Latvijas Republikas Augstākās Padomes pirmās sesijas 10. sēde
1990.gada 18. maijā
Vakara sēde
*/ Šeit un turpmāk atzīme, ka sākas teksta tulkojums no krievu valodas; /- atzīme, ka tulkojums beidzas. Šīs sēdes materiālos- Rutas Purviņas tulkojums.
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes priekšsēdētāja pirmais vietnieks Dainis Īvāns.
Priekšsēdētājs: Cienījamie deputāti!
Neraugoties uz to, ka daži acīmredzot vēl nav atgriezušies, mums tomēr
darbs ir jāsāk, jo debatēs ir pieteikušies ļoti daudzi cilvēki. Es lūdzu
nedaudz koncentrēties, un turpināsim mūsu darbu. Debatēs pirmajam dodu vārdu
deputātam Ščipcovam.
O.Ščipcovs: */Cienījamie deputāti! Par tautas izglītības nozīmi ļoti
labi runāja pretendents, es tikai gribēju atgādināt, ka, kā pagājušajā
nedēļā ziņoja avīze "Izglītība", Anglijā izglītībai tērē
60 procentus no budžeta. Tas ir ievērības cienīgi. Mēs šodien apspriežam
vienu no svarīgākajiem ministru posteņiem- no izglītības atkarīgs ļoti un
ļoti daudz.
Sakarā ar to gribu izteikt dažus savus apsvērumus, pie tam nekam neko negribu
pierādīt. Pierādīt var daudz ko, arī to, ka jautājumā par divvalodīgajām
skolām Arvīds Pelše bija parasts plaģiāts, nevis pionieris. To es parādīju,
kad uzdevu jautājumu. Es gribu būt, no vienas puses, pietiekami delikāts,
bet, no citas puses, pietiekami saprotams. Es biju viens no komisijas locekļiem,
kas iebilda pret izvirzīto ministra kandidatūru. Jums savos materiālos ir
informācija par to, ka pretendents 1980.gadā bija Valmieras 11 komjauniešu
varoņu skolas skolotājs, 1988.gadā- Izglītības ministrijas inženieris,
1989.gadā- Vidējās izglītības galvenās pārvaldes priekšnieks. Jau līdz
darba sākšanai komisijā mani ieintriģēja tāda lidojuma cēloņi. Es atcerējos
Kozmas Prutkova teicienu: "Atrodi visam sākumu, un tu daudz sapratīsi."
Es cerēju ieraudzīt spožu jaunu cilvēku. Ministra kandidāta vecums mani
nemulsina. Viņš varēja būt vēl par gadiem pieciem jaunāks. Ko es principā
ieraudzīju? Es ieraudzīju bijušo teicamnieku, tā man likās. Tas labi. Bet,
no citas puses, es ieraudzīju enerģisku izpildītāju, bet ne ideju ģeneratoru.
Un man liekas, ka tas augstais amats, ko viņš ieņem, pašlaik ir viņa
intelektuālie griesti. Man radās doma, ka notiek nomenklatūras atlase pēc
politiskām pazīmēm, kā partijas pilsētas komitejā, kā CK.
Kāpēc es par to runāju? Kungi, biedri, es gribu teikt, ka šodien runa ir par
to amatu, kuru Latvijas Republikā ieņēma Rainis, 1926.gada decembrī viņu
iecēla. Jūs saprotat, es negribu aizvainot pretendentu.
Rainis un Piebalgs. Bet, no otras puses, es atgriežos pie citas domas: padomju
valstī- Ļeņins un Čerņenko. Vai- es atceros Buharina teicienu Sovnarkomā:
"Dzirdējāt pēdējo anekdoti- Mikojans kļuvis par komisāru."
Jūs saprotiet, mēs pašlaik sākam ļoti daudz, un šinī plānā mums jābūt
ļoti izvēlīgiem. Jūs teiksiet: nobriedīs, viss būs labi. Ziniet, es formāli
varu jums piekrist, taču sevī domāt, ka šinī gadījumā cerība uz to ir tāda
pati kā dažiem politbiroja locekļiem iemācīt krievu valodu. Es gribu teikt,
ka varbūt pretendents- ļoti labs cilvēks, kā šeit teica Vladilens Dozorcevs
attiecībā uz citu pretendentu, iespējams, viņš ir labs ģimenes cilvēks,
bet es neredzu personības mērogus, neredzu domāšanas plašumu, ja gribat -
Dieva dzirksteles, es to neredzu pat sejā, būšu pavisam atklāts. Es nerunāšu
par to, ka es neredzu eiropeiskas respektivitātes, kādu es redzu, kad mani
klausās Bela kungs vai Plotnieka kungs. Man liekas, ka izglītības ministram
tas ir obligāti, ja viņš strādā jaunajos apstākļos. Es beidzu. Gribu
teikt sekojošo: es negribu aizvainot pretendentu, negribu aizvainot
premjerministru, bet pēc opozīcijas loģikas ir tik izdevīgāk, cik vājāka
valdība, tik izdevīgāk, cik muļķīgāks izskatās vairākums parlamentā,
tik mums ir vairāk iespēju, mums vieglāk, bet saprotiet, tas nozīmē, ka
manas politiskās ambīcijas un priekšstati pārspēj garīgās vērtības, pārspēj
ko lielāku. Tāpēc es saprotu cienījamā premjerministra grūtības, taču es
piekrītu divu triju dienu laikā kopā ar saviem kolēģiem palīdzēt Tautas
frontei atrast vairāk piemērotu kandidatūru tik augstam postenim, kāds ir
izglītības ministrs. Šeit es esmu konstruktīvs, piedāvāju sadarbību un
palīdzību, domāju, mēs atradīsim tādu cilvēku, kas piekritīs. Es izsaku
tādu viedokli. Varbūt pats pretendents pārdomās un noņems savu kandidatūru.
Es viņu novēroju divreiz: vakar pastāvīgajā komisijā un pirmo reizi pastāvīgajā
komisijā. Starp citu, šo jautājumu jūs varat atrisināt, lai Dievs dod jums
prātu, lemiet, kā gribat. Ne par sevi pārdzīvoju. Šeit vienreiz nosmējās,
bet es pārdzīvoju par Latviju, es gribu, lai mūsu tautas izglītības
ministrs būtu ideju ģenerators, radošs, ļoti radošs cilvēks. Es par
ministru, kas būtu kaut desmitā daļa no Raiņa! Pateicos par uzmanību./
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Ābiķim.
Dz.Ābiķis: Pēc tik kaismīgas publicistiskas runas ir diezgan pagrūti
uzstāties. Ščipcova kungs parādīja izcilu kompetenci izglītības lietās,
teikdams, ka Lielbritānijā izglītībai tērē 60 procentus no budžeta. Es
nezinu pasaulē tādu valsti, kura varētu atļauties 60 procentus no budžeta tērēt
izglītības vajadzībām. Visvairāk, cik man zināms, tērē Kanādā- 15
procentus no budžeta.
