Latvijas Republikas Augstākās Padomes pirmās sesijas 5. sēde
1990.gada 10.maijā
Vakara sēde
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes priekšsēdētājs Anatolijs Gorbunovs
Priekšsēdētājs:
Vārdu īsam paziņojumam
lūdz Sekretariāta vadītājs deputāts Dobelis.
J.Dobelis: Cienījamie
kolēģi! Lūdzu atzīmēt sarakstā, ja kāds no jums ir mainījis vietu un sēž
citur, nekā te rakstīts. Otrkārt, nav nofotografējušies šādi deputāti -Īvāns,
Aizezers, Berdikovs, Peršins, Žuks, Garajevs, Buka. Lūdzu to izdarīt šodien
no 16.30 līdz 17.00.
Priekšsēdētājs:
Pieņemam zināšanai
un rīcībai.
Nākamais jautājums
-par
Latvijas Republikas Ministru padomes sastāvu un darbības virzieniem. Būtu
pareizi, ja mēs sāktu šo jautājumu izskatīt ar Ministru padomes priekšsēdētāja
Ivara Godmaņa uzstāšanos.
I.Godmanis: Godātais
priekšsēdētāj! Godātie deputāti! Viens no galvenajiem uzdevumiem ir
izveidot Latvijas valdību. Kā zināms, patlaban situācija ir sekojoša.
Iepriekšējās valdības ministri turpina savas funkcijas, kamēr nav apstiprināts
jaunais valdības sastāvs. Mēs praktiski esam starpstadijā, jo Ministru
padomes priekšsēdētājs un viņa vietnieks ir apstiprināti un ievēlēti,
bet attiecībā uz pārējiem vietniekiem un ministriem tas vēl nav noticis. Tāpēc,
cienījamie deputāti, es šeit griežos gan pie pozīcijas, gan opozīcijas:
apzināsimies, ka dzīve rit uz priekšu, rit katru dienu, un sevišķi daudz
problēmu ir visas republikas līmenī. Tāpēc, izskatot projektu par Latvijas
Republikas Ministru padomes sastāvu un darbības virzieniem, gan arī pēc tam
izskatot ministru kandidatūras, lūdzu darīt to noteikti, ar lielu atbildības
sajūtu, un tajā pat laikā ņemot vērā, kāda ir situācija. Valdībai ir jāstrādā,
tāpēc tai jātop izveidotai.
Varu jūs informēt,
ka kandidāti uz Ministru padomes priekšsēdētāja vietnieku un ministru posteņiem
ir sagatavojušies stāties pastāvīgo komisiju priekšā un pēc tam plenārsēdē
jūsu priekšā, lai atbildētu uz jautājumiem, kad izskatīsim jautājumu par
viņu apstiprināšanu.
Atļaujiet pavisam
īsi raksturot principus, pēc kādiem veidots priekšlikums par šo valdības
struktūru. Es sākšu ar vadību. Principiāla atšķirība starp to valdības
vadības modeli, kas tiek piedāvāts patlaban, un to, kāds bija līdz šim, ir
tas, ka samazināts priekšsēdētāja vietnieku skaits. Tam bija ne tikai matemātisks
mērķis, bet arī principiāli cits -lai
nebūtu dublējošu funkciju attiecīgajam ministram un attiecīgajam Ministru
padomes priekšsēdētāja vietniekam. Iepriekšējā praksē zināma dublēšanās
tika fiksēta, jo šis princips nebija ievērots. Tagad ir gluži pretējs
princips -galvenā
persona un galvenais atbildīgais cilvēks republikā par savu nozari ir
ministrs, kolektīvus lēmumus pieņem ministru kabinets, un par šo lēmumu
izpildi savā nozarē atbild katrs ministrs personiski, bet kopējos valdības
jautājumos, protams, atbild valdības kabinets, valdības priekšsēdētājs un
vietnieki. Piedāvātajā likumprojektā, ja runājam par struktūru un sastāvu,
esam atteikušies no lielā vietnieku skaita,kas
zināmā mērā iepriekšējā valdībā bija organizēts pēc nozaru principa.
Nākamais princips,
kas ietverts šajā likumprojektā, ir sekojošs. Ministriju skaits, kā jūs
redzat, ir četrpadsmit. Var rasties jautājums: vai tas nav mēģinājums zināmā
mērā turpināt izvērst
valdības birokrātisko struktūru? Kāpēc ir tik liels ministriju skaits, kāpēc
nav iespējams apvienot šīs ministrijas, kāpēc nav iespējams daļu
ministriju likvidēt? Atbilde ir ļoti vienkārša. Mēs esam tādā posmā, ka
jāņem vērā politiskās izmaiņas, iespējamās izmaiņas likumdošanā, kas
atstās iespaidu arī uz valdības rīcību un politiku, bet mēs šajā brīdī
nevaram likt pretī konkrētu modeli, kā apvienot, kā likvidēt, kā dalīt.
