Likumprojekts
1.pants. Banku augstskolas
Satversmes sapulcē 2006.gada 2.martā pieņemtā Banku augstskolas Satversme ar šo
likumu tiek apstiprināta.
2.pants. Likums stājas spēkā
nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas. Līdz ar likumu izsludināma Banku
augstskolas Satversme.
Izglītības un zinātnes ministre
B.Rivža
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Ņemot vērā, ka 2006.gada
6.aprīlī spēkā stājās grozījumi Augstskolu likumā un to pārejas noteikumu 18.
un 19.punkts paredz augstskolām nodrošināt savu satversmju atbilstību ar
Augstskolu likumā noteiktajām prasībām, kā arī, saskaņā ar Augstskolu likuma
10.panta trešajā daļā noteikto, ka valsts dibināto augstskolu satversmi un
tās grozījumus tajā pieņem attiecīgās augstskolas satversmes sapulce un pēc
izglītības un zinātnes ministra ieteikuma ar likumu apstiprina Saeima, ir
nepieciešams šis likumprojekts. Banku augstskolas
Satversme tika apstiprināta ar Ministru kabineta 1998.gada 9.decembra
rīkojumu Nr.588 Par Banku augstskolas Satversmes apstiprināšanu un
grozījumi ar Ministru kabineta 2001.gada 27.decembra rīkojumu Nr.635 Par
Banku augstskolas Satversmes grozījumu apstiprināšanu. |
Ar šo likumprojektu tiek apstiprināta Banku
augstskolas Satversme. Satversme
nosaka Banku augstskolas darbības pamatvirzienus, uzdevumus un akadēmisko
brīvību, juridisko statusu tiek noteikts, ka tā ir atvasināta publiska
persona. Satversme ietver jaunu jēdzienu ievēlēšanas vieta un nosaka
akadēmijas personāla (akadēmiskā personāla, vispārējā personāla un studējošo)
sastāvu un tiesības. Satversme nosaka Banku augstskolas pašpārvaldes un
struktūrvienības, nosakot, ka tās pārstāvības un vadības institūcijas un
galvenās lēmējinstitūcijas ir: Satversmes sapulce, Senāts, Rektors, Revīzijas
komisija un Akadēmiskā šķīrējtiesa, kā arī nosaka to struktūru un kompetenci.
Tāpat tiek noteikts arī Banku augstskolas īpašums, finanses un saimnieciskā
darbība, Satversmes pieņemšanas un grozījumu izdarīšanas kārtība, kā arī
Banku augstskolas reorganizācijas vai likvidācijas kārtība. |
|
Citas informācijas nav. |
II. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
III. Kāda
var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2006.) |
Nākamie trīs gadi
(2007.2009.) |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
3. Finansiālā ietekme |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|||||
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
6. Cita informācija |
Citas
informācijas nav. |
IV. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie
akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts
šos noteikumus izstrādāt. |
Nav nepieciešams izstrādāt papildu normatīvos
aktus. |
2. Cita
informācija |
Citas
informācijas nav. |
|
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||
|
1. Saistības pret Eiropas
Savienību. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Likumprojekts šo jomu neskar.
|
|||||
2.tabula |
||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais
akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||
5.
Cita informācija |
Citas informācijas nav.
|
|||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
Konsultācijas nav
notikušas. |
|
Konsultācijas nav
notikušas. |
|
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
Citas informācijas nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1.
Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību
puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Jaunas
institūcijas netiek radītas. Rektors atbild par augstskolas darbības atbilstību tās
satversmei saskaņā ar Augstskolu likuma
171. panta 1. punktu. |
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība tiks informēta, publicējot likumu pēc tā pieņemšanas likumā Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību noteiktajā kārtībā. |
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Banku augstskolas izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību augstskolas personāls var apstrīdēt akadēmiskajā šķīrējtiesā, bet akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Personas, kuras nav augstskolas personāla sastāvā, Banku augstskolas izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu rektoram. Rektora pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
Izglītības un
zinātnes ministre B.Rivža
Valsts sekretāra vietā valsts sekretāra
vietnieks Eiropas lietu un vispārējos jautājumos |
Juridiskā dienesta vadītāja vietnieks |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
A.Cinis |
R.Krūmiņš |
G.Grosa
|
J.Čakste |
31.07.2006; 11:19
880
S.Gerge 7047898
sendija.gerge@izm.gov.lv
Pieņemta
Banku augstskolas
Satversmes sapulces
sēdē 2006.gada 2.maijā
Banku augstskola (turpmāk tekstā - Augstskola)
dibināta 1997.gada 30.decembrī ar Latvijas Republikas Ministru kabineta
1997.gada 30.decembra rīkojumu nr. 675 "Par Banku augstskolas
dibināšanu". Augstskola dibināta uz Latvijas Banku koledžas (LBK) un
Latvijas Banku akadēmijas (LBA) bāzes. LBK dibināta 1992.gada jūnijā, kura
1996.gada 3.janvārī saņēma licenci ar tiesībām uzsākt augstskolas studiju
programmu īstenošanu Latvijas Banku akadēmijā. Banku augstskola ir Latvijas
Bankas struktūrvienības - Latvijas Banku koledžas - tiesību, pienākumu,
saistību, arhīva, kustamās mantas un intelektuālā īpašuma pārņēmēja.
1. Augstskola ir augstākās izglītības un zinātnes
institūcija, kas īsteno akadēmiskās un profesionālās studiju programmas, kā arī
nodarbojas ar zinātni un pētniecību.
2. Tās nosaukums citās valodās ir:
2.1. Banking Institution of Higher Education angļu.
2.2. Bankhochschule vācu.
3. Augstskola darbojas saskaņā ar augstāko izglītību
un zinātnisko darbību reglamentējošajiem normatīviem aktiem, kā arī Augstskolas
satversmi.
4. Augstskolas autonomiju raksturo varas un atbildības
sadale starp valsts institūcijām un Augstskolas vadību, kā arī starp
Augstskolas vadību un akadēmisko personālu.
5. Personām, kas apguvušas Augstskolas studiju
programmas, izsniedz valstiski atzītus diplomus, bet personām, kas apguvušas
tālākizglītības programmas, izsniedz Senāta noteikta parauga apliecību ar
Augstskolas simboliku.
6. Augstskola ir atvasināta publiska persona, kas
atrodas Izglītības un zinātnes ministrijas pārraudzībā.
7. Augstskolas juridiskā adrese: K. Valdemāra ielā 1b,
Rīgā, LV-1819, Latvijas Republikā. Augstskolas dibinātājs ir Latvijas valsts
Ministru kabineta personā.
8. Augstskolai ir savs zīmogs. Tajā ir attēlots
Latvijas Republikas papildināts mazais valsts ģerbonis un vārdi "Latvijas
Republika. Banku augstskola", un to lieto uz Augstskolas izdotajiem
dokumentiem, kas apliecina izglītības vai kvalifikācijas iegūšanu. Augstskolai
ir savs logotips - monētas plakne ar lauzumu vidū, kur rakstīts "BANKU
AUGSTSKOLA" un karogs. Karogs ir tumši zils ar Augstskolas logotipu.
9. Augstskolas darbības pamatvirzieni ir:
9.1. studiju programmu realizācija;
9.2. zinātnisko pētījumu veikšana;
9.3. tālākizglītības programmu īstenošana.
10. Augstskola veicina un realizē tālākizglītojošas
studijas. Augstskola sadarbojas ar citām Latvijas augstskolām un citu valstu
augstskolām.
11. Augstskola nodrošina studiju un pētniecības darba un
jaunrades brīvību, ja šī brīvība nav pretrunā ar citu personu tiesībām, šo
satversmi un normatīvajiem aktiem. Pētniecības darba brīvība izpaužas
akadēmiskā personāla tiesībās izvēlēties zinātniskās darbības tematiku un
virzienu. Akadēmiskais personāls apstiprināto studiju programmu ietvaros ir
tiesīgs izvēlēties, izstrādāt un ieviest mācību metodes. Augstskolas
administrācijai ir pienākums garantēt un respektēt šīs satversmes paredzētās
studējošo un akadēmiskā personāla tiesības.
12. Augstskolas augstākā vadības institūcija un
lēmējinstitūcija stratēģiskajos, finanšu un saimnieciskajos jautājumos ir tās
dibinātājs.
13. Augstskolas pārstāvības, vadības un
lēmējinstitūcijas ir: Satversmes sapulce, Senāts, rektors, Revīzijas komisija
un Akadēmiskā šķīrējtiesa.
14. Satversmes sapulce ir Augstskolas pilnvarota
augstākā koleģiālā pārstāvības un vadības institūcija un lēmējinstitūcija
akadēmiskajos un zinātniskajos jautājumos, un tās lēmumi ir saistoši visam
Augstskolas personālam. Satversmes sapulces izsludināšanas, sasaukšanas, lēmumu
pieņemšanas kārtību nosaka Satversmes sapulces nolikums.