Apspriežot ministra kandidatūru, nedaudz gribu runāt par tām problēmām,
kuras pēc 1940.gada ir uzkrājušās mūsu izglītības sistēmā. Jābūt
pavisam atklātam, ka šajos 50 gados izveidota tāda izglītības struktūra un
ieviests tāds izglītības saturs, kas absolūti neatbilst ne Latvijas
tautsaimniecības vajadzībām, ne Latvijas tautas vitālajām interesēm. Šeit
sesijā daudzreiz nācies dzirdēt opozīcijas pārmetumus par to, ka Latvijā
it kā netiekot ievērotas cittautiešu intereses un vajadzības izglītības
laukā. It īpaši tas attiecas uz krievu nacionālās grupas interesēm. Es
gribētu nosaukt pavisam citādākus skaitļus. Latvijā ir 8 augstskolas vai to
filiāles, kurās vispār nav iespējams iegūt izglītību latviešu valodā,
kur latviešiem praktiski nav iespējams mācīties valodas dēļ. Tās ir četras
ar aviāciju saistītas augstskolas, divas militārās augstskolas- Rīgā un
Daugavpilī, kā arī Rīgas Civilās aviācijas inženieru institūts, kur no
vairāk nekā 4000 studentiem tikai 37 ir latvieši. Te gan varētu iebilst, ka
Civilās aviācijas inženieru institūts gatavo speciālistus Vissavienības
vajadzībām. Tā tas ir, taču ne gluži tā, jo pēc institūta pasniedzēju
datiem, kuri savā laikā tika publicēti avīzē "Rīgas Balss", apmēram
puse vai pat nedaudz vairāk šā institūta absolventu paliek Latvijā un nestrādā
specialitātē. Neraugoties uz to, ka Latvijā līdz šim bija trīs ar aviāciju
saistītas augstākās mācību iestādes, ar Misurkina un mūsu kolēģa Rubika
svētību, kā arī ar PSRS Ministru padomes atbalstu pavisam nesen Rīgā tika
atklāta vēl ceturtā augstākā aviācijas mācību iestāde uz Rīgas lidotāju
tehniķu skolas bāzes. Tajā nemācās neviens latvietis. Es atkārtoju-
neviens. Vēl ir Birjuzova politiskā skola, Kaļiņingradas zivsaimniecības
institūta filiāle, Minskas milicijas augstākās skolas filiāle, Ļeņingradas
augstākās dzelzceļa skolas filiāle. Izglītību tajās iespējams iegūt
tikai krievu valodā. Attiecībā uz izglītošanās iespējām skolā ministra
kandidāts garāmejot minēja Latgales problēmas, ka latviešu tautības bērniem
ļoti daudzos Latgales rajonos neesot iespējams apmeklēt skolas ar latviešu mācību
valodu, jo šādu skolu vispār nav. Es jums nolasīšu vienu mazu fragmentu no
vēstules. Tādas vēstules Izglītības biedrība ir saņēmusi desmitiem un
simtiem. Piemēram, šo vēstuli raksta kāda vecmāmiņa no Daugavpils. Es ļoti
gribētu, lai Augstākās padomes deputāti no Daugavpils paklausītos šo vēstuli
un nedaudz padomātu.
Citēju: "Daugavpilī ir tikai viens latviešu bērnudārzs. Tāpēc tas ir
pārpildīts, un visi, kas gribētu mācīt latviešu valodu saviem bērniem,
vietu dabūt nevar. Iznāk tā, ka esi spiests pārkrievoties vai sēdēt mājās.
Apstākļu spiesta, mana mazmeita iet krievu bērnudārzā un runā gan
latviski, gan krieviski, bet tā, ka nevar saprast ne latviski, ne krieviski. Es
un mana meita gribam, lai mūsu jaunā paaudze zinātu, ka dzīvo Latvijā, runātu
un domātu latviski. Lūdzu, palīdziet Daugavpilij pamazām atgūt latviešu
valodu!"
Vai tie nav traģiski vārdi savā dzimtenē? Vai tā nav traģēdija?
Jāsaka atklāti: tā jau nav tikai valodas problēma, ja mazs bērniņš
spiests apmeklēt bērnudārzu, kurā runā nevis dzimtajā, bet citā valodā.
Tādējādi atpaliek arī viņa psiholingvistiskā attīstība. Jau 1.klasē
šī atpalicība sasniedz apmēram 2 gadu starpību ar tādu bērnu, kam bijušas
normālas mācīšanās iespējas dzimtajā valodā. Kā redzat, problēmu, ar
kurām būs jāsaskaras jaunajam izglītības ministram, ir ārkārtīgi daudz.
Pazīdams Andri Piebalgu jau kopš studiju gadiem, nevaru piekrist iepriekšējā
runātāja deputāta Ščipcova apgalvojumam, ka Piebalga kungs jau nu nekādā
gadījumā neesot ideju ģenerators, taisni pretēji- ar visu savu līdzšinējo
darbību izglītības laukā viņš esot pierādījis pretējo.
Strādājot Valmierā par skolas mācību pārzini, pēc tam par direktoru, viņš
bija viens no pirmajiem, ja ne pats pirmais Latvijā, kas jau tajā laikā, kad
bija ļoti grūti panākt, tā teikt, "no apakšas" izmaiņas mācību
procesa norisē un saturā, to darīja. Viņš bija viens no pirmajiem Latvijā,
kas ieviesa diferencētu apmācību savā skolā, respektīvi, izveidoja humanitāra
novirziena klases. Tāpat viņš izmainīja arī mācību laika ilgumu un centās
daudzos priekšmetos izmainīt mācību saturu. Tas, ka Piebalga kungs ir jauns,
ka viņam ir Kristus vecums, runā tikai par labu viņam. Arī to, ka viņš
ministrijā ir strādājis samērā neilgu laiku, es uzskatu par pozitīvu
faktoru. Viņš ir strādājis pietiekami ilgi, lai iepazītu ministriju un
galvenās problēmas, un pietiekami maz, lai neiestigtu tanī muklājā. Tik tiešām,
pašreiz es šādā vārdā gribu dēvēt Izglītības ministriju. Ja Andri
Piebalgu ievēlēs par izglītības ministru, esmu pārliecināts, ka viņa
pieeja izglītības jautājumu risināšanai nekādā gadījumā nebūs
dogmatiska. Andris Piebalgs prot trīs svešvalodas, arī tas ir zināms pluss.
Varbūt nedaudz ar humoru tas, ka viņš pagājušo gadu ar labām sekmēm veica
maratona distanci Rīga- Valmiera. Domāju, ka tas nav mazsvarīgi, bet rāda,
ka viņam pietiek arī fiziskās izturības, lai strādātu ministra amatā.
Ko es viņam ieteiktu? Pieturēties pie tāda paša varianta, ko izvirzīja
lauksaimniecības ministrs Ģēģers, proti, sākt no nulles. Respektīvi,
ministrijā vajadzētu atbrīvoties praktiski no visiem darbiniekiem un
ministrijas sastāvu komplektēt no jauna.
Es zinu, ka tie cilvēki, kuri vēl kāps šai tribīnē un varbūt uzstāsies
pret eventuālo ministru, atkal pacels jautājumu par Rīgas humanitāro institūtu.
Es tikai gribu atgādināt, ka šis humanitārā institūta projekts, kura
autori ir arī mūsu deputātu korpusa vidū, bija ne tikvien absurds, bet saturēja
arī ārkārtīgi daudz melīgu datu, un cienījamais, ja tā varētu teikt, mazākuma
frakcijas vadītājs, kurš bija viens no šā institūta projekta autoriem, strādādams
Latvijas Universitātes Ekonomikas fakultātē par pasniedzēju, apzināti
ielika šajā projektā nepareizus datus par to, cik studentu mācās krievu plūsmā
un cik- latviešu plūsmā, kā arī cik vispār mācās Ekonomikas fakultātē.
Es jūs visus aicinu atbalstīt Andra Piebalga kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Laķim.
P.Laķis: Cienījamo priekšsēdētāj! Godātie kolēģi! Es domāju, ka
mums vispirms vajadzētu atcerēties dažus ētiskus kritērijus. Manuprāt, ja
tiek novērtēta kāda cilvēka atbilstība ieņemamajam amatam, tad tam, kas to
dara, pašam jābūt ar zināmu kompetenci. Šajā sakarībā man ir radušās
nelielas pārdomas par kolēģa Ščipcova vairākām runām mūsu parlamentā.
Piemēram, attiecībā uz skolu sistēmas attīstību neatkarīgās Latvijas
Republikas laikā. Redziet, lai runātu par šādiem datiem, vajag zināt, ka vēsturniekiem
eksistē tāds objekts kā arhīvs. Pagaidām arhīva materiāli, vismaz vēstures
nozarē, tiek uzskatīti par argumentu ar augstāko ticamības pakāpi.
Šajā gadījumā grūti teikt, vai tas noticis nepilnīgas informācijas vai
citu apstākļu dēļ, bet dati ir acīmredzami sagrozīti. Ja nav laika savu
interesi par Latvijas izglītības vēsturi apmierināt arhīvā, to var izdarīt,
lasot profesora Šildes monogrāfiju par Latviju no 1920. līdz 1940.gadam.
Otrkārt, par Latvijas Nacionālo teātri. Cik es zinu, sekretariātā ir
iesniegta teātra direktora vietnieka Kalniņa kunga informācija par šā teātra
celtniecību, par to, kas to ir subsidējis, kuri ir tie krievu kupči, kas
piedalījušies, un kādu finansējumu izdarījusi pilsētas valde, kāpēc šis
teātris 1919.gadā bija nevis nacionālais, bet valsts teātris. Ja šādus
faktus lieto argumentācijai, vajadzētu būt precīziem un mazliet padomāt par
savu kompetenci.
