1990.gada 11.jūnija sēdes stenogramma
Rīta sēde
*/ Šeit un turpmāk atzīme, ka sākas teksta tulkojums no krievu valodas; / - atzīme, ka tulkojums beidzas. Šīs sēdes materiālos - Jāņa Dūma tulkojums.
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes priekšsēdētāja vietnieks Andrejs Krastiņš.
Priekšsēdētājs: Lūdzu deputātus ieņemt vietas! Ir trīs minūtes
pāri desmitiem. Šodien esmu pilnvarots vadīt plenārsēdi. Lūdzu visus
deputātus reģistrēties, jo līdz 9.58 bija reģistrējušies tikai 107
deputāti. Rezultāts - 133. Varam sākt darbu.
Šodien pirmais jautājums ir Latvijas Republikas Augstākās tiesas
ievēlēšana. Nākamais būs Latvijas Republikas Augstākās tiesas prezidija
apstiprināšana. Trešais dienas kārtības punkts - par dažu Latvijas
Republikas rajonu un pilsētu tautas tiesnešu ievēlēšanu. Šajā sakarībā
jums jāsagatavo jau iepriekš izdalītie materiāli par Augstāko tiesu un
tautas tiesnešiem.
Vai mums vajadzētu apspriest dienas kārtību arī 12. un 13.jūnijam, tas ir,
visai nedēļai? Es domāju, ka man nav jānolasa šī dienas kārtība, bet, ja
ir kādi iebildumi vai ieteikumi, ļoti lūdzu īsi pateikt, jo mums ir jāsāk
strādāt.
Vārds deputātam Aleksejevam.
A.Aleksejevs: */Ierosinātajā dienas kārtībā diezin kāpēc nav
jautājuma par republikas ekonomisko stāvokli, cenu pieauguma novēršanu.../ (Troksnis
zālē.)
Priekšsēdētājs: Es atgādināšu, ka 13.jūnijā 3.punkts ir tieši tas,
ko jūs pašlaik piedāvājat.
A.Aleksejevs: */Es lūdzu piedošanu./
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Preinbergam.
G.Preinbergs: Man ir lūgums šīs dienas pirmo un otro dienas kārtības
punktu skatīt tikai pēc frakciju sēdes. Es esmu saņēmis vairākas vēstules
no vēlētājiem, kuriem ir iebildumi par šo sastāvu. Gribētu tās nolasīt,
lai iepazīstinātu frakciju, un tikai tad sākt šo jautājumu iztirzāšanu.
Priekšsēdētājs: Preinberga kungs, vai frakcija ir jūs pilnvarojusi
nākt ar šādu paziņojumu?
G.Preinbergs: Nē. Mums nav bijusi frakcijas sēde, tādēļ man nebija
iespējams to likt priekšā.
Priekšsēdētājs: Vairāk neviens nevēlas izteikties par dienas
kārtību? Tad atliek balsojot apstiprināt šādu dienas kārtību, kaut gan
mēs to jau esam iepriekš apstiprinājuši. Gribu paskaidrot, ka par šīs
mūsu dienas kārtības 1., 2. un 3.punktu jautājumi ir izskatīti komisijā,
un tādu ierosinājumu no frakcijas es neredzu. Kaut gan es neredzu arī Tautas
frontes frakcijas priekšsēdētāju.
Vārds deputātam Jundzim.
T.Jundzis: Es, protams, negribu runāt frakcijas vārdā, bet gribu izteikt
savus apsvērumus sakarā ar tikko dzirdēto ierosinājumu. Pie katra no mums
droši vien ir griezušies vēlētāji, pilsoņi, izteikuši dažādus
apsvērumus par Augstākās tiesas locekļu kandidātiem. Parasti tas ir sakarā
ar konkrētām krimināllietām un civillietām. Protams, ka šajās
civillietās vai krimināllietās vienmēr kāds ir palicis neapmierināts.
Tāpēc vadīties tikai no šīs informācijas, no šiem signāliem acīmredzot
nebūtu pareizi. Bet, es domāju, katrs varēs uzdot jautājumus Augstākās
tiesas locekļu kandidātiem un šeit plenārsēdē atrisināt jautājumu,
balsojot par katru konkrēti.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Lagzdiņam.
J.Lagzdiņš: 12.jūnija dienas kārtībā ir paredzēts lēmums par lēmuma
projekta izskatīšanas kārtību. Šodien izdalītajā likumprojektu paketē
šāda lēmuma projekta nav. Es uzskatu, ka tas ir pats nopietnākais normatīvo
aktu projekts, kuru paredzēts izskatīt šonedēļ. Kāpēc tas nav izdalīts?
Cik es saprotu, tas ir tāds minireglaments, kas palīdzēs mums operatīvāk un
labāk šeit strādāt. Es uzskatu, ka mēs tomēr to rīt izskatīt nevaram, jo
nav izdalīts.
Tur ir jāsagatavojas debatēm, apspriešanai, tāpēc ar projektu
jāiepazīstas.
A.Endziņš: Varbūt atļausiet atbildēt uz šo jautājumu. Projekts ir
sagatavots, pašreiz tas atrodas darbā. Līdz pusdienas laikam tas visiem tiks
izdalīts, varēsiet iepazīties un arī frakciju sēdēs apspriest. Tā ka
spriedīsim vēlāk, kādā stāvoklī projekts ir.
Priekšsēdētājs: Paldies par informāciju. Es domāju, balsosim par šo
dienas kārtību, kas mums ir, un pēc tam vienosimies, kādā kārtībā
pildīsim savu pienākumu sakarā ar Augstākās tiesas ievēlēšanu, jo, kā
zināt, šis jautājums nav sīki reglamentēts. Mums būs jāvienojas, kādā
veidā šīs vēlēšanas izdarīsim. Lūdzu balsot! Rezultāts- 107. Dienas
kārtību esam apstiprinājuši.
Tagad mums jānolemj, kādā kārtībā izdarīsim Augstākās tiesas
vēlēšanas. Piedāvājums ir sekojošs- Augstākās tiesas tiesnešiem tāpat
kā jebkuriem tiesnešiem savā darbībā jāvadās no spēkā esošajiem
likumiem. Tādējādi prasīt viņiem, lai izklāsta savu platformu, laikam
būtu neloģiski. Sākumā pusstundu katrs no šī augstā amata kandidātiem
varētu atbildēt uz jautājumiem, un pusstundu mēs varētu veltīt, lai
apspriestu kandidatūru. Katram Augstākās tiesas locekļa kandidātam būtu
stunda laika paredzēta. Pēc tam mēs balsotu par katru no kandidātiem
atsevišķi. Vai ir kādi citi piedāvājumi? Vārds deputātam Endziņam.
A.Endziņš: Ir iesniegts saraksts ar 32 republikas Augstākās tiesas
locekļu kandidātiem. Man ir priekšlikums vispirms principiāli izlemt
jautājumu par to, ka mēs neapspriežam vispār septiņus no šiem
kandidātiem, kuru pilnvaru termiņš nav notecējis, konkrētie ir Pāvels
Gruziņš, Nadežda Jansone, Valerijāns Jonikāns, Aleksandrs Kovaļenko,
Jānis Muižnieks, Aija Osmane, Ludmila Poļakova un Romualds Vonsovičs. Šiem
septiņiem tiesas locekļiem, kas jau ir ievēlēti, termiņš ir pieci, bet
Jansonei pat 10 gadi, un šis termiņš nav notecējis. Ierosinu izskatīt
jautājumu tikai par tiem, kuriem ir notecējuši pieci gadi, tātad beidzies
iepriekšējās ievēlēšanas termiņš.
Priekšsēdētājs: Es domāju, ka mums nav jābalso, jo šis priekšlikums
izriet no likuma un praktiski nav ne apspriežams, ne balsojams. Lūdzu
atzīmēt lēmuma projektos šos uzvārdus. Vai ir kādi iebildumi pret
apspriešanas kārtību?
No zāles: Ir priekšlikums 15 un 15 minūtes.
Priekšsēdētājs: Tātad divi varianti. 30 un 30, un 15 un 15. Ja ir 25
kandidāti un katram stunda, tad ir 25 stundas tīrā darba laika. Tas mums
aizņems visu nedēļu. Ja 15 un 15, tad 12 ar pusi stundas darba laika.
Arī tad šodien mēs nevaram pabeigt šo jautājumu. Lūdzu, balsojiet, kuri ir
par pirmo variantu- 30 un 30 minūtes. Rezultāts- nav balsu vairākuma. Lūdzu
izteikt savu attieksmi pret otro variantu- 15 un 15 minūtes. Rezultāts: šis
variants ir ieguvis vairākumu.
Tagad mēs varam lūgt godājamo Augstākās tiesas priekšsēdētāju likt
priekšā kandidātus Augstākās tiesas locekļu amatam. Vārds Zemrībo
kungam.
G.Zemrībo: Godātais priekšsēdētāj! Godājamie deputāti! Man būtu
viens lūgums. Jūs ļoti veiksmīgi ietaupījāt laiku, un es uzskatu, ka tas
bija ļoti pareizi darīts. Bet vai uz tā rēķina jūs nevarētu man iedalīt
5-7 minūtes, lai es mazliet pastāstītu par Augstākās tiesas struktūru, par
kompetenci un par to, ar ko Augstākā tiesa nodarbojas un kādas ir šī
korpusa, kas jums jāievēlē, kvalificējošās pazīmes.
Priekšsēdētājs: Es domāju, ka piekritīsim Augstākās tiesas
priekšsēdētājam. Tas ir ļoti vērtīgs priekšlikums.
G.Zemrībo: Godājamie deputāti! Šodien jums ir jāizšķir jautājums,
kas lems tiesu Latvijas Republikā turpmākajos 10 gados. Republikas Augstākā
tiesa ir augstākā tiesas instance mūsu republikā, mūsu jaunajā valstī.
Augstākā tiesa saskaņā ar pašreizējo spēkā esošo likumdošanu,
pirmkārt, ir otrās instances tiesa visiem spriedumiem gan civillietās, gan
krimināllietās, kurus pieņem republikas tautas tiesas.
Otrkārt, tā ir uzraudzības instance.
Treškārt, republikas Augstākā tiesa skata kā pirmās instances tiesa
sevišķi svarīgas civillietas un krimināllietas par vissmagākajiem
noziegumiem. Bez tam Augstākās tiesas kompetencē ietilpst vēl tāds ļoti
svarīgs jautājums kā izskaidrojumu došana par to, kā jāpiemēro republikas
likumi. Kam šie izskaidrojumi ir saistoši? Kā tiesām, tā jebkuram citam
orgānam vai iestādei, kas šo likumu piemēro un īsteno.
Kāda ir Augstākās tiesas struktūra? Augstākā tiesa sastāv no divām
tiesas kolēģijām. Tā nav ministrijas kolēģija, bet tā ir tiesas
kolēģija. Visi tiesneši ir sadalīti šajās divās kolēģijās- Civiltiesas
kolēģijā un Krimināllietu kolēģijā. Katras kolēģijas priekšgalā ir
kolēģijas priekšsēdētājs, kurš vienlaikus ir Augstākās tiesas
priekšsēdētāja vietnieks. Viens no šiem diviem vietniekiem, kurus jūs
redzat sarakstā, ir pašreizējais Augstākās tiesas krimināllietu
kolēģijas priekšsēdētājs Jānis Vilders, un otrs ir civillietu kolēģijas
priekšsēdētājs Mārtiņš Dudelis.
Dažas piezīmes par sastāvu. Priekšlikumi izteikti ar tādu apsvērumu, lai
Augstākajā tiesā būtu savienota gan pieredze, gan arī jaunības enerģija.
Saskaņā ar spēkā esošo likumu par tiesnesi var būt republikas pilsonis,
kurš nav jaunāks par 25 gadiem. Tādēļ praktiski Augstākajā tiesā parasti
strādā tiesneši, kuri jau ir pārsnieguši 30 gadu slieksni. Lai strādātu
Augstākajā tiesā, nepieciešama zināma pieredze. Saskaņā ar to pašreiz
priekšā liekamo kandidatūru sarakstā vecumā no 30 līdz 39 gadiem ir
astoņi kandidāti, no 40 līdz 49- desmit kandidāti, no 50 līdz 59 gadiem-
deviņi. Trīs kandidātiem ir 60 vai vairāk gadu. Stāžs Augstākajā tiesā
līdz 10 gadiem ir 14 kandidātiem, no 10 līdz 20- deviņiem kandidātiem. Divi
kandidāti ir pašreizējie tautas tiesneši, kuriem stāža Augstākajā tiesā
nav. Tie ir tautas tiesneši Grāvelsiņš, kuram ir astoņu gadu pieredze
tautas tiesā, un tautas tiesnese Kramiņa- seši gadi tautas tiesā. Var
rasties jautājums, vai Augstākās tiesas sastāvs nav nedaudz par vecu.
Jāsaka, ka man savā laikā nācās diezgan daudz cīnīties ar PSRS Tieslietu
ministriju, kura pārzināja kadru jautājumus savienoto republiku tiesās un
kur arī ilgu laiku pastāvēja viedoklis, ka tiesnesi, kuram kaut vai diena
pāri pensijas vecumam, nevar vairs izvirzīt no jauna. Es vienmēr esmu centies
ieņemt un aizstāvēt citu pozīciju, un arī šodien mans viedoklis nav
mainījies. Uzskatu, ka tiesneša darbaspējas nav atkarīgas no ieraksta pasē,
bet gan no konkrētā cilvēka darbaspējām un no viņa zināšanām. Es
domāju, ka mēs neveidojam ne futbola komandu, ne kordebaletu, bet Augstāko
tiesu, kuras locekļiem jābūt apveltītiem ar dziļām un plašām
zināšanām. Ilustrācijai es varētu minēt, ka, piemēram, Kanādā tiesnešu
maksimālais vecums ir 75 gadi, bet ASV Augstākās tiesas bijušais
priekšsēdētājs aizgāja pensijā, kad viņam pēc dažiem mēnešiem būtu
palikuši 80 gadi. Pie kam šo valstu tiesas, tajā skaitā Augstākā tiesa,
nebūt nav sliktākā no tiesām, kuras pastāv civilizētajā pasaulē.
Vēl es gribētu lūgt jūs balsojot padomāt arī par sekojošu jautājumu.
Šobrīd zināmā mērā ir ievērota proporcionalitāte, ņemot vērā gan
pieredzi, gan zināšanas. Ja šī proporcionalitāte tiktu sagrauta, tas
varētu atstāt negatīvu iespaidu uz Augstākās tiesas darba kvalitāti un
profesionālismu. Turklāt- no kurienes mēs ņemsim citus kandidātus? Es ļoti
labi zinu tautas tiesnešu kadrus, un lielas rezerves Augstākās tiesas
paplašināšanai šobrīd neredzu. Ņemot vērā šos apsvērumus, es lūdzu
jūs apspriest un balsot par tiem kandidātiem, kas jums ir iesniegti. Protams,
jūs lemsiet atbilstoši saviem ieskatiem.
Priekšsēdētājs: Deputāts Birkavs vēlas izteikties.
V.Birkavs: Es gribētu kolēģim Zemrībo uzdot jautājumu. Sakiet, lūdzu,
no kā vadoties noteikts Augstākās tiesas skaitliskais sastāvs? Vai tas ir
pietiekams, vai nav palielināms vai, otrādi,- samazināms?
G.Zemrībo: Šobrīd tas sastāvs, ko mēs ierosinām un par kuru lūdzam
jūs balsot, izriet no pašreizējās Augstākās tiesas darba slodzes. Es
neizslēdzu iespēju, ka turpmāk tiesas struktūra Latvijas Republikā
mainīsies. Uzskatu, ka tā ir viena no tēzēm, ko es būtu izvirzījis tad, ja
jūs par mani būtu balsojuši. Uzskatu, ka ir nepieļaujama tāda situācija,
kā tas diemžēl ir, ka, piemēram, republikas Augstākās tiesas spriedums, ar
kuru cilvēks tiek notiesāts uz nāvi, nav kasācijas sūdzības kārtībā
pārsūdzams. Es domāju, ka tas ir acīm redzams nedemokrātisms un tas ir
jālabo vistuvākajā laikā. Cits jautājums, kā to darīt. Viena iespēja ir
izveidot atsevišķu tiesu, kas skatītu lietas kā pirmās instances tiesa.
Iespējams, ka tiesneši būtu jāpārceļ uz šo jaunveidojamo tiesu.
Attiecīgi varētu būt citas izmaiņas. Varētu izveidot speciālu kasācijas
kolēģiju Augstākajā tiesā. Pašreizējais priekšlikums izriet no tā darba
apjoma, kāds mums šobrīd ir.
Priekšsēdētājs: Kam vēl ir jautājumi?