15. Satversmes sapulci ievēlē uz trijiem gadiem,
aizklāti balsojot, no profesoriem un pārējā akadēmiskā personāla, studējošajiem
un vispārējā personāla. Satversmes sapulces kārtējās vēlēšanas augstskola rīko
vismaz vienu nedēļu pirms Satversmes sapulces pilnvaru izbeigšanās.
16. Satversmes sapulce sastāv no 35 locekļiem, no kuriem 21 ir
akadēmiskā personāla pārstāvis, 7 studējošo pārstāvji un 7 administrācijas un
vispārējā personāla pārstāvji. Satversmes
sapulces locekli var atcelt Satversmes sapulce, ja par to nobalso 2/3
Satversmes sapulces locekļu.
17. Satversmes sapulci sasauc rektors vai Senāts ne
retāk kā reizi akadēmiskajā gadā. Ja Augstskolas Padomnieku konvents vai
Augstākās izglītības padome ierosina izskatīt kādu jautājumu Satversmes
sapulcē, tad Satversmes sapulce rektoram vai Senātam jāsasauc ne vēlāk kā divu
mēnešu laikā no jautājuma ierosināšanas.
18. Satversmes sapulce no sava vidus uz trim gadiem,
aizklāti balsojot, ievēlē Satversmes sapulces priekšsēdētāju, priekšsēdētāja
vietnieku un sekretāru.
19. Satversmes sapulces sēdes vada Satversmes sapulces
priekšsēdētājs, bet viņa prombūtnes laikā - priekšsēdētāja vietnieks.
20. Satversmes sapulce:
20.1. pieņem un groza Augstskolas satversmi;
20.2. ievēlē un atceļ rektoru;
20.3. noklausās rektora pārskatu;
20.4. apstiprina un groza Senāta, Revīzijas komisijas
un Akadēmiskās šķīrējtiesas nolikumus, kā arī nolikumu par rektora vēlēšanām;
20.5. ievēlē senatorus;
20.6. ievēlē Revīzijas komisiju un Akadēmisko
šķīrējtiesu;
20.7. pieņem un groza Augstskolas Satversmes sapulces
nolikumu;
20.8. apstiprina Augstskolas logotipu un karogu;
20.9. izskata Augstskolas Padomnieku konventa vai
Augstākās izglītības padomes Satversmes sapulcei ierosinātos jautājumus;
20.10. izskata Augstskolas un studiju programmu
akreditācijas rezultātus;
20.11. lemj jautājumu par Augstskolas nosaukuma vai
juridiskā statusa maiņu;
20.12. Satversmes sapulce var pieņemt izskatīšanai arī
citus Augstskolas darbības jautājumus.
21. Senāts ir Augstskolas personāla koleģiāla vadības
institūcija un lēmējinstitūcija, kas apstiprina kārtību un noteikumus, kuri
regulē visas Augstskolas darbības sfēras. Senāts izskata un apstiprina studiju
programmas, dibina un likvidē struktūrvienības, kā arī lemj par citiem
Augstskolai nozīmīgiem jautājumiem, atbilstoši Senāta nolikumā paredzētajām
tiesībām.
22. Senātu ievēlē Satversmes sapulce uz trijiem
gadiem, aizklāti balsojot. Senāta vēlēšanās jāpiedalās vairāk nekā pusei
Satversmes sapulces dalībnieku. Ievēlēti ir tie kandidāti, kuri saņēmuši
klātesošo balsu vairākumu.
23. Senāts
sastāv no 13 senatoriem, no kuriem 10 ir akadēmiskā personāla pārstāvji un 3
studējošo pārstāvji.
24. Senāts no sava vidus, aizklāti balsojot, ievēlē
priekšsēdētāju, priekšsēdētāja vietnieku un sekretāru. Senāta priekšsēdētāja,
priekšsēdētāja vietnieka un sekretāra vēlēšanās jāpiedalās vairāk nekā pusei
ievēlēto senatoru.
25. Sasaukt Senātu var Senāta priekšsēdētājs vai ne
mazāk kā viena trešdaļa senatoru. Senāta sēdes notiek ne retāk kā trīs reizes
semestrī, un pārtraukums starp tām nedrīkst būt ilgāks par diviem mēnešiem.
Senāts ir tiesīgs izskatīt jautājumus, ja tā sēdē piedalās ne mazāk kā divas
trešdaļas senatoru. Saskaņā ar Senāta nolikumu lēmumi tiek pieņemti atklāti vai
aizklāti balsojot ar vienkāršu klātesošo senatoru balsu vairākumu.
