Latvijas Republikas 9.Saeimas
pavasara sesijas ceturtā (svinīgā) sēde
2007.gada 4.maijā
Sēdi vada Latvijas
Republikas 9.Saeimas priekšsēdētājs
Indulis Emsis.
Sēdes vadītājs. Godātie kolēģi! Lūdzu, ieņemiet
vietas Sēžu zālē!
Godātie kolēģi! Sākam Latvijas Republikas Saeimas
svinīgo sēdi, kas veltīta Latvijas Republikas Satversmes sapulces sasaukšanas
87.gadadienai un Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanas deklarācijas
pasludināšanas 17.gadadienai.
V.Muižniece (9.Saeimas priekšsēdētāja biedre).
Vārds uzrunai 9.Saeimas priekšsēdētājam Indulim
Emsim.
I.Emsis (9.Saeimas priekšsēdētājs).
Godātais Ministru prezidenta kungs! Godātie kolēģi, Saeimas deputāti! Ministri! Ekselences! Cienījamās dāmas un godātie kungi!
Esmu dziļi gandarīts un
aizkustināts par man uzticēto uzdevumu šodien sveikt Latvijas tautu un jūs visus, kas
esat sapulcējušies te, tieši šajās sienās, kas pirms septiņpadsmit gadiem
pieredzēja vēsturisku brīnumu Latvijas valsts neatkarības atjaunošanu pēc
pusgadsimtu ilgas nebrīves.
Es īpaši sveicu visus toreizējos Latvijas Republikas
Augstākās padomes Tautas frontes frakcijas deputātus, kuriem todien bija dāvāta
privilēģija piepildīt tautas pausto gribu un pavērt tai ceļu pretim brīvībai. Arī man šī likteņa dāvātā iespēja paliks
atmiņā kā viens no dzīves visspilgtākajiem un nozīmīgākajiem notikumiem.
Paldies jums, kuri šodien esat šeit.
Paldies jums, kuri paliekat ar mums kopā savās
atmiņās.
Paldies tiem, kuru vairs nav šajā saulē.
Paldies par jūsu drosmi, neatlaidību un ticību!
Šīs dienas, 4.maija, notikumi dziļi ietekmēja visu
tālāko Latvijas attīstību. Mūsu valsts atdzima tieši ar parlamentāras procedūras
palīdzību. Tauta pieredzēja, ka tikai demokrātija, tās principi un institūti ir
efektīvs ierocis brīvības atgūšanai, tāpēc tā izvēlējās tikai politiskās
cīņas metodes un nevardarbīgu pretošanos okupācijas sistēmai, totalitāriem spaidiem
un pat brutālam militāram spēkam.
Nedaudz vēlāk, 1991.gada janvārī, barikāžu un
neapbruņotu brīvprātīgo aizsargātā parlamenta ēka visai pasaulei kļuva par
Latvijas nācijas mierpilno, taču nesagraujamo neatkarības centienu simbolu.
Tieši mūsu sabiedrības patiesa uzticība
demokrātijai ir ļāvusi Latvijai savā attīstībā veiksmīgi risināt daudzas ļoti
būtiskas tiesiskās, sociālās un etnisko attiecību problēmas. Tikai tā ļāva mums
izvairīties no traģiskām kļūdām, ko vērojam citu Eiropas un Āzijas valstu
nesenajā vēsturē vai to sarežģītajā, pat bruņotu konfliktu plosītajā šodienā,
kad stabilitātes nodrošināšanai ir vajadzīgi arī Latvijas miera uzturētāji un
policisti. Politisko uzskatu vai rīcības ekstrēmisms, jo īpaši totalitāru ideju un
naida sludināšana pret citu tautību, rasi vai cilvēka uzskatiem, Latvijā ir pilnīgi
margināla parādība. Tā nav savienojama ar mūsu tautas vēsturisko pieredzi. Šādai
nekrietnai ideoloģijai pretim arvien stājas gan Latvijas likumi, gan sabiedrības
vairākuma nosodījums.
Tieši 1990.gada 4.maijs, apliecinot Latvijas nācijas
principiālu izšķiršanos par demokrātiju un tiesiskumu, kļuva par veiksmīgu
aizsākumu Latvijas politiskās kultūras ātrai izaugsmei un mūsu spējai īstenot
nozīmīgus nacionālos mērķus. Tagad tā ir vainagojusies ar sabiedrības pārliecību
par valsts neatkarības neatgriezenisku nostiprināšanos, ko uzskatāmi apliecina
Latvijas līdzdalība Eiropas Savienībā un Ziemeļatlantijas aliansē.
Atskatoties uz aizvadītajiem parlamenta darba gadiem,
redzam, ka tajos, tāpat kā visā atjaunotās Latvijas valsts celtniecībā, dominēja
ārpolitiskas prioritātes. Bija daudz jāstrādā, lai panāktu valsts attīstībai un
drošībai nepieciešamo līdzdalību starptautiskajās organizācijās, lai Latvijas
likumi atbilstu mums izvirzītajām prasībām un lai pārliecinātu skeptiķus par Latvijas nelokāmo apņēmību iedzīvināt
mūsdienu Rietumu demokrātijas standartus postsociālistiskā sabiedrībā.
Nekas
mums netika uzdāvāts tāpat vien. Sasniegtais prasīja visu līdzšinējo Saeimu,
valdību, ierēdņu un Latvijas diplomātu
neatlaidību. Īpaša pateicība pienākas mūsu Valsts prezidentei par viņas
ieguldījumu Latvijas starptautisko pozīciju nostiprināšanā, par ļoti veiksmīgi un
apņēmīgi veikto darbu tieši šajā Latvijai tik nozīmīgajā posmā. Valsts lielākie
ārpolitiskie sasniegumi vēsturē paliek kā diža piemiņas zīme Gunta Ulmaņa un
Vairas Vīķes-Freibergas izcilajām prezidentūrām.
Tagad, kad lielais darbs ir paveikts un Latvija ir
kļuvusi par dalībvalsti divās spēcīgās savienībās, mums ir pienācis laiks mainīt akcentus valsts darba plānos.
Neatslābinot valsts diplomātiskās aktivitātes un arī Saeimas starptautisko
sadarbību, arvien lielāka uzmanība ir jāpievērš tieši daudziem iekšpolitiskiem
jautājumiem. Tādiem, kurus atrisināt līdz šim trūka laika, spēka un arī
politiskās gribas.
Mūsu uzmanības lokā ir tagadnes prasībām
atbilstoša izglītība, līdzsvarota un tautas labklājību veicinoša ekonomika un arī
mūsdienīga, pārskatāma un efektīva valsts drošības sistēma, kas ik cilvēkam
ļautu justies aizsargātam.
Šodien mums, 9.Saeimai, ir spēks, apņēmība un
pieredze, lai izdarītu iekavēto. Un mums ir laiks un iespēja padomāt arī par pašu
Latvijas likumu kalvi par Saeimu.
Pārstāvības demokrātijas padziļināšana, attīstot
parlamenta nozīmi valsts pārvaldē un nostiprinot tā reputāciju sabiedrības apziņā,
tie ir jautājumi, kuru pārvērtēšana vērojama daudzviet Rietumu pasaulē un kuri
noteikti ieņem svarīgu vietu arī Latvijas iekšpolitikā.
Saeimas lomai Latvijas politiskajā dzīvē ir jābūt
daudz redzamākai. No vienas puses, tas
vistiešākajā veidā ir atkarīgs no mums pašiem
no deputātiem, no frakcijām, no komisijām un no Saeimas Prezidija.
Ļaušanās rutīnai, neveiksmes un neprecizitātes likumu jaunradē, sīkas politiskas
ķildas, ko atskaņo radiotranslācijas, mazina sabiedrības respektu pret likumdevējiem.
Saeimai jābūt aktīvam, radošam un sabiedrību mobilizējošam spēkam.
Taču, no otras puses, Saeimas spēja uzraudzīt valdības darbu, radīt likumus un
noteikt stratēģiskās vīzijas vēl jo vairāk ir atkarīga no Latvijas
sabiedrības, no vēlētāju gudrības un drosmes saglabāt uzticības kredītu tiem
cilvēkiem, kuriem viņi ir uzlikuši pienākumu
lemt par šīs valsts likumiem.
Mēs esam tautas vētīti un izraudzīti likumdevēji,
un tas ir augsts gods, ko nevar atņemt ne skaļš pikets pie Saeimas durvīm, ne
ņirdzīgs avīzes ievadraksts.
Patlaban Latvijai ir ļoti svarīgi apzināt un plānot ilgtspējīgu politisko un ekonomisko attīstību. Līdz šim Latvijā šādas attīstības programma ir buksējusi, varbūt tādēļ, ka tai nav bijis ne rūpīgi izstrādātas stratēģijas, ne arī iestādes, kas vadītu šīs stratēģijas īstenošanu.
Tieši šeit, šāda uzdevuma izpildē es saskatu mūsu
parlamenta Latvijas Republikas Saeimas koordinējošo lomu. Tieši
Saeima var vadīt starpnozaru ekspertu darba grupu, kas vienotos par mūsu valsts
ilgtspējīgas attīstības stratēģiju, tās struktūru un prioritātēm, vadību,
atbildību un finansiālo nodrošinājumu.
Valsts attīstībā vienmēr nepārvērtējama loma ir
nacionālajai pašapziņai. Tieši tāpēc valstij ir jāatbalsta savi talanti! Mums, Saeimai, valdībai, ministrijām,
ir jādomā par nacionālo uzņēmēju atbalstīšanu un aizstāvēšanu. Citādi Latvijas
eksportspējas kāpums un tekošā konta līdzsvars paliks nesasniedzams sapnis. Valsts
nav izmantojusi visus savus resursus, lai padarītu Latvijas uzņēmējus
konkurētspējīgākus, šajā jomā mēs nemācāmies no citām valstīm, kuru
valdības un diplomāti savu biznesa cilvēku atbalstīšanā iesaistās ar lielu sparu.
Līdzīga situācija ir Latvijas enerģētikā mums
vajadzētu mācīties no Eiropas un citām pasaules valstīm, kas domā par enerģētisko
pašnodrošinātību, konkurētspēju,
decentralizāciju un taupību. Neizmantotu resursu nākotnes jeb atjaunojamās
enerģijas ieguvei Latvijā ir daudz! Dažādojot enerģijas ieguvi, mēs kļūstam ilgtspējīgi, valsts nodrošina
ienākumus saviem iedzīvotājiem, jo nauda
paliek tepat, mums nav jāpērk enerģija no citiem.
Turpretim par Baltijas enerģētiskās drošības brīnumlīdzekli izsludinātā atomelektrostacija, manuprāt, ir projekts, kas tikai palielinātu Latvijas tekošā konta un drošības deficītu. Tā nav nākotnes enerģija raugoties ilgtermiņā, kodolstacija ir dārga, jo vēl aizvien nav atrisināti izmaksu un drošības jautājumi, kas saistīti ar tās demontāžu, ar kodolatkritumu pārstrādi un drošu uzglabāšanu. Kodolreaktora projekts ir reāls ekoloģisks drauds, kā arī eventuāls teroristu mērķis, tāpēc šis jautājums jāizvērtē ļoti nopietni. Mums nepieciešamas parlamentārās debates un Saeimas lēmums par stratēģiskā virziena izvēli, no kura nākotnē būs atkarīgs valsts energonodrošinājums.
Te es minēju tikai pāris no šobrīd aktuāliem
Latvijas ekonomikas jautājumiem, kas pelna sabiedrības un Saeimas ievērību.
Ilgtermiņa attīstībai šie jautājumi ir ļoti
būtiski. Savukārt tie, kas domā īstermiņā, mūs gluži vienkārši nesaprot!
Mēs apzināmies, ka patlaban vērā ņemamus draudus Latvijas attīstībai un politiskajai stabilitātei rada neatrisinātas tautsaimniecības problēmas. Tāpat arī iekavētie procesi starpvalstu kontaktos. Patlaban mēs veiksmīgi runājam un veidojam savas attiecības ar Krievijas Federāciju. Šo attiecību noturība lielā mērā būs atkarīga tieši no to ekonomiskās dimensijas, no savstarpēji izdevīgas saimnieciskās sadarbības.
Robežlīgums, kura parakstīšanu ievadīja Saeimas debates un valdībai dotais pilnvarojums, apliecina parlamenta atbildību un lietpratību izlemt sarežģītus diplomātiskos jautājumus. Tieši tāpēc pretēji bažām vai apsūdzībām par valsts tiesiskā turpinājuma apdraudējumu Saeima nostiprināja valsts tiesiskos pamatus un arī savu prestižu Latvijas sabiedrības un mūsu Rietumu sabiedroto acīs.
Likumdevēji vēl dos nopietnu ieguldījumu Latvijas un Krievijas attiecību pilnveidošanā. Tomēr mums noteikti ir jānovelk sava sarkanā līnija, kas norobežo neapspriežamas un negrozāmas Latvijas iekšējās lietas. Viena no tām ir jauno pilsoņu integrācijas process neraugoties uz sarežģīto situāciju, tas ir stabils un slavējams, to kā paraugu izmanto citas valstis, un tā efektivitāti ir spiesti atzīt arī kādreizējie pretinieki.
Starpvalstu
attiecībās Latvija vienmēr ir iestājusies par Baltijas valstu ciešu sadarbību, kuras
svarīga sastāvdaļa ir arī parlamentu sadarbība. Tāpēc es kā viens no Baltijas
Asamblejas dibinātājiem un konsekventiem Baltijas vienotības atbalstītājiem gribu
uzsvērt Baltijas Asamblejas Latvijas delegācijas vakar publicētā paziņojuma
nozīmīgumu. Mēs nosodām šā gada 26.aprīļa naktī Tallinā notikušos grautiņus un
spēkus, kas vainojami to izraisīšanā. Esmu gandarīts, ka šo paziņojumu atbalstīja
arī Baltijas Asamblejas Lietuvas delegācija. Tādējādi kārtējo reizi ir apliecināts
tas, cik būtiska ir Baltijas vienotības ideja.
Godātie klātesošie!
Saeima nevar atteikties no sava pienākuma analizēt
tautsaimnieciskus jautājumus un veicināt to risināšanu, nevar ierobežot savas
ārpolitiskās aktivitātes tikai tāpēc, lai izvairītos no opozīcijas vai formāli
ārpuspartijisku sabiedriskās domas veidotāju apsūdzībām, piemēram, pasūtījuma
izpildē, ekonomisko aprindu ietekmē un pārmetumiem par klanīšanos
Austrumu vai Rietumu priekšā.
Mēs, likumdevēji, tieši tāpat kā mūsu rafinētie
kritiķi, apzināmies, ka politika bija, ir un vienmēr būs dažādu sabiedrībā
valdošu interešu sadursmju arēna.
Citādi tai nebūtu nekādas jēgas. Izlikties, ka tā
nav, ir divkosība. Iespējams, ka daudzas šobrīd aktualizētās agrāko gadu negācijas
Latvijas partijām nebūtu jāpiedzīvo, ja tām pietiktu drosmes nekalpot šādai
divkosībai, neslēpt no vēlētājiem to, cik liela nozīme ir interešu grupu ietekmei
likumdošanā. Un to, cik patiesībā vērtīgs var būt šīs ietekmes pienesums.
Tāpēc viens no patlaban principiālajiem parlamenta
uzdevumiem ir reglamentēt lobija arodu kā profesionāli
veiktu sabiedrības interešu aizstāvību, palīdzot šai pašai sabiedrībai
apzināties skaidru robežu starp likumīgi veiktu skaidrojošu darbību un iespējamu
korupciju jeb varas pirkšanu.
Interešu aizstāvji ir viena no redzamākajām un
efektīvākajām sabiedrības un likumdevēju saitēm. Tāpēc arī Saeima vienmēr ir
atvērusi savu komisiju un frakciju durvis dažādām ietekmīgām interešu grupām. Tās
ir arodbiedrības, profesionālās apvienības, uzņēmēju asociācijas, sabiedriskās
organizācijas un arī nozaru
profesionāļi.
Visi minētie veic lobiju darbu, kaut bieži dusmojas,
ka tiek dēvēti šajā vārdā. Šo pilnvaroto pārstāvju cīņa par savu klientu
interešu atspoguļošanu likumos veicina Saeimas darba kvalitāti un atbilstību kopējam
labumam.
Protams, cīņā par ietekmi uz likumdevējiem uzvar
vienotākās grupas un to pārliecinošākie pārstāvji. Tas aizkaitina savrupniekus,
inertos un neuzņēmīgos, kas uzskata, ka viņu intereses valstij ir jāapzina un
jāapmierina automātiski.
Es gribētu aizrādīt visiem šeit klātesošajiem
Latvijas varas atzaru pārstāvjiem, ka tieši šādā savrupnieka lomā bieži nākas
būt pašai mūsu valstij, ja mēs izliekamies ticam, ka arī Briseles lēmumiem ir
automātiski jākalpo Latvijai, un atsakāmies Eiropas varas gaiteņos izmantot
profesionālu pārliecinātāju pakalpojumus, jo, ziniet, kāds sabiedriskās domas
veidotājs var to pārprast.
Mēs, likumdevēji, saredzam interešu grupās nopietnu
spēku un respektējamu pārstāvniecību, vērtīgu ideju piedāvājumu un ekspertīzi.
Tieši tāpēc maija beigās Saeima rīko ar nevalstiskajām organizācijām kopīgu
forumu, lai apspriestu arvien veiksmīgākas sadarbības mehānismus.
Tomēr vienlaikus mēs nevaram izlikties nemanām acīm
redzamo, proti, ka dažas interešu grupas var saņemt no sponsoriem Latvijas apstākļiem
neierobežotu finansējumu.
Tādi līdzekļi ļauj pirkt ietekmi, vervēt medijus un
viedokļu izteicējus, manipulēt ar sabiedrisko domu, uzspiest valsts politikas darba
kārtībai viltus problēmas, mazsvarīgas lietas padarīt par nacionālo traģēdiju,
pilnīgi normālus procesus par kaut ko amorālu. Tā ir neslēpta vēlme, vicinot
nevalstisko organizāciju karogu, tautas ievēlētus priekšstāvjus pakļaut
pašapmierinātu manipulatoru grupiņas miglainiem mērķiem.
Mēs nedrīkstam aizmirst, ka demokrātiskā valstī nekas nedrīkst aizstāt Satversmes noteikto parlamenta likumdošanas varu. Ar visu cieņu pret atsevišķām nevalstiskajām organizācijām un plašsaziņas līdzekļiem mums jāpatur prātā, ka tikai Saeima ir izturējusi visas tautas balsojuma un deleģējuma pārbaudi. Un Saeimai nav tiesību no tai uzliktās :18.ības atteikties vai aizsegties ar citu domām :18.īgu lēmumu pieņemšanā.
Nevalstiskās organizācijas statuss nevienu nepadara
par valsts varas vai sabiedrības soģi. Tā nav licence mutesbajārībai. Morālas runas
bez morālas rīcības ir tikai pļāpāšana.
Mums kā sabiedrības vēlētiem priekšstāvjiem,
tāpat kā sabiedrībai, vienmēr ir tiesības vaicāt ko jūs, pamācītāji un
vērtētāji, paši esat paveikuši, ko jūs pārstāvat, kā vārdā runājat un kā
vārdā kritizējat?
Katram
būtu jāsāk pirmām kārtām ar sevi vai esmu pietiekami patiess un pašaizliedzīgs
savos centienos kalpot sabiedrības labumam?
Cienītie kolēģi, dārgie viesi!
Jau 8.Saeimas laikā mums nereti nācās dzirdēt
pārmetumus, ka deputāti zaudē likumprojektu izstrādes iniciatīvu. Tik tiešām,
vairums Saeimā izskatāmo dokumentu
projektu patlaban top nozaru ministrijās un parlamentam atliek vien tos caurlūkot un pilnveidot. Šie pārmetumi
diemžēl sabiedrībā rada priekšstatu par pasīvu balsošanas mašīnu, un mūsu
pašu vainas dēļ tajā ir daļa taisnības. Protams, tas negatīvi ietekmē Saeimas
autoritāti.
Tomēr jāapzinās, ka tas ir objektīvs process, jo ministrijas likumprojektu sagatavošanā nodarbina daudz vairāk attiecīgajā jautājumā kompetentu darbinieku. Saeima nevar algot tik daudz dažādu nozaru speciālistu, lai pati varētu veikt likumu jaunrades darbu atbilstošā profesionālā līmenī. Un diez vai parlamentam to vajadzētu darīt.
Likumdošanā izskatāmie jautājumi kļūst arvien specifiskāki, tehniski komplicētāki, tie ir atkarīgi no ekspertu darba. Tā ir kopēja demokrātijas attīstības dilemma, kas raksturīga visā Eiropas Savienībā.
Tāpēc, kaut arī likumprojektu rakstīšana paliek
viens no deputātu būtiskākajiem pienākumiem, tomēr arvien lielāka nozīme šajā darbā ir nozaru ministriju iesniegto
projektu bezkaislīgai izvērtēšanai. Ekspertu un ierēdņu kompetence ne vienmēr
pasargā viņus no šauri nozariska
redzējuma. Pat gluži otrādi. Saeimas deputātu uzdevums ir pieskaņot nozares intereses
tautas kopējam labumam. Tieši tā ir lielākā pievienotā vērtība, ko rada
likumdevēja darbs.
Tādēļ mums bija nepieciešams pārskatīt mūsdienu apstākļos it kā arhaisko Satversmes 81.pantu, kas deva likumdošanas tiesības Ministru kabinetam. Kaut arī valdības piedāvāto likumprojektu īpatsvars Saeimā tikai palielināsies, pati likuma pieņemšana paliks tikai tautas izraudzīto pārstāvju ziņā. Tas ir apsveicami. Tomēr es atļaušos aizrādīt, ka arī šis ir viens no tiem gadījumiem, kad mēs pārāk spontāni ķērāmies klāt savas valsts pamatlikuma grozīšanai, aizmirstot prognozēt tuvākas vai tālākas nākotnes attīstības scenārijus. Kaut vai to iespējams, tīri hipotētisko draudu dēļ, kurus rada civilizāciju konflikts vai, citiem vārdiem sakot, terora aktu draudi. Iespējams, 81.pants var izrādīties ļoti nepieciešams izņēmuma stāvokļa vai dabas katastrofas apstākļos, ja Saeimai sanākt nav iespējams.
Saeimas darbā ir jārēķinās ar izaicinošu pretrunu starp sabiedrības vēlmi iesaistīties politikas vērtēšanā un sagaidīt no likumdevēja bieži vien populistiskus un mediokrātijai tīkamus normatīvos aktus, no vienas puses, un parlamenta darