijās pēc būtības, ir nepieciešams jauns likums par sūdzībām un
priekšlikumiem, tāpat ir nepieciešams izdarīt grozījumus Informācijas
atklātības likumā, paredzot informācijas izsniegšanas termiņus, kā arī paplašinot
jēdziena informācija saturu, proti, atsevišķos gadījumos attiecinot to arī
uz nedokumentētu informāciju. Izstrādājot Priekšlikumu un sūdzību
likuma projektu (turpmāk Likumprojekts), darba grupa konstatēja, ka
Latvijas Republikā ieviestā sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība ir
unikāla un raksturīga tikai postpadomju valstīm. Citas valstis vai nu vispār
neatzīst tā sauktās petīcijas tiesības, proti, tiesības vērsties valsts un
pašvaldību iestādē ar sūdzību un priekšlikumu par jebko, kas ir saistīts ar
valsts pārvaldi, t.sk. arī par jautājumiem, kas personu tieši neskar, par ko
personai nevar būt arī netiešas intereses un kā rezultātā persona bieži vien
negūst ne tiešu, ne arī netiešu labumu, piemēram, personai adresēta
administratīvā akta veidā, vai nu, ja arī atzīst, tad sūdzību un priekšlikumu
uzklausīšanu uztic atsevišķam veidojumam ombudam. Tomēr, neraugoties uz to,
ka citās valstīs izpratne par priekšlikumiem un sūdzībām un to izskatīšanas
kārtību ir atšķirīga, darba grupa uzskatīja, ka Latvijas Republikas tiesiskā
sistēma tāpēc nebūtu maināma. Tieši pretēji izpratne par sūdzībām un
priekšlikumiem un to lomu publiskajā pārvaldē būtu jāsaglabā un jānostiprina.
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts pilnībā novērš darba
grupas konstatētās problēmas un tiesību normu kolīzijas, kas ir atklātas,
piemērojot likumu Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība
valsts un pašvaldību institūcijās. Likumprojekts ievieš jaunu mūsdienīgu
kārtību sūdzību un priekšlikumu izskatīšanā. Proti, Likumprojekts precizē
jēdzienu sūdzība un priekšlikums saturu, tādējādi nošķirot tos no citiem
iesniegumu veidiem. Ar sūdzību Likumprojekts saprot tādu privātpersonas iesniegumu,
kurā privātpersona izsaka aizrādījumu iestādei par tās kompetencē esošajiem
jautājumiem. Savukārt ar priekšlikumu Likumprojekts saprot tādu
privātpersonas iesniegumu, kurā privātpersona izsaka ierosinājumu iestādei.
Tāpat Likumprojekts, atsaucoties uz vairākos zinātniskos pētījumos
izdarītajiem aizrādījumiem (Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes
Cilvēktiesību institūts, Informācijas pieejamība Latvijā: Tiesību aktu
izvērtējums, jur.red. M.Mits. Pieejams: http://www.humanrights.lv/frames_l.htm?menu/hri_l.htm, Sabiedrība par atklātību DELNA, Austere,
L., Informācijas pieejamība valsts un pašvaldību iestādēs, Rīga, 2003.
Pieejams: http://test.delna.lv/uploads/Petijumi_9.pdf, Sabiedrība par atklātību DELNA, Informācijas
pieejamība valsts un pašvaldību iestādēs, Rīga, 2000. Pieejams: http://www.delna.lv/?sec=94
), ir precizējis arī jēdziena iestāde saturu. Rezultātā Likumprojekts
attiecas uz visām personām, kas rīkojas valsts vārdā vai kas īsteno valsts
pārvaldi. Tas nozīmē, ka, piemēram, arī valsts kapitālsabiedrībām un
privātpersonām būs pienākumus ievērot šo likumu, ja vien tās veic kādu
valstij raksturīgu funkciju. Atkarībā no tā, kāds ir
iesnieguma saturs sūdzība vai priekšlikums, ir atkarīga arī iestādes
rīcība. Priekšlikuma saņemšanas gadījumā iestādes pienākums ir to izvērtēt un
atbilstoši nepieciešamībai to izmantot turpmākajā darbībā. Informāciju par
to, vai un kā iestāde ir izmantojusi attiecīgo priekšlikumu, ir saņemama
atbilstoši Informācijas atklātības likumam. Sūdzības saņemšanas
gadījumā iestādei ne tikai ir jāizvērtē attiecīgā sūdzība, bet arī jāveic
nepieciešamās darbības, lai novērstu sūdzībā norādīto. Atbildi uz sūdzību
(piemēram, par iestādes uzsāktajiem pasākumiem sūdzības sakarā) sniedz ne
vēlāk kā 30 dienu laikā. Savukārt informāciju par sūdzības izskatīšanas
rezultātiem sniedz pēc sūdzības izskatīšanas pabeigšanas. Idejas pamatā ir
prakse, kas pierāda, ka bieži vien uz sūdzībā norādīto nav iespējams reaģēt
un vēl arī sniegt informāciju par attiecīgo reakciju 15 dienu laikā. Tāpat
prakse pierāda, ka sūdzībā norādītā novēršana un informēšana par to nav
iespējama arī 30 dienu laikā. Piemēram, Rīgas pilsētas iedzīvotāju
neapmierinātība, kas izpaužas sūdzību veidā, ar Rīgas pilsētas slikto smaržu
atsevišķos rajonos, nav iespējams novērst ne 15, ne arī 30 dienu laikā.