26. Senāta darbību un kompetenci reglamentē Satversmes
sapulces apstiprināts nolikums.
27. Rektors ir Augstskolas augstākā amatpersona, kas
īsteno Augstskolas vispārējo administratīvo vadību un bez īpaša pilnvarojuma
pārstāv Augstskolu. Rektora vēlēšanas reglamentē nolikums. Rektoru, aizklāti
balsojot, ievēlē Satversmes sapulce uz pieciem gadiem, turklāt ne vairāk kā
divas reizes pēc kārtas. Par rektoru ievēlē profesoru vai personu, kurai ir
doktora grāds. Rektors ir ievēlēts, ja par viņu ir nobalsojuši vairāk nekā puse
Satversmes sapulces locekļu. Rektoru apstiprina Ministru kabinets.
28. Rektora atcelšanu var ierosināt Senāts vai
Izglītības un zinātnes ministrija. Rektora atcelšanai nepieciešams vairāk nekā
2/3 balsu no Satversmes sapulces locekļu skaita. Rektoru atceļ no amata
Ministru kabinets.
29. Rektors savas kompetences ietvaros izdod
rīkojumus, kuru izpilde ir obligāta visam Augstskolas personālam, bet attiecībā
uz studijām arī nepilna laika studējošajiem. Rektors:
29.1. atbild par Augstskolas darbības
atbilstību likumiem un citiem normatīvajiem aktiem, kā arī Augstskolas
satversmei;
29.2. atbild par Augstskolā iegūstamās
izglītības un veikto zinātnisko pētījumu kvalitāti;
29.3. nodrošina Augstskolai piešķirto valsts
budžeta līdzekļu, kā arī Augstskolas mantas likumīgu, ekonomisku un mērķtiecīgu
izmantošanu, personiski atbild par Augstskolas finansiālo darbību;
29.4. veicina Augstskolas personāla attīstību
un nodrošina akadēmiskā personāla un studējošo akadēmisko brīvību;
29.5. veic citus Augstskolu likumā, šajā
satversmē un citos normatīvajos aktos noteiktos rektora pienākumus.
30. Rektoram ir veto tiesības Senāta lēmumiem. Ja
rektors pieņemtajam lēmumam nepiekrīt, tad jautājums tiek atkārtoti izskatīts
Senāta sēdē.
31. Satversmes sapulce uz trim gadiem, aizklāti
balsojot, ievēlē Revīzijas komisiju piecu Augstskolas personāla pārstāvju
sastāvā. Revīzijas komisijā nedrīkst būt administratīvā personāla pārstāvji.
Revīzijas komisijas darbu reglamentē Revīzijas komisijas nolikums. Revīzijas
komisijai ir tiesības pārbaudīt Augstskolas finansiālās un saimnieciskās
darbības atbilstību spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un Augstskolas
satversmei.
32. Akadēmiskā Šķīrējtiesa izskata akadēmiskā
personāla un studējošo iesniegumus par Augstskolas satversmē noteikto
akadēmisko tiesību ierobežojumiem vai pārkāpumiem un strīdus starp Augstskolas
amatpersonām, struktūrvienību pārvaldes institūcijām, kas atrodas pakļautības
attiecībās.
33. Akadēmiskā šķīrējtiesa sastāv no pieciem
locekļiem. Četrus locekļus uz trim gadiem, aizklāti balsojot, ievēlē Satversmes
sapulce no akadēmiskā personāla vidus. Vienu pārstāvi no studējošo vidus
akadēmiskajā šķīrējtiesā ievēlē Augstskolas Studējošo pašpārvalde. Akadēmiskās
šķīrējtiesas sastāvā nedrīkst būt administratīvā personāla pārstāvji.
34. Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumus, kurus
apstiprina Senāts, izpilda Augstskolas administrācija. Akadēmiskā šķīrējtiesas
locekļi par savu darbību atbild Satversmes sapulcei, un pēc darba devēja
iniciatīvas viņus no darba var atbrīvot tikai ar Satversmes sapulces
piekrišanu. Akadēmiskās šķīrējtiesa darbību reglamentē Akadēmiskās šķīrējtiesas
nolikums.