T.Jundzis: Kolēģi Zemrībo! Vai jūs tos astoņus tiesas locekļus, kurus
nosauca kolēģis Endziņš, noņemat no dienas kārtības?
G.Zemrībo: Ja Augstākās padomes pozīcija ir tāda, protams, man nav
pamata iebilst. Juridiski esmu ar mieru teoretizēt, bet tas, man liekas,
šobrīd nav nepieciešams.
No zāles: */Vai jūs analizējāt tiesas nacionālo sastāvu? No tā, ko
mums izdalīja, redzams, ka seši krievi, viens polis un 26 latvieši. Vai jūs
to uzskatāt par pareizu vai varbūt būs kādas izmaiņas?/
G.Zemrībo: */Ja jūs interesē nacionālais sastāvs, es to varu pateikt,-
no jums ierosinātajiem kandidātiem ir 25 latvieši, seši krievi, viens polis
un viens lietuvietis. Ja jūs interesē salīdzināšanas jautājums, teiksim,
kā agrāk salīdzināja ar citām savienotajām republikām, tad PSRS Tieslietu
ministrija veica tādus salīdzinājumus, un nosauca t.s. pamattautību arī
dažādās republikās. Jāsaka, ka mūsu rādītājs - 75% pārstāvju no
pamata, tā saucamās pamattautības - ir pat zemāks nekā vidēji Padomju
Savienībā. Bet es gribu jums atbildēt uz citu jautājumu. Es domāju, ka
tiesa lemj neatkarīgi no tautības, bet tiesa lemj atbilstoši likumam, un mēs
vienmēr arī agrāk balstījāmies, katrā ziņā centāmies balstīties, un
šodien balstāmies uz to, ka tiesnesim, veicot tiesvedību, jāpārvalda
attiecīgās republikas valsts valoda, kā arī citas nacionālās grupas
valoda, teiksim, krievu valoda. Piedāvātais tiesas sastāvs praktiski ir
spējīgs šos jautājumus atrisināt, bet izvirzīt kaut kādas pretenzijas
tiesnesim, kurš, teiksim, nepieder pie tās tautības, bet citas, tāda likuma
nav ne Padomju Savienībā, ne kādā citā pasaules valstī./
Priekšsēdētājs: Es domāju, ka šī nav tā reize, kad mums jāuzdod
pārāk daudz jautājumu, jo Augstākās tiesas priekšsēdētājam jautājumus
mēs jau uzdevām, kad viņu ievēlējām amatā. Tā kā divi deputāti ir
ieņēmuši vietas pie mikrofona, tad ar viņu jautājumiem arī beigsim
iztaujāt Augstākās tiesas priekšsēdētāju un sāksim savu darbu.
Lūdzu, - 1.mikrofons.
S.Zaļetajevs: */Mani interesē Augstākās tiesas [tiesnešu] kandidatūru
izvirzīšanas, ieteikšanas mehānisms. Kādā veidā notika kandidatūru
izvirzīšana? Tas ir pirmais.
Un otrais. Vai jums nešķiet, ka būtu demokrātiskāk pašiem tautas
tiesnešiem piešķirt iespējas izvirzīt un ieteikt savas kandidatūras, lai
Augstākā tiesa vai kaut kāda kolēģija dotu tikai savu raksturojumu šiem
tiesnešiem, lai mums būtu vismaz kaut kāda izvēle, lai starp tiesnešiem
būtu kaut kāda konkurence, un tas dotu ievēlētajiem tiesnešiem lielāku
neatkarību./
G.Zemrībo: */Es atbildu uz jūsu jautājumu. Pirmkārt, te ir runa ne par
tautas tiesnešu, bet gan par Augstākās tiesas tiesnešu vēlēšanām. Tas
viens. Otrkārt, protams, kad tiek lemts par tiesnešu izvēli, tad te ne
vienmēr ir pieņemama alternatīva, tāpēc ka es, piemēram, nevaru
iedomāties, kā izvēlētos, teiksim, ārstu. Te situācija ir apmēram
analoģiska. Un tāpēc, iekams likt priekšā kandidatūras, par kurām jūs
šodien pieņemsit lēmumu, par kurām jūs balsosit saskaņā ar spēkā esošo
likumu, visas šīs kandidatūras tika izskatītas Augstākās tiesas
kvalifikācijas kolēģijā, vai tās atbilst attiecīgajām prasībām, vai
tās var darboties tiesvedībā pietiekamā līmenī. Un tāds pozitīvs lēmums
par visām kandidatūrām ir Augstākās padomes materiālos./
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu, 3.mikrofons.
A.Aleksejevs: */Man vispār ir uzdotā jautājuma turpinājums. Lūk, jūs
teicāt, ka pamatnācijas pārstāvju ir 75%. Lūk, es gribēju precizēt,
neapstrīdot jūsu priekšlikumu. Sakiet, vai nav kaut kāda sistēmas kļūda
nepamatnācijas juristu sagatavošanā? Un kāpēc viņu ir tik maz? Kāpēc
viņiem ir zemāka kvalifikācija?/
G.Zemrībo: */Redziet, pirmkārt, jautājums uzdots ar nepareizu adresi. Es
domāju, ka šo jautājumu jums varbūt vajadzētu uzdot Latvijas Universitātes
rektoram, bet ne man. Es nenodarbojos ar kadru sagatavošanu. Otrkārt, es te
neredzu nekādu netaisnību attiecībā pret nelatviešiem. Katrā gadījumā,
daudzu gadu garumā Latvijas Universitātē tiek gatavots vienāds skaits
tiesnešu, t.i., es atvainojos, juristu. Vienāds apmācāmo skaits latviešu un
krievu valodā. Kas attiecas uz to, kāpēc starp tiesnešiem ir vairāk
latviešu, es izskaidroju ar to, ka mēs jau sen izvirzījām tādas prasības,
ka tiesnešiem ir jāpārvalda latviešu un krievu valoda, kas atbilst likuma
prasībām. Un mēs tās ievērojām./
A.Aleksejevs: */Tātad, ja es jūs sapratu pareizi.../
Priekšsēdētājs: Deputātam Aleksejevam es gribētu atgādināt, ka
nevajadzētu uzsākt debates pie mikrofona.
A.Aleksejevs: Tās nav debates, man vienīgi ir jautājums. */Es gribētu...
tātad, ja es jūs sapratu pareizi, ka attiecība izskaidrojama ar to, ka citu
tautību juristi nepārvalda latviešu valodu./
Priekšsēdētājs: Es atvainojos, godājamais Augstākās tiesas
priekšsēdētāja kungs, es domāju, ka uz šādu jautājumu jums nebūtu
jāatbild, jo tā raksturs visiem bija skaidri redzams. Deputātam Aleksejevam
vajadzētu apdomāt par savu šeit uzdoto jautājumu būtību.
Deputāti, vēl atgādinājums: pirms mēs turpinām savu darbu, lūdzu pie
mikrofona nosaukt savu uzvārdu un vēlēšanu apgabalu. No tiem, kas ieraksta
mūsu uzstāšanos, ir pretenzijas. Mēs to esam aizmirsuši. Es vēl gribētu
konsultēties ar Augstākās tiesas priekšsēdētāju. Šī lēmuma projekta
sarakstā pirmie tiek minēti jūsu vietnieki. Jūs arī tā piedāvājat sākt?
Paldies.
Pirms deputāts Jundzis mums dos kādu paskaidrojumu, lai deputāti varētu
ražīgāk strādāt, es gribētu viņiem darīt zināmu, ka pārtraukumā
109.istabā visi var saņemt algu. Algas tiks izmaksātas, tikai sākoties
pārtraukumam, ne ātrāk.
Tagad, lūdzu, vārds deputātam Jundzim.
T.Jundzis: Cienījamais priekšsēdētāj un cienījamie deputāti! Man
būtu tāds priekšlikums, kuru jūs varat, protams, arī nepieņemt. Pirms mēs
sākam apspriest konkrētus kandidātus, vai jūs dotu vārdu pastāvīgo
komisiju vadītājiem, lai viņi kopumā pateiktu par tiem principiem,
kritērijiem, kā mēs balsojām par katru no šiem locekļiem, un kādi bija
rezultāti.
Priekšsēdētājs: Es gribētu konsultēties ar deputātiem, vai nebūtu
lietderīgāk pastāvīgās komisijas atzinumu dot par katru konkrētu
kandidātu, nevis par visiem kopumā. Varbūt pirms katra kandidāta
stādīšanas priekšā un pirms jautājumu uzdošanas mēs noklausīsimies, ko
par kandidātu uz amatu izsakās mūsu pastāvīgās komisijas, kurās viņš
tika apspriests.
Pirms mēs sākam intensīvi strādāt, es ļoti lūgtu deputātus būt pēc
iespējas klusākiem un zālē mazāk sarunāties. Tikpat kā nevar dzirdēt,
kas notiek uz tribīnes. Varu jums tikai atgādināt, ka tiesas sēdes zālē
par sarunāšanos būtu izraidīti. Diemžēl šeit šādu iespēju nav. Tātad,
lūdzu, sāksim savu darbu. Par debatēm mēs visi norunājām. Vēl grib
izteikties deputāts Stroganovs. Lūdzu, bet viņš ir pēdējais, kas tagad
izteiksies.
F.Stroganovs: */Ir viens priekšlikums. Ierosinu, lai komisiju
priekšsēdētāji ziņotu Augstākajai padomei savus priekšlikumus.
Iespējams, viņiem ir kandidatūras, par kurām komisija nenonāca pie
vienprātīgas vienošanās, un tad mums deputātiem būs vairāk laika šīs
kandidatūras apdomāt un pieņemt savu lēmumu. Bet par pārējiem acīmredzot
tad varēs vienkārši piekrist vai nepiekrist. Mēs ieekonomētu laiku.
Paldies./
Priekšsēdētājs: Paldies. Tas ir priekšlikums. Kad komisija dos savu
slēdzienu, vai tiešām mums vajadzētu balsot pirms katras kandidatūras, vai
balsosim par visiem kandidātiem kopā? Mums par to ir jānobalso. Domāju, ka
atkal diskusiju un debates mēs neatklāsim, bet balsosim. Kā ierosina Jundzis?
T.Jundzis: Es atvainojos, bet man ir kompromisa priekšlikums. Man ļoti
grūti ir pateikt par katru kandidātu. Komisijā, jo vairāk balsošanā, katrs
jau nepasaka, kāpēc viņš balsoja tā vai citādi. Tāpēc, ja jūs man
atļautu, es gribētu tikai informēt par tiem principiem, pēc kādiem
vadījās komisija kopumā. Tad, kad apspriedīs katru kandidatūru, varbūt
varētu arī runāt par katru atsevišķi. Ja jūs dotu divas minūtes laika,
tad es pateiktu par vispārējiem principiem, pēc kādiem vadījās komisija.
Priekšsēdētājs: Divas minūtes mēs varam veltīt šim jautājumam, un
pēc tam arī par katru atsevišķi. Lūdzu, deputāts Jundzis.
T.Jundzis: Cienījamie tautas deputāti! Aizsardzības un iekšlietu
pastāvīgā komisija savās sēdēs vairākas reizes ļoti rūpīgi- daudzas
stundas apsprieda kandidātus, kurus Augstākās tiesas priekšsēdētājs mums
ierosina ievēlēt par Latvijas Augstākās tiesas priekšsēdētāja
vietniekiem un par tiesas locekļiem. Es jūs gribētu informēt tikai par tiem
vispārīgajiem principiem, pēc kuriem mēs vadījāmies, atbalstot vai, tieši
pretēji, neatbalstot vienu vai otru kandidātu. Komisijā lielākais iebildums
bija pret tiesas locekļu vecumu. Ļoti godājamais Augstākās tiesas
priekšsēdētājs jau minēja citu valstu- gan ASV, gan Kanādas- pieredzi, ka
tur Augstākās tiesas locekļiem pat ir maksimālais vecuma cenzs- 75 gadi.
Mūsu komisijā arī šis jautājums tika apspriests. Bet mēs nonācām pie
secinājuma, ka jau tuvākajos gados mūsu tiesību aizsardzības iestāžu
sistēma ir ļoti būtiski jāreorganizē.
Pirmkārt, jau tuvākajā laikā, jau šogad ir jāuzsāk darbs pie principiāli
jauna vai pilnīgi jauna kriminālkodeksa, pie pilnīgi jauna civilkodeksa.
Līdz ar to mēs uzskatām, ka arī Augstākajā tiesā vajadzētu vairāk
strādāt jauniem, radikāliem cilvēkiem, kuri varētu attiecīgi tikt galā ar
jauniem likumiem un uz tiem pārslēgties. Mēs ņemam arī vērā to, ka
sakarā ar izmaiņām Latvijas Konstitūcijā Augstākās tiesas locekļus mēs
ievēlam uz 10 gadiem. Un, ja mēs jutīsim, ka viens vai otrs no tiesas
locekļiem netiek galā ar darba slodzi, ar jaunajiem pienākumiem, tad mums
vairs nav nekādu iespēju viņus no amata atsaukt ātrāk, protams, ja vien
viņi paši to nevēlēsies. Tieši šī principa dēļ mēs esam izsvītrojuši
vairākus kandidātus.
Mēs izsvītrojām vēl divus kandidātus uz Augstākās tiesas locekļa amatu,
vadoties pēc dažiem citiem apsvērumiem, jo komisijā nebija pārliecības, ka
šie cilvēki kā Augstākās tiesas locekļi varētu darboties pietiekami
objektīvi. Mums nebija pārliecības, ka viņu enerģija ir atbilstoša tam
amatam, kuru viņi ieņems, neskatoties uz to, ka viņu vecums vēl ir tālu
līdz pensijas vecumam. Taču es domāju, ka šodien plenārsēdē, viņiem
uzdodot jautājumus, noklausoties atbildes, katrs tautas deputāts izšķirsies
pats, vai piekrist komisijas viedoklim vai ne. Par konkrētām kandidatūrām es
ziņošu apspriešanas gaitā.
Priekšsēdētājs: Paldies. Sākam, lūdzu, savu darbu.
Saskaņā ar lēmuma projektu, kā pirmo tribīnē es gribētu aicināt
kandidātu uz Latvijas Republikas Augstākās tiesas priekšsēdētāja pirmā
vietnieka amatu- godājamo Jāni Vilderu. Deputāti, lūdzu pieteikties uz
jautājumiem. Kā man ziņoja sekretariāts, neviens vēl nav pieteicies.
Sākumā mēs varbūt varam lūgt komisijas atzinumu? Lūdzu, 3.mikrofons.
No zāles: Aizsardzības un iekšlietu komisija diemžēl Jāņa Vildera
kandidatūru neatbalstīja.
A.Endziņš: Likumdošanas jautājumu komisija, izskatot šo jautājumu,
Vildera kandidatūru atbalstīja.
Priekšsēdētājs: Mums ir piecpadsmit minūtes laika, lai pretendentam
uzdotu jautājumus. Pieteikušies nav. Lūdzu, 3.mikrofons.
L.Muciņš: Kā zināms, Latvijas PSR Augstākā tiesa iztiesāja daudz
lietu pēc tā saucamā 58.panta. Man ir jautājums, kādēļ Augstākā tiesa
necenšas, vai varbūt nepietiekami to dara, iesniegt šajās lietās protestus,
bet gaida, lai to darītu republikas prokuratūra. Vai Augstākajai tiesai
tomēr arī nevajadzētu parādīt lielāku aktivitāti, sevišķi lietās,
kuras iztiesātas pēc tāda panta kā 58.10- par pretpadomju aģitāciju.
Šobrīd visi šie spriedumi tiek atcelti faktiski bez strīdiem.
J.Vilders: Krimināllietas, par kurām jautāja cienījamais deputāts
Muciņš, savā laikā ir skatījuši kara tribunāli, un Augstākā tiesa šo
lietu izskatīšanā nav piedalījusies. Minētās lietas neatrodas Augstākās
tiesas, bet gan Drošības komitejas pārziņā, un tās pārbauda republikas
prokuratūra, kurā ir nodibināta speciālā grupa šo lietu pārbaudei.
Nepieciešamības gadījumā tā griežas arī pie Drošības komitejas,
pieprasa speciālas ziņas un tad lemj jautājumu par protesta iesniegšanu.
Nesen, kad mēs šīs lietas pieprasījām, lai iedotu advokātiem iepazīties
un viņi varētu uzrakstīt uzraudzības sūdzību, ar ko prokuratūrā ir
zināmas grūtības, Drošības komiteja mums to pārmeta. Mēs labprāt,
atbilstoši mūsu darba slodzei, varētu arī piedalīties šo lietu pārbaudē.
Turpmāk par to vajadzēs padomāt un saskaņot ar prokuratūru. Tādējādi
arī mēs varētu piedalīties un paātrināt šo lietu izskatīšanu. Es
domāju, ka jautājums var būt diezgan pamatots.