Manuprāt, vērā ņemams arī tas, ka šodien mēs esam nonākuši ļoti dīvainā
situācijā. Ne tikai šeit. Tas pats ir Rīgas pilsētas padomē, un es ticu,
ka vēl daudzās citās mūsu republikas padomēs. Ir ļoti interesanti vērot,
ka mēs runājam tikai par šodienu, un ir cilvēki, kuri joprojām grib
paildzināt šo sistēmu. Bet neviens neuzņemas atbildību par to, kas novedis
mūsu izglītības sistēmu līdz tādai krīzei. Mani interesē, vai kādreiz kādam
atradīsies arī tik daudz godaprāta, lai atzītu savu vainu. Mēs visi sakām,
ka ir slikti, ļoti slikti, bet neviens ne pie kā nav vainīgs un arī
negatavojas šo vainu atzīt. Es domāju šeit ne jau skolotājus, augstskolu
pasniedzējus vai bērnudārza audzinātājas. Es domāju tos funkcionārus,
kuriem bija reālā vara un kuri mūs tik tālu noveduši. Es šodien domāju
tikai par vienu: vai tā bija apzināta vēlme veidot apstulbotu jauno paaudzi
vai parastā vienaldzība un absolūta impotence sabiedrisko procesu, protams,
arī izglītības, vadīšanā. Ņemot vērā šo situāciju, mums jārēķinās,
ka ministra amata pildītājs reāli gada laikā radikāli uzlabot situāciju
nespēs. Ir viens ļoti būtisks moments, kas jāņem vērā: lai kā mēs pārveidotu
izglītības sistēmu, saglabājoties tādam zināšanu statusam, materiālajam
un morālajam stāvoklim sabiedrībā, kāds tas ir šodien, visideālākā
Rietumeiropas, Amerikas vai Kanādas izglītības sistēma neko nespēs glābt.
Es domāju, ka mums vispirms jārēķinās ar realitātēm, un tas, ko es teicu
par šo vainas atzīšanu, nav pašmērķīga vainīgo meklēšana, bet tā ir,
manuprāt, nepieciešama akcija, lai šos pilsoņus nepielaistu pat tuvumā
sabiedrības pārvaldei, izglītībai un citām sfērām.
Attiecībā uz ministra kandidātu es domāju, ka viņa kompetence un programma
ir izvērtēta mūsu komisijā, tie divpadsmit cilvēki, no klātesošajiem
piecpadsmit, kas balsoja, iesaka jums, cienījamie kolēģi deputāti, balsot
par pašreizējo izglītības ministra amata pretendentu, jo esmu pārliecināts,
ka šis cilvēks gan pēc savas pietiekami lielās pieredzes izglītības darbā,
gan pēc kompetences, gan arī pēc godīguma attieksmē pret darbu spēs pildīt
savus uzdevumus tajā tumsā un tajā bezjēdzīgi izveidotajā sistēmā, kāda
pašlaik ir mūsu izglītības pārvaldē, un es ceru, ka viņam izdosies pirmā
gada laikā ne tikai radikāli pārveidot pārvaldes aparātu, bet arī dzīt
pirmos asnus, lai latviešu un citu etnisko grupu izglītības sistēmu varētu
vadīt cilvēciski. Es domāju, ka Jānis Rainis muktu pa gabalu no šīs izglītības
sistēmas, jo nevar salīdzināt to plaukstošo stāvokli, kāds bija Latvijā
20.gadu vidū, un to tumšo bezdibeni, kāds šodien ir izglītības sistēmā.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Smoļukam.
A.Smoļuks: */Cienījamie kolēģi! Šodien mūsu parlaments par tautas
izglītības ministru apstiprina visjaunāko ministru no tiem, kas jau apstiprināti,
un arī tiem, ko apstiprinās. Taču tas nenozīmē, ka šis amats un šī
nozare mūsu valstī būtu pati vienkāršākā.
Kā pret cilvēku man personīgi nav nekādu pretenziju. Es Piebalga kungu ļoti
slikti pazīstu kā personību, kā cilvēku, taču pirmā pazīšanās atstājusi
labu iespaidu. Kas mani pievelk? Tas, ka jaunais ministrs droši lems visus jautājumus,
ar kuriem mēs, praktiskie darbinieki, pie viņa griezīsimies. Tāpēc, ka es
zinu, cik daudz jāmin iestāžu sliekšņi.
Taču es gribu dot informāciju jaunajam ministram pārdomām, vispār visai
ministrijai. Ko mēs nevaram pieņemt, un kas mūs dara uzmanīgus? Man liekas,
ka šai sarežģītajā periodā Tautas frontes frakcija nav nopietni padomājusi,
likdama jaunam cilvēkam būt par pārbūves ķīlnieku. Tāpēc man vienkārši
žēl, ka viņam uzlikta tik smaga nasta, atbildības nasta par pagātni. Taču,
domāju, tas ir pārvarams.
Ko mēs pavisam nevaram pieņemt? Kad uzstājās Godmaņa kungs ar savu
programmu, es šo jautājumu mēģināju uzdot. Es šo jautājumu uzdevu arī
Piebalga kungam: uz kādiem principiem Latvijā tiks pārveidota izglītības
sistēma? Godmaņa kungs savā programmā teica, ka tautas izglītība attīstīsies
uz politiskās izskaidrošanas un konkrētās izglītošanas principiem. Ja tas
tā, ja esmu pareizi sapratis, tad tas ir ļoti tālas un ļoti svaigas audzināšanas
etaps. Tāda audzināšana uz politiskās audzināšanas un konkrētās izglītošanas
pamatiem mums bija kopš Staļina laikiem Savienībā un Hitlera laikā Vācijā.
Es ļoti vēlētos, lai nebūtu dzirdējis šo apgalvojumu vai būtu kļūdījies.
Otrais. Izglītību republikā mēs gribam pārkārtot tikai uz pašu programmām,
pašu mācību grāmatām un visu citu tikai pašu. Tas man liek būt uzmanīgam.
Kāpēc? Tāpēc, ka šodien, šinī minūtē mēs neesam gatavi izmantot ne mūsu
programmas, ne mūsu mācību grāmatas. Manās rokās nesen bija pavisam jauna
vēstures mācību grāmata. Tās pirmajā lappusē karte, kas rāda, ka mūsu,
tas ir, Latvijas pamatiedzīvotāju, tālie senči dzīvojuši gandrīz vai Urālos,
kad vēl pat slāvu nav bijis, un ka Ļeņina kalnos Maskavā atrastas mūsu tālo
senču atliekas. Nākamā karte liecina, ka slāvi tos no šīm vietām izspieduši.
Tas nozīmē, ka jau tad slāvi bija iekarotāji, kas mazās tautas padzinuši
nezin kur. Uz tādām idejām, es domāju, mūsdienu apmācības sistēmu veidot
nevar.
Kas vēl? Šeit daudz runāja par augstskolām, ka vietējam krievu cilvēkam
nav, lūk, šķēršļu studijām augstskolās, tika izteikti aizvainojumi, ka
daudzās augstskolās nevar mācīties pamatiedzīvotāji. Es gribu izteikt
savus iebildumus, lūk, kādā plānā. Aizpērn mums, skolu direktoriem, bija
izsūtīti plānu uzdevumi mācību iestādēm. Tajos bija šādas ziņas:
universitātes sešās fakultātēs krievu skolu abiturientus uzņēma pa
pusgrupai, tas ir 12-13 cilvēkus, tikai Ķīmijas fakultātē, kā bija atzīmēts
šajā dokumentā, uzņemta vesela grupa- 26 cilvēki. Pēc tam mums pārtrauca
dot dokumentus ar konkrētiem skaitļiem. Paskatīsimies. Jau eksistē prakse,
ka pamatiedzīvotājus aicina pat bez eksāmeniem iestāties institūtos, par
kuriem bija runa, uz atvieglotiem noteikumiem uzņēma, kamēr cittautieši lika
eksāmenus kopējā konkursa kārtībā visā Savienībā. Liekas, ka šī
informācija dod pamatu pārdomām.
Šeit daudz strīdas, pat tāda doma izskanēja, ka krievu humanitārā
augstskola, atkal atgriežos pie tās,- absurds. Droši vien absurds domāšanā
ir uzskatīt, ka krievu cilvēka vieta mūsu republikā- būt tehniskajai inteliģencei,
bet neaizņemt juristu, mākslinieku, rakstnieku amatus, būt radošajās savienībās
un tā tālāk. Un domāju, ka tieši absurds un traucējumi domāšanā ved uz
līdzīgiem spriedumiem.
Es domāju, šodien mēs pirmām kārtām, runājot par tautas izglītību, prātā
paturam bērnus, tieši bērnus, jo bērnībā tiek likti pamati ne tikai zināšanām,
bet arī pasaules uzskatam. Tāpēc vēlētos, lai mūsu tautas izglītības
ministrija domātu par to, ar kādām zināšanām, ar kādu pasaules uzskatu
apbruņosim mūsu augošo paaudzi. Un galvenais, protams, nav tajā shēmā,
kura vakar tika apspriesta komisijā, nav tas, pēc kādas struktūras strādās
ministrija, bet darba saturā. Un vēlētos, lai mūsu bērni augtu un nezinātu,
kas ir nacionālais naids, kas ir nacionālā cīņa, lai viņi neskatītos, kas
ir kas, lai augtu par normāliem ļaudīm, bagātinātos ar vispārcilvēciskām
vērtībām un katru vērtētu tieši par vispārcilvēciskajām vērtībām,
lai katrs ne tikai vārdos, ne tikai uz papīra, bet tiešām justu, ka viņam
ir kopīgas ar visiem un vienādas tiesības. Un lai šīs tiesības būtu
garantētas visiem. Paldies par uzmanību./
Priekšsēdētājs: Ir ienākušas vairākas
zīmītes sakarā ar izziņu par referātu. Acīmredzot šajā runā bija kaut
kas aizskarošs. Deputāti raksta. Izziņām sakarā ar deputāta Smoļuka runu
es došu vārdu pēc debatēm. Tagad turpināsim debates. Deputāta Šapovālova
vietā frakcija nolēmusi dot vārdu deputātam Bukam.
S.Buka: */Cienījamo priekšsēdētāj, cienījamie deputāti! Tautas
izglītība ir sfēra, kas skar mūs visus, tajā mēs visi sevi uzskatām par
lieliem speciālistiem, jo pastāvīgi paaugstinām savu kvalifikāciju vai nu
personīgi, vai caur saviem bērniem un mazbērniem. Par to, kādu vietu Latvijā
tautas izglītība ieņem starp republikāniskajām prioritātēm, liecina,
starp citu, arī tas, ka šo vienu no svarīgākajiem posteņiem apstiprinām pašās
saraksta beigās. Vai tas neliecina par vārdu atšķirību no darbiem? Vārdi
un darbi kā vienmēr pie mums nesakrīt.
Šodien var pārliecinoši teikt, ka, reorganizējot ministriju pirms diviem
gadiem, tika pieļauta steiga un nepārdomātība, kas liecina par tā laika
darbošanās imitāciju un mēģinājumu tēlot pārbūvi. Pirmām kārtām tas
attiecas uz profesionāli tehniskās un speciālās izglītības sistēmas pārkārtošanu.
Skolas, profesionāli tehniskās mācību iestādes un augstskolas atspoguļo
situāciju republikā kā zem palielināmā stikla un reizē nosaka situāciju
daudzus gadus uz priekšu. Kāda šodien ir skola, tāda rīt būs sabiedrība.
Ja indīgas sēklas šodien iesētas skolā, tās nākotnē dos indīgus asnus
sabiedrībā.
Pēdējā laikā republikas tautas izglītībā radusies virkne problēmu, kas
rada bažas daudziem tās iedzīvotājiem. Konkrēti tas attiecas uz krievu
skolu beidzēju orientāciju uz tehniskajām specialitātēm profesionāli
tehniskajās skolās, tehnikumos un augstskolās, bet to skolu beidzējus, kur
latviešu mācību valoda,- pirmām kārtām uz humanitārajām specialitātēm,
kas var novest pie mūsu sabiedrības noslāņošanās.
Līdzās tam augstskolās iezīmējusies tendence samazināt apmācāmo skaitu
plūsmās ar krievu mācību valodu, tas pats draud izplatīties arī tehnikumos
un profesionāli tehniskajās skolās. Lielā mērā mākslīgi tika radīta
problēma steidzīgai divu plūsmu skolu sadalīšanai, kas pārvērtās
politiskā problēmā un saasināja starpnacionālās attiecības republikā.
Apstākļos, kad uzņēmumi un organizācijas pāriet uz saimniecisko aprēķinu,
bet republikas uz tirgus attiecībām, bet nav valsts programmas mācību iestāžu
aizsardzībai, tas var novest jaunatni un pašas mācību iestādes pie sociālās
neaizsargātības. Īpaši tas attiecas uz to mācību iestāžu beidzējiem,
kuri pirmām kārtām stāsies tā sauktās nenodarbinātās jaunatnes rindās,
bet, atklāti sakot, bezdarbniekos. Republikas pedagogi ar apmierinājumu uzņēma
valsts sabiedrisko orgānu formēšanos izglītības vadīšanai, taču nav
apmierināti ar, piemēram, tautas izglītības republikāniskās padomes
aktivitātēm, kuras viens no vadītājiem ir ministra šodienas pretendents.
Mani mulsina tas, ka principiāli jaunos izglītības iestāžu darbības apstākļos
pretendentam pagaidām pat vispārīgu ideju līmenī nav atbilžu uz to, kādām
metodēm tiks vadīta tautas izglītība, tāpēc ka iesniegtā programma- tā
ir administratīvo metožu attīstīšana bez pārejas uz finansiāli ekonomiskām
metodēm.
Mūsu republikā ne tikai nav augstākās izglītības attīstības valsts
programmas, kas ir mantojums no iepriekšējās Augstākās padomes un īpaši
no Ministru padomes, bet ir pietiekami atbildīgas personas, kas uzskata, ka
vispār nav vajadzīgas strukturālas apakšvienības, kas realizētu valsts
intereses un valsts politiku augstākās izglītības jomā./
Priekšsēdētājs: Es atvainojos, cienījamo deputāt! Visu laiku saņemu
pretenzijas.
S.Buka: Pēc reglamenta man ir 10 minūtes.
Priekšsēdētājs: Reglamentā paredzētas 5 minūtes, mēs šobrīd atļāvām
jums runāt ilgāk, jo bija maz runātāju. Bet man sāk nākt pretenzijas.
Deputāti pieprasa, lai visi runātu ne vairāk par 5 minūtēm. Es atļāvu
visiem runāt 10 minūtes. Es lūgšu jūs izteikties īsāk un pabeigt domu.
Apspriežot ministra kandidatūru, runātājiem tiek dotas 5 minūtes, citos
jautājumos- 10 minūtes.
S.Buka: */Viena no galvenajām problēmām, kas šodien stāv tautas izglītības
priekšā, ir mācību iestāžu materiāli tehniskās bāzes problēma, kur mūsu
atpalicība no Lietuvas un Igaunijas ir redzama ar neapbruņotu aci. Godīgi
sakot, es neapskaužu ministra pretendentu, tāpēc ka viņam tagad mantojumā
tiek valsts budžeta finansējuma pārpalikums un Ministru padomes un
saimniecisko darbinieku attieksme kā pret apnicīgiem prasītājiem. Tāpēc
griežos pie jaunā Ministru padomes priekšsēdētāja mainīt šo attieksmi. Tā
ir mācību iestāžu sadrumstalotība starp dažādiem resoriem. Tā ir mākslīgi
stimulēta un karsēta mācību iestāžu politizācija, sarežģījot situāciju
tajās. Tā ir skolu pārslogotība, strādāšana divās un trīs maiņās.
Es uzskatu, ka šodien problēma ir informatīvais vakuums, kādā atrodas,
teiksim, krievu skolu audzēkņi un pasniedzēji. Nav tautas izglītības avīzes
krievu valodā, nav republikā žurnāla jaunākajiem skolēniem. Domāju, ka tā
priekšrocība, kas šodien daudzas reizes tika piedēvēta pretendentam- jaunība,
pieredzes trūkums -, diezin vai var būt priekšrocība tieši šajā postenī.
Domāju, ka jādod iespēja ministram, pie kura tikko izstrādāta tautas izglītības
uzlabošanas koncepcija un rinda dokumentu, realizēt šo koncepciju un nest
atbildību par to, nevis gājienā mainīt ministrus.
Un beidzot pēdējais, par ko gribēju teikt,- tā ir korektuma problēma attiecībās
vienam ar otru. Ābiķa kunga uzstāšanās rāda, ka viņš vēl nejūtas kā
oficiāla valsts persona, kas ieņem tautas izglītības pastāvīgās komisijas
sekretāra posteni. Viņa uzstāšanos frakcijas priekšsēdētāja deputāta Dīmaņa
adresē par Rīgas humanitārā institūta un universitātes datu apzinātu
falsifikāciju, domāju, nepieciešams izskatīt ētikas komisijā./
Priekšsēdētājs: Jūsu laiks. Vārds
deputātam Seleckim.
V.Seleckis: Cienījamie deputāti! Šobrīd ir laiks, kad mēs veidojam būtībā
jaunu valsti. Veidojam jaunu ekonomiku, jaunu lauksaimniecību un, kā jūs
saprotat, veidojam arī jaunu izglītības sistēmu. Šai jaunajai izglītības
sistēmai ir nepieciešams radikāli jauns mācību saturs, jauna pārvalde un
vispār arī jauns izglītības modelis un tā tālāk. Un pilnīgi saprotami un
dabiski, ka šādos apstākļos ir nepieciešami arī jauni cilvēki, kuri ir spējīgi
veikt šo ļoti svarīgo darbu ar pavisam jaunu ievirzi. Tāpēc arī nav jābrīnās,
ka mums tiek piedāvāti ministra amatam cilvēki, kuriem ir neliels gadu
skaits. Ir vajadzīgi cilvēki, kuriem ir radikāli jauna domāšana, pavisam
savādāka attieksme pret pagātni un, es gribētu uzsvērt, kuri ir gatavi
salauzt iepriekšējās varas, partijas- Komunistiskās partijas veidoto sistēmu.
Un es domāju, ka Andris Piebalgs noteikti varētu būt šāds cilvēks. Viņam
ir pietiekami ilga pedagoģiskā darba pieredze. Viņš ir ieguvis autoritāti
skolotāju vidū, un līdz ar to man nav šaubu, ka mēs viņu varētu šodien
ievēlēt par izglītības ministru.
Es gribētu dažus vārdus teikt par šādu jautājumu. Saprotams, ka mums un
opozīcijas frakcijai vienmēr būs dažādas domas vairākos jautājumos. Mēs
varam diskutēt, taču mani pilnīgi pārsteidz, ka opozīcijas frakcija uzstājas
un dažkārt izsaka tādas domas, ko nevar saukt savādāk kā par klajiem
meliem. Lūk, tikko mēs dzirdējām cienījamā skolas direktora Smoļuka uzstāšanos,
un par lielu pārsteigumu es dzirdēju apvainojumu Andrim Piebalgam, it kā viņa
nodoms esot politizēt izglītības sistēmu. Mēs par šo jautājumu esam ļoti
daudz runājuši un sprieduši par to, cik milzīgu ļaunumu izglītības sistēmai
un cilvēku audzināšanai ir nodarījusi politizēšana. Es droši zinu, ka
neviens saprātīgs cilvēks, arī Andris Piebalgs, nekad nākotnē negatavojas
veidot tādu skolu. Tā arī tika atbildēts komisijas sanāksmē. Bet, lūk,
cienījamais Smoļuks no tribīnes atkal mūs brīdina, ka Andra Piebalga vadībā
varētu veidoties izglītības sistēma, kurai būtu ievirze uz politiku, šāds
paņēmiens ir kaut kas tāds, kas bija raksturīgs staļinismam un hitlerismam.
Es izsaku kategorisku protestu pret to, ka tiek mēģināts cilvēku apmelot un
apvainot, piedēvēt viņam tādus uzskatus, kādus viņš nekad nav izteicis.
Es domāju, ka varētu minēt vēl daudz citus piemērus, kur parādās šāda
ļoti, varētu teikt, negodīga attieksme pret saviem kolēģiem vai arī pret
citiem cilvēkiem. Arī diskutēdami, es domāju, mēs varam palikt vismaz godīgi
cits pret citu.
Cienījamie deputāti! Es gribētu uzsvērt vēl vienu tādu domu- lai cik daudz
būtu atkarīgs no Izglītības ministrijas, lai cik daudz būtu atkarīgs no
ministra ieinteresētības un kompetences, es gribētu, lai mēs saprastu, ka
pamats izglītībai- tā ir materiālā bāze, tā ir nauda, finanses. Tas būs
parlamenta rokās, un es ceru, ka nākotnē mūsu parlaments būs tāds, kurš
beidzot pret izglītību pavērsīsies ar seju un nežēlos tās vajadzībām
naudu. Tāpat es ceru, ka mēs darīsim visu iespējamo, lai nākotnē izglītība
kļūtu par ļoti svarīgu, ļoti dārgu preci. Tad arī mūsu pašreizējā
ministra kandidātam Andrim Piebalgam, kļūstot par ministru, izdosies radīt tādu
izglītības sistēmu, kādai tai ir jābūt neatkarīgajā Latvijā.
Paldies par uzmanību.
Priekšsēdētājs: Deputāts Kide.
E.Kide: Cienījamie deputāti! Politisko un ekonomisko notikumu virpulī
mūsu tautas atmodas laikā izglītības problēmas atvirzījušās otrajā un
pat trešajā plānā. Bet problēmas- vecās, neatrisinātās problēmas- jau
hroniski ir sakrājušās. Par to liecina tie daudzie jautājumi, kurus šodien
uzdeva ministra posteņa kandidātam. Bez vecajām, neatrisinātajām problēmām
ir atkal citas- jāveido jauna Latvijas izglītības koncepcija un tā jāīsteno
dzīvē.
Mums, parlamentāriešiem, jārada jaunais tautas izglītības likums un visa
likumu pakete, kas ministrijas aparātam un ministram jārealizē dzīvē, jārada
jauns Latvijas skolas modelis. Un, kā jau teica iepriekšējais runātājs, es
piekrītu, ka visu šo jauno var iedzīvināt cilvēks, kas pieņem jauno, ģenerē
to un virza šīs jaunās idejas. Es uzskatu, ka Andris Piebalgs ir šāds cilvēks.
Deputāti, teikšu jums godīgi- pirms dažiem gadiem, kad Andris Piebalgs sāka
strādāt Valmieras vidusskolā, viņš, risinot izglītības problēmas, savas
kompetences robežās ieviešot visu jauno izglītības sfērā, izcēlās tieši
ar oriģinalitāti. Es uzskatu viņu par ļoti konstruktīvas dabas cilvēku,
pragmatiskas dabas cilvēku, kas spēj risināt visas šīs jaunās problēmas.
Es aicinu deputātus balsot par Andri Piebalgu kā par mūsu izglītības
ministru. Un tomēr gribētu jaunajam ministram- es ceru, ka viņu ievēlēs-
dot dažus ierosinājumus.
Pirmais- Latvija izies un Latvijai jāiziet pasaules tirgū. Tādēļ jāsagatavo
tādi kadri, preču ražotāji, kas atbilst šīm prasībām. Diemžēl
profesionāli tehniskā skola šodien Latvijā ir pabērna lomā un nesagatavo tādus
strādniekus, kas varētu atbilst jaunajām prasībām. Gribas ļoti lūgt jauno
ministrijas aparātu un ministriju atrast profesionālajai skolai, arodskolai,
tehnikumiem kadru sagatavošanas sistēmā attiecīgo vietu, gribētos teikt,
pasaules līmeņa aspektā.
Un otrs. Pašlaik, kad jāievieš jaunās skolas koncepcija, jāveido jaunais
Latvijas modelis, pedagogiem un skolu vadītājiem ārkārtīgi pietrūkst zinātnieku
konkrēta padoma. Diemžēl zinātne no reālās dzīves ir aizgājusi kaut kur
tālu. Es gribētu teikt, vairāk strādā pati sev nekā skolai. Tāpēc gribētos,
lai zinātnieki palīdzētu skolu vadītājiem un pedagogiem praktiķiem ieviest
jaunās skolas koncepciju. Un pēdējais- ļoti ceru, ka jaunais ministrs spēs
nokomplektēt sev kārtīgu komandu, kurā būs jauni, radoši cilvēki. Tajā
pašā laikā es gribētu griezt vērību uz to, ka cerams, ministrs nepieturēsies
pie vecā stereotipa, ka viss vecais ir slikts. Arī daudzajiem pieredzējušajiem
izglītības sistēmas kadriem viņš savā komandā atradīs vietu, lai vestu mūsu
izglītību uz priekšu, uz apgaismību. Paldies.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Tomašūnam. Četri deputāti ir
iesnieguši priekšlikumu pārtraukt debates. Taču, ja pārtraucam debates, mēs
izjauksim frakciju uzstāšanās proporcionalitātes principu. Vārds vēl jādod
diviem no vairākuma frakcijas. Man nemitīgi pārmet, ka es šo principu īstenoju
par sliktu vairākuma frakcijai. Turpinām debates.
A.Tomašūns: Cienījamais priekšsēdētāj, cienījamie deputāti! Ļoti
patīkami šodien dzirdēt, ka izglītība ir pievērsusi sev uzmanību šajā
parlamentā. Par to liecina gan šis daudzais debatēs pieteikušos deputātu
skaits, gan arī tie jautājumi, kurus mēs šodien dzirdējām. Tas ir patīkami,
jo līdz šim pastāvošajā sistēmā, kad izglītība dzīvoja, strādāja un
eksistēja, vadoties no pārpalikuma principa, tas vieš zināmas cerības, ka
varbūt turpmāk kādi uzlabojumi tomēr būs. Pārpalikuma princips izglītībā,
pārpildītās skolas, skolotāju dzīvokļi, algas, kvalifikācijas celšana,
stažēšanās, sabiedrības neaktivitāte un neieinteresētība, skolas patstāvības
problēmas, bērnu tiesību aizsardzība un daudzas citas problēmas ir tas
mantojums, ko mēs šodien mēģināsim nodot Andrim Piebalgam. Jautājums- vai
tas ir daudz, vai maz, ko viņš saņems pūrā?
Problēmu ir daudz, jautājums ir, kāda būs mūsu reālā palīdzība šo
problēmu risināšanā. Galvenais mērķis ir, kā izglītībai Latvijā iekļūt
pasaules izglītības sistēmā, kā panākt, lai mūsu jaunieši, beiguši
skolas, varētu strādāt un dzīvot ne tikai mūsu apstākļos, bet arī jebkurā
pasaules malā iegūt papildu izglītību vai mācīties tur, lai spētu pacelt
tās daudzās problēmas, kuras Latvijai radušās pēdējos 40 gados. Tā ir
galvenā problēma, kurai ir ļoti tālas perspektīvas. Kā mums dzīvot šajā
situācijā, kad skolotāji paši par sevi cīnās, sabiedrība mēģina atbalstīt,
bet ļoti bieži savas neaktivitātes rezultātā nevar ietekmēt skolas attīstības
procesus. Kad pastāv tāda likumdošana, kas ir raksturīga tikai netiesiskai
valstij, kurā daudzreiz ir vērojams ne tikai tas, ka rūpējas par cilvēku,
bet dažkārt ir vērojams tieši pretējais- nodara šim cilvēkam pāri. Un līdz
šim pastāvošajā un bijušajā beztiesiskajā valstī skolas nav izņēmums.
Ko šodien darīt- likvidēt visu veco vai to pārveidot, vai veidot blakus šim
vecajam kaut ko jaunu un alternatīvu? Droši vien, tā rūpīgi apsverot,
jaunajam ministram nāksies uzreiz nodarboties ar visām trim lietām. Daudz ko
vajadzēs likvidēt, daudz vajadzēs palīdzēt tiem, kas mēģina pārvarēt
veco, un noteikti atbalstāmi būs tie cilvēki, kas mēģina radīt vecajām
izglītības sistēmām blakus kādus alternatīvus modeļus. Un tāpēc es
uzskatu par tuvāko uzdevumu, ar ko ļoti sekmīgi varētu, manuprāt, tikt galā
Andris Piebalgs, visnotaļ atbalstīt visas alternatīvās skolas, kas šobrīd
jau veidojas Latvijā. Otrais- maksimāls dažāda veida skolu piedāvājums
skolēniem, studentiem, lai viņi pēc iespējas vairāk varētu izvēlēties. Pēc
deviņgadīgās, šobrīd obligātās skolas pabeigšanas lai viņi varētu attīstīt
savas spējas tajā virzienā, kurā skolēns to visvairāk vēlas. Kā jūs zināt,
tagad šis princips ļoti bieži tiek pārkāpts. Jāņem vērā tas, ka
ministrijas funkcijas mainās. Tā vairs nebūs tā ministrija, kura agrāk deva
savus norādījumus, instrukcijas un dažādas direktīvas, bet visi pārējie
centās to rūpīgi izpildīt vai arī atrakstīties, ka tas viss ir izdarīts,
taču nedarīja nekā. Šodien funkcijas mainās, un sabiedrībai ir jāsaprot,
ka ļoti daudzas problēmas, par kurām šodien runāja, vairs nav Izglītības
ministrijas kompetencē un vairs nav Izglītības ministrijas problēmas.
Ministrijai būs jāuzņemas valsts uzraudzības funkcijas, jāskatās, kā tiek
realizētas izglītības tālākās attīstības lielās programmas.
Ļoti nopietna lieta, ar kuru nāksies nodarboties jaunajai ministrijai,
noteikti būs skolotāju kvalifikācijas celšana. Bieži vien skolotāju
kvalifikācijas celšanu nāksies savienot ar to, ka skolotāji būs jāmāca
pat no jauna. Daudzi pārmet, ka Andris Piebalgs ir jauns. Kā zināms, jaunība
nav netikums, drīzāk tā ir balva un ieguvums cilvēkam, ja viņš ir tik spējīgs,
būdams tik jauns, ja viņam ir tik daudz labu ideju un daudz labu darbu, un viņš
nāk šeit mūsu priekšā. Es piekrītu tiem, kas šodien runāja par reorganizāciju
Izglītības ministrijā, tāpat arī tautas izglītības nodaļu līmenī. Domāju,
ka vajadzētu atbalstīt jebkuras radikālās tendences jaunā ministra darbā.
Es aicinu visus klātesošos deputātus balsot par Andra Piebalga kandidatūru
un pēc tam nevis aizmirst viņu vai tikai rāt, bet arī ļoti, ļoti daudz palīdzēt.
Priekšsēdētājs: Paldies, tālāk vārds deputātam Seikstam.
A.Seiksts: Cienījamie deputāti! Es nebiju gatavojies šodien runāt, jo
uzskatu, ka deputāts Seleckis, deputāts Ābiķis un daudzi citi deputāti, kas
runāja, ir kompetentāki par mani Piebalga personas raksturošanā. Taču
atsevišķu deputātu uzstāšanās spiež mani trīs minūtes pavadīt šeit,
tribīnē. Ko es gribu teikt?
Pirmkārt, mana darba mūža lielākā daļa ir aizritējusi skolā, esmu strādājis
līdzšinējās ministres Kārkliņas vadībā un varu salīdzināt no ierindas
skolotāja viedokļa. Es būšu laimīgs, pirmoreiz redzot ministra postenī zinātniski
domājošu cilvēku. Un, ja cienījamā opozīcija rūpētos nevis par to, kā
par katru cenu protestēt, bet par to, lai ministru posteņos būtu kompetenti
cilvēki, tad šis ir tas gadījums, kad būtu jābalso tikpat vienbalsīgi kā
par cienījamā Paula personu. Tas ir pirmais.
Otrais- es ceru, ka beidzot šā ministra personā mēs sagaidīsim skolas
patiesu deideoloģizāciju. Mēs komisijā uzstādījām arī jautājumu par
Latgali, un man bija ļoti patīkami dzirdēt un arī no citiem avotiem ievākt
ziņas par to, ka Piebalga kungs jau pirmajās dienās, vēl nebūdams ministrs
un nebūdams pārliecināts, ka būs ministrs, sāka ievākt informāciju un
praktiski risināt šo jautājumu. Cienījamie deputāti, es vēlreiz gribu atkārtot
ar visu atbildības izjūtu un jūs aicināt: pārtrauksim pagaidām runas par Rīgas
humanitāro institūtu. Es citā ampluā un citā vietā runāju par šo jautājumu.
Ja jūs, Piebalga kungs, tiksit ievēlēts un iecelts par ministru, piedodiet,
taču es būšu varbūt radikāls, bet teikšu tā- es protestēšu pret šā
jautājuma pacelšanu ministrijas līmenī, iekams Rēzeknē nebūs augstskolas,
iekams Latgalē nebūs atjaunota augstākās izglītības sistēma, iekams
Latgalē būs kaut daži desmiti bērnu, kuriem nav iespēju mācīties latviešu
valodā. Es domāju, ka šā jautājuma cilāšana ir ne tikai nevalstiska, bet
tā ir arī zināmā mērā pseidoideoloģiska, tāpēc es lūdzu šo jautājumu
turpmāk necilāt, jo, tiklīdz tas tiks izvirzīts, Latgales deputāti celsies
un protestēs. Rēzeknei ir vajadzīga augstskola, ja jūs patiesi gribat
valstiski risināt šos jautājumus.
Un pats pēdējais. Cienījamais deputāt Smoļuk! Es pilnīgi pievienojos deputāta
Laķa prasībai: ja mēs uzstājamies Latvijas auditorijas priekšā, ja mēs vēl
neesam apnikuši Latvijas radioklausītājiem, tad mums ir jābūt objektīviem.
Ja jūs minat piemērus par to, kādas kartes un kur publicētas, tad es jums
pateikšu tikai vienu- jums ir jāizlasa Maskavas akadēmiķa Toporova un
Ivanova darbi, kuri nav Latvijas Tautas frontes locekļi, bet kuru darbos ir
pateikts, kur balti un slāvi bija apmetušies. Paldies par uzmanību.
Priekšsēdētājs: Mums vēl ir pieteikušies runāt deputāti Preinbergs,
Endele, Beskrovnovs un Jagupecs. Bija priekšlikums pārtraukt debates.
Pagaidiet acumirklīti. Deputāts Jagupecs ļoti lūdz, lai mēs viņam tomēr
dotu iespēju uzstāties 5 minūtes. (Troksnis zālē.) Vai ļausim runāt
vēl vienam deputātam?
Jūs ierosināt balsot par debašu pārtraukšanu. Es domāju, ka acīmredzot
balsosim ar elektronisko iekārtu. Mums laikam vispirms jāreģistrējas. Jā,
deputāts Jagupecs gribēja kaut ko teikt. Tātad reģistrēsimies. Jā, tā vēl
nav īstā balsošana.
J.Jagupecs: */Cienījamo priekšsēdētāj!
Es 10.30 iesniedzu zīmīti ar lūgumu dot vārdu par otro kandidātu. Tad tikko
sāka apspriest jautājumu par pirmo ministra pretendentu./
Priekšsēdētājs: */Cienījamo deputāt! Visas zīmītes tiek saņemtas,
saraksts dots caur sekretariātu. Tas nozīmē, ka sekretariāts dod sarakstu,
es dodu vārdu. Pie tam, tā kā deputāti man izteikuši dažas pretenzijas,
man jāievēro proporcionalitātes princips. Šo principu es ievēroju, un es
prasīju deputātiem dot vārdu./
J.Jagupecs: */Lieta tā, ka jautājums par izglītības ministru, man
liekas, ir tik ārkārtīgi svarīgs, no tā, kā būs izveidota izglītības
sistēma, atkarīga republikas nākotne. Man liekas, jādod vārds katram./
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Ābiķim.
Dz.Ābiķis: Man ir tikai mazs komentārs par iepriekšteikto. Es iesniedzu
veselu sarakstu debatētāju nevis šodien pulksten 10 no rīta, bet jau pirms
divām dienām.
Priekšsēdētājs: Tālāk Dobeļa kungs sniegs informāciju par to, kādā
veidā sekretariātā nokļūst pieteikumi.
J.Dobelis: Man tiešām ir jāsaka, ka es pirms dažām dienām saņēmu
vairāk nekā 20 pieteikumu debatēm tieši par izglītības minis-tra kandidatūru,
un man tie visi bija salikti tādā kārtībā, kādā es tos esmu saņēmis.
Priekšsēdētājs: Biedri deputāti! Es kā sēdes vadītājs nevaru
nevienam ne atļaut, ne arī liegt vārdu. Kā parasti šīs domstarpības ir jāizšķir
balsošanas ceļā. Mēs esam jau reģistrējušies. Kurš ir par debašu pārtraukšanu?
Kurš- pret? Kurš- atturas? Mēs taču tikko reģistrējāmies. Bija 132 deputāti.
Vēl ienāca cilvēki? Labi, reģistrēsimies vēlreiz! Kā mēs nolēmām, es lūdzu
Augstākās padomes namā dot zvanu, jo tūlīt sāksies balsošana, lai visi
deputāti nāk uz mūsu zāli.
Vai visi paspēja reģistrēties? Rezultāts- 138 deputāti. Vai kādam
nedarbojas pults? Tātad piedalās 140. Un tagad izteiksim savu attieksmi par
debašu pārtraukšanu, par, pret vai atturoties. Lūdzu, rezultātu! Ar vairākumu
tiek nolemts debates pārtraukt. Man gan šeit ir zīmītes, kas neattiecas uz
debatēm. 3 deputāti- deputāts Smoļuks, deputāts Bērzs un deputāts Indulis
Bērziņš, kā arī deputāts Ābiķis lūdz vārdu īsai izziņai. Mēs vārdu
īsai izziņai no rīta devām arī deputātam Aleksejevam. Uzstāšanās laiks-
viena minūte.
Tātad- deputāts Smoļuks, viņam izziņa. Es saku- 1 minūti. Tagad nav balsošana.
Mēs pabeidzām debates, un man šeit ir zīmītes, uz kurām man ir jāatbild.
A.Smoļuks: */Cienījamie kolēģi! Ne attaisnoties es nāku. Es lūgtu
uzmanīgi klausīties, kad uzstājas. Savas uzstāšanās laikā es redzēju, ka
gandrīz visa zāle nodarbojās ar savām lietām, droši vien slikti mani dzirdēja.
Tas viens. Cits. Šie mani vārdi visumā nebija adresēti tieši ministram,
Piebalga kungam. Tās bija manas pārdomas par izglītības attīstību Latvijā
vispār. Manu pārdomu avots bija Godmaņa kunga vārdi, ja jūs dzirdējāt, es
tieši uz Godmaņa kungu atsaucos, tā ka, kungi vai biedri, vajag uzmanīgāk
klausīties. Es protestēju pret pastāvīgajiem mūsu apvainojumiem. Un man ļoti
nepatīk, ka šeit no tribīnes komentē mūsu uzstāšanos. Mēs visi esam
deputāti, mums visiem ir vienādas tiesības. Un es lūgtu nekad vairs nekomentēt
vienam otru, vēl jo vairāk- neaizskart deputātu cieņu./
Priekšsēdētājs: Paldies. Tikai es gan teicu, ka debates jebkurā gadījumā
ir runu apspriešana, viedokļu apmaiņa. Vārds izziņai deputātam Bērzam.
A.Bērzs: Es gribēju izteikt līdzjūtību deputātam Smoļuka kungam
sakarā ar viņa mēģinājumu dot kritisku Latvijas vēstures mācību grāmatas
izvērtējumu, jo ar to parādījās viņa nekompetence Krievijas vēstures jautājumos.
Šajā sakarā es ieteiktu Smoļuka kungam iepazīties ar Maskavā izdoto rakstu
krājumu "Balto-slavjanskije issļedovaņija" un tajā ievietoto
Maskavas profesora Toporova rakstu, no kura viņš konstatētu, ka Maskavas
apgabalā līdz 13.gadsimtam dzīvoja baltu cilts goļādi, par ko liecina 400
toponīmu, kurus minējis Toporovs. Vārda "Moskva", "Moskova"
sakne ir baltu cilmes un cēlusies no vārda "Mazguve".