35. Augstskolā 7 personu sastāvā tiek izveidots
Padomnieku konvents. Padomnieku konventa sastāvu apstiprina Senāts pēc rektora
ieteikuma. Padomnieku konvents konsultē Senātu un rektoru Augstskolas
attīstības stratēģijas jautājumos. Padomnieku konventam ir tiesības ierosināt
jautājumu izskatīšanu Senātā un Satversmes sapulcē. Padomnieku konventu sasauc
pēc tā priekšsēdētāja vai ne mazāk kā trešās daļas konventa locekļu
ierosinājuma.
36. Atsevišķu jautājumu koordinācijai un risināšanai
Senāts var izveidot komisijas, darba grupas un padomes. Komisiju, padomju,
darba grupu darbības kārtību nosaka Senāta apstiprināti nolikumi.
37. Lai sekmīgi veiktu izglītības, zinātnisko,
organizatorisko un saimniecisko darbu, Augstskolā tiek izveidotas
struktūrvienības.
38. Struktūrvienības dibina, reorganizē un likvidē
Senāts. Struktūrvienības uzdevumus, funkcijas un tiesības nosaka Senāta
apstiprināts nolikums, ja Augstskolas satversme to nenosaka citādi.
39. Katedra apvieno vienas vai radniecīgu studiju
kursu programmu speciālistus. Katedras uzdevums ir metodiski nodrošināt un
īstenot izglītības procesu atbilstošajās studiju programmās, sadarbojoties ar
atbilstoša profila zinātnes iestādēm un struktūrvienībām pašā augstskolā un
ārpus tās. Akadēmiskais personāls pētniecisko darbību veic savām zinātniskajām
interesēm atbilstošajos tematos.
40. Katedru var izveidot ar Senāta lēmumu pēc rektora
priekšlikuma un pamatojuma. Katedru vada katedras vadītājs, ko pēc katedras
akadēmiskā personāla ieteikuma Senāts, aizklāti balsojot, ievēl uz pieciem
gadiem. Katedras darbību nosaka nolikums.
41. Augstskolas zinātniskais institūts
ir struktūrvienība zinātnisku pētījumu organizēšanai un veikšanai. Augstskolas
zinātniskā institūta darbību reglamentē Senāta apstiprināts nolikums.
42. Augstskolas zinātnisko institūtu
izveido ar Senāta lēmumu pēc
rektora priekšlikuma, bet reorganizē vai likvidē
pēc paša institūta, rektora vai Senāta ierosinājuma. Galīgo lēmumu par
likvidāciju vai reorganizāciju pieņem Senāts.
43. Augstskolas zinātnisko institūtu
pārvalda zinātnieku koleģiāla institūcija zinātniskā padome un tās ievēlēts
direktors. Augstskolas zinātniskā institūta uzraudzību veic Revīzijas komisija.
44. Augstskola ar Senāta lēmumu šajā satversmē
noteikto mērķu īstenošanai var dibināt arī iestādes, tai skaitā publiskās
aģentūras.
45. Augstskolas personālu veido:
45.1. akadēmiskais personāls Augstskolas
akadēmiskajos amatos ievēlētie darbinieki;
45.2. vispārējais Augstskolas personāls;
45.3. pilna laika studējošie, arī maģistranti un
doktoranti.
46. Augstskolas personāla tiesības un pienākums ir
sekmēt mācību, studiju un pētniecības darba brīvību, veicināt atklātumu
Augstskolas pārvaldē un tās lietu kārtošanā.
47. Personālam darba pienākumi jāpilda tā, lai
Augstskola spētu īstenot savus uzdevumus, lai netiktu pārkāptas nevienas citas
personas tiesības un netiktu traucēta amata vai darba pienākumu izpilde.
48. Personālam ir tiesības Augstskolas satversmes
noteiktā kārtībā piedalīties vadības un pašpārvaldes lēmumu un iekšējo
normatīvo aktu izstrādāšanā, kā arī tādu lēmumu pieņemšanā, kas skar personāla
intereses, piedalīties Augstskolas koleģiālo vadības institūciju sēdēs, kā arī
tikt uzklausītam.
49. Personālam ir tiesības piedalīties Augstskolas
pašpārvaldes institūciju vēlēšanās un tikt ievēlētam tajās.
50. Personāls ir atbildīgs par savu pienākumu
pildīšanu. Kārtību, kādā kvalificējami pārkāpumi un uzliekami sodi par
pienākumu nepildīšanu, nosaka Senāts.
51. Augstskolas izdotos administratīvos aktus vai
faktisko rīcību augstskolas personāls un nepilna laika studenti var apstrīdēt
Akadēmiskajā šķīrējtiesā. Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumu var pārsūdzēt tiesā
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
52. Augstskolas vadības pienākums ir rūpēties par
personāla darba apstākļiem, nodrošināt iespēju celt kvalifikāciju un
pārkvalificēties.
