Izdarīt Atkritumu apsaimniekošanas likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 3.nr.; 2004, 7.,
10.nr.; 2005, 2., 15.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 8.panta 5.punktu aiz
vārdiem ''normatīvajiem aktiem'' ar vārdiem "kā arī veic bezsaimnieka bīstamo
atkritumu apsaimniekošanu".
2. Izteikt 15.panta trešo daļu šādā
redakcijā:
"(3) Līgumu
starp pašvaldību un sadzīves atkritumu apsaimniekotāju slēdz uz laiku, kas nav
ilgāks par publisko iepirkumu regulējošajos normatīvajos aktos paredzēto.
Līguma termiņš nedrīkst pārsniegt sadzīves atkritumu apsaimniekošanas atļaujas
derīguma termiņu."
3. Papildināt likumu ar 22.1
pantu šādā redakcijā:
"22.1
pants. (1) Maksu par
sadzīves atkritumu apsaimniekošanu (izņemot sadzīves atkritumu pārstrādi un
sadzīves atkritumu apglabāšanu atkritumu poligonos un izgāztuvēs) nosaka līgumā
starp pašvaldību un sadzīves atkritumu apsaimniekotāju. Līgumu slēdz šā likuma
15.pantā noteiktajā kārtībā. Maksu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu
(izņemot sadzīves atkritumu pārstrādi un sadzīves atkritumu apglabāšanu
atkritumu poligonos un izgāztuvēs) komersants aprēķina saskaņā ar Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisijas apstiprināto maksas aprēķināšanas metodiku un
norāda piedāvājumā.
(2) Tarifu par sadzīves atkritumu
apglabāšanu atkritumu poligonos un izgāztuvēs apstiprina Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisija likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu
regulatoriem" noteiktajā kārtībā."
4. Papildināt pārejas noteikumus ar 16.,
17., 18., 19., 20. un 21.punktu šādā redakcijā:
"16. Pašvaldība organizē publiskā
iepirkuma procedūru par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu noteiktā zonā neilgi
pirms iepriekšējā pašvaldības un sadzīves
atkritumu apsaimniekotāja līguma darbības termiņa beigām, nodrošinot
pakalpojuma sniegšanas nepārtrauktību. Noslēdzoties publiskā iepirkuma
procedūrai, pašvaldība slēdz līgumu ar komersantu, kurš veiks sadzīves
atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu attiecīgajā
sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonā un kurš izvēlēts publisko iepirkumu
regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, pēc iepriekšējā līguma
darbības termiņa beigām.
17. Ja līgums starp pašvaldību un
komersantu, kurš veic sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un
uzglabāšanu attiecīgajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonā, noslēgts līdz
2006.gada 31.decembrim un tajā nav paredzētas visas attiecīgajā reģionālajā
atkritumu apsaimniekošanas plānā noteiktās darbības, pašvaldība un attiecīgais
komersants precizē esošo līgumu atbilstoši attiecīgajam reģionālajam atkritumu
apsaimniekošanas plānam, negrozot līguma darbības termiņu.
18. Līdz līguma noslēgšanai starp
pašvaldību un komersantu, kurš veiks sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu,
pārkraušanu un uzglabāšanu attiecīgajā sadzīves atkritumu apsaimniekošanas
zonā un kurš izvēlēts publisko iepirkumu regulējošos normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā, organizējot publiskā iepirkuma procedūru par sadzīves
atkritumu apsaimniekošanu noteiktā zonā, tarifu par sadzīves atkritumu
apsaimniekošanu (izņemot sadzīves atkritumu pārstrādi) apstiprina regulators.
19. Šā likuma 22.pants zaudē spēku
2006.gada 31.decembrī.
20. Šā likuma 22.1 pants
stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
21. Līdz
dienai, kad stājas spēkā Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
apstiprināta šā likuma 22.1 pantā noteiktā metodika sadzīves
atkritumu apsaimniekošanas nozarē, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 1.janvārim
tiek piemēroti Ministru kabineta 2001.gada 26.jūnija noteikumi Nr.281
"Sabiedrisko pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika pašvaldību
regulējamās nozarēs", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.''
