Latvijas Republikas 8.Saeimas
pavasara
sesijas ceturtā (svinīgā) sēde
2005.gada
4.maijā
Sēdi
vada Latvijas Republikas 8.Saeimas priekšsēdētāja
Ingrīda
Ūdre.
Sēdes vadītāja. Cienījamie kolēģi! Cienījamie viesi! Sākam Saeimas svinīgo sēdi par godu Deklarācijas par Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanu 15.gadadienai.
V.Muižniece (Saeimas priekšsēdētājas biedre).
Svētku uzrunai vārds Saeimas priekšsēdētājai Ingrīdai Ūdrei.
I.Ūdre.
Ļoti
cienījamā Valsts prezidentes kundze!
Augsti
godātais Ministru prezidenta kungs!
Dāmas
un kungi!
Deklarācija par Latvijas neatkarības atjaunošanu tika pieņemta laikā, ko mēs saucam par trešo Atmodu. Par šo laiku runā kā par Latvijas tautas dziesmoto revolūciju. Vēsturē mēs esam iegājuši ar sev raksturīgāko ar dziesmas spēku.
Taču ar katru gadu pieaug to mūsu valsts jauno pilsoņu skaits, kuri par toreiz piedzīvoto cilvēku vienotības fenomenu un patiešām unikālo situāciju uzzinās tikai no saviem ģimenes locekļiem, mācību grāmatām vai sabiedrības attieksmes pret tiem. Tāpēc mums visiem, kas esam 1990.gada 4.maija notikumu dalībnieki un aculiecinieki, ir jāuzņemas atbildība par šo vēsturisko notikumu atbalsīm tautas atmiņā. Ir jāveido skaidra izpratne par to nozīmi ne vien Latvijas kā suverēnas, neatkarīgas valsts atjaunošanā, bet kopējā Eiropas kontekstā.
Jo intensīvāk mēs izdzīvojam tagadni, jo vairāk sajūtam
tās organisko saikni ar pagātni. Mums ir jāspēj raudzīties uz savu pagātni
godīgi, virknējot faktu aiz fakta un izskaužot dažādas interpretācijas, kas
atkarībā no vajadzības var kļūt par izdevīgu politiskās konjunktūras ietērpu.
Tikai tad mēs varam cerēt uz rītdienu, kurā valdīs savstarpējā sapratnē
balstīta sadarbība un partnerība starp valstīm un nācijām.
1990.gadā beidza pastāvēt tās dalījuma līnijas, ko
Eiropas kartē bija ievilcis padomju totalitārais režīms. Nežēlīgs, melīgs,
vispārcilvēciskās vērtības nivelējošs mehānisms, kas bija 50 gadus ilgušās
Latvijas okupācijas pamatā. Režīms, kas pārvilka svītru daudzu Eiropas tautu
pašnoteikšanās tiesībām un brīvībai.
Patiesībā 1990.gadā kopā ar trim Baltijas valstīm brīvi
uzelpoja visa Eiropa un demokrātiskā pasaule, aptverot, ka līdz ar padomju
totalitārisma likvidāciju ir aizsācies jauns posms mūslaiku vēsturē. To
raksturo centieni veidot Eiropu kā kopīgu māju visiem, kam svarīga savas tautas
identitātes izkopšana un reizē tādas kopības veidošana, kas balstās uz vienotu
izpratni par garīgām un materiālām vērtībām. Eiropeiskais gars ļauj saskatīt
ikvienas tautas vietu civilizētas sabiedrības attīstībā, atzīstot katras devumu
cilvēces kultūrvēsturiskajā mantojumā.