53. Akadēmiskais personāls veic zinātniskos pētījumus
un piedalās studējošo izglītošanā. Uzdevumu apjomu zinātniskajā darbā un studējošo
izglītošanā (mācību darbs, metodiskais darbs, citi darba veidi) nosaka Senāts
katrai katedrai atsevišķi.
54. Akadēmiskajam personālam ir tiesības patstāvīgi
izvēlēties mācību metodes.
55. Darba samaksas principus akadēmiskam personālam
nosaka Senāts, bet šī darba samaksas likmes nedrīkst būt mazākas par Ministru
kabineta noteiktajām likmēm.
56. Par profesoru var ievēlēt personu, kurai ir
doktora grāds un ne mazāk kā triju gadu pieredze asociētā profesora vai
profesora amatā . Profesoru atklātā konkursā ievēlē uz sešiem gadiem, un
rektors slēdz ar viņu darba līgumu uz visu ievēlēšanas periodu.
57. Par asociēto profesoru var ievēlēt personu, kurai
ir doktora grāds vai arī - profesionālo studiju programmu īstenošanai
personas, kurām ir atbilstoša augstākā izglītība un vismaz 10 gadu praktiskā
darba pieredze attiecīgajā nozarē. Asociēto profesoru atklātā konkursā uz
sešiem gadiem ievēlē attiecīgās nozares profesoru padome. Pamatojoties uz
nozares profesoru padomes lēmumu, rektors slēdz darba līgumu ar asociēto
profesoru uz visu ievēlēšanas periodu.
58. Par docentu var ievēlēt personu, kurai ir doktora
grāds. Profesionālo studiju programmu profila priekšmetos docenta amatu var
ieņemt arī personas ar augstāko izglītību bez zinātniskā grāda, ja tām ir pasniedzamajam
priekšmetam atbilstošs vismaz septiņu gadu praktiskā darba stāžs.
59. Docentu atklātā konkursā uz sešiem gadiem ievēlē
Senāts, un uz tā lēmuma pamata rektors slēdz ar viņu darba līgumu uz visu
ievēlēšanas periodu.
60. Lektora amatā var ievēlēt personas ar doktora vai
maģistra grādu, kā arī, profesionālo studiju programmu profila priekšmetos,
personas ar augstāko izglītību bez akadēmiskā grāda, ja tām ir pasniedzamajam
priekšmetam atbilstošs piecu gadu praktiskā darba stāžs. Lektoru atklātā konkursā
uz sešiem gadiem ievēlē Senāts.
61. Ja Augstskolā ir brīva vai uz laiku brīva
attiecīgā akadēmiskā personāla štata vieta, Senāts var nolemt neizsludināt
konkursu, bet uz laiku līdz diviem gadiem pieņemt darbā viesprofesoru,
viesdocentu vai vieslektoru (katru vienu reizi).
62. Viesprofesoriem, viesdocentiem un vieslektoriem ir
tādas pašas tiesības, pienākumi un atalgojums kā profesoriem, docentiem un
lektoriem, bet viņi nevar piedalīties vēlēto vadības institūciju darbā.
Viesdocētājus darbā pieņem rektors.
63. Akadēmiskajam personālam katru gadu pienākas
apmaksāts astoņu nedēļu atvaļinājums, bet ik pēc sešiem gadiem - apmaksāts sešu
kalendāro mēnešu akadēmiskais atvaļinājums zinātniskajiem pētījumiem vai
zinātniskā darba veikšanai ārpus savas darba vietas. Akadēmiskajam personālam
ir tiesības vienu reizi saņemt apmaksātu triju mēnešu studiju atvaļinājumu
doktora disertācijas sagatavošanai.
64. Profesoriem,
asociētajiem profesoriem un docentiem vienā ievēlēšanas reizē ir tiesības
pieprasīt neapmaksātu atvaļinājumu uz laiku līdz 24 mēnešiem, lai strādātu par
viesprofesoriem vai vieslektoriem akadēmiskajos amatos citās augstskolās.
65. Prorektorus, studiju programmu direktorus, katedru
vadītājus pēc apstiprināšanas Senātā pieņem darbā rektors.
66. Pārējo vispārējo Augstskolas personālu
(administratīvais personāls, mācību palīgpersonāls, tehniskais, saimnieciskais
un cits personāls) pieņem darbā un atbrīvo no darba rektors saskaņā ar
normatīvajiem aktiem.