Vides ministrs
R.Vējonis
Likumprojekta
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
Šobrīd finansiālie līdzekļi
sadzīves atkritumu saimniecības uzturēšanai tiek iegūti no iedzīvotāju un
juridisko personu maksājumiem. Iedzīvotāju maksājumi nonāk tieši no nekustamā
īpašuma īpašniekiem vai apsaimniekotājiem vai caur namu pārvaldēm atkritumu
apsaimniekošanas uzņēmumu rīcībā. Tarifu par sadzīves atkritumu
apsaimniekošanu, izņemot to pārstrādi, nosaka pašvaldības sabiedrisko pakalpojumu
regulators. Sadzīves atkritumu
apsaimniekošanas, izņemot pārstrādi, tarifi tiek reglamentēti likumā Par
sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem noteiktajā kārtībā. 2005.gada 22.jūnijā
Saeima pieņēma Atkritumu apsaimniekošanas likuma grozījumus, kas nosaka, ka
vietējā pašvaldība izvēlas komersantu, kurš veiks sadzīves atkritumu
savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu attiecīgajā sadzīves
atkritumu apsaimniekošanas zonā, tādā kārtībā, kāda noteikta iepirkumu
regulējošos normatīvajos aktos, organizējot iepirkuma procedūru par sadzīves
atkritumu apsaimniekošanu noteiktā zonā, nav vairs pamatoti noteikt, ka
atkritumu apsaimniekošanas tarifu šādā gadījumā nosaka sabiedrisko
pakalpojumu regulators, jo ievērojot iepirkuma procedūru, izvēloties sadzīves
atkritumu apsaimniekotāju, tiek ņemta vērā arī piedāvātā pakalpojuma cena. Tajā pašā laikā sadzīves
atkritumu apglabāšanas tarifa apstiprināšana būtu viennozīmīgi atstājama
pašvaldību sabiedrisko pakalpojumu regulatora ziņā, jo sadzīves atkritumu poligoni
nav un nebūs katrā pašvaldībā, bet saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas
valsts plānu 2006.-2012.gadam viens poligons katrā atkritumu apsaimniekošanas
reģionā. Problēmas šobrīd rada bīstamo atkritumu atrašanas
gadījumi - bezsaimnieka bīstamie atkritumi, jo nav atrisināti jautājumi par
šo atkritumu identificēšanu, īslaicīgu novietošanu īslaicīgās uzglabāšanas
vietās u.c.. Atrodot bīstamos atkritumus, iedzīvotāji parasti zvana VUGD un
VUGD, reaģējot uz izsaukumiem, izbrauc uz notikuma vietu. |
|
2. Normatīvā akta projekta
būtība |
Likumprojekts nosaka, ka maksu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu,
izņemot sadzīves atkritumu pārstrādi un sadzīves atkritumu apglabāšanu
atkritumu poligonos un izgāztuvēs, nosaka pašvaldība saskaņā ar Ministru
kabineta noteikto aprēķināšanas metodiku. Savukārt, tarifu par
sadzīves atkritumu apglabāšanu atkritumu poligonos un izgāztuvēs nosaka
pašvaldības izveidotais sabiedrisko pakalpojumu regulators likumā Par
sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem noteiktajā kārtībā. Sagatavoti arī atbilstoši
grozījumi likumā Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem, kuri izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē
vienlaikus ar šo likumprojektu. Likumprojekts risina arī jautājumu par bezsaimnieka bīstamo
atkritumu apsaimniekošanu. |
Nav. |
II. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme
attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Ieviešot normatīvā akta projekta prasības, tiks
vienkāršotas administratīvās procedūras. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts pozitīvi ietekmēs vidi, jo samazinās sadzīves
atkritumu nonākšanu tiem neparedzētās un nepiemērotās vietās, kā arī tiek
noteikts, kas veic bezsaimnieka bīstamo atkritumu apsaimniekošanu. |
5. Cita informācija |
Nav. |
III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
Tūkst. Ls |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2006.) |
Trīs nākamie gadi (2007. 2009.) |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos
|
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
3. Finansiālā ietekme
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins
|
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||
6. Cita informācija
|
1. Likumprojekta
īstenošanas rezultātā, sākot no 2007.gada pakāpeniski samazināsies ieņēmumi
no valsts nodevas maksājumiem par sabiedriskā pakalpojuma sadzīves
atkritumu apsaimniekošanu, izņemot sadzīves atkritumu pārstrādi un sadzīves
atkritumu apglabāšanu atkritumu poligonos un izgāztuvēs,- regulēšanu, un rezultātā samazināsies arī pašvaldību
izveidoto regulatoru ieņēmumi un izdevumi. Vienlaikus palielināsies vietējo
pašvaldību ieņēmumi un izdevumi. 2. Ņemot vērā
līdzšinējo pieredzi, bīstami atkritumi rodas ne tikai auto avāriju gadījumos
uz ceļiem, ugunsgrēkos un citos negadījumos publiskās vietās, bet arī no
pamestām bīstamām ķīmiskām vielām. Summa par šādu atkritumu apsaimniekošanu
aprēķināta, balstoties uz vidējām tirgus cenām Latvijā un pieredzi, ka varētu
būtu nepieciešams apsaimniekot 2 t atrastu bīstamu ķīmisku vielu un 150 kg
atrastu dzīvsudraba atkritumu. |
||||
|
Ņemot vērā augstāk
minēto, kā arī to, ka, lai nodrošinātu kompetentās iestādes (Valsts vides
dienesta) spēju veikt nepieciešamos preventīvos vai neatliekamos pasākumus
tiešu kaitējuma draudu vai kaitējuma videi gadījumā, ja nav iespējams
konstatēt atbildīgo operatoru un iestāde organizē pasākumu veikšanu, sākot no
2007.gada, nepieciešamo neatliekamo pasākumu organizēšanai nepieciešams
paredzēt papildus līdzekļus no valsts budžeta, kas ir lielākā apjomā kā
šobrīd Latvijas vides aizsardzības fonda budžetā paredzēts un paredzēt tos
Valsts vides dienesta budžetā. Minētie papildus nepieciešamie līdzekļi
minētajiem pasākumiem, tajā skaitā bezsaimnieka bīstamo atkritumu savākšanai
un apsaimniekošanai, norādīti anotācijā par Vides aizsardzības likumprojektu,
kurš saskaņots ar citām ministrijām. Ja minētajā
anotācijā norādītā summa
tiks piešķirta nebūs nepieciešami papildus līdzekļi no valsts budžeta šī
likumprojekta 1.panta prasību īstenošanai. Pretējā gadījumā šī panta
prasības nebūs iespējams īstenot. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
|
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
1.
Nepieciešams papildus izdarīt grozījumu likumā Par sabiedrisko pakalpojumu
regulatoriem. Nepieciešamie grozījumi izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē
vienlaikus ar šo likumprojektu. 2. Pēc
likumprojekta pieņemšanas būs jāpieņem Ministru kabineta noteikumi par maksas
par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, izņemot sadzīves atkritumu pārstrādi
un apglabāšanu, aprēķināšanas metodiku |
2. Cita informācija |
Nav. |
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||
3. Saistības, kas izriet
no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta
norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
|
|
|
5. Cita informācija |
Nav. |
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
Likumprojekts apspriests Atkritumu
apsaimniekošanas konsultatīvajā padomē, kas izveidota pie Vides ministrijas,
un kurā pārstāvētas ne tikai valsts iestādes, tajā skaitā Konkurences padome,
Rīgas pilsētas sabiedrisko pakalpojumu regulatora padome, bet arī Latvijas
Pašvaldību savienība, Latvijas Atkritumu saimniecības asociācija, Latvijas Atkritumu
saimniecības uzņēmumu asociācija un SIA Ziemeļvidzemes atkritumu
apsaimniekošanas organizācija. |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Augstāk
minētās organizācijas kopumā atbalsta precizēto likumprojektu. |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Konsultācijas
ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
|
|
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts neparedz veidot jaunas
valsts institūcijas. Kā atbildīgo institūciju par kaitējumu videi plānots
noteikt Valsts vides dienestu. Ņemot vērā papildus darba apjomu, veicot bezsaimnieka
bīstamo atkritumu savākšanu un apsaimniekošanu, sākot no 2007. gada Valsts
vides dienestam būs nepieciešami papildus darbinieki un apmācības. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc pieņemšanas tiks
publicēts likumā Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru
kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību noteiktajā kārtībā.
|
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds savas
tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita
informācija |
Nav. |
Vides ministrs R.Vējonis
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktora p.i. |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Puķītis |
G.Gailis |
V.Puriņš |
R.Vesere |
24.04.2006. 15.00
1 265
R.Vesere
7026464, rudite.vesere@vidm.gov.lv