Maksimums, ko šajā laika periodā ir iespējams izvērtēt, vai iestāde, kurai ir
sūdzējušies, spēj ko darīt šajā sakarā un, ja spēj, kā tas ir sasniedzams.
Tomēr rezultāts, piemēram, normatīvā akta pieņemšana par slikto smaržu Rīgas
pilsētā būs iespējama krietni vēlāk. Tādējādi, lai, no vienas puses,
nodrošinātu privātpersonas tiesības piedalīties valsts pārvaldē un izteikties
par jautājumiem, kas viņai ir svarīgi, un lai, no otras puses, nodrošinātu,
ka iestāžu darbs netiek nepamatoti kavēts, rakstot atbildes uz iesniegumiem,
kurus pēc būtības nav iespējams ne izskatīt, ne arī ko būtisku izdarīt
sūdzības sakarā tik īsā laikā, Likumprojektā ir noteikts, ka iestāde sniedz
divas atbildes. Pirmajā atbildē, kas tiek sniegta ne vēlāk kā 30 dienu laikā
no sūdzības reģistrēšanas dienas, informē par uzsāktajiem vai plānotajiem
pasākumiem sūdzības sakarā. Otrajā atbildē, kas tiek sniegta pēc attiecīgo
pasākumu un sūdzības izskatīšanas pabeigšanas, norāda iestādes veikto
pasākumu rezultātus. Iestāde var sniegt arī vienu atbildi 30 dienu lakā no
sūdzības reģistrēšanas dienas, ja šajā laikā sūdzības izskatīšana ir
pabeigta. Likumprojekts paredz
tiesības iestādei neatbildēt uz sūdzību pēc būtības, ja sūdzības saturs ir
klaji aizskarošs un izaicinošs, atbilde ir jau sniegta, personas prasība liek
iestādei rīkoties acīmredzami prettiesiski vai sūdzība nav saistīta ar valsts
publisko funkciju un uzdevumu izpildi. Šādas tiesības iestādei darba grupa
uzskatīja par nepieciešamām, lai nepieļautu petīcijas tiesību ļaunprātīgu
izmantošanu, kas ne tikai kavē iestādes darbu, bet arī faktiski traucē citām
privātpersonām īstenot savas petīcijas tiesības. Likumprojekts saglabā
apmeklētāju pieņemšanas pienākumu ar mērķi saņemt privātpersonu mutvārdu
priekšlikumus un sūdzības ar to atrunu, ka to, kas pieņem un kā pieņem,
nosaka iestādes vadītājs. |
3. Cita informācija |
Darba grupā bez Tieslietu ministrijas amatpersonām
bija piesaistīti citu iestāžu pārstāvji, vairāki nozarē atzīti eksperti, kā
arī nevalstisko organizāciju pārstāvji. To vidū - J.Briede (Augstākās tiesas
Administratīvo lietu departamenta senatore), V.Dadeka (Nejēdzību novēršanas
biroja vadītāja), A.Dravnieks (Latvijas Universitātes lektors), M.Knoks
(Valsts civildienesta pārvaldes Civildienesta kontroles departamenta
vadītājs)R.Putnis (sabiedriskās organizācijas Sabiedrība par
atklātību Delna valdes priekšsēdētājs). |
I. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
makroekonomisko vidi neietekmē. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojekts
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu neietekmē. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts
nerada sociālas sekas. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts
nerada ietekmi uz vidi. |
5. Cita informācija |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumpro-jekts šo
jomu neskar |
Likumpro-jekts šo
jomu neskar |
Likumpro-jekts šo
jomu neskar |
Likumpro-jekts šo
jomu neskar |
Likumpro-jekts šo
jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumpro-jekts
šo jomu neskar |
Likumpro-jekts
šo jomu neskar |
Likumpro-jekts
šo jomu neskar |
Likumpro-jekts
šo jomu neskar |
Likumpro-jekts
šo jomu neskar |
3. Finansiālā ietekme |
Likumpro-jekts
šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo
jomu neskar |
Likumpro-jekts šo
jomu neskar |
Likumpro-jekts šo
jomu neskar |
Likumpro-jekts šo
jomu neskar |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumpro-jekts
šo jomu neskar |
Likumpro-jekts
šo jomu neskar |
Likumpro-jekts šo
jomu neskar |
Likumpro-jekts
šo jomu neskar |
Likumpro-jekts
šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumpro-jekts
šo jomu neskar |
Likumpro-jekts
šo jomu neskar |
Likumpro-jekts
šo jomu neskar |
Likumpro-jekts
šo jomu neskar |
Likumpro-jekts
šo jomu neskar |
6. Cita informācija |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Pieņemot Likumprojektu, ir jāizstrādā grozījumi Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksa četrpadsmitajā "f" nodaļā. Likumprojekts neparedz deleģējumu Ministru kabinetam izdot
noteikumus. Likumprojekts paredz iestāžu vadītājiem pienākumu noteikt apmeklētāju
pieņemšanas laikus un kārtību. |
2. Cita informācija |
Tā kā līdz ar Likumprojekta spēkā stāšanos zaudēs spēku likums
Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un
pašvaldību institūcijās, zaudēs spēku Ministru kabineta 1995. gada 18. maija
noteikumi Nr.99 Noteikumi par
iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu lietvedību valsts un pašvaldību
institūcijās. Pieņemot Likumprojektu, būtu jāizvērtē
nepieciešamība izstrādāt vienotu regulējumu dokumentu lietvedībai valsts
pārvaldes iestādēs. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojektā ietvertās normas nav saistītas ar Latvijas Republikas
saistībām pret Eiropas Savienību. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojektā ietvertās normas nav saistītas ar Latvijas Republikas
saistībām pret citām starptautiskajām organizācijām. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojektā ietvertās normas nav saistītas ar saistībām, kas izriet
no Latvijas Republikai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts nav saistīts ar Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem
vai citiem tās tiesību avotiem. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|
|
|
|
|||
5. Cita informācija |
Nav |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekta izstrādē tika iesaistīts biedrības Sabiedrība par
atklātību Delna pārstāvis. Likumprojekta saskaņošanas gaitā tika ņemti
vērā biedrības Sabiedriskās
politikas centra Providus ierosinājumi. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Likumprojekta
izstrādē iesaistītā biedrība Sabiedrība par atklātību Delna atbalsta Likumprojektu. Biedrība Sabiedriskās politikas centrs Providus atzinīgi novērtē
likumprojekta ieceri un likuma Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu
izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību institūcijās nomaiņu ar
pašreizējai situācijai piemērotu un izsvērtu normatīvo aktu, kas, nodrošinot
personu tiesības līdzdarboties pārvaldes darbā, vienlaikus gādā arī par
iestāžu darba efektivitāti. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Par likumprojektu
un tā saturu nav notikuši informēšanas pasākumi vai sabiedriskās domas noskaidrošana. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Likumprojekta
izstrādē nebija pieaicināti starptautiski konsultanti. |
5. Cita informācija |
Likumprojekta
izstrādē tika izmantoti šādi zinātniskie pētījumi un publikācijas: Latvijas Universitātes
Juridiskās fakultātes Cilvēktiesību institūts, Informācijas pieejamība
Latvijā: Tiesību aktu izvērtējums, jur.red. M.Mits. Pieejams: http://www.humanrights.lv/frames_l.htm?menu/hri_l.htm, Sabiedrība par
atklātību DELNA, Austere, L., Informācijas pieejamība valsts un
pašvaldību iestādēs, Rīga, 2003. Pieejams: http://test.delna.lv/uploads/Petijumi_9.pdf, Sabiedrība par
atklātību DELNA, Informācijas pieejamība valsts un pašvaldību iestādēs,
Rīga, 2000. Pieejams: http://www.delna.lv/?sec=94, Jarinovska, K., Par informācijas atklātību Latvijā. Latvijas Vēstnesis. 2002.19.novembris, Jarinovska, K., Par informācijas atklātības kontroli. Latvijas Vēstnesis. 2002.12.novembris, Jarinovska, K., Par informācijas atklātību. Latvijas Vēstnesis. 2002.5.novembris, Jarinovska, K., Par atklātību un informāciju, un tās pieejamību administratīvajā
procesā. Latvijas Vēstnesis.
2001.18.decembris. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas
esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta tāpat kā likuma Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu
izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību institūcijās īstenošana ir
atkarīga no visām iestādēm, kas īsteno valsts pārvaldes funkcijas.
Likumprojekta izpildei nav nepieciešama jaunu valsts institūciju radīšana vai
esošo funkciju paplašināšana. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par Likumprojektu tiks informēta ar oficiālā
laikraksta Latvijas Vēstnesis starpniecību. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Ja netiks ievērotas Likumprojekta prasības, persona varēs vērsties
augstākā iestādē vai tiesā Administratīvā procesa likumā paredzētajā kārtībā.
Tāpat, ja persona uzskatīs, ka Likumprojektā ietvertās normas pārkāpj
Satversmē noteiktās tiesības, indivīds var vērsties Satversmes tiesā. |
4. Cita informācija |
Nav |
Ministrs G.Grīnvalds
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I. Nikuļceva |
L. Popova |
I.Juhansone |
2006.01.06. 09:49
2216
7036788
aleksejs.remesovs@tm.gov.lv