I.Geidāns: Cienījamais Vildera kungs! Avīzē reizēm tiek rakstīts, ka
Jelgavas pilsētā un rajonā ļoti bieži pazūd cilvēki, nereti cilvēki tiek
noslepkavoti. Nereti šajos slepkavības gadījumos atklājas, ka slepkavas ir
bijuši milicijas darbinieki. Praksē parasti ir izveidojusies tāda secība, ka
rajonu vai pilsētu tiesu, kuras izskata šos gadījumus, pieņemtie soda mēri
pēc to pārsūdzēšanas Augstākajā tiesā vai izskatīšanas Augstākajā
tiesā kā likums tiek samazināti. Kā viens no piemēriem varētu būt
profesora Dreimaņa dēla noslepkavošana. Ļeņina rajona Tautas tiesa
slepkavam milicim piesprieda astoņus gadus, bet, kad lieta nonāca pie jums un
tā tika pārskatīta, noziedzniekam tika piespriesti divi gadi. Reāli šie
divi gadi jau bija pagājuši. Bija zināms periods, kad varēja to attaisnot,
tā parasti mēģina. Taču, kā jūs domājat uz priekšu, vai tas ir kļuvis
par sistēmu? Tā mūs nepārliecina, ka jūs darbojaties tomēr tiesiski un
lojāli.
J.Vilders: Jau deputāts Jundzis ļoti pareizi norādīja, ka katrā
krimināllietā viens procesa dalībnieks būs mazāk apmierināts ar
rezultātiem nekā otrs procesa dalībnieks. Arī kas attiecas uz Augstāko
tiesu, tad es varu pilnīgi kategoriski teikt, ka nekādas ieinteresētības
šajās lietās mums nav. Vienīgi, ko es pieļauju, ka šur tur varbūt ir
pieļauta kāda kļūda.
Kas attiecas uz konkrēto lietu par Dreimani, t.i., par Lauksaimniecības
akadēmijas prorektora dēla bojāeju, es šo lietu diezgan labi atceros. Tajā
galvenais ir, vai Dreimanis tika nonāvēts ar nodomu, tīši, vai aiz
neuzmanības. Katrā gadījumā, tiesai izlemjot vienu vai otru jautājumu, ir
jābalstās uz pierādījumiem. Šajā lietā tādu pierādījumu, kas ļautu
nešaubīgi secināt, ka Dreimanis ir nonāvēts ar nodomu, tiešām nav. Ja ir
šaubas- zināmā mērā tās ir arī šajā lietā, jo pierādījumi ir
pretrunīgi,- tad katrā ziņā iznākums jātulko par labu tiesājamam. Tāds
ir vispārējais princips.
E.Kide: Cienījamo pretendent, mans jautājums patiesībā ir turpinājums
deputāta Muciņa jautājumam par to, kuri notiesāti pēc 58.panta,
reabilitāciju. Man tas pats jautājums, taču par vispārēji, masveidā
represētajiem, t.i., par 1941. un 1949.gadā izsūtītajiem. Vai patiešām
gadījumos, kuri nav jāizskata Kara prokuratūrai, Augstākā tiesa nevarētu
izrādīt kādu iniciatīvu, it īpaši tagad, kad ir pasludināta Deklarācija
par neatkarību. Ir šāds paradokss: es esmu Augstākās padomes deputāts, bet
vēl neesmu reabilitēts, jo mani represēja bērna vecumā. Man atbild, ka
jautājumus nav laika noskaidrot. Taču vienā naktī varēja tikt skaidrībā
par desmit tūkstošiem, kuri ir jāarestē, bet piecdesmit gados nevar tikt
skaidrībā, kā viņus reabilitēt.
J.Vilders: Cienījamo deputāt! Es varu atbildēt, ka šajā virzienā
Augstākā tiesa daudz ir strādājusi. Simtiem cilvēku ir reabilitēti. Kas
attiecas uz jūsu jautājuma otru pusi- par Augstākās tiesas iniciatīvu, tad
tā no Augstākās tiesas puses arī ir parādīta. Nesen republikas Augstākās
tiesas plēnums griezās pie republikas Augstākās padomes, lai tā pieņemtu
likumu par visu šo pilsoņu reabilitāciju, lai process virzītos ātrāk.
Jautājums ir par pilsoņu reabilitāciju, kuri tika notiesāti kā Latvijas
Republikas pilsoņi 1940.-1941.gadā, kā arī par tiem pilsoņiem, kuri
nelikumīgi tika represēti (pēc mūsu domām, nelikumīgi) par tā saucamo
nodokļu nemaksāšanu. Šis process bija vērsts uz zemniecības izputināšanu
un sadzīšanu kolhozos.
V.Birkavs: Godāto pretendent, jūs līdz šim bijāt- un arī
pretendējat uz to, ka būsiet,- Krimināllietu kolēģijas priekšsēdētājs,
tātad faktiski esat galvenais speciālists tik ļoti svarīgā un sarežģītā
nozarē. Es gribētu, lai jūs dažos vārdos, ņemot vērā, ka ievēlēšanas
termiņš ir ļoti garš, tomēr pateiktu, kā jūs redzat Latvijas Republikā
šīs sfēras attīstību- kriminālprocesā un krimināltiesībās. Es saprotu,
ka tas ir liels variants, bet kur jūs redzat galvenos pārmaiņu virzienus?
J.Vilders: Republikas Augstākā tiesa, kā jau šeit tika minēts, ir
augstākais tiesu uzraudzības orgāns republikā un kā tādam tam ir
republikā jānodrošina vienveidīgas, pareizas tiesas prakses realizācija
atbilstoši likumiem. Pašreizējā posmā mēs izjūtam zināmas grūtības, jo
ir pārejas periods uz neatkarīgu Latvijas Republiku. Tas prasa likumu
pilnveidošanu, likumu jaunradi, lai pašreizējā posmā tiesu prakse tiktu
regulēta atbilstoši mūsu republikas interesēm, atbilstoši 4.maija
Deklarācijai. Tādējādi mums ir zināmas grūtības. Mēs esam kaut kādā
veidā tomēr atkarīgi no PSRS augstākajiem tiesību sargāšanas orgāniem,
konkrēti- no vissavienības Augstākās tiesas. Piemēram, viņi izskata mūsu
krimināllietas, pārbauda, atceļ mūsu lēmumus un tamlīdzīgi. Tāpat mēs
esam saistīti ar kopīgiem vissavienības likumiem, kas ir kriminālkodeksa un
kriminālprocesu kodeksa pamatā. Tāpēc, manuprāt, vispirmām kārtām
jāpaātrina likumdošanas darbs šajā jomā, par ko šeit arī tika runāts.
Manuprāt, arī tiesu sistēmu nepieciešams pārveidot atbilstoši mūsu
republikas interesēm. Man šķiet, ka papildus tam, ko minēja augstākās
tiesas priekšsēdētājs, nepieciešams izveidot ja ne apelācijas tiesu, tad
varbūt kādus elementus tiesu apelācijas sistēmā. Tas nozīmē ļaut
Augstākajai tiesai ne tikai pēc tiem dokumentiem, kas ir lietā, pārbaudīt
sprieduma likumību un pamatotību, bet vajadzības gadījumā aicināt arī
svarīgus lieciniekus un pārbaudīt arī citus pierādījumus, kas ir izmantoti
tautas tiesā. Manuprāt, būtu nepieciešams republikā radīt zvērināto
tiesu. Arī šajā sakarā nepieciešams izstrādāt likumu par tiesu iekārtu.
Tas vēl darbojas iepriekšējos ietvaros. Arī tiesu kriminālnoziegumu
izskatīšanas sistēma praktiski ir jau zināmā mērā novecojusi un nav
atbilstoša mūsu situācijai. Šeit ir daudz kā lieka un mums nepieņemama.
Arī šajā sakarā, man šķiet, mums ir krietni jāpiestrādā.
Priekšsēdētājs: Jautājumu uzdošanas laiks ir beidzies. Debatēs
pieteikušies četri. Vairāk par piecām minūtēm debatēs nevarētu atļaut.
Tajā sakarībā varētu runāt trīs deputāti. Tos es esmu atzīmējis
atbilstoši frakciju sadalījumam. Debatēs pieteikušies Zaļetajevs, Līgotnis,
Preinbergs un Simsons. Saraksts beidzas ar deputātu Preinbergu. Iebildumus
neredzu.
Vārds deputātam Zaļetajevam runāt debatēs piecas minūtes. Gatavoties
deputātam Līgotnim. Brīdinu, ka nevienu sekundi vairāk par piecām minūtēm
es runāt neļaušu.
S.Zaļetajevs: */Cienījamie deputāti! Es netaisos uzstāties par konkrētu
kandidatūru, es gribu vērst jūsu uzmanību, par nožēlošanu, vienkārši
mūsu darba kārtība ir nedaudz juceklīga./
Priekšsēdētājs: Es atvainojos, deputāt Zaļetajev, bet, ja jūs
negatavojaties runāt par konkrēto kandidatūru, tad diemžēl es jums vārdu
nevaru dot, jo mums ir ļoti ierobežots laiks.
S.Zaļetajevs: */Es lūdzu dot vārdu par vēlēšanu sistēmu./
Priekšsēdētājs: Paldies, šis jautājums par vēlēšanu sistēmu nav
mūsu darba kārtībā. Es ļoti atvainojos, deputāt Zaļetajev,- ja jūs
nevarat neko konkrētu pateikt par Augstākās tiesas vietnieka amata
pretendentu Vildera kungu, tad, lūdzu, dodiet savu vietu citiem, kas var runāt
par tematu.
S.Zaļetajevs: */Es taisos uzstāties saskaņā ar dienas kārtību. Mums
dienas kārtībā ir Augstākās tiesas vēlēšanas./
Priekšsēdētājs: Paldies, mēs neapspriežam darba kārtību. Lūdzu,
deputāt Zaļetajev, atbrīvojiet tribīni!
Nākamajam vārds deputātam Līgotnim.
A.Līgotnis: Godātie kolēģi! Tā kā tiesnesis Vilders ir pirmais no
tiem, kuri faktiski Aizsardzības un iekšlietu komisijā neguva komisijas
vispārēju atbalstu, tad gribēju runāt par viņu un konceptuāli arī par
tiem pārējiem tiesnešiem, kuri ir sasnieguši pensijas vecumu, jo tas šajā
gadījumā, manuprāt, ir kardinālais jautājums, vai vēlēt viņus vai ne.
Godātie deputāti, nodzīvotie gadi, godīgi nostrādātie gadi nebūt nav
netikums, bet gan Dieva dāvana. Mēs neizvēlam šodien profesionālus
sportistus, kam nepieciešams lauvas spēks un suņa izturība. Mēs šodien
vēlam Augstākās tiesas tiesnešus, un tie ir cilvēki, kam vajadzīga augsta
profesionalitāte, liela dzīves un darba pieredze, taču, kā zināms, šīs
īpašības jebkuram cilvēkam nāk tikai ar gadiem, pie tam ar ilgiem gadiem.
Visi šie elementi izvirzītajiem tiesnešiem ir, tāpēc es gribu vērst jūsu
uzmanību uz to, kādi argumenti tiek izvirzīti pret šiem cilvēkiem, arī
pret pirmo kandidātu Jāni Vilderu. Pirmkārt, gadu dēļ tiek apšaubītas
viņu darbaspējas, vai viņi spēs pietiekami produktīvi strādāt. Mēs šeit
visnotaļ nopietni uzklausījām Augstākās tiesas priekšsēdētāja teikto un
redzējām, ka Gvido Zemrībo, cilvēks, kurš vislabāk pārzina šo tiesnešu
darbu, mums apgalvoja, ka savus pienākumus viņi veic nevainojami un visnotaļ
augstā profesionālajā līmenī. Es uzskatu, ka mums nav nekāda pamata tam
neticēt. Kādēļ gan mēs gribam citus vērtēt ar citu mērauklu, nekā paši
sevi? Paskatieties apkārt, godātie deputāti! Arī mūsu vidū taču ir
visnotaļ cienījama vecuma deputāti, bet neviens neapšaubīs nedz Berklava,
nedz Vulfsona kunga kompetenci un autoritāti. Viņi ir zvaigznes politikā, bet
justīcijas sfērā tādi paši ir šie pieredzējušie tiesneši. Tieši šie
vīri- tādi kā Vilders, Lutko, Kuzņecovs- ir tie, pie kuriem konsultējas un
padomu prasa visi republikas tiesneši- un ne tikai tiesneši vien. Ja viņi
mūsu politiskās vīzdegunības dēļ šodien netiks ievēlēti, tad es
uzdrīkstos apgalvot, ka lielākās daļas republikas juristu praktiķu acīs
mūsu deputātu autoritāte būs zudusi pilnīgi un neglābjami. Mums nevajag
pašiem graut labi funkcionējošu tiesvedības mehānismu. Bez tam es
atļaušos atgādināt, ka tieši tiesnesis Lutko bija tas, kurš visnotaļ
kaitīgajos politiskā caurvēja apstākļos uzdrošinājās attaisnot Modri
Lujānu. Bet nu mūsu komisija negrib atļaut viņam strādāt.
Otrais arguments, kas tiek vērsts pret šiem veterāniem, ir šaubas, vai viņi
spēs pārorientēties uz jauno likumdošanu, ko paredzēts izstrādāt. Šeit
es gribu teikt tā: pirmkārt, nekādas jaunas likumdošanas līdz šim vēl
nav, un, otrkārt, kad tā būs, kad tiks pieņemti jaunie likumi, tad
jāpārorientējas būs ne tikai tiesnešiem veterāniem, bet arī visiem gados
jaunajiem un vidējiem juristiem. Es uzskatu, ka šie pieredzējušie
speciālisti absolūti nav mazāk spējīgi uz nopietnu juridisku analīzi nekā
mēs visi pārējie, un tāpēc mans rezumējums ir sekojošs: pirms jūs,
deputāti, balsojat pret šiem cilvēkiem, arī pret Jāni Vilderu, es lūdzu
jūs nopietni padomāt, vai šāds lēmums ir taisnīgs un vai tas ir nekaitīgs
Latvijas valstij. Es balsošu par viņiem un aicinu arī jūs darīt tāpat.
Priekšsēdētājs: Paldies deputātam Līgotnim.
Nākamajam vārds deputātam Preinbergam. Deputāts Preinbergs atsakās runāt
debatēs? Lūdzu- 15 minūtes ir jūsu rīcībā.
G.Preinbergs: Cienījamie deputāti, cienījamo priekšsēdētāj! Es
runāju savā vārdā, es runāju savu vēlētāju vārdā. Šeit man ir
dokumentu sakopojums par tiem slepkavības gadījumiem, kādi notikuši
Jelgavā. Nav jau runa tikai par vienu pašu prorektora Dreimaņa dēlu, ir vēl
Igors Karpenko, ir nogalinātais milicijas virsnieks Zagrjadins un tā tālāk.
Visos gadījumos sodi tika mīkstināti līdz pēdējai iespējai. Kā piemēru
es gribētu minēt slepkavu Berežnoju, kurš nogalinājis Zagrjadinu. Tā taču
ir iepriekš nodomāta slepkavība, ja cilvēks nav nodevis dienesta pistoli, ja
viņš, lai izdarītu šo slepkavību, rīko dzeršanu milicijas telpās un pēc
tam aukstasinīgi nogalina. Viņam piespriež 15 gadus. Mēs skatījāmies
likumus, protams, tā ir tiesnešu lieta,- bet šajā gadījumā kaut kādu
attaisnojumu neredzam. Es runāju ne tikai piederīgo vārdā, es runāju vēl
300 jelgavnieku vārdā, kuru vēstule 1989.gada 14.jūnijā iesūtīta
Augstākajā padomē. No Augstākās padomes nav saņemta nekāda atbilde. Un
mēs noteikti nostājamies gan pret Jāņa Vildera, gan pret vēl citu
Augstākās tiesas tiesnešu darbību, jo mēs redzam, ka šī darbība ir
neobjektīva. Ja mēs vēlreiz atgriežamies pie Dreimaņa slepkavības, tad
jāsaka- šis nav negadījums, viņš ir trīskārt sists, spārdīts kājām,
taču tiesa ir ņēmusi vērā tikai pēdējo motīvu un pēdējo mirkli, kad ir
nācis nāvējošais sitiens. Es savu vēlētāju uzdevumā, cietušo piederīgo
uzdevumā un, protams, arī pats savā vārdā noteikti balsošu pret un iesaku
balsot arī jums pret Vildera ievēlēšanu Augstākajā tiesā. Paldies.
Priekšsēdētājs: Paldies deputātam Preinbergam. Debates noslēdz
deputāts Simsons, lūdzu!
P.Simsons: Cienījamie kolēģi, deputāti! Es pilnīgi varu piekrist
deputāta Līgotņa viedoklim, ka sirma galva un cienījams vecums nekādā
gadījumā nav negatīvs rādītājs, lai vērtētu cilvēka personiskās vai
profesionālās īpašības. Vēl vairāk- ja mēs paskatāmies, tad redzam, ka
viena daļa mūsu šodien apstiprināmo kandidātu ir cilvēki ar lielu darba
stāžu, arī Augstākajā tiesā daļa no viņiem ir sākusi strādāt sen-
dažs 1971.gadā, Vildera kungs- 1967.gadā, citi 1965. un pat 1955.gadā. Es
nekādā gadījumā negribētu vērst jūsu uzmanību uz šo kandidātu
personiskajām īpašībām, taču paskatīsimies atpakaļ vēsturē un
atcerēsimies, kas ir mainījies, kas noticis kopš 1955. vai 1967.gada. Mēs
šodien šajā sesijā daudzos gadījumos esam gājuši netradicionālus ceļus,
mūsu mērķi ir citādāki, nekā tie ir bijuši līdzšinējiem deputātiem,
arī darba stils un uzskati varbūt ir citādāki, un tāpēc es aicinu ļoti
nopietni izvērtēt to pieredzi, kādu ir guvuši šie tiesnešu kandidāti, cik
daudz viņi varējuši vai nevarējuši izlemt kādu jautājumu. Vadīsimies
pēc pamatprincipa, ka mēs varam uzdot cilvēkam darīt tik daudz un to, cik un
ko mēs varam prasīt no viņa atpakaļ. Mēs nevaram pārmest par konkrētām
lietām, kuras izskatītas tā vai citādāk; tāds ir bijis likums, un lieta
tā ir skatīta. Bet mēs taču orientējamies uz citiem likumiem, uz citiem
principiem. Mēs orientējamies uz tiesisku valsti. Varbūt tas jau ir ļoti
nobružāts jēdziens, taču mans aicinājums būtu tiešām izvērtēt reālās
iespējas, to, cik lielā mērā šie cienījamie tiesneši varēs
pārorientēties un turpmākajos 10 gados pieskaņoties vai saskaņā ar savu
pārliecību strādāt pēc tiem likumiem, kādus mēs gatavojāmies ierosināt,
izdarīt izmaiņas vai pārstrādājot pamatprincipus kopumā.
Cienījamie deputāti! Jūsu priekšā ir katra kandidāta darba gaitu
uzskaitījums, un to, ka mēs kādu no viņiem šobrīd neapstiprināsim,
nevajadzētu uzskatīt par pārmetumu vai nosodījumu. Tā varētu būt
pateicība par ilgo darbu un varbūt novēlējums, lai šiem cilvēkiem turpmāk
būtu iespējas strādāt ar mazāku slodzi un baudīt arī kaut ko no atpūtas.
Arī citā jomā atradīsies gan viņu specialitātei, gan zināšanām, gan
pieredzei piemērots darbs.
Priekšsēdētājs: Paldies. Līdz ar to debates par apspriežamo
kandidatūru ir beigušās. Visi ir ieņēmuši savas vietas. Lūdzu,
ieslēdziet reģistrācijas režīmu. Arī tos deputātus, kuri pašreiz staigā
pa sēdes zāli, lūdzu reģistrēties. Rezultāts: ieradušies 139 deputāti.
Lūdzu deputātus izteikt savu attieksmi pret Jāni Vilderu kā Latvijas
Republikas Augstākās tiesas priekšsēdētāja pirmo vietnieku, balsojot par,
pret vai atturoties. Ja visi ir nobalsojuši, lūdzu rezultātu: par- 49 balsis,
pret- 59 balsis un atturas- 29. Es atvainojos, par- 50 deputāti, līdz ar to
mēs Jāni Vilderu neesam ievēlējuši par Augstākās tiesas
priekšsēdētāja pirmo vietnieku.
Turpināsim darbu. Saskaņā ar iesniegto lēmuma projektu par Latvijas
Republikas Augstākās tiesas priekšsēdētāja vietnieku tiek izvirzīts
Mārtiņš Dudelis. Lūdzu Dudeļa kungu ieņemt savu vietu tribīnē. Es
vēlreiz ļoti lūdzu visus deputātus: izturēsimies ar cieņu viens pret otru,
nesarunāsimies sēžu zālē. Godājamie deputāti, lūdzu, uzdodiet
jautājumus. Vārds deputātam Jundzim.
T.Jundzis: Atļaujiet vispirms pateikt komisijas slēdzienu. Aizsardzības
un iekšlietu komisija savā sēdē izskatīja Mārtiņa Dudeļa kandidatūru un
šo kandidatūru atbalsta.
Priekšsēdētājs: Paldies. Vārds Endziņa kungam.
A.Endziņš: Likumdošanas jautājumu komisija savā sēdē izskatīja un
atbalstīja Dudeļa kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Kā dzirdējāt, abas komisijas ir atbalstījušas
šo kandidatūru. Lūdzu, uzdodiet jautājumus. Otrs mikrofons. Deputāts
Krastiņš.
E.Krastiņš: No izsniegtās jūsu biogrāfijas es redzu, ka esat darbojies
Augstākajā tiesā no 1976.gada, ja nemaldos, līdz 1989.gadam. Acīmredzot
jums būs bijusi arī saskare ar visā republikā slaveno lietu, kur uz nāvi
tika notiesāti vairāki puiši, kam tika inkriminēts noziegums Koknesē. Kā
jūs izskaidrotu- kā Augstākajā tiesā varēja tikt pieņemts šāds
nepareizs tiesas spriedums, kā šis mehānisms varēja tikt iedarbināts un
kāda mums ir garantija, ka jaunā Augstākā tiesa šādas tiesas kļūdas
nepieļaus?
M.Dudelis: Vispirms man jāatbild, ka esmu tīrais civilists un faktiski
viss mans darbs bijis saistīts ar civillietām. Pašreiz es vadu Civillietu
kolēģiju. Jūsu jautājums, kā paši sapratāt, absolūti saistīts ar
krimināllietām, bet informēts par šo lietu es esmu, jo nezināt, kas notiek
republikas tiesās, arī Augstākajā tiesā, ir pilnīgi nepiedodami. Šo
kļūdu attaisnot nekādā gadījumā nevar. Iemesli? Es uzskatu, ka tajā
laikā gan izmeklēšanas darbu, gan prokuratūras orgānu darbu faktiski
diktēja partijas orgāni. Ja partija bija teikusi, ka šis noziegums ir
jāslēdz tik un tik dienu laikā, tad ne reizi vien bija tā: ja tuvojās šis
atklāšanas termiņš, bet noziedznieks nebija vēl atklāts, tad par
vainīgiem atzina tādus, kuri kaut cik varēja radīt aizdomas, kuriem, tā
teikt, varēja piesieties. Un šādus cilvēkus izmeklēšanas orgāni atrada
ļoti veiksmīgi. Augstākajai tiesai šajā lietā daudz kas bija safabricēts,
kā jūs zināt, par to notiesāti daudzi izmeklēšanas darbinieki, un
acīmredzot Augstākā tiesa tomēr nebija tik ārkārtīgi dziļi kompetenta un
pieredzes bagāta, lai visus šos safabricējumus atklātu un šos cilvēkus
attaisnotu. Tas ir tīri mans civilista viedoklis, un es uzskatu, ka tas tā
arī bija.
Priekšsēdētājs: Paldies. Vairāk neviens nav pieteicies uzdot
jautājumus. Debatēs ir pieteicies viens runātājs. Vārds deputātam Birkavam.
V.Birkavs: Godātie kolēģi! Runāšu īsi un konkrēti. Mārtiņš Dudelis
ir viens no tiem retajiem civiltiesību speciālistiem, kuri tik ļoti
vajadzīgi mūsu republikai. Es aicinu balsot par viņu, jo viņš ir civilists
šā vārda vislabākajā nozīmē un spēs darīt daudz laba. Paldies.
Priekšsēdētājs: Paldies par īso, konkrēto uzstāšanos. Tālāk vārds
deputātam Muciņam.
L.Muciņš: Godājamo priekšsēdētāj! Godājamie deputāti! Es arī
pievienojos deputāta Birkava uzskatam un aicinu jūs balsot par Augstākās
tiesas priekšsēdētāja vietnieku Dudeli. Viņš no 1970. līdz 1976.gadam ir
strādājis arī Liepājas pilsētas tautas tiesā, kopīgi gan neesam
strādājuši, bet no tiem laikiem kolēģi tiesneši šo tiesnesi piemin ar
labu vārdu, tāpēc es aicinu jūs visus balsot par šo tiesnesi, taču gribu
arī aicināt pretendentu nenorobežoties no krimināllietām, jo Augstākās
tiesas plēnuma locekļiem, arī civilistiem, ir jāpiedalās krimināllietu
izlemšanā, un gribētos, lai lēmumi, kas šajās lietās tiek pieņemti
plēnumā ar visu tiesas locekļu balsīm, tomēr būtu taisnīgi.
Priekšsēdētājs: Paldies. Līdz ar to mēs debates esam beiguši. Bija
zvans uz balsošanu, taču es esmu spiests atkal lūgt ieslēgt reģistrācijas
režīmu, jo mums deputātu sastāvs nepārtraukti mainās. Lūdzu rezultātu.
Pieci deputāti ir mazāk. Lūdzu, izsakiet savu attieksmi pret Mārtiņa
Dudeļa iecelšanu par Augstākās tiesas priekšsēdētāja vietnieku.
Balsosim! Lūdzu rezultātu! Par ko ir tās balsis, kas ir zālē? Par, par,
par, par! Es domāju, ka kliegšana no zāles liecina par mūsu augsto līmeni
deputātu un parlamenta darbā, bet es, šeit no augšas skatoties, ļoti labi
redzu šīs balsošanas iemeslus, kāpēc bija tādi rezultāti. Diemžēl mūsu
godājamie deputāti uzskata par iespējamu plenārsēdes laikā nepārtraukti
staigāt iekšā un ārā vai tamlīdzīgi. Zālē iegāja apmēram 7-8
deputāti tad, kad mēs bijām beiguši reģistrāciju. Tāda, lūk, ir šī
situācija. Kas, lūdzu, vēlas izteikties par balsošanas rezultātiem? Lūdzu,
deputāt Jundzi!
T.Jundzis: Cienījamie deputāti, es gribētu teikt, ka mums tiešām visiem
ir jāatvainojas par godājamā priekšsēdētāja Andreja Krastiņa piezīmi.
Disciplīna jāievēro, jo saprotiet- mēs lemjam cilvēku likteni. Ņemsim to
vērā, un es aicinu pārbalsot, sākot jau ar reģistrāciju.
A.Safonovs: */Man ir piezīme priekšsēdētājam par procedūru. Jums pēc
reglamenta un nolikuma, pēc likuma nav dotas tiesības izteikt piezīmes
deputātiem: staigāt viņiem pa zāli vai nestaigāt. Tas ir pirmkārt.
Otrkārt. Norunāsim: ja mēs balsojam ar mašīnu un mašīna parāda to, kas
faktiski iznācis, un paceļas rokas zālē, jo dažiem kolēģiem tehnika
nenostrādāja, tad es uzskatu, ka viņiem ir jāpaceļ kartītes, ja nav
informācijas uz tablo, t.i., ja mašīna nenostrādāja, bet katrs deputāts
redz, ka mašīna nenostrādāja, tad lai kartīte būtu pacelta nekavējoties.
Ja otrādi, tad es pieprasu gatavot izdruku. Un šajā konkrētajā gadījumā
es pieprasu tūlīt sagatavot izdruku, un mēs pārbaudīsim, vai visiem
deputātiem sirdsapziņa ir absolūti tīra./
Priekšsēdētājs: Es arī turpmāk paturēšu sev tiesības izteikt
aizrādījumus deputātiem par viņu uzvedību sēžu zālē. Paldies par
aizrādījumu, kas tika izteikts. Deputāts Jundzis izteica priekšlikumu
pārbalsot. Es uzskatu, ka tas ir iespējams, ņemot vērā šo roku mežu, kas
te cēlās. Dabīgi, mēs ņemsim vērā pieprasījumu dot šo izdruku, jo nav
nekāda pamata noraidīt šādu lūgumu, tāpēc es lūdzu operatoru sagatavot
šādu izdruku par pēdējo balsošanu, lai mēs redzētu, kādi ir rezultāti,
bet, ja ir skaidri redzami procedūras pārkāpumi, kas noved pie šādiem
rezultātiem, tad tiek ierosināts pārbalsot ar kartītēm. Vai ir kādi
iebildumi? Lūdzu mūsu balsu skaitīšanas komisiju sagatavoties darbam. Vienu
mirklīti, visi apsēdieties, ir loģisks priekšlikums arī par šo pārbaudi
nobalsot. Lūdzu visus ieņemt savas vietas. Ieslēdziet reģistrācijas
režīmu! Deputāts Zaļetajevs, protams, nereģistrējas, bet pārējie,
lūdzu, reģistrējieties. Paldies. Lūdzu rezultātu: 144 deputāti, t.i., 10
deputāti vairāk nekā iepriekšējā reģistrācijas reizē. Lūdzu
balsošanas režīmu!
Balsosim par to, lai mēs par šo Augstākās tiesas priekšsēdētāja
vietnieka kandidātu Mārtiņu Dudeli balsotu ar balsošanas kartītēm, jo par
iepriekšējo balsošanu bija neskaidrības. Kas ir par, pret vai atturas?
Lūdzu rezultātu! Par- 103. Lēmums tiek pieņemts. Tātad mēs balsosim ar
balsošanas kartītēm. Lūdzu, trešais mikrofons par procedūru.
A.Providenko: */Krastiņa kungs! Es uzstāšos un centīšos jūs
pārliecināt par to, ka jums neviens nav devis tiesības pārkāpt noteikto
reglamentu. Jums nebija tiesību izvirzīt to jautājumu par balsošanu ar
kartītēm. Tāpēc ka saskaņā ar reglamentu, lai izmainītu balsošanas
režīmu, vajadzīgs ne mazāk kā 20 deputātu iesniegums. Un šajā
procedūrā paredzēts iesniegums rakstiskā veidā. Jums personīgi kā
priekšsēdētājam nebija tiesību likt šo jautājumu uz balsošanu./
Priekšsēdētājs: Es pats zināšu savas tiesības un pienākumus.
Gribētu jums atgādināt, ka vajadzētu tomēr izlasīt mūsu reglamentu,
iepazīties ar to pamatīgi. Tad jūs atklāsit, ka šis balsošanas veids
attiecas uz ministru kabineta ievēlēšanu. Augstākā tiesa neattiecas uz
ministru kabinetu. Lūdzu sagatavoties balsu skaitīšanas komisijai un
godājamiem deputātiem sameklēt savas balsošanas kartītes. Kuriem nav, tie
var izmantot pagaidu apliecības. Visi ir gatavi? Lūdzu godājamos deputātus
izteikties par, pret vai atturoties par Mārtiņu Dudeli kā Augstākās tiesas
priekšsēdētāja vietnieku. Kurš ir pret Mārtiņa Dudeļa kandidatūru? Kas
atturas?
I.Ozols: Atļaujiet informēt jūs par balsu skaitīšanas rezultātiem. Par
nobalsojuši 102, pret- 18, bet 9 deputāti atturējušies.
Priekšsēdētājs: Paldies. Tādējādi ar 102 balsīm Mārtiņš Dudelis
ievēlēts par Latvijas Republikas Augstākās tiesas priekšsēdētāja
vietnieku.
Vēl skaidrojums tiem, kas prasīja par šo 20 deputātu pieprasījumu. Lūdzu,
uzmanīgi izlasiet reglamentu- tajā nekur nav teikts, ka šim pieprasījumam,
pirmkārt, jābūt iesniegtam rakstiski, otrkārt, balsojot 104 deputāti
izteicās par to, lai balsotu ar balsošanas kartītēm. Tādējādi procedūra
ir ievērota un mēs varam turpināt savu darbu.
Saskaņā ar lēmumprojektu, kas jums ir izsniegts, par Latvijas Republikas
Augstākās tiesas locekli tiek piedāvāts ievēlēt Skaidrīti Cālīti.
Lūdzu godātos deputātus uzdot jautājumus, ja tādi ir. Bet vispirms
noklausīsimies komisijas atzinumu. Lūdzu- deputāts Jundzis.
T.Jundzis: Diemžēl man jāziņo, ka Aizsardzības un iekšlietu komisija
Skaidrītes Cālītes kandidatūru neatbalstīja.
L.Muciņš: Likumdošanas jautājumu komisija atbalstīja Skaidrītes
Cālītes kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Neviens no deputātiem nav pieteicies uzdot jautājumu
tiesneša amata kandidātei un neviens nav pieteicies arī debatēs. Tāpēc es
gribētu aicināt deputātus nobalsot par Skaidrīti Cālīti kā Latvijas
Republikas Augstākās tiesas locekli. Lūdzu, ieņemiet vietas. Lūdzu ieslēgt
balsošanas režīmu! Lūdzu izteikt savu attieksmi pret Skaidrīti Cālīti kā
Augstākās tiesas locekli! Kas ir par, pret vai atturas? Lūdzu rezultātu! 94
plus 2 ir 96. Skaidrīte Cālīte nav ievēlēta par Augstākās tiesas locekli.
Tagad ir bez trim minūtēm pusdivpadsmit, un tad mums jāiet pārtraukumā.
Darbu neturpināsim. Pārtraukums līdz pulksten 11.58.
(Pārtraukums)
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes priekšsēdētāja vietnieks Andrejs
Krastiņš.
Priekšsēdētājs: Lūdzu, ieņemiet vietas! Godājamie deputāti, mūsu
algu turpinās izmaksāt arī pēc šī pārtraukuma, tāpēc ieņemiet vietas
un neuztraucieties. Godājamie deputāti! Lūdzu, ieņemiet vietas, lai mēs
varētu reģistrēties pēc pārtraukuma. Lūdzu ieslēgt reģistrācijas
režīmu. Reģistrēsimies. Vai visi ir reģistrējušies? Rezultāts: 141, vēl
gan daži nāk iekšā.
Godājamie deputāti, par mūsu tālāko darba kārtību. Es tomēr lūdzu
atbildīgi izturēties pret balsošanu Augstākās tiesas locekļu
vēlēšanās. Tomēr neaizmirsīsim, ka runa ir par cilvēku likteņiem. Un ne
tikai par to, kā kuro reizi mēs balsojam. Paskatieties, pēc diviem trijiem
zvaniem vēl deputāti nāk iekšā zālē. Tā, es redzu Dinēviča kungs, kas
gribēja izteikties par balsošanu. Lūdzu- pirmais mikrofons. Pēc tam
deputāts Providenko- trešais mikrofons.
J.Dinēvičs: Cienījamie kolēģi! Mums patiesi ar lielu atbildību
jāpieiet šīsdienas vēlēšanām. Tāpēc Latvijas Tautas frontes frakcija,
ja abas komisijas ir devušas pozitīvu vērtējumu pretendentiem, aicina balsot
par šo pretendentu.
Priekšsēdētājs: Paldies. Trešais mikrofons- deputāts Providenko.
A.Providenko: */Es principā gribēju ierosināt to pašu, ko deputāts
Dinēvičs. Vienalga Augstākā padome diezin vai spēs labāk apspriest katru
kandidatūru, nekā to veica komisijās. Tāpēc varbūt mums izdarīt tā. Es
ierosinu apspriešanai divus sarakstus. Pirmais- par kandidatūrām, par kurām
nav nekādu jautājumu, šo sarakstu var apspriest ātri. Otrs- par tiem
kandidātiem, par kuriem radās jautājumi, tos vajag izskatīt, teiksim tā,
atsevišķi. Tāpēc ka saraksts ir diezgan liels, un mēs varam to apspriest
bezgalīgi, ievērojot sarežģīto balsošanas režīmu./
Priekšsēdētājs: Lūdzu- pirmais mikrofons. Deputāts Stefanovičs.
V.Stefanovičs: */Cienījamais priekšsēdētāj! Tiek izlemti cilvēku
likteņi. Tā izlemt jautājumu, kā mēs to nupat darījām, nav iespējams. Ja
kādai komisijai ir pretenzijas pret attiecīgā posteņa pretendentu, tad tai
ir jāmotivē, kāpēc tā ir pret. Ja par, tad kaut divos vārdos par to,
kāpēc par. Tas ir nepieciešams gadījumā, ja nebūs dota iespēja ne uzdot
jautājumus, ne kaut kādām piezīmēm, kā tas bija pagājušo reizi. Tā
vienkārši cilvēku likteņus izlemt nedrīkst. Es uzskatu, ka tas ir
netaisnīgi un nedemokrātiski./
Priekšsēdētājs: Paldies. Es domāju, ka tas tiešām ir vērtīgs
priekšlikums. Ja kāda komisija izteiksies pret, tai arī būtu jāpamato,
kāpēc ir pret. Lūdzu- trešais mikrofons.
J.Endele: Pilnīgi atbalstu iepriekšējo runātāju. Varbūt par tiem
kandidātiem, par kuriem komisijās nav bijušas nekādas domstarpības, īpašu
reklāmu nevajadzētu, bet vajadzētu motivēt, kāpēc ir pretī, jo mums šie
cilvēki nav pazīstami, lai mēs arī katrs varam pieņemt lēmumu un balsot.
Tā ka būtu lūgums šo motivāciju mums tomēr sniegt.
Priekšsēdētājs: Paldies. Otrais mikrofons.
V.Zatuliviters: */Man rokās ir Latvijas Republikas Augstākās padomes lēmums par dažiem organizatoriskiem jautājumiem Latvijas Republikas Augstākās padomes pirmās sesijas darbā, konkrēti, 2.punkts: "Augstākās padomes sēdes priekšsēdētājs... atsevišķos gadījumos priekšsēdētājs var mainīt norādīto secību, ja tam piekrīt vairākums no sēdē klātesošajiem Latvijas PSR tautas deputātiem". Vairākuma domas mēs nejautājām. 6.punkts: "Augstākās padomes sēdes priekšsēdētājs debatēs piedalās vispārējā kārtībā un sēdē izteiktos uzskatus nekomentē." Bet jūs to atļaujaties. Un pēdējais. 19.punkts: "...pēc ne mazāk kā 20 deputātu prasības priekšsēdētājs paziņo par personālās balsošanas noteikšanu lēmuma pieņemšanai." Iepriekšējais gadījums to pieprasīja, bet jūs to nedarījāt. Un, starp citu, iekams balsot atkārtoti, kā man šķiet, mums jāatceļ pirmās balsošanas rezultāti. Atcelt. Paldies par uzmanību./
Priekšsēdētājs: Paldies par vērtīgām pamācībām. Lūdzu-
trešais mikrofons.
P.Simsons: Cienījamie kolēģi! Es gribētu precizēt iepriekšējā
runātāja izteikto domu. Šeit netiek izlemts cilvēku liktenis, šeit netiek
izlemts- tiesāt vai attaisnot, šeit varbūt ir runa par valsts vai tautas
likteni. Ierosinājums, ka komisijām vajadzētu pamatot, kāpēc ir iebildumi
pret kādu kandidatūru, ir ļoti loģisks, bet vai tas būtu ētiski, ja mēs
atkal no tribīnes analizētu visus tos, par kuriem mums pašiem nebija tik
viegli izlemt komisijā, turklāt šie lēmumi komisijā nebūt nav vienbalsīgi
pieņemti. Ja jums rodas šaubas, jums ir iespēja jautāt un pašiem
noskaidrot, kāds ir kandidāts, kādas ir viņa īpašības. Protams, mēs
varam iepazīstināt ar komisijas sēdes protokolu, kur šie "par" un
"pret" ir uzrakstīti, bet es nezinu, vai tas būtu šobrīd ētiski-
uzskaitīt, cik šim cilvēkam ir labu darbu un cik- sliktu un kā nosveras šie
svaru kausi. Es vēlreiz uzsveru: šeit nav jāuzskata, ka tā ir kāda cilvēka
nosodīšana vai tamlīdzīgi, mēs vienkārši meklējam attiecīgai instancei
optimālo sastāvu un nekādā gadījumā neizslēdzam iespēju konkrētam
cilvēkam strādāt savā specialitātē.
Priekšsēdētājs: Paldies. Trešais mikrofons.
R.Marjaša: Cienījamie kolēģi! Es esmu viena no tiem, kuriem ir pašiem
savs uzskats un sava attieksme par izskatāmajām kandidatūrām. Un tādēļ es
tiešām ļoti lūdzu visus deputātus nopietni izturēties pret šo jautājumu
izlemšanu, jo pēc manas dziļas pārliecības tie divi kandidāti, kurus mēs
balsojot neesam apstiprinājuši, tas ir, Vilders un Cālīte, ir augsti
kvalificēti, godprātīgi juristi, kādu mums diemžēl republikā šodien nav
nemaz tik daudz. Esmu pārliecināta, ka mums vēl nāksies atgriezties pie šo
pašu kandidatūru otrreizējas izskatīšanas, tādēļ lūdzu ļoti nopietni
apsvērt katru kandidatūru, nepieiet formāli tikai uzvārda vai vecuma dēļ.
Priekšsēdētājs: Paldies. Otrais mikrofons.
G.Preinbergs: Es pilnīgi pievienojos tam, ka ļoti rūpīgi jāpieiet šiem
jautājumiem, un gribu atkārtot, ka mēs tiešām izlemjam cilvēku likteņus,
bet gribu to papildināt vēl ar to, ka mēs izlemjam likteņus cilvēkiem, kuru
rokās nodosim citu cilvēku likteņus, un tas nav maznozīmīgi.
Priekšsēdētājs: Paldies. Tādējādi tika saņemts priekšlikums, lai
deputātu komisijas, kas izsakās pret, motivētu to. Pret to iebilda šīs
komisijas loceklis deputāts Simsons. Es domāju, ka šādu jautājumu
izšķiršanai arī ar balsošanu būtu nepietiekami. Un mēs dzirdējām
vairākus priekšlikumus, lai komisijas tomēr motivētu savu atzinumu, kāpēc
tā ir pret konkrēto kandidatūru. Šajā sakarībā, gluži dabiski, vārds ir
deputātam Jundzim, kurš dod šo atzinumu Aizsardzības un iekšlietu komisijas
vārdā.
T.Jundzis: Tie deputāti, kas ļoti uzstāj, lai mēs par katru pateiktu,
kāpēc esam pret, nav īsti izpratuši šīs procedūras jēgu. Mēs te nevienu
neatlaižam no darba, mēs vienkārši uzticam vai neuzticam konkrētam
Augstākās tiesas locekļa kandidātam, kā te pareizi teica, lemt cilvēku
likteņus. Komisijā mums var būt vienas domas, citai komisijai- citas domas.
Kāpēc viņiem ir citas domas balsojot, to es nedrīkstu viņiem pat prasīt.
Bet nu es maksimāli esmu gatavs ziņot par balsošanas rezultātiem komisijā,
par to, cik liela vai maza bija mūsu vienprātība. Ar jautājumiem, kā te
ierosināja, jums jātiek pašiem galā.
Priekšsēdētājs: Paldies. Vai deputātus apmierināja šāda komisijas
priekšsēdētāja ierosme- dot informāciju par to, cik vienprātīgs ir
komisijas lēmums? Man vēl ir lūgums, pirms mēs stājamies pie konkrētu
jautājumu lemšanas- Augstākās tiesas locekļu ievēlēšanas, vēlreiz
reģistrēties, jo es saskaitīju deputātus, kuri iepriekšējo reizi nebija
reģistrējušies. Lai mums tomēr nebūtu domstarpību šajā sakarībā.
Lūdzu reģistrācijas režīmu! Reģistrēsimies.
Rezultāts: 149. Ievērojami vairāk nekā pirmo reizi. 150. Tā, vēl- 151.
Balsošanas rezultātus nosakot, mēs par pamatu ņemsim šo skaitli- 151.
Lūdzu, balsu skaitīšanas komisija. Neko nevar dzirdēt, jo zālē runā. Kā
es saprotu, deputātam Krūmiņam un deputātam Bērziņam nestrādā tehnika.
Šie divi deputāti ir reģistrējušies un turpmāk balsos ar savām
balsošanas kartītēm. Tas jāņem vērā balsu skaitīšanas komisijai.
Uzskatu, ka mēs ar nelielu nokavēšanos varam turpināt savu darbu, ņemot
vērā visus ieteikumus un atzinumus, kas ir izteikti, un tiešām būsim
atbildīgi.
Nākamais lēmuma projektā kā Augstākās tiesas locekļa kandidāts ir
minēts Alfons Cīrulis. Lūdzu, uz tribīni. Deputātiem ir iespēja 15
minūtes uzdot jautājumus. Lūdzu, Cīruļa kungs! Pagaidām ir pierakstījies
viens deputāts- deputāts Preinbergs. Es gribu atgādināt visiem deputātiem:
lūdzu, pierakstieties, tas atvieglos darbu sekretariātam un jums pašiem.
G.Preinbergs: Cienījamais Cīruļa kungs! Jūs jau 1948.gadā esat sācis
strādāt tautas tiesā. Sakiet, lūdzu, kādas jums ir attiecības, jūsu
darbam, ar 1949.gada marta notikumiem?
A.Cīrulis: Piedodiet, es nesapratu jautājumu.
G.Preinbergs: Jūs sākāt strādāt jau 1948.gadā par tautas tiesnesi.
Sakiet, lūdzu, vai jums ir bijuši kādi sakari ar 1949.gada izsūtīšanu?
A.Cīrulis: Absolūti nekādi.
G.Preinbergs: Paldies.
Priekšsēdētājs: Trešais mikrofons- deputāts Simsons.
P.Simsons: Iepriekšējā deputāta jautājums man radīja turpinājumu.
Tātad, vai jums ir bijusi saskare ar Krievijas civilkodeksa, es atvainojos, ar
kriminālkodeksa 61., 63.pantu, kuri 1948.gadā bija ļoti populāri? Tas ir
nodokļu nemaksāšana, izvairīšanās no mežu darbiem.
A.Cīrulis: Ar 61. un 63.pantu saskares man nav bijis.
Priekšsēdētājs: Lūdzu- deputāts Birkavs pie pirmā mikrofona.
V.Birkavs: Cienījamo kolēģi! Jūs visu mūžu esat nostrādājis, un
man ir viens ētiskas dabas jautājums. Vai jūs savā praksē atceraties
lietas, kuru izskatīšanas rezultātus jūs būtu gatavs pārskatīt tagad?
A.Cīrulis: Ir dažas lietas, kurās esmu ņēmis dalību un kurās ir runa
par nozieguma kvalifikāciju pēc kriminālkodeksa 183.1 panta. Es
uzvārdus nevaru atcerēties, bet pieļauju varbūtību, ka tādas lietas esmu
skatījis. Nesen, man šķiet, šā gada 1. vai 2.martā šis pants ir svītrots
no spēkā esošā kriminālkodeksa un pilnīgi skaidrs, ka šīs lietas ir
jāpārskata.
Priekšsēdētājs: Lūdzu- trešais mikrofons.
Ģ.V.Kristovskis: Iepriekšējie jautājumi tika uzdoti no tīri juridiskā
aspekta, tika nosaukti konkrēti panti, bet man kā nejuridiskas specialitātes
pārstāvim gribas uzdot jautājumu tautas vārdā. Ne tikai par 50. un 40.gadu
izsūtīšanu. Jūs, kā šeit redzams, no 1955.gada esat Augstākās tiesas
loceklis. Vai 70.gadu un 80.gadu politiskajās prāvās esat ņēmis dalību? Ja
neesat, kāda ir bijusi jūsu attieksme šajā jautājumā?
A.Cīrulis: Esmu izskatījis vienu lietu, kurā bija apsūdzētas divas
personas, kas ņēmušas tiešu dalību masu slepkavībās Liepājā, Šķēdes
kāpās, kurās tika iznīcināti ebreju tautas pilsoņi. Šīs divas personas
tiesas sēdē atzina, ka šāvušas cilvēkus. Lietā bija arī citi
pierādījumi. Tiesa visu novērtēja, un šīs divas personas tika notiesātas.
Priekšsēdētājs: Trešais mikrofons.
J.Endele: 1959.gadā jūs jau strādājāt par Augstākās tiesas locekli.
Sakiet, vai ar šiem 1959.gada notikumiem jums kāds sakars Augstākajā tiesā
bija vai nebija?
A.Cīrulis: Absolūti nekāda.
Priekšsēdētājs: Paldies Cīruļa kungam. Jūs varat apsēsties. Debatēs
pagaidām ir pieteicies tikai viens- deputāts Kristovskis.
T.Jundzis: Es atvainojos! Komisijas slēdziens!
Priekšsēdētājs: Jā, lūdzu!
T.Jundzis: Komisija nerekomendē ievēlēt Alfonu Cīruli par Augstākās
tiesas locekli. Pret viņa ievēlēšanu balsoja 9 komisijas locekļi, visi, kas
bija klāt.
Priekšsēdētājs: Lūdzu- Aizsardzības un iekšlietu komisija.
T.Jundzis: Aizsardzības un iekšlietu komisija neatbalsta Alfona Cīruļa
kandidatūru, 8 bija pret un 2 atturējās.
Priekšsēdētājs: Paldies. Debatēs vārds deputātam Kristovskim- piecas
minūtes.
Ģ.V.Kristovskis: Cienījamo priekšsēdētāj! Cienījamie deputāti! Es
neaizņemšu piecas minūtes, tomēr savu domu šajā sakarībā es gribētu
pateikt. Kā jūs redzējāt, abas komisijas ir nobalsojušas pret šo
kandidatūru, un arī es savas šaubas gribētu izteikt tieši tāpēc, ka
izziņā ir rakstīts gadaskaitlis- 1955. Laika posmā, piecdesmitajos gados,
Latvijā ir ļoti mainījusies politiskās varas konjunktūra, un manā
izpratnē ilgi noturēties šādā atbildīgā amatā... vēl ņemot vērā, ka
tautas tiesa visu laiku nebija patstāvīga, tā bija varas konjunktūras
pakļautībā. Es uzskatu, ka nevarēšu savu balsi atdot par Cīruļa kā
Augstākās tiesas locekļa kandidatūru. Paldies!
Priekšsēdētājs: Debatēs vairāk neviens nav pieteicies. Tādā
gadījumā mums sava attieksme jāizsaka balsojot. Lūdzu balsošanas režīmu!
Operators lūdz vēlreiz reģistrēties. Lūdzu reģistrācijas režīmu!
Pagaidīsim, kamēr deputāts Cālītis reģistrēsies, pēc tam nolasīsim
rezultātu! Rezultāts: 146. Lūdzu balsošanas režīmu! Izteiksim savu
attieksmi par, pret vai atturoties par Cīruļa kunga kandidatūru šim amatam.
Lūdzu rezultātu! Alfons Cīrulis nav ievēlēts par Augstākās tiesas
locekli.
Nākamais kandidāts, kas saskaņā ar mums iesniegto lēmumu tiek rekomendēts
par Augstākās tiesas locekli, ir Aivars Dudars. Lūdzu uz tribīni!
Vienosimies par to, ka komisijas dod savus slēdzienus uzreiz, lai var uzdot
attiecīgus jautājumus.
T.Jundzis: Par Aivaru Dudaru man diemžēl atkal jāsaka, ka, komisijā
balsojot, balsis sadalījās sekojoši: par- 1, pret- 6, atturējās- 3.
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu, Likumdošanas jautājumu komisija.
Likumdošanas jautājumu komisijas pārstāvis (Stenogramma neuzrāda
deputāta, komisijas pārstāvja, uzvārdu.- Red.): Likumdošanas
jautājumu komisija: par- 2, atturējās- 7. Netiek rekomendēts.
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu, deputāti, kas vēlas uzdot
jautājumus? Lūdzu- 3.mikrofons.
J.Lagzdiņš: Sakiet, vai jūs esat izskatījis kādu lietu, kurā būtu
izvirzīta apsūdzība pēc Latvijas PSR kriminālkodeksa 183.1
panta? Jūs zināt, kas tas par pantu. Tā ir apzināta nepatiesu izdomājumu
izplatīšana, kas diskreditē padomju valsts un sabiedrisko iekārtu. Cik
šādas lietas jūs esat izskatījis?
A.Dudars: Jā, tādas lietas tika nodotas manā tiesvedībā no 1980. līdz
1983.gadam, un tās tika arī izskatītas. Cik šādas lietas, es jums nevaru
pateikt. Pēc 183.1 panta gāja Batarevska un citas lietas.
Doroņinas lieta bija pēdējā, un bija arī vēl citas lietas.
Priekšsēdētājs: Nākamais jautājumu uzdod deputāts Geidāns.
I.Geidāns: Cienījamais Dudara kungs, jūs jau dzirdējāt tos jautājumus,
ko mēs, jelgavnieki, uzdevām Vildera kungam, un es gribu arī jums uzdot šo
pašu jautājumu, jo arī jūsu uzvārds ir tajos tiesu procesos, kad tika
attaisnoti miliči, kuri noslepkavoja civiliedzīvotājus Jelgavā. Kā jūs
domājat, vai tas ir pieļaujami, ja rajona, pilsētas tiesa notiesā miličus,
turklāt par pierādītām tīšām slepkavībām, bet Augstākā tiesa... Mēs
nepiekrītam Vildera kunga vērtējumam, ka tur nebija slepkavību. Tas ir
tautā sen pierādīts un nav apstrīdams. Kā jūs vērtējat, vai drīkstēja
viņiem samazināt sodu vai ne?
A.Dudars: Es šīs lietas izskatīšanā piedalījos uzraudzības
instancē plēnumā un kā plēnuma sekretārs parakstīju arī šo plēnuma
lēmumu reizē ar priekšsēdētāju. Nu, es domāju, ka tiesa pareizi bija
novērtējusi pierādījumus. Es tuvāk šo lietu nezinu, bet plēnumā
protests, kurā tika pacelts jautājums par lietas otrreizēju izskatīšanu,
tika noraidīts.
Priekšsēdētājs: Nākamais jautājumu uzdod deputāts Kiršteins.
A.Kiršteins: Man ir tāds jautājums. 80.gados, konkrēti arī 1983.gadā,
notika vesela rinda politisko prāvu, kurās tika notiesāti tādi cilvēki kā
Lidija Doroņina, Gunārs Astra, Gunārs Freimanis. Bez dažādiem tā
saucamajiem "noziegumiem", ko viņiem inkriminēja, bija arī rinda
grāmatu, tulkojumi, konkrēti- Orvela "84.gada" tulkojums. Un tagad
man jādomā, vai šī Augstākā tiesa, kuru mums iesaka un kura jau bija
šādā sastāvā tajā laikā, būs spējīga pārskatīt visus šos pēdējos
80.gadu faktiski nelikumīgos lēmumus? Kā es saprotu, tādu sarakstu par
Latvijā aizliegtajām grāmatām nebija. Un cilvēki taču nezināja, ko viņi
lasa un ko viņi tulko. Kā jūs domājat, vai tiksiet ar šo uzdevumu galā, ja
jūs ievēlēs?
A.Dudars: Es jau teicu, ka manā vadībā ir skatīta Doroņinas lieta.
Pārējās lietās es neesmu piedalījies. Domāju, ka Augstākās tiesas
sastāvs varētu tikt galā arī ar šādu uzdevumu, bet tā laika likumi un
apstākļi bija tādi, ka gadījumā, ja mēs šīs lietas būtu lēmuši
citādāk, mēs vairs nestrādātu tiesu sistēmā un nevarētu savus
pienākumus pildīt. Tāpēc arī tika izvirzīts jautājums par tiesas
iestāžu depolitizāciju, lai tiesa būtu tiešām neatkarīga un varētu
objektīvi izlemt jautājumus.
Priekšsēdētājs: Lūdzu- deputāts Krastiņš. Pirmais mikrofons.
I.Krastiņš: Spriežot pēc jūsu iepriekšējo darbavietu saraksta, tieši
1959.gadā, bēdīgi slaveno raganu prāvu laikā, jūsu karjera ir spērusi
strauju soli uz augšu, jūs no otrā komjaunatnes sekretāra Rīgas rajonā
esat kļuvis par pirmo. Šajā sakarā mani interesētu jūsu ļoti īss un
subjektīvs 1959.gada notikumu vērtējums.
A.Dudars: Par 1959.gada notikumiem es varēju spriest tikai pēc avīžu
ziņām, jo, strādājot Rīgas rajonā, tajā laikā ar republikas orgāniem,
ar komjaunatnes un partijas orgāniem, man nekāda sakara nebija. Es netiku
ievēlēts ne komjaunatnes Centrālās komitejas sastāvā, ne arī kādos
vadošos partijas orgānos. Protams, attieksme ir negatīva. Es uzskatu, ka šie
jautājumi tika izlemti nepareizi, bet es nekādu ieguldījumu šajā ziņā
nevarēju dot, ne toreiz, ne arī tagad.
Priekšsēdētājs: Paldies. Nākamais- deputāts Repše.
E.Repše: Ja atkal būtu tāda situācija, ka formāli likumdošana vai
konjunktūra būs kaut kādā ziņā pretrunā, teiksim, ar sirdsapziņu, kā
jūs risinātu šo konfliktu turpmāk?
A.Dudars: Tagad diezgan aktuāls ir jautājums par izvairīšanos no
karadienesta. Tādas lietas mēs esam skatījuši otrajā instancē pēc tautas
tiesas spriedumiem. Es domāju, ka šīs lietas tika izlemtas, vairāk
balstoties uz sirdsapziņu nekā uz pastāvošo likumdošanu.
Priekšsēdētājs: Lūdzu- deputāts Biezais.
J.Biezais: Vai jūs piekristu, ka lietas pret Gunāru Astru un Lidiju
Lasmani-Doroņinu un tamlīdzīgas varētu kvalificēt kā noziegumu pret
garīgumu? Vai savukārt noziegumu pret garīgumu nevarētu ietilpināt
noziegumā pret cilvēcību?
A.Dudars: Man nav sevišķi skaidra jautājuma būtība. Es domāju...
Priekšsēdētājs: Paldies, tas tiešām bija neskaidrs jautājums. Mums
arī paredzētais laiks izbeidzas jautājumu uzdošanai. Paldies Dudara kungam
par atbildēm uz jautājumiem. Debatēs ir pieteikušies pagaidām divi.
Deputāte Briņķe atsakās, tādā gadījumā ir pieteicies deputāts Romašovs.
Tā man ziņo sekretariāts. Lūdzu tribīnē!
G.Romašovs: */Cienījamie kolēģi! Es nolēmu uzstāties sakarā ar to,
ka tā kandidātu apspriešana, kādu mēs redzam, šeit lika man pārdomāt par
tādu detaļu. Kad mēs skatām kandidātu dienesta gaitas, tad atklājam, ka
nobalsojām pret tiem biedriem, kuri bija vai nu komjaunatnes sekretāri, vai
strādāja citos partijas orgānos, kā, lūk, piemēram, Cīrulis, kurš bija
komjaunatnes pilsētas komitejas sekretārs, vai kādu citu tīri politisku
motīvu dēļ. Vai jums nešķiet, ka mēs te izdarām lielu kļūdu, tā kā,
runājot šodien par prokuratūras, tiesas orgānu utt. depolitizāciju, mēs
politiski motivēti cenšamies noraidīt augsti profesionālus juristus. Es
pilnīgi piekrītu deputātei Marjašai, manai kolēģei pastāvīgajā
komisijā, ka nepieciešams vairākas reizes pārdomāt, lai tādi politiskie
motīvi neprevalētu balsošanā. Un pat attiecīgajiem kandidātiem uzdoto
jautājumu forma liek personīgi man saskatīt tieši to. Un, ja runājam par
to, ka tiesā galvenajam ir jābūt likumam, un mūsu parlamentā tas pats, tad
būsim augstāk par mūsu politiskajām kaislībām un ambīcijām un balsosim
par augsti profesionāliem juristiem, kādus mums te ieteic Augstākās tiesas
priekšsēdētājs. Es jūs uzaicinu uz to. Paldies./
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Berklavam.
E.Berklavs: Es varu izteikt cieņu Dudara kunga atklātībai, bet viņa
atbilde uz jautājumu, kā viņš izturējies politiskajās prāvās pagātnē,
liek domāt, ka viņš ir cilvēks, kas savas intereses stāda augstāk par
pārējo cilvēku interesēm. Otrkārt, par to, vai Dudars bija 1959.gada
aktīvs līdzdalībnieks. Es redzu pēc šīs izziņas, ka tajā laikā pāri
par tūkstoti cilvēku tika atbrīvoti no atbildīgiem darbiem komjaunatnes,
partijas un arī izpildinstancēs. Dudara kungs ir gājis pa trepīti augšā,
sākot ar komjaunatnes darbu, līdz pat šai dienai. Tāpēc es nevaru uzticēt
Dudara kungam tik atbildīgu darbu- būt par Augstākās tiesas locekli.
Priekšsēdētājs: Debatēs vēl kāds ir pieteicies? Vārds deputātam
Repšem 5 minūtes.
E.Repše: Šinī gadījumā vienīgais faktiski noteicošais faktors, kas
droši man liek balsot pret Dudaru un aicināt arī citus balsot tāpat, ir
Lidijas Doroņinas-Lasmanes lieta. Šī sieviete uzskatāma faktiski par
sirdsapziņas nesēju, par gaišu brīvības un cīņas simbolu. Viņa nav
izdarījusi nevienu noziegumu, bet ir vairākkārt smagi maksājusi. Vienreiz
par to, ka dziedājusi "Dievs, svētī Latviju!" savai draudzenei
priekšā. Citu reizi par to, ka iedevusi lasīt dažas grāmatas citiem un vēl
šo to. Ja cilvēks, būdams tiesneša amatā, varējis tomēr taisīt šādu
spriedumu, kas nosūta cilvēku cietumā tīri politisku apsvērumu dēļ,
tādā gadījumā pats mazākais, ko mēs varam šodien darīt, ir nedod šo
uzticību turpmāk.
Priekšsēdētājs: Vairāk debatēs neviens nav pieteicies. Diemžēl man
atkal jāaicina reģistrēties pirms balsošanas, jo vairāki deputāti ir
pavisam nesen ieradušies sēžu zālē un citi aizgājuši projām. Rezultāts-
149. Lūdzu godājamos deputātus izteikt savu attieksmi pret Aivara Dudara kā
Augstākās tiesas locekļa kandidatūru. Rezultāts. Dudars nav ievēlēts par
Augstākās tiesas locekli.
Nākamais kandidāts mūsu sarakstā ir Imants Fridrihsons. Lūdzu, tribīnē.
Lūdzu komisijas sniegt savu atzinumu.
Aizsardzības un iekšlietu komisijas pārstāvis (Stenogramma
neuzrāda deputāta, komisijas pārstāvja, uzvārdu.- Red.): Aizsardzības
un iekšlietu komisija Imanta Fridrihsona kandidatūru atbalsta.
Likumdošanas jautājumu komisijas pārstāvis (Stenogramma neuzrāda
deputāta, komisijas pārstāvja, uzvārdu.- Red.): Likumdošanas jautājumu
komisija nerekomendē Fridrihsona ievēlēšanu par Augstākās tiesas locekli.
Par- 4, atturas- 6, pret- nav.
Priekšsēdētājs: Jūs noklausījāties komisiju atzinumu. Sekretariāts
man nav iesniedzis jautātāju sarakstu. Vai kāds vēlas uzdot jautājumu
Fridrihsona kungam?
No zāles: Agrāk mēs jūs pazinām kā ļoti lielu dzīvokļu tiesību
speciālistu un popularizētāju arodbiedrību aprindās. Sakiet, ar ko
izskaidrojams tas, ka jūs pēdējā laikā esat aprimis un vairs nepiedalāties
sabiedriskajā lekciju darbā un nesniedzat informāciju jaunajos apstākļos?
I.Fridrihsons: Sakarā ar dzīvokļu jautājuma propagandu tā varbūt ir
nejauša sakritība. Nu jau es daudzus gadus nodarbojos ar ģimenes tiesību
jautājumiem. Universitātē es lasu kursu ģimenes tiesību jautājumos. Kā
jurists, kā civilists visu mūžu esmu nodarbojies ar šiem jautājumiem un
varu pateikt, ka šie jautājumi ir ļoti smagi. Palielinās dažādi ceļi,
kādos cenšas iegūt dzīvojamo platību, fiktīvi stājoties laulībā,
fiktīvi šķiroties utt. Iespēju robežās esmu propagandējis to, stāstot
neprofesionāļiem, lai taisnīgi šos jautājumus risinātu. Par ģimenes
tiesību jautājumiem es turpinu. Tā ir mana sirdslieta. Esmu strādājis pie
lēmumu projektu sagatavošanas, piemēram, pie jautājuma par alimentu
maksājumiem, par vecāku tiesību atņemšanu u.c. Šie jautājumi ir manā
redzeslokā un sirdij tuvi.
P.Simsons: Fridrihsona kungs! Man ir viens jautājums bez ļauna
tālejoša nodoma, bet tīri konsultatīva rakstura. Vietējām padomēm gadās
saskarties ar situāciju, ka ir reabilitēti 40.gados notiesātie cilvēki.
Viņi atgriežas savā iepriekšējā dzīvesvietā, un izrādās, ka īpašums
ticis pakļauts nacionalizācijai un šobrīd viņš to nevar atgūt. Kāds var
būt risinājums? Kā mēs varētu pie taisnības tikt?
I.Fridrihsons: Atbildot uz Simsona kunga jautājumu, es varu teikt, ka esmu
Talsu laikraksta lasītājs visu mūžu, kopš strādāju, un arī šobrīd.
Tāpēc jūsu informācija man ir ļoti labi zināma. Ko var teikt? Mums,
tiesnešiem, ir jādara viss iespējamais, lai tādējādi kompensētu, ko mēs
varam. Es kā cilvēks esmu gandarīts, ka, piemēram, neilgi atpakaļ
Daugavpils rajonā izdevās 1949.gadā pārvietoto ģimenei, kurā vecāki
miruši, atrisināt ļoti smagu juridisku jautājumu- atdot māju trijiem
bērniem, kuri ir atgriezušies no Omskas. Viņi saņems pensiju utt. Mēs
pierādījām, ka izpildkomitejas vadība, kura pārdeva šo māju, zināja, ka
gribēja tādā veidā nelabticīgi iegūt. Nupat es skatīju lietu, kas tika
nodota Siguldas tiesai. Tā ir Zālītes prasība par Saulkrastu ciemā viņai
piederošās mājas atprasīšanu. To kolhozs "Ādaži" bija pārdevis
īrniekiem. Tautas tiesa prasību bija noraidījusi, mūsu kolēģija lēmumu
atcēla. Iespēju robežās kā cilvēks maksimāli esmu centies un centīšos
darīt visu, lai kaut cik varam palīdzēt.
Es zinu, Simsona kungs, jūsu publikāciju. Tur Valtera kungs rakstījis par
šiem jautājumiem, par šo Balgales ciemu un tā tālāk. Tā ka man šie
jautājumi arī ir zināmi tādā veidā.
G.Romašovs: */Sakarā ar to, ka pastāvīgo komisiju priekšsēdētāji
līdz šim laikam nerunā ar mums par to, kāpēc noraidīta jūsu kandidatūra
un citas kandidatūras, man ļoti gribētos uzzināt, uz ko ir pamatota jūsu
kandidatūras noraidīšana pastāvīgajā komisijā. Un liels lūgums
pastāvīgo komisiju priekšsēdētājiem, lai viņi dotu tādus pamatojumus,
kā jau mēs norunājām./
I.Fridrihsons: */Es personīgi nezinu, kāpēc nerekomendē. Bet laikam tur
atturējās... Es personīgi nezinu, ar mani neviens nav runājis, un es
personīgi nezinu. Es rezultātus uzzināju šodien./
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Birkavam.
V.Birkavs: Es, pirmkārt, gribēju precizēt, ka Likumdošanas komisija
nebija pretī, bet vairums atturējās. Otrkārt, es gribētu uzdot konkrētu
jautājumu kolēģim Fridrihsonam. Republikā pazīst jūs kā augsti
kvalificētu ģimenes tiesību speciālistu, augsti kvalificētu speciālistu
civiltiesībās, bet man būs mazliet varbūt nejuridisks jautājums: katrā
konkrētā gadījumā ir daudz argumentu par un pret, kā jums sirdsapziņa liek
rīkoties tajos gadījumos, kad tās šaubas ir tik lielas, ka jāizšķiras
starp pilsoņa un valsts interesēm.
I.Fridrihsons: Jautājums ir globāla rakstura. Es vienmēr esmu centies
saskatīt ne tikai šo civiltiesisko strīdu, bet arī, kas šis pilsonis ir,
kāda ir viņa attieksme. Es domāju, cilvēciskajai pieejai jābūt un
valstiskajai pieejai arī jābūt. Skatoties, kā tas ir konkrētā lietā.
Valsts intereses tomēr nevar apiet. Piemērs. Valsts bērnu iestādē-
Varakļānu internātskolā- atrodas trīs bērni, vientuļās mātes bērni.
Direktors, mums zināms cilvēks, ļoti liels entuziasts, sniedz prasību par
alimentu piedziņu no mātes. Tiesa noraida, jo nevarot piedzīt no vientuļās
mātes. Bet, starp citu, pierādās, ka pie bērniem vienu reizi ir braucis
viens vīrietis, it kā faktiskais vīrs, kas iznācis no apcietinājuma.
Būdami ar pieredzi, mēs izprasījām krimināllietu, kur viņš ir tiesāts.
Tur viņš tiesā teicis tā: "Mums ir trīs bērni." Pēc mūsu
ierosinājuma tika sniegta prokurora prasība par paternitātes noteikšanu.
Līdz ar to tika pārtraukta vientuļās mātes apmaksa. Šeit tās ir valsts
intereses, vai ne?
Nu, es domāju, ka tie, kuri pēc rakstura mani daudzmaz pazīst, zina, kā esmu
centies. Te ir deputāti no Talsu rajona, tātad ir Cupruna kungs, Repša un
citi. Esmu centies arī tādā nozīmē, lai mūsu rindās būtu godīgi
cilvēki. Pēc manis ilgus gadus Talsu rajonā strādāja tiesas
priekšsēdētājs Miķelsons. Mani kolēģi un visi pārējie, es domāju,
zina, cik daudz es cīnījos, arī neveiksmīgi, pat līdz Centrālajai
komitejai, kur nodaļas vadītāja kabinetā ar Augstākās tiesas
priekšsēdētāja piedalīšanos, lai viņu saglabātu. Tomēr ar 1973.gada
maija Augstākās padomes Prezidija dekrētu viņu atsauca. Kaut kur Talsos
viņš strādā jurista darbu un pelna acīmredzot ne slikti. Tā ka tādā
ziņā gan valsts intereses, gan pilsoņu intereses ir jāievēro.
Priekšsēdētājs: Vārds jautājuma uzdošanai deputātam Aleksejevam.
A.Aleksejevs: */Sakiet, lūdzu, sakarā ar to, ka starp mums ir tādi
cilvēki, kuri stagnācijas laikos ieņēma atbildīgus amatus un šodien balso
pret jums, vai jums nenācās ar kādu no viņiem sastapties jūsu praktiskajā
darbībā, nu, kā toreiz teica, telefona tiesībās, t.i., vai kāds
neizdarīja uz jums spiedienu, kad jūs lēmāt attiecīgi par kaut kādu
jautājumu? No klātesošajiem un šodien ievēlētajiem deputātiem?/
I.Fridrihsons: */No klātesošajiem- nē./
A.Aleksejevs: */Bet vispār no ievēlētajiem Augstākajā padomē?/
I.Fridrihsons: */No agrāk ievēlētajiem nācās. Man bija arī
nepatikšanas sakarā ar to, ka gribēja attiecīgā veidā izlemt attiecīgās
civillietas. Bija tā, bija./
Priekšsēdētājs: Jautājumu uzdošanas laiks ir beidzies. Paldies
Fridrihsona kungam. Debatēs pierakstījušies trīs deputāti. Pirmajai vārds
deputātei Briņķei.
I.Briņķe: Cienījamais priekšsēdētāj! Cienījamie deputāti! Pirmo
reizi ar Augstākās tiesas locekļa kandidātu Fridrihsona kungu es iepazinos
pirms daudziem gadiem, studējot Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes
2.kursā. Man bija nepieciešams savākt prakses materiālus zinātniskajam
darbam. Ierodoties Augstākajā tiesā, es, protams, biju ļoti nobijusies, jo
tā bija mana pirmā saskare ar šāda rakstura iestādēm. Varbūt pats
kandidāts to neatceras, bet viņš ārkārtīgi uzmanīgi izturējās pret
visiem maniem lūgumiem un iepazīstināja ar visiem mani interesējošiem
materiāliem. Strādājot Latvijas Valsts universitātes Juridiskajā
fakultātē, es ar lielu prieku varu jums teikt, ka visi kolēģi atzinīgi
vērtē to, ka Fridrihsona kungs strādā pie mums par pasniedzēju. Viņš lasa
studentiem ļoti interesantas lekcijas, un studenti ir gandarīti, sastopoties
ar šādu speciālistu. Treškārt, viņam ir bijusi ārkārtīgi liela loma
ģimenes tiesību likumdošanas izstrādāšanā. Šajā jomā sarakstīti
vairāki mācību līdzekļi. Ņemot vērā iepriekš teikto, es jūs visus
aicinu balsot par Augstākās tiesas locekļa kandidātu Fridrihsona kungu.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Kiršteinam.
A.Kiršteins: Cienījamie deputāti! Mani ļoti izbrīnī šodienas
plenārsēde un visa šī kandidātu izvirzīšana. Nav noslēpums- daļa
deputātu uzskata, ka vispār nekas Latvijā nav mainījies un ka mēs
darbojamies tieši tāpat kā 10 gadus atpakaļ. Nav noslēpums, ka LPSR
prokurors pašlaik izsūta dažādus apkārtrakstus, kuros aicina ignorēt visus
tos lēmumus, ko mēs esam pieņēmuši. Nav noslēpums, ka Valsts drošības
komiteja paskaidro savā traktējumā šo situāciju Latvijā un aicina neatzīt
neatkarības Deklarāciju. Nav noslēpums, ka iekšlietu ministrs uzskata, ka
viņam nav obligāti Augstākās padomes lēmumi. Šādā situācijā Zemrībo
kungs mums stāda priekšā Augstākās tiesas kandidātu sarakstu, kurā ir tie
paši cilvēki, kas savu karjeru taisījuši 1949.gadā, 1959.gadā, Vosa,
Pelšes un pat Staļina laikos.
Savā laikā Augstākā tiesa tiesāja par pretpadomju darbību. Vai tā spēs
izrādīt pietiekamu lojalitāti Latvijas valstij? Mums piedāvā kandidātus,
kuri jau bijuši Augstākās tiesas sastāvā, cits 27 gadus, cits pat 35 gadus.
Vai tomēr nevajadzētu padomāt, ka šie cilvēki savas profesionālās
iemaņas varētu parādīt, piemēram, dodot savu pieredzi jaunākajiem
kolēģiem un strādājot vienkārši kā tiesneši? Es uzmanīgi klausījos un
cerēju, ka Fridrihsona kungs pateiks, ka gan 41.gada lēmumi, gan 49.gada
lēmumi visi ir nelikumīgi un ka faktiski nav vajadzīgs izskatīt katru lietu
atsevišķi, jo visa šī darbība ir nelikumīga. Es ceru, ka mēs Augstākajā
padomē spēsim pieņemt lēmumu šajā sakarībā, bet es diemžēl par to
nedzirdēju. Es dzirdēju vēlmi bezgala ilgi skatīties katru gadījumu
atsevišķi un lemt, vai atdot kādam īpašumu vai neatdot un cik labi to visu
izdarīt. Es personiski tomēr gribētu, lai šis Augstākās tiesas sastāvs
tiktu atjaunots par kādiem 75%. Tiem cilvēkiem, kuri te sēž jau no 50., 60.
un 70.gadiem, nevajadzētu censties iekļūt Augstākās tiesas sastāvā, kuram
būs jāstrādā līdz 2000.gadam. Es uzskatu, ka šis kandidātu saraksts nav
pietiekami sagatavots. Ja arī Fridrihsona kungs kā civillietu zinātājs un
cilvēks, kas spēj tiešām kaut kādu pieredzi nodot saviem kolēģiem, būtu
vēlams, tad pārējo kandidātu sakarā mums vajadzētu pārdomāt un
paskatīties, cik šo veco stagnācijas laika darbinieku ir jaunajā Augstākās
tiesas sastāvā.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Endziņam. Un gatavoties kā
pēdējam deputātam Repšem.
A.Endziņš: Cienījamo sēdes vadītāj! Cienījamie deputāti! Atļaujiet
man kā pastāvīgās komisijas vadītājam informēt par balsošanas
rezultātiem attiecībā uz Fridrihsona kandidatūru. Šeit sekretārs Muciņš
informēja, ka četri balsoja par un seši atturējās. Motivācija, kāpēc
atturējās? Man atliek tikai plātīt rokas, jo viens no komisijas locekļiem
vienkārši izteicās, ka ir iebildumi, bet motivācijas nekādas nav. Ar to
pietika, lai seši komisijas locekļi atturētos. Es vienkārši gribu vērst
jūsu uzmanību uz to, ka nevar skatīties uz to vien, ka komisija nobalsojusi,
bet deputātiem būtu jālemj pašiem. Katram ir jādomā par konkrētu
kandidatūru. Kas attiecas uz cienījamā Fridrihsona kandidatūru, es domāju,
ka viņš pilnīgi atbilst Augstākās tiesas locekļa prasībām. Es neceru un
nedomāju, ka cienījamais kolēģis Kiršteins ir gatavs mainīt profesiju un
rīt pats kļūt par Augstākās tiesas locekli. Lai būtu par tiesnesi,
acīmredzot ir jābūt ne tikai profesionālajai izglītībai, bet arī zināmai
pieredzei.
Neder arī spriest kopumā par sastāvu, ka, lūk, ja jau ilgāku laiku
strādājis par tiesnesi vispār jeb Augstākās tiesas kolēģijā jo
sevišķi, tāpēc pret šādu kandidatūru būtu jāizturas noraidoši. Es
domāju, ka tā ir nepareiza pieeja. Mums tomēr ir jāņem vērā konkrētā
dzīves pieredze, konkrētā prakse, ko cilvēks jau ir parādījis, un arī,
protams, kā viņš ir strādājis. Fridrihsonu visa republika pazīst kā
kompetentu profesionālu juristu un tiesnesi. Man kā viņa kolēģim
universitātē ir vispozitīvākā attieksme pret viņu.
Uzskatu, ka viņš ir viens no ievērojamākajiem speciālistiem. Varbūt pat
vienīgais tieši ģimenes tiesību jomā, kā arī dzīvokļu likumdošanas
jomā. Atteikties no šāda kvalificēta kadra būtu ļoti liela kļūda. Kā
tad mēs galu galā strādāsim, kā tad Augstākā tiesa varēs vispār
strādāt, ja mēs atteiksimies no profesionāliem un augsti kvalificētiem
kadriem?
Priekšsēdētājs: Pēdējais debatēs uzstājas deputāts Repše.
E.Repše: Politiski pārmetumi laikam nav vietā, ja mēs apskatām
speciālistu, kura specialitāte ir civiltiesības. Šajā gadījumā, ņemot
vērā to, ka cienījamajam Imantam Fridrihsonam ir tiešām cieša saistība ar
Talsu rajonu, jo viņš ir bijis gan Talsu rajona tautas tiesnesis, gan Talsu
rajona tautas tiesas priekšsēdētājs, Talsu rajona deputāti Seile, Simsons,
Cupruns un Repše apspriedās un nolēma lūgt atbalstīt Fridrihsona
kandidatūru, balsojot par viņu.
Priekšsēdētājs: Paldies par tik konkrētu debašu nobeigumu. Mums ir
jāreģistrējas. Lūdzu reģistrācijas režīmu. Rezultāts: 144. Lūdzu
balsošanas režīmu. Lūdzu godājamos deputātus izteikt savu attieksmi pret
Fridrihsona kungu kā Augstākās tiesas locekļa kandidātu. Rezultāts: 101
balss. Līdz ar to Fridrihsona kungs ievēlēts par Augstākās tiesas locekli.
Turpināsim savu darbu, bet pirms tam man ir jums jāpaziņo, ka deputāta
apliecības var saņemt pārtraukumā 1.stāvā 106.istabā pie Latvijas
Republikas Augstākās padomes kancelejas vadītāja Steina kunga.
Nākamais Augstākās tiesas locekļa kandidāts mums iesniegtajā sarakstā ir
Zigmants Gencs. Lūdzu uz tribīni.
T.Jundzis: Aizsardzības un iekšlietu komisija...
Priekšsēdētājs: Vienu mirklīti, Jundža kungs. Zālē ir liels
troksnis, neviens tik un tā neko nedzird. Lūdzu klusumu. Dosim vārdu
komisijas atzinumam.
T.Jundzis: Aizsardzības un iekšlietu komisija atbalsta Zigmanta Genca
kandidatūru.
L.Muciņš: Likumdošanas jautājumu komisija ar 9 balsīm par un vienai
atturoties atbalsta Zigmanta Genca kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Vai ir jautājumi pretendentam? Jautājumu nav. Vai
debatēs kāds vēlas uzstāties? Nevēlas. Atkal vajadzīga reģistrācija.
Lūdzu, ieņemiet savas pastāvīgās vietas, lai reģistrētos. Balsošanas
laikā daži deputāti iet ārā, tā nav viņu darīšana. Lūdzu,
reģistrēsimies. Es ceru, ka sekretariāts arī ir reģistrējies. Rezultāts:
138. Viss ir normāli, godājamie deputāti, jo vienai daļai deputātu pirms
balsošanas bija neatliekamas darīšanas un viņi izgāja ārā. 138 balsu
vairākums mums ir. Lūdzu ļoti atbildīgi izturēties pret šo balsošanu.
Izteiksim savu attieksmi pret Gencu kā Augstākās tiesas locekļa kandidātu.
Kas par, pret, atturas? Lūdzu rezultātu. Paldies. Apsveicam ar ievēlēšanu
par Augstākās tiesas locekli.
Nākamais mūsu sarakstā ir Raimonds Grāvelsiņš. Lūdzam uz tribīni.
Komisijām gatavoties dot savu atzinumu.
T.Jundzis: Aizsardzības un iekšlietu komisija atbalsta Raimonda
Grāvelsiņa kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Lūdzu Likumdošanas jautājumu komisiju!
L.Muciņš: Atbalsta. Par- 9 un atturas- 1.
Priekšsēdētājs: Paldies. Kādi ir jautājumi Grāvelsiņa kungam?
Nav? Vai kāds vēlas uzstāties debatēs? Nē. Lūdzu Grāvelsiņa kungu
ieņemt savu vietu. Lūdzu balsošanas režīmu. Izteiksim savu attieksmi
balsojot. Lūdzu rezultātu. Apsveicam Raimondu Grāvelsiņu ar ievēlēšanu
par Augstākās tiesas locekli.
Nākamais sarakstā ir Pāvels Gruziņš. Lūdzu uz tribīni. Es atvainojos
Gruziņa kungam, te ir tehniska kļūda, tā ir mana aizmāršība. Šeit mums
nav nepieciešams balsot, arī par nākamo kandidātu mūsu sarakstā- Jansonu-
tas nav nepieciešams, jo viņu pilnvaras nav beigušās. Tālāk mūsu
sarakstā ir Jaunbelzējs. Lūdzu uz tribīni. Gaidām komisijas atzinumu.
Lūdzu- pie trešā mikrofona. Lūdzu, Jundža kungs.
T.Jundzis: Varu iepazīstināt ar Aizsardzības un iekšlietu komisijas
atzinumu: mūsu komisija atbalsta Friča Jaunbelzēja kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Paldies. Likumdošanas jautājumu komisija!
L.Muciņš: Atbalsta. Par- 9, pret- nav, atturas- 1.
Priekšsēdētājs: Vai kāds vēlas uzdot jautājums Jaunbelzēja kungam?
Lūdzu, Preinberga kungs.
G.Preinbergs: Cienījamo pretendent! Jūs esat tieši piedalījies Treimaņa
lietas iztiesāšanā. Šajā gadījumā tiesas spriedums no 8 gadiem tika
samazināts uz diviem gadiem. 300 Jelgavas iedzīvotāji, akadēmijas kolektīvs
izteica jums neuzticību. Mums gribētos dzirdēt no jums paskaidrojumu, kāpēc
nav ņemti vērā visi izmeklēšanas rezultāti?
F.Jaunbelzējs: Jautājumu sapratu. Atbilde. Dreimaņa lietā jau
vairākkārt ir pieminēta Augstākās tiesas Krimināllietu tiesas kolēģijas
neobjektivitāte. Pēc manas ciešas pārliecības, mēs Krimināllietu tiesas
kolēģijā šo lietu izspriedām un izlēmām pareizi. Galvenais bija
nodarījuma kvalifikācija- kā kvalificēt Gogoļeva nodarījumu.
Krimināllietu tiesas kolēģija rūpīgi pārbaudīja tiesas izmeklēšanas
materiālus. Tiesas loceklis, kurš referēja, sniedza vispusīgu ieskatu lietas
materiālos, kas sakopoti vairākos sējumos, ievērojot lietā pretrunīgos
pierādījumus. Es gribu piebilst, ka mēs ņēmām vērā visus pierādījumus,
kādi ir lietā, un konstatējām, ka Gogoļeva nodarījums pārkvalificējams
uz kriminālkodeksa 103.pantu, un pēc šā panta noteicām viņam maksimālo
likumā paredzēto sodu. Tādējādi, pēc mūsu pārliecības, mēs izspriedām
lietu pareizi un taisnīgi. Pastāv noteikta procesuāla kārtība, kādā
pārbauda tiesu nolēmumu pareizību, likumību un pamatotību. Visa šī lieta
tika pārbaudīta divās uzraudzības instancēs. Lietu pārbaudīja prezidijs,
pārbaudīja Augstākās tiesas plēnums. Tie, kuri piedalījās Krimināllietu
kolēģijas sastāvā, tie plēnumā balsošanā nepiedalījās pēc likuma, un
arī šīs instances atzina Krimināllietu tiesas kolēģijas lēmumu par
pareizu. Es vēlreiz atkārtoju: runa ir tīri par juridiskās lietās savākto
pierādījumu novērtējumu. Lieta tika skatīta, paturot prātā to seno
patiesību, ka katras nenovēršamas šaubas ir tulkojamas tiesājamo labā, un
tas arī tika izdarīts.
Es, protams, varu saprast cietušo pusi, smagā zaudējuma ietekmi un tā
tālāk, bet tas ir mūsu pienākums lietā ievērot konkrētos lietas
materiālus. Taču es gribētu, apliecinot jums, Jelgavas vēlētāju
pārstāvji, savu izpratni par jūsu jautājumu, izteikt arī šaubas par to, ka
iepriekš nedrīkstētu būt jau viss skaidrs. Jūs pareizi teicāt, ka
tiesnesis lemj cilvēka likteni, bet pasarg Dievs no tādiem tiesnešiem, kuriem
viss ir skaidrs jau iepriekš. Tad Latvijas Republika nekļūs par tiesisku
valsti. Tās ir atskaņas no citas valsts, kas, cerams...
Priekšsēdētājs: Trešais mikrofons.
P.Simsons: Sakiet, lūdzu, kāds ir jūsu tīri personiskais viedoklis:
pēdējo gadu laikā situācija ir strauji mainījusies. Varbūt arī attieksme
pret patiesāku cilvēku ir mainījusies. Vai mēs varētu domāt par amnestiju
kādai ieslodzīto kategorijai? Kāds ir jūsu viedoklis?
F.Jaunbelzējs: Mans viedoklis ir tāds, ka tādu iespēju varētu
apspriest.
Priekšsēdētājs: Jautātājus es vairāk neredzu. Paldies Janbelzēja
kungam. Viņš var ieņemt savu vietu. Debatēs, ja es sekretariātu esmu
pareizi sapratis, vēlas izteikties deputāts Birkavs. Lūdzu!
V.Birkavs: Godātie kolēģi! Runāšu īsi un konkrēti. Friča
Jaunbelzēja personā mēs redzam, es gribētu teikt, cilvēku, kurš ir tuvs
tiesneša etalonam. Viņš ir ne tikai tiesnesis, kurš ārkārtīgi precīzi
ievēro likuma normas, viņš ir arī cilvēks, kas prot paraudzīties uz likuma
vietu sabiedrībā, viņam piemīt aizraušanās ar vēsturi un filozofiju, un
viņš ir tas, kurš var saprast visas šī laika kolīzijas, nepārkāpjot
likumu un neradot pretrunas, kas dažreiz tiesnešiem rodas starp sirdsapziņu
un likumu. Tādi tiesneši mums ir vajadzīgi, un es aicinu balsot par viņu.
Priekšsēdētājs: Paldies. Tā kā debatēs neviens vairāk nav
pierakstījies, mēs savu attieksmi varam izteikt balsojot. Vai reģistrācija
ir vajadzīga? Te kāds iegāja un izgāja ārā, taču es domāju, ka mēs
varētu uzreiz ieslēgt balsošanas režīmu, ja deputāti nepieprasa kaut ko
citu. Lūdzu balsošanas režīmu! Izsakiet savu attieksmi pret Friča
Jaunbelzēja kandidatūru- par, pret vai atturoties. Paldies. Lūdzu rezultātu!
Fricis Jaunbelzējs nav ievēlēts par Augstākās tiesas locekli. Visi ir
nobalsojuši, un neviens nav izteicis protestu, ka viņa balss nav ieskaitīta.
Līdz pusdienas pārtraukumam un arī mūsu šodienas plenārsēdes beigām ir
palikušas 14 minūtes. Nākamais mūsu sarakstā ir Augstākās tiesas locekļa
kandidāts Boriss Kabanovs. Lūdzu nāciet tribīnē. Mēs lūdzam komisiju
atzinumu.
T.Jundzis: Man diemžēl atkal ir jāziņo, ka Aizsardzības un iekšlietu
komisija kopumā neatbalsta Borisa Kabanova kandidatūru, taču es gribu vērst
uzmanību uz balsošanas rezultātiem: 3- par un tikai 2- pret, 5- atturējās.
Tāpēc acīmredzot deputātiem jātiek pašiem skaidrībā par šo
kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Paldies. Vārds Likumdošanas komisijai.
L.Muciņš: Balsis sadalījās tā: par- 2, pret- nav, atturas -7, tātad
komisija nerekomendē Borisa Kabanova kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Paldies. Mēs dzirdējām komisiju atzinumu. Kādi ir
jautājumi Borisam Kabanovam? Lūdzu, trešais mikrofons.
A.Līgotnis: Man ir tāds jautājums: salīdzinot šīs izziņas, kas
izdalītas par visiem tiesneša amata kandidātiem, faktiski jūs, biedri
Kabanov, esat vienīgais cilvēks, ja var ticēt šīm izziņām, kurš
Augstākajā tiesā par tiesas locekli kļuvis, neizejot tautas tiesas tiesneša
amata stadiju. Šeit redzams, ka jūs pirms tam esat strādājis Rīgas
pilsētas prokuratūras Izmeklēšanas daļā par šīs daļas prokuroru. Man
jautājums: ar ko izskaidrojama tāda atšķirība šajā karjerā, salīdzinot
ar visiem pārējiem?
B.Kabanovs: */Redziet, te jautājums tāds: man lika priekšā iet strādāt
tiesā un es piekritu./
A.Līgotnis: */Paldies./
Priekšsēdētājs: Kādi vēl ir jautājumi? Lūdzu, trešais mikrofons.
No zāles: Sakiet, lūdzu, vai jūs valsts valodu pārvaldāt?
B.Kabanovs: */Nē, es nepārvaldu latviešu valodu./
Priekšsēdētājs: Kādi vēl ir jautājumi? Vārds deputātam Geidānam.
I.Geidāns: */Es atvainojos, es gribu uzdot jautājumu krieviski. Jūs
dzirdējāt tos jautājumus, kurus mēs, Jelgavas deputāti, uzdevām jūsu
kolēģiem šajā sakarā.. Arī jūsu uzvārds ir tajos dokumentos, kur tika
pētīts Dreimanis, nogalinātais prorektora dēls. Mēs, visi deputāti no
Jelgavas, un ļoti daudzi mūsu vēlētāji ir pārliecināti, ka tā bija
slepkavība ar iepriekšēju nodomu, tāpēc mēs nepiekrītam tiem argumentiem,
kurus dzirdējām no jūsu kolēģiem. Jūsu uzvārds bija arī šo sēžu
protokolos, un tāpēc es gribētu dzirdēt no šīs tribīnes jūsu viedokli
par to./
B.Kabanovs: */Es piedalījos šīs lietas izskatīšanā Augstākās tiesas
plēnumā. Es uzskatu, ka plēnums pieņēma pareizu lēmumu, citādi es nebūtu
balsojis par to. Ziniet, par jebkuru konkrētu lietu var strīdēties un minēt
daudzus pierādījumus. Es piekrītu tam, ko runāja mani kolēģi par šo lietu
un uzskatu, ka galvenais princips, no kura jāvadās tiesai tajos gadījumos,
kad situācija strīdīga - šaubu tulkošana tiesājamā labā./
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu, deputāts Simsons.
P.Simsons: Es skatos anketā un redzu, ka jums ir diezgan ievērojams darba
stāžs prokuratūrā. Sakiet, lūdzu, vai darba pieredze, ko jūs esat ieguvis,
strādājot prokuratūrā, var kaut kādā veidā pozitīvi iespaidot jūsu
darbu Augstākajā tiesā?
B.Kabanovs: */Man grūti atbildēt uz šo jautājumu./
Priekšsēdētājs: Paldies. Es vairāk neredzu nevienu deputātu, kas
vēlētos uzdot jautājumus. Man nav iesniegts to saraksts, kuri vēlētos
uzstāties debatēs par šo kandidatūru. Paldies Kabanova kungam. Tādā
gadījumā es aicinu visus deputātus ieņemt savas vietas, lai mēs varētu
balsot un izteikt savu attieksmi- par, pret vai atturoties. Rezultāts- Boriss
Kabanovs nav ievēlēts par Augstākās tiesas locekli.
Godājamie deputāti! Līdz pārtraukuma ir 8 minūtes. Kādas būtu domas, vai
mēs esam gatavi vēl turpināt darbu? Es nedzirdu nevienu balsi pret.
Nākamais kandidāts lēmuma projektā ir Juris Kaksītis. Lūdzu abu komisiju
pārstāvjiem dot komisiju atzinumu.
L.Muciņš: Likumdošanas jautājumu komisija rekomendē Juri Kaksīti
ievēlēt par Augstākās tiesas locekli ar 9 balsīm par, atturējušos nav.
Priekšsēdētājs: Paldies.
No zāles: Aizsardzības un iekšlietu komisija rekomendē Juri Kaksīti
ievēlēt par Augstākās tiesas locekli.
Priekšsēdētājs: Paldies. Vai ir kādi jautājumi pretendentam? Neredzu.
Lūdzu, vai kāds vēlas uzstāties debatēs? Nevēlas. Kaksīša kungu lūdzu
ieņemt savu vietu.
Deputātus lūdzu izteikt savu attieksmi par šo kandidatūru, balsojot- par,
pret vai atturoties. Rezultāts- apsveicam Kaksīša kungu ar ievēlēšanu par
Augstākās tiesas locekli.
Nākamā kandidatūra ir Astrīda Kazarova. Lūdzu abu komisiju pārstāvjiem
gatavoties izteikt komisiju atzinumus.
T.Jundzis: Tātad es atļaušos ziņot par Aizsardzības un iekšlietu
komisijas viedokli. Mūsu komisija atbalsta Astrīdas Kazarovas kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Paldies.
No zāles: Likumdošanas jautājumu komisija atbalsta ar 9 balsīm par,
pret un atturējušos nav.
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu, kādi būtu jautājumi pretendentam?
Jautājumu nav. Vai kāds vēlas uzstāties debatēs? Paldies Kazarovas kundzei.
Lūdzu, ieņemiet savu vietu.
Par šo kandidatūru lūdzu izteikt savu attieksmi balsojot- par, pret vai
atturoties. Rezultāts- apsveicam Kazarovas kundzi ar ievēlēšanu par
Augstākās tiesas locekli.
Līdz pārtraukumam ir 4 minūtes. Taču deputāti izsakās, ka viņi varētu
izlemt vēl par vienu tiesneša kandidatūru. Lūgsim tribīnē Ausmu Keišu.
Komisijām gatavoties sniegt savu ziņojumu.
No zāles: Cienījamie deputāti! Aizsardzības un iekšlietu komisija
Ausmas Keišas kandidatūru atbalsta.
Priekšsēdētājs: Paldies.
No zāles: Likumdošanas jautājumu komisija šo kandidatūru atbalsta ar
9 balsīm par, pret un atturējušos nav.
Priekšsēdētājs: Paldies. Vai ir kādi jautājumi pretendentei? Nav.
Keišas kundzei lūdzu ieņemt savu vietu.
Vai kāds vēlas izteikties debatēs? Neviens nevēlas. Rezultāts- apsveicam
Keišas kundzi ar ievēlēšanu par Augstākās tiesas locekli.
Es gribētu jūs aicināt izlemt jautājumu par Mārīti Kramiņu kā
Augstākās tiesas locekli. Abu komisiju pārstāvjiem lūdzu izteikt komisijas
atzinumu.
No zāles: Likumdošanas jautājumu komisija atbalsta Mārītes Kramiņas
kandidatūru ar 9 balsīm par, pret un atturējušos nav.
Priekšsēdētājs: Paldies.
No zāles: Aizsardzības un iekšlietu komisija atbalsta šo
kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Paldies. Kādi, lūdzu, ir jautājumi? Jautājumu nav.
Mārīte Kramiņa, lūdzu, ieņemiet savu vietu.
Vai kāds vēlas uzstāties debatēs? Neredzu. Par šo kandidatūru lūdzu
izteikt savu attieksmi- par, pret vai atturoties. Rezultāts- apsveicam Mārīti
Kramiņu ar ievēlēšanu par Augstākās tiesas locekli.
Ar to šodien arī beigsim plenārsēdes darbu. Taču, pirms beidzam darbu,
klausieties sekojošu paziņojumu: Latvijas Republikas Augstākās padomes
lēmumu par likumu un lēmumu projektu izskatīšanas kārtības pagaidu
reglamentu varēs saņemt frakcijas sēdē šodien pulksten 17.00 Sarkanajā
zālē.
Visi paziņojumi šeit nav ienākuši. Paldies par darbu. Atgādināšu, ka rīt
mums ir jāievēlē pārējie Augstākās tiesas tiesneši, kā arī Augstākās
tiesas piesēdētāji.
(Sēdes beigas)