Priekšsēdētājs: Paldies. Izziņai vārds deputātam Indulim Bērziņam.
Un līdz ar to beigsim, ja? Jautājumus par vēsturi, es domāju, mēs
noskaidrosim komisijā, mēs varēsim padiskutēt.
I.Bērziņš: Tā kā šī tribīne prasa lielu atbildību, es aicinātu
tomēr savus kolēģus no abām frakcijām neizmantot to nacionālā naida kurināšanai.
Nupat mēs dzirdējām deputāta Smoļuka uzstāšanos par to, ka Latvijas
augstskolu fakultātēs tiek uzņemti studenti pēc nacionalitātes. Es gribu
apgalvot, ka nevienā fakultātē netika, netiek un netiks uzņemti studenti pēc
viņu nacionalitātes, bet tiem, kas līdz pirmajam kursam nav paspējuši iemācīties
krievu valodu (runa bija par Universitāti), tiek dota vēl viena priekšrocība.
Tas ir svarīgi, es gribētu, lai mani dzird arī krievu jaunieši, kas klausās.
Ir dota vēl viena priekšrocība- iespēja kārtot iestāju eksāmenus krievu
valodā. Deputāts Smoļuks, būdams izglītības darbinieks, to nevarēja nezināt.
Nacionālos kadrus ārpus republikas augstskolās uzņem jeb atlase notiek ne pēc
nacionālā principa.
Un pats pēdējais. Es gribētu uzsvērt, ka jau gadu centīgi tiek izplatītas
baumas, ka Juridiskajā fakultātē netiks uzņemta krievu plūsma. To uzdzirdējis,
kārtējo reizi konsultējos ar Juridiskās fakultātes mācību spēkiem, un viņi
man apgalvoja, ka šajā plūsmā visās- gan dienas, gan vakara, gan neklātienes-
nodaļās tika, tiek un tiks uzņemti. Tā ka tas, ko mēs dzirdējām, bija
klaja falsifikācija.
Priekšsēdētājs: Paldies. Tagad
pietiks. (Troksnis zālē.) Jā, es saprotu, jums bija izziņas materiāls
par Rīgas humanitāro institūtu. Varbūt to izskatīsim individuālā kārtā
vai jūs publicēsit, vai iesniegsit deputātu komisijā.
Dz.Ābiķis: Man vārdu deva.
Priekšsēdētājs: Jā, es jūtos vainīgs, bet ļoti īsi, Ābiķa kungs.
Dz.Ābiķis: Pavisam īsi centīšos atbildēt uz deputāta Bukas
apgalvojumu, ka esmu sniedzis nepareizas ziņas. Lūk, dokuments, ko ir parakstījusi
LVU profesore Vadības un ekonomiskās informācijas fakultātes dekāne. Citēju:
"Starp citu, Rīgas humanitārā institūta projektā uzrādītie skaitļi
par uzņemto studentu skaitu LVU Vadības un ekonomiskās informātikas fakultātē
ir viltoti. Tur teikts, ka Ekonomikas, informācijas, matemātiskās apstrādes
organizācijas fakultātē uzņem 50 cilvēkus un no tiem 25 dienas nodaļā,
bet ekonomiskās kibernētikas specialitātē- 25. Tas neatbilst patiesībai.
1988./89.mācību gadā šajā specialitātē uzņēma 75 studentus, no tiem 50-
dienas nodaļā, 25 studentus uzņēma ekonomiskās kibernētikas specialitātē
un 25- ražošanas ekonomikas un organizācijas specialitātes vakara nodaļā!"
Un tā tālāk. Kā tad ir ar krievu valodā runājošo iedzīvotāju iespējām
iegūt ekonomiskās zināšanas mūsu republikā? Šeit gribu piedāvāt
statistiku. Vispirms par Vadības un ekonomiskās informātikas fakultāti. Es tūlīt
beigšu.
Priekšsēdētājs: Tā jūsu minūte beigusies.
Dz.Ābiķis: Šajā fakultātē uz 1989.gada 1.septembri mācās 627
studenti, no tiem 412 krievu apmācības grupās un 215- latviešu apmācības
grupās. Dienas nodaļā latviešu apmācības grupās mācās 175, bet krievu-
206 studenti. Ekonomikas fakultātē ekonomikas un sociālās plānošanas
specialitātē uz šo pašu datumu mācās 796 studenti, no tiem krievu apmācības
grupās- 461, bet latviešu- 335. Krievu apmācības plūsmā dienas nodaļā mācās
122 studenti, bet latviešu- 116. Un tā tālāk.
Priekšsēdētājs: Paldies. Tātad mums ir savs viedoklis par
ministra amata pretendentu. Domāju, ka mēs esam pietiekami daudz klausījušies
statistiku no abām pusēm, lūdzu turpmākās diskusijas par izglītības sistēmas
plūsmām turpināt komisijās, kur katrs cits citam atspēkosim vai pierādīsim
savu faktu pareizību.
Tagad vēlreiz reģistrēsimies. Man liekas, ka kāds deputāts ienāca mūsu
izziņas laikā zālē. Lūdzu rezultātu.
Ir ienākuši trīs pieprasījumi, zem kuriem ir vairāk nekā 20 deputātu
parakstu, balsot, paceļot kartītes, nevis ar elektronisko sistēmu. Tāpēc lūdzu
sagatavot balsošanas kartītes. Balsu skaitīšanas komisijai sagatavoties. Lūdzu
deputātus izteikt savu attieksmi, balsojot par to, lai apstiprinātu Andri
Piebalgu par Latvijas Republikas izglītības ministru. Mazākuma frakcija,
acumirklīti! Atkārtosim vēlreiz balsošanu, jo tās laikā frakcija paziņoja,
ka grib redzēt sarakstu. Tie, kas nav nolaiduši, turiet rokas ar kartītēm,
bet tie, kas nav pacēluši, paceliet. Kas par? Kas pret? Kas atturas?
I.Ozols: Atļaujiet ziņot balsu skaitīšanas rezultātus. Par- 110,
pret- 32, atturas- 1.
Priekšsēdētājs: Līdz ar to apsveicu Andri Piebalgu kā Latvijas
Republikas izglītības ministru. (Aplausi.)
A.Providenko: */Par reglamentu. Cienījamo priekšsēdētāj! Kārtējo
reizi griežos pie jums ar lūgumu. Jūs pastāvīgi pārkāpjat sēdes vadīšanas
reglamentu, tas ir, piesavināties sev tiesības, kas jums nav dotas. Trīs pārkāpumi
izsauca sašutumu zālē. Pirmkārt, reglamentā paredzētas 5 minūtes ministra
apspriešanai, izziņām, laiks uzstāšanām tiek dots pēc jautājumu izskatīšanas.
Tādā veidā, pārkāpjot reglamentu, jūs graujat Augstākās padomes gribu un
mēģināt to vadīt. Bet tādas tiesības priekšsēdētājam nav dotas. Viņam
nav vairāk tiesību kā jebkuram deputātam, viņam ir vienkārši vairāk pienākumu.
Tāpēc es no jums pārliecinoši prasu nepārkāpt reglamentu./
Priekšsēdētājs: */Es jau teicu par šīm 10 minūtēm, kuras pārkāpa
paši deputāti, ka es tagad nospiedīšu zvanu. Par to mēs norunājām./
Cienījamie deputāti! Ministru padomes priekšsēdētājam vēl ir ministru
kandidatūras, kuras viņš gribēja apstiprināt šodien, bet sakarā ar to, ka
pulksten 17.00 ir paredzēta Augstākās padomes Prezidija sēde, mums nāksies
šo jautājumu atlikt uz nākamo sēdes dienu, tas ir, uz nākamo otrdienu. Mēs
aizvakar jau vienojāmies, ka nākamā plenārsēde notiks otrdien pulksten
10.00. Man ir lūgums arī tās komisijas locekļiem, kura vakar sapulcējās un
kurai jārunā ar streiku komitejas un armijas pārstāvjiem, pienākt pie
Prezidija galda uz nelielu sarunu. Vēl vārdu lūdz deputāts Dinevičs.
J.Dinevičs: Cienījamie kolēģi! Tautas frontes frakcijas sēde otrdien
plkst. 9.00 šajā zālē.
Priekšsēdētājs: Paldies, uz redzēšanos un priecīgu nedēļas nogali!