Nav konkrētu apsvērumu. Mēs uzskatām, ka šajā gadījumā valdībai jādod
tiesības strādāt zināmu laika posmu, kurā tā apzināsies,
cik lielā mērā šī struktūra spēj izsekot politiskajām izmaiņām, kas ir
neizbēgamas šajā pārejas periodā. Tātad šis princips tiek ievērots. Es
domāju, ka turpmāk valdība, sniedzot atskaiti par savu darbību, dos arī
savus priekšlikumus par iespējamām struktūras izmaiņām. Šo darbības
posmu zināmā mērā valdība mēģinās noteikt pati, bet prioritāte,
protams, būs Augstākajai padomei.
Nākamais. Gribu vērst
jūsu uzmanību uz likumprojekta pašu pēdējo -5.punktu.
Tur ir rakstīts -atzīt
par nepieciešamu izveidot komisiju, kas izstrādātu likumprojektu par Latvijas
Republikas valdību. Uzdot Latvijas Republikas Augstākās padomes Prezidijam
iesniegt Augstākajai padomei priekšlikumus par minētās komisijas sastāvu.
Zināmā mērā šis likums ir pārejas tipa. Paliek nepieciešamība izstrādāt
fundamentālu likumu, kas reglamentētu Latvijas Republikas valdības funkcijas,
galvenās pamatdarbības virzienu un struktūru, kā arī atbildību un
kompetenci. Šis ir komisijas uzdevums, un valdības pārstāvji varētu ņemt
tajā dalību. Izstrādājot šo likumu, jāpārdomā, vai tas pēc sava apjoma
un struktūras būs tāds, kāds pieņemts Lietuvas Republikā, vai tāds, kāds
tika pieņemts īsi pirms valdības reorganizēšanas Igaunijā.
Runājot par šiem
galvenajiem darbības virzieniem, kas ir 2.punktā, vēlreiz uzsveru -galvenie
virzieni, kur pats svarīgākais ir 1.punkts: realizē republikas politiski
ekonomisko suverenitāti, t.i., neatkarību. Te ir runa arī par valdības darbības
virzieniem tautsaimniecībā un ekonomiskajos sakaros, 5.punktā -par
iespējamo valdības mijiedarbību ar pašvaldības un pašpārvaldes orgāniem,
kā arī par valdības piedalīšanos ministrijās un konkrētu darbu pie
likumprojektiem. Galvenā likumdošanas iniciatīva un likumdošanas process
norisināsies pastāvīgajās komisijās.
Atgriežoties vēl
pie pašvaldības struktūras, jāmin, ka valdības ierosinātajam modelim ir tā
priekšrocība, ka valdības sastāvā ietilpst tikai priekšsēdētājs,
vietnieki un ministri. Valdības sastāvā vairs nav komiteju priekšsēdētāju.
Ir tikai viens valsts komitejas priekšsēdētājs, kas ietilpst valdības sastāvā,
tas ir Valsts drošības komitejas priekšsēdētājs, ievērojot šīs organizācijas
īpašo statusu. Šis princips ir ievērots, lai varētu pietiekami operatīvi
darboties ministru kabinets un regulāri lemt, vismaz reizi nedēļā sanākot
kopā, lai tādējādi saglabātos šīs lemjošās institūcijas operativitāte.
Tālāk es vēlreiz gribu uzsvērt, ka šis likums zināmā mērā ir pagaidu
variants, taču domāju, ka komisijā tas aktīvi jāapspriež, lai izveidotu tā
izvērstu variantu.
Jārunā arī par
Ministru padomes Prezidiju. Šā Prezidija funkcijas ir fundamentāli atšķirīgas.
Es jau teicu, ka tajā nav tādu vietnieku, kas dublētu ministru funkcijas.
Prezidijā ietilpst priekšsēdētāja vietnieki. Īpašā stāvoklī, kāds
mums var veidoties un kādā mēs pārejas posmā esam, ir ekonomikas, finanšu,
tirdzniecības un iekšlietu ministri. Risinot jautājumus, tajā var iekļaut
arī citus valdības locekļus, taču lēmumus pieņem Ministru padome. Šāda
Prezidija veidošana nepieciešama, ņemot vērā šā pārejas posma perioda
specifiku, it īpaši operatīvu lēmumu pieņemšanā, kas jāveic kaut vai
divas trīs reizes dienā.
Runājot par komitejām
un departamentiem, jāteic, ka jautājums par departamentu veidošanu vēl ir
risināšanas stadijā. Valdība izskatīs jautājumus, kas attiecas uz tiem
departamentiem, kuri eksistēs gan pie valdības, gan arī pie attiecīgajām
ministrijām. Ja mēs paskatāmies šo likumprojektu par Latvijas Republikas
valsts pārvaldes sistēmas grozījumiem, tad redzam, ka pirmajā variantā ir
ierosināti divi varianti, bet otrajā variantā runa ir par to, ka tiek pārveidotas
attiecīgās struktūras atbilstoši to jaunajam saturam. Šeit runa ir par
Agrorūpniecisko komiteju, Valsts celtniecības ministriju, Enerģētikas
ministriju, Valsts materiāli tehniskās apgādes komiteju, par Latvijas Materiālo
resursu ministriju, ir jālikvidē Komunālās saimniecības ministrija.
Paredzot un atbildot uz jautājumu par ministriju skaitu, varu jums ziņot, ka tāda
lieluma valstīs, kāda ir Latvija, ar tās iedzīvotāju skaitu un ražošanas
līmeni, šāds ministriju skaits praktiski ir arī visās Skandināvijas valstīs,
tāpēc, pārskatot struktūru, mēs ierosinām šādu valdības struktūrnodaļu
sastāvu.
Priekšsēdētājs:
Paldies. Kādi ir
jautājumi? Vārds deputātam Gavrilovam.
M.Gavrilovs:
*
/Man ir šāds jautājums. Lūk, te ir minēts
ministriju skaits, bet ekonomika prasa aprēķinus. Skaitīsim naudiņu jau no
paša sākuma. Cik šis ministriju sastāvs izmaksās mūsu budžetam? Tas ir
pirmais. Otrs jautājums -visos
šajos virzienos nezin kāpēc nav minēts viens no svarīgākajiem, kurā jāstrādā
Ministru padomei. Tas ir ceļš uz tirgu. Te par to nav ne vārda. Atbildiet./
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Godmanim.
I.Godmanis: Jā, es atbildēšu uz otro jautājumu. Viens no Minis-tru padomes priekšsēdētāja vietniekiem, kura kandidatūra tiks jums ierosināta, būs tieši ekonomiskās reformas pārzinātājs, un viņa galvenais uzdevums būs strādāt pie šīs programmas, par kuru jautāja cienījamais deputāts. Protams, šīs funkcijas daļēji būs jāveic arī ekonomikas ministram.
Par
izmaksām. Jebkurā gadījumā mūsu mērķis ir panākt, lai šo ministriju
skaits, ņemiet vērā, ka es šeit vēl neko neesmu teicis par Lietu pārvaldi,
nepārsniegtu mūsu
pašreizējās izmaksas, tendencei vajadzētu būt uz to skaita samazināšanu.
Jūs gribat zināt precīzus skaitļus? Es ar tiem iepazīstināšu, taču ne šodien.
Priekšsēdētājs:
Vārds deputātam
Aleksejevam.
A.Aleksejevs:
*
/Mans pirmais jautājums ir par reglamentu. Es
lūdzu, lai šā jautājuma apspriešanā nebūtu ierobežojumu: ja cilvēkam ir
trīs jautājumi, lai viņš tos uzdod; ja viņam ir divi vai pieci jautājumi,
arī lai uzdod. Es, protams, ar lielu gandarījumu uzzināju, ka tāda pati shēma
ir Lietuvā un Igaunijā, taču, tā kā esmu republikas Augstākās padomes
deputāts, tad, dabiski, mani interesē mūsu jautājumi, un es gribētu iegūt
pilnīgu skaidrību.
Otrs jautājums.
Sakiet, lūdzu, Godmaņa kungs, kur varētu iepazīties ar ministriju struktūru
un nolikumiem par ministriju darbu. Ar to sasaucas mans nākamais jautājums.
Piemēram, likumprojektā par valsts pārvaldes sistēmas grozīšanu ierakstīts
tā: "Likvidēt
Latvijas PSR Komunālās saimniecības ministriju."Man,
dabiski, rodas jautājums: kas ar šīm lietām nodarbosies vai nenodarbosies
neviens?/
I.Godmanis: Es
jums atbildēšu. Ar šīm lietām nodarbosies jaunievēlētās pašvaldības, *
/krieviski tas būs "A0