Skaitliski nelielām tautām
vienmēr ir bijis daudz aktīvāk jādarbojas, lai tās tiktu sadzirdētas un
uzklausītas. Latvijas piecpadsmit gadus garais ceļš kopš neatkarības atgūšanas
ir apliecinājis, ka šajā ziņā mēs neesam izņēmums. Deklarācija par Latvijas
Republikas neatkarības atjaunošanu pasludināja, ka 1940.gada 17.jūnija PSRS
militārā agresija ir kvalificējama kā starptautisks noziegums. Arī PSRS Tautas
deputātu II kongress jau 1989.gada 24.decembra rezolūcijā sniedza savu nosodošo
vērtējumu Molotova Ribentropa paktam, atzīstot to par spēkā neesošu no
parakstīšanas brīža. 1996.gada 22.augustā Saeimā tika pieņemta Deklarācija par
Latvijas okupāciju, ar to vēršoties pie pasaules valstīm un starptautiskajām
organizācijām, lai atgādinātu mūsu tautas un valsts traģisko likteni XX
gadsimtā.
Brīvība mums ir devusi
iespēju atklāti runāt par to, kas nav izdzēšams no mūsu tautas vēsturiskās
atmiņas, par to, kas mums svarīgs, kas sāp un joprojām sagādā ciešanas
cilvēku tūkstošiem. Mēs esam izmantojuši iespēju skaidrot Latvijas vēstures
sarežģītos līkločus gan parlamentārā līmenī, gan starptautisko organizāciju un
starpvalstu sadarbības ietvaros.
Un skaidrojot mēs esam
aicinājuši saprast mūsu tautas traģisko gājumu arī tajos Otrā pasaules
kara gados, kad vienas mātes divi dēli cīnījās katrs savā frontes pusē un abi
uzskatīja, ka cīnās par Latvijas brīvību. Kad vienā pusē aizsāktās dziesmas
motīvu pēkšņi turpināja otrā pusē, Zilā lakatiņa melodijai un dzimtajai
valodai apvienojot latviešu karavīrus. Apvienojot uz netveramu mirkli, jo
patiesībā melodija izgaisa neiespējamībā kaut ko savienot.
Šodien, nedaudz vēlāk kā gadu pēc Latvijas uzņemšanas Eiropas
Savienības valstu saimē un Latvijas kļūšanas par NATO dalībvalsti, mēs varam
būt gandarīti, ka mūsu pozīciju saprot un atbalsta demokrātiskā pasaule.
Vēsture rāda tautas stiprumu. Mums ir jābūt stipriem un vienotiem, arī sniedzot
skaidrību par to. Protams, neizbēgami ir viedokļi, kurus grūti uzskatīt par
objektīviem, taču mūsu uzdevums ir būt atvērtiem pašiem un pavērt durvis arī
citu izaugsmei.
Šo gadu gaitā ir noticis vairāk, nekā mēs varējām
iedomāties: virkne valstu, kuras paudušas savas tautas gribu iet pa brīvu un
neatkarīgu attīstības ceļu kā Ukraina, Gruzija, Armēnija un citas valstis ,
ir uzrunājušas Latviju, aicinot dalīties savā pieredzē. Jo mūsu pieredze
daudzējādā ziņā ir kalpojusi par piemēru. Mēs spējam saprasties vienā valodā
tad, kad runa ir par kopīgi pārdzīvoto, par totalitāro komunistisko režīmu
salauzušu nāciju saliedēšanos fundamentālu demokrātijas vērtību vārdā. Bet
vai mums ir šī sapratne, kad jādomā ne vien par neatkarības atgūšanu un
brīvības ideālu nosargāšanu, bet arī par ikdienas sūro darbu, kas seko ikvienam
pacēluma vilnim?
Šķiet, būtiskākais, ko mēs varētu nodot saviem
domubiedriem un draugiem, mācīties atšķirt to, kas saglabājams, no tā, kas
izkurtējis un aizmetams. Jo cilvēki visos laikos un visās sistēmās ir radījuši
labas, arī ģeniālas lietas, ir sapņojuši par laimi un mīlestību un arī ieguvuši
daudz ko no tā, pēc kā tiekušies. Katrā ziņā vērtību pārvērtēšanai būtu
jānotiek daudz biežāk nekā tikai lielu satricinājumu brīžos un pirmām kārtām ir
jāpārlūko savi personīgie apcirkņi. Vienmēr būtu jāstāv nomodā arī par to, lai
demokrātija kādā dzīves jomā nepārvērstos par haosu. Jo arī demokrātijā ir savi
noteikti izpildāmie likumi. Citādi kādam maldīgi var likties, ka viņš ir
izgudrojis kaut ko labāku par demokrātiju. Un vēl kā atzinis jau iepriekš
citētais Jūlijs Auškāps: Tautas un sava paša labklājība prasa daudz tāda, ko
nevar sasniegt viens. Tas veicams, tikai daudziem sadodot kopā rokas, un, jo
lielāks spraustais mērķis, jo lielākam jābūt talcinieku skaitam.
Šo vārdu patiesumu mēs pierādījām pirms septiņpadsmit
gadiem, kad 1988.gada augustā Baltijas tautas sadevās rokās, visai pasaulei
apliecinot savu vienotību cīņā par brīvību un neatkarību.
1990.gadam Baltijas tautu brīvības un pašapziņas
uzvarai vēl sekoja 1991.gada barikāžu un augusta notikumi, kas mūsu tautu
vienotību tikai stiprināja. Arī vēlāk mums ir bijuši spilgti un vienojoši brīži,
taču nevar noliegt, ka vara reizēm izvēlas vieglāko ceļu, proti, atsvešināšanos
no tautas. Savukārt cilvēki, atskāršot, ka starp brīvību un labklājību nav
liekama vienlīdzības zīme, ir atsvešinājušies cits no cita. Brīvības vārdā mēs
bijām gatavi ziedot dzīvību otra labā. Vai esam gatavi to darīt šodien?
Jājautā kas pirms piecpadsmit gadiem mazo Baltijas
Sprīdīti padarīja neuzvaramu komunistiskā monstra priekšā? Tās nebija šautenes,
tās nebija intrigas, tā nebija nauda vai kāda slepena vara. Tie bija skaidri,
godīgi un nepārprotami ideāli. Baltijas Brīvības ceļš māca, ka nevis intereses,
bet tieši ideāli virza vēsturi.
Un šī viedā gudrība būtu jāapgūst katrai nākamajai
paaudzei, lai suverēnas nācijas nekad vairs nesadruptu neperspektīvās dažādo
interešu sadursmēs. Es novēlu, lai šis gads kļūst par mūsu ideālu atjaunotnes
gadu un stiprina Baltijas valstu vienotību kopējā Eiropas saimē.
Godātie deputāti!
Šajā svētku dienā gribu īpaši pateikties visiem, kas
1990.gada 4.maijā ar savu balsojumu izšķīra neatkarīgas Latvijas likteni. It
sevišķi tiem, kas ar izrādīto drosmi un pārliecību palīdzēja saviem kolēģiem
deputātiem, kuriem šī pārliecība varbūt nebija tik stipra. Mums ir jāgodina
Latvijas tautas sabiedriskie darbinieki, izcilās personības, kuras jau padomju
impērijas agonijas posmā atklāti uzrunāja cilvēku tūkstošus, saucot lietas
īstajā vārdā un norādot, kur slēpjas notikumu jēga.
Laikam ir tendence rīkoties ar cilvēku atmiņu pēc sava
prāta, šo to izbalinot, šo to izpušķojot. Bet mums ir būtiski atcerēties
4.maija priekšvēsturi un tam sekojušos notikumus arī no citas puses, jo bez tā
laika pacilājošās cilvēciskās vienotības mūsu tauta parādīja arī fantastisku
uzdrīkstēšanos. Latvijas tauta vārda vistiešākajā nozīmē bija modusies no
paklausības un bijības miega. Bija pazudušas bailes rīkoties tā, kā saka
sirdsapziņa. Aizdedzināt logā svecīti, lai atcerētos to, ko gribas un kad
gribas, vai nodziedāt tautasdziesmu kopā ar draugiem, kad un kur vien to
vēlies. Mūsu literatūras dižgara vēsturiskais vēlējums, ka ikkatra tauta var
būt liela tik, cik liela ir tās griba, vienā īsā mūžības mirklī bija sasniedzis
tūkstošiem adresātu.
1991.gada janvāra barikādes, šķiet, pārsteidza arī pašus
barikāžu dalībniekus. Spārnoja doma, ka ikvienam no mums ir tik daudz domubiedru,
ka tik daudz ļaužu no Latvijas malu malām bija sarūpējuši ceļamaizi, lai dotos
uz Rīgu aizstāvēt brīvību kailām rokām, toties ar nelokāmu gribu un ticību
sirdī.
Latvijas valsts pateicas visiem, kas toreiz, nezinot, vai atgriezīsies
mājās, uzskatīja par savu pienākumu piedalīties barikāžu notikumos. Tāpēc man
ir liels prieks, ka tieši pēdējos gados no pašvaldībām, iestādēm, organizācijām
un fiziskajām personām tiek saņemti daudzi ieteikumi apbalvošanai ar 1991.gada
barikāžu dalībnieka piemiņas zīmi. Ļaudis pulcējas savu novadu un pagastu
kultūras namos un skolās, lai kavētos atmiņās. Cik šīs atmiņas ir dārgas un šis
valsts apbalvojums nozīmīgs, es jūtu ikreiz, kad redzu, ar kādu saviļņojumu
cilvēki piedalās atceres brīžos. Kopā ar viņiem ir jaunā paaudze bērni un
mazbērni, kuros šie pasākumi izraisa sajūsmu jau ar to vien, ka pulcē vienkopus
tik daudz viņu tuvinieku un draugu. Tā ir laba zīme, ka Praulienā un Mārsnēnos,
Dunavā un Vecumniekos, un daudzviet citur Latvijā barikāžu ugunskuri joprojām
silda cilvēku dvēseles un kavēšanās atmiņās izvēršas par īstiem svētku brīžiem.
Šodien es gribu aicināt jūs padomāt par to labo, ko 15
gadu laikā kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas mēs visi kopā esam paveikuši.
Jā, mēs esam klupuši un, kā akadēmiķis Jānis Stradiņš nesen teica kādā
sarīkojumā, vēl aizvien neesam tikuši tai stikla kalnā, kura galā ir jātop mūsu
tautas Gaismas pilij. Un tomēr ikdiena nenoliedzami ir kļuvusi daudzveidīgāka
un krāšņāka, cilvēkiem ir pavērušās plašākas iespējas realizēt savas iniciatīvas.
Pateicoties tādām kustībām kā Helsinki 86 un Vides
aizsardzības klubs, mēs uzdrošinājāmies sākt domāt par neatkarību.
Pateicoties Latvijas Tautas frontei, mēs uzzinājām, kāds
spēks piemīt īstiem ideālistiem.
Saeimā šobrīd nestrādā partijas Latvijas ceļš
pārstāvji, bet tieši viņu konsekventā politika radīja iespēju Latvijai
neatlaidīgi spert soli pa solim pretī dalībai Eiropas Savienībā un NATO.
Iespējams, ka biežās valdību maiņas ir viena no mūsu
laikmeta raksturīgākajām iezīmēm, jo šī parādība regulāri piemeklē virkni
demokrātisko valstu. Tādēļ tā vietā, lai šķendētos par to, mēs varētu savas
pūles un veselību veltīt pragmatiskam kopdarbam Latvijas nākotnes labā,
iekļaujoties pasaules progresīvo ideju vēsmās.
Galvenais, mums ir jāapzinās, ka esam pietiekami gudri un
saimnieciski, lai varētu dot arī savu pienesumu. Un tas, ko mēs gribam panākt,
ir uz zināšanām, informāciju, tehnoloģijām un komunikāciju attīstību orientēta
sabiedrība, kas nodrošina cilvēka radošā potenciāla brīvu izpausmi.
Un tomēr biežāk vajadzētu sev atgādināt, ka dalība
Eiropas Savienībā un NATO nebūt nebija tikai ārpolitiskais mērķis. Tā bija
iespēja nodrošināt cilvēku labklājības pakāpenisku pieaugumu un drošību. Varbūt
nesteigsimies šodien formulēt savai valstij jaunus sapņu horizontus, bet
darīsim to, kas nepieciešams, lai Latvija kļūtu par modernu Eiropas valsti.
Valsts ar visām tās starptautiskajām pozīcijām un nostādnēm nav pašmērķis.
Valsts perspektīvas ir visu tās iedzīvotāju perspektīvu un izredžu summa.
Ne jau tikai ministrijām un atsevišķiem institūtiem ir
jāatrod sava vieta Eiropas Savienībā. Tā ir jāatrod ikvienam Latvijas
iedzīvotājam. Arī tiem mazo uzņēmumu darbiniekiem, kuri Eiropas Savienības
regulu piemērošanas rezultātā ir palikuši bez darba. Arī tām ģimenēm, kas vēl
šobrīd Latvijas laukos dzīvo sveču gaismā un gaida elektrības pieslēgumu. Būtu
lietderīgi atbildēt arī uz virkni aktuālu jautājumu. Piemēram, kā pensionāram
ik dienu apmaksāt arvien pieaugošos veselības aprūpes rēķinus vai arī kā lauku
cilvēkam nopelnīt cienīgu iztiku šeit, Latvijā, nevis doties laimes meklējumos
uz ārzemēm, pametot savas mājas tukšas. Vai pavisam prozaiski atbildēt
bērnu invalīdu aprūpes namam, kā salabot liftu, lai slimie bērni pa kāpnēm
nebūtu jānēsā uz rokām...
Laikam vajadzētu runāt arī par godprātības prezumpcijas
ieviešanu ierēdņu un pilsoņu attiecībās, lai zustu sajūta, ka tie atrodas
nosacītu barikāžu pretējās pusēs.
Galu galā demokrātijas aicinājums ir nodrošināt visu sadarbību ar
visiem, nevis visu karu ar visiem. Citādi demokrātija pati sevī atražo tikai
destrukciju un šķelšanos, radot nostalģiju pēc tā sauktās stingrās rokas vai
arī onkuļiem no ārpuses, kas ieviesīs kārtību. Bet tas savukārt jau ved pie
nākamā valsts un pilsoņu atsvešinātības līmeņa, ko neviens vairs nevar nosaukt
par modernu eiropeisku pārvaldīšanas tradīciju. Turklāt šis ir ne tik daudz
tiesiskā regulējuma, cik sabiedriskās ideoloģijas jautājums.
Manuprāt, politiķi šobrīd patiešām nevar sūdzēties par
izaicinājumu trūkumu Latvijā. Ir tikai godīgi un atbildīgi jāstrādā visu valsts
iedzīvotāju labā un jāapzinās, ka, kalpojot vēlētājam, nav ignorējamu un
maznozīmīgu uzdevumu.
Kā savulaik teicis Latvijas valsts pirmais prezidents
Jānis Čakste: Politiķi un valsts darbinieki nedrīkst tajā pašā laikā būt arī
veikalnieki. Jo, domājot par saviem uzņēmumiem, piemirsīsies tautas labums.
Cienījamie kolēģi!
Ikviens atbildīgs cilvēks ir ieinteresēts, lai procesi,
kuros viņš piedalās, un lēmumi, kas tiek pieņemti, iezīmētu pilnvērtīgas
attīstības perspektīvas katrai valstij.
Pilnvērtīgas attīstības perspektīvas nozīmē ne vien
iespēju robežu paplašināšanu, bet arī esošo robežu saturisku piepildījumu un
skaidru nākotnes redzējumu.
No vienas puses, mēs nemitīgi sastopamies ar globāliem izaicinājumiem,
kurus vairumā gadījumu pieņemam, no otras puses, kā centrbēdzes spēks darbojas
individuālisms. Un grūtākā lieta ir atrast tādu līdzsvaru, kas nogludinātu,
nevis padziļinātu nesaskaņas un sociālos kontrastus gan starp atsevišķiem
reģioniem, gan pasaules poliem.
Par vienu lietu gan nav šaubu visi cilvēki arī
mūsdienās, tieši tāpat kā pirms vairāk nekā 100 gadiem savos darbos
rakstīja Čehovs, ilgojas pēc mīlestības un sapratnes. Un arī pēc savādākas
dzīves, jo vienmēr pastāv iespēja, ka labāk ir tur, kur mūsu nav.
Tieši tāpēc XXI gadsimtā aktuāla ir kļuvusi humānisma
koncepcija. Humāns cilvēks spēj sadzirdēt un saprast otru cilvēku. Nevar dzīvot
sabiedrībā un nerēķināties ar cita viedokli un dzīvesveidu, neatzīstot
cilvēcīgo visos cilvēkos, visās kultūrās. Mums ir jāspēj saredzēt to, kas ir,
nevis uzdot par esošo savus priekšstatus par realitāti. Nevar citiem uzspiest
savas normas. Arī ģimenes locekļu vidū vislabākā saskaņa valda tad, ja izpratne
par to, kas ir labs un slikts, vērtīgs un pārejošs, tiek audzināta ar mīlestību.
Nekurināt naidu, bet sēt draudzību! Un draugi mums ir tad, ja draudzību mēs
pastāvīgi kopjam.
Humāna attieksme pret visu dzīvo un dabisko, pret zaļo un
elpojošo ir tā jaunā ideja, kas būtībā iemieso sevī patiesību par to, ka viss
jaunais ir labi aizmirsts vecais.
Laika gaitā humānisma strāvojumi ir pieredzējuši postošus
pārrāvumus, un pagājušais gadsimts te īpaši izceļas ar savu nežēlību. Bet tieši
XX gadsimts dāvāja cilvēcei pāvestu Jāni Pāvilu II. Viņš vienoja valstis un
tautas garīgajās vērtībās, kuras liekamas augstāk par laicīgās pasaules normām
un kuras par savām atzinuši ļaudis dažādos kontinentos. Mēs varam tikai paust
prieku par cilvēkiem, kas savas zemes gaitas spēj piepildīt ar kalpošanu
vispārējam labumam.
Savulaik Zenta Mauriņa rakstīja par prieku, ko izraisa
viss pilnīgais un pabeigtais: Katrs cilvēks ir apbrīnojams, ja viņš dabas un
likteņa robežās veic augstāko un iespējamo. Mums visiem ir nepieciešama garīga
mijiedarbība, lai varētu augt un attīstīties.
Tāpat kā ikviena cilvēka, arī katras tautas kultūra
atklājas tās raksturā, tās iekšējā stiprumā. Stipra un neatkarīga Latvija
pastāvēs tikmēr, kamēr būs dzīva tās paaudžu paaudzes vienojošā garīgā saite.
Kamēr cieņa pret cilvēku, pret vitalitāti un morālo spēku būs mūsu kopējā vizītkarte!
Tad arī nāks dullie daukas un pavērs jaunus apvāršņus. Latvijai, Baltijai,
Eiropai un visiem cilvēkiem!
Dievs, svētī Latviju!
(Aplausi.)
(Skan valsts himna.)
Sēdes vadītāja. Cienījamie kolēģi! Līdz ar to 4.maija
svinīgā sēde ir beigusies.
Bet daži vārdi informācijai. Atšķirībā no citiem gadiem,
šogad mūsu kopējā fotografēšanās notiks šeit, zālē. Tādēļ laipni aicināti
vispirms jau, protams, Prezidentes kundze un visi deputāti, arī Augstākās
padomes deputāti, uz fotografēšanos šeit, zālē.
Pēc tam mums visiem kopīgi būtu jādodas uz Franča Trasuna
bronzas ciļņa atklāšanu tepat pie Jēkaba baznīcas.
Tā ka vēlreiz sveicu svētkos, un gatavosimies
fotografēšanai.