67. Augstskolas administratīvais personāls ir Augstskolas
personāls, kura pamatfunkcijas ir administratīvais darbs.
68. Augstskolas studējošie ir sociālo zinātņu studiju
programmu studenti, maģistranti un doktoranti.
69. Reflektantu uzņemšanu Augstskolā organizē
Augstskolas Uzņemšanas komisija, kuru katram akadēmiskajam gadam apstiprina
rektors. Uzņemšanas komisijas darbu vada rektora noteikta persona.
70. Augstskolas studentiem ir sava pašpārvalde. Tā
darbojas saskaņā ar nolikumu, ko izstrādā studējošie un apstiprina Senāts.
Senāts var atteikt apstiprināšanu tikai tiesisku apsvērumu dēļ.
71. Augstskolas studējošo intereses attiecībās ar
valsts institūcijām pārstāv studējošo pašpārvalde.
72. Augstskolas vadības institūciju pienākums ir
atbalstīt un sekmēt studējošo pašpārvaldes darbību. Studējošo pašpārvaldi no
Augstskolas budžeta finansē apmērā, kas nav mazāks par vienu divsimto daļu no
augstskolas gada budžeta. Šos līdzekļus studējošo pašpārvalde izmanto
satversmes 74. pantā minēto funkciju izpildei.
73. Studējošo pašpārvalde:
73.1. aizstāv un pārstāv studējošo intereses
akadēmiskās, materiālās, kultūras un sporta dzīves jautājumos Augstskolas un
valsts institūcijās;
73.2. reprezentē Augstskolā studējošos Latvijā un
ārvalstīs;
73.3. nosaka kārtību, kādā studējošie tiek ievēlēti
Augstskolas koleģiālajās institūcijās.
74. Studējošajiem Augstskolas Senātā un Satversmes
sapulcē ir veto tiesības jautājumos, kas skar studējošo intereses, kura
piemērošanas kārtību reglamentē Senāta nolikums. Pēc veto piemērošanas
jautājumu izskata Saskaņošanas komisija, ko izveido Senāts pēc paritātes
principa. Saskaņošanas komisijas lēmumu apstiprina ar klātesošo Senāta locekļu
divu trešdaļu balsu vairākumu. Ja Saskaņošanas komisija nav izstrādājusi
vienotu lēmumu, tad, izskatot jautājumu atkārtoti, tā pieņemšanai ir
nepieciešams trīs ceturtdaļas ievēlēto senatoru balsu.
75. Studējošo pašpārvaldes pārstāvjiem ir tiesības
piedalīties Augstskolas lēmējinstitūcijās kārtībā, kāda ir noteikta šo
institūciju nolikumos.
76. Studējošo pašpārvaldes lēmumi, kuri attiecas uz
visiem studējošiem, pēc to apstiprināšanas Senātā ir obligāti visiem
studējošajiem.
77. Personu var izslēgt no studējošo saraksta, ja:
77.1. tā pati to vēlas;
77.2. noskaidrojas, ka tās uzņemšanu ir ietekmējusi
maldināšana, kukuļošana vai cita rīcība, ar kuru pārkāpts vienlīdzības
princips;
77.3. tā Augstskolas noteiktajos termiņos nav
nokārtojusi nepieciešamos pārbaudījumus vai nav pildījusi citus studiju līgumā
paredzētos pienākumus;
77.4. tā ir pārkāpusi augstskolas iekšējās kārtības
noteikumus.
78. Izslēgšanu no studējošo saraksta veic rektors, bet
apelācijas sūdzības izskata Senāts.
79. Augstākās izglītības ieguve Augstskolā notiek,
īstenojot licencētas un akreditētas studiju programmas.
80. Studiju programmu apstiprina Senāts, atbilstoši Latvijas
Republikas normatīvajiem dokumentiem un programmu neatkarīgu ekspertu
atzinumiem. Lēmumu par studiju programmas uzsākšanu un izbeigšanu pieņem
Senāts.
81. Ar Senāta lēmumu par jaunas studiju programmas
ieviešanu tiek apstiprināts atbildīgais par studiju programmas īstenošanu
studiju programmas direktors, kā arī tiek noteikts šīs programmas finanšu un
tehniskais nodrošinājums.
82. Zinātniskā pētniecība ir Augstskolas darba
neatņemama sastāvdaļa un tajā piedalās viss akadēmiskais personāls. Tās mērķis
ir zinātnisku atziņu iegūšana, studiju zinātniska pamatošana un tālāka
pilnveidošana, aktuālu uzdevumu risināšana ar pētnieciskām metodēm.
83. Augstskola, sadarbojas ar citām augstskolām un
zinātniskajām iestādēm, komercbankām, finanšu institūcijām, saskaņo pētījumu
virzienus, izvēlas tēmas pētījumiem, koordinē pētījumu kopējos plānus un
iesniedz priekšlikumus pētījumu finansējumam.
84. Augstskolas akadēmiskā gada darba pārskatā publicē
vispārējas ziņas par veiktajiem pētījumiem.
85. Augstskolai var piederēt zeme, kustamais,
nekustamais un intelektuālais īpašums, naudas līdzekļi Latvijā un ārvalstīs
saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.
86. Augstskola rīkojas ar savu īpašumu šajā satversmē
norādīto mērķu sasniegšanai. Augstskolas valdījumā vai lietojumā nodotā valsts
īpašuma pārvaldīšanas kārtību nosaka un šī īpašuma izmantošanu kontrolē
attiecīgās valsts institūcijas saskaņā ar izglītības un zinātnes ministra
apstiprinātu noli
kumu.
87. Augstskolas finanšu resursus veido:
87.1. valsts budžeta dotācija no vispārējiem
ieņēmumiem;
87.2. pašu ieņēmumi:
87.2.1. ienākumi no maksas par studijām;
87.2.2. ienākumi no saimnieciskās darbības;
87.3. juridisko personu ziedojumi un dāvinājumi (t.sk.
ar izmantošanas nosacījumiem);
87.4. citi normatīvajos aktos paredzētie finanšu
līdzekļi.
88. Augstskolu finanšu resursu struktūru nosaka
Senāts, bet tās budžeta izpildi kontrolē revīzijas komisija.. Par budžeta izlietojumu
rektors sniedz ikgadēju pārskatu Senātam un Izglītības un zinātnes ministrijai.
89. Pildot savus uzdevumus, Augstskolai ir tiesības
Latvijā un ārvalstīs veikt šādas darbības:
89.1. slēgt līgumus ar fiziskām un juridiskām
personām, kā arī veikt citas juridiskās darbības saskaņā ar normatīvajiem
aktiem un atbilstoši Augstskolas mērķiem;
89.2. izsludināt konkursus, pirkt un pārdot kustamo un
nekustamo īpašumu, dažādu mantu atbilstoši Augstskolas satversmē noteiktajiem
darbības mērķiem;
89.3. veikt Augstskolas profilam atbilstošu
saimniecisko darbību, kuras ienākumi ir ieskaitāmi Augstskolas budžetā tās
attīstībai, kā arī ieguldīt iegūtos līdzekļus citos uzņēmumos atbilstoši
Augstskolas mērķiem.
90. Augstskola veicina starptautisko sadarbību ar citu
valstu augstskolām, studējošo un akadēmiskā personāla starpvalstu un starp
augstskolu apmaiņas programmas un starptautiskās augstskolu sadarbības
programmas pētniecībā.
91. Ārzemniekus studijām Augstskolā par maksu var
uzņemt saskaņā ar Izglītības likumu un Augstskolu likumu uz vispārējo noteikumu
pamata, noslēdzot līgumu (vienošanos) par studijām ar attiecīgo ārvalsts
institūciju vai fizisko personu. Ārzemnieku studijas Augstskolā starpvalstu
apmaiņas ietvaros regulē Augstskolu likums.
92. Augstskolas satversmi var pieņemt un grozīt
Satversmes sapulce.
93. Augstskolas satversme un grozījumi tajā stājas
spēkā pēc tam, kad to apstiprinājusi Latvijas Republikas Saeima.
94. Lēmumu par
augstskolas reorganizāciju vai likvidāciju pieņem Ministru kabinets pēc
izglītības un zinātnes ministra priekšlikuma. Ministru kabineta rīkojuma
projektam pievienojams Augstākās izglītības padomes atzinums.
Banku augstskolas
rektore Dr.oec. T.Volkova
Izglītības un zinātnes ministre |
Valsts sekretāra vietā valsts sekretāra
vietnieks finanšu un stratēģijas jautājumos |
Juridiskā dienesta
vadītājs |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.Rivža
|
L.Mankovs |
E.Martinsons
|
G.Grosa
|
J.Čakste |
20.07.2006; 11:11
3039
S.Gerge 7047898
sendija.gerge@izm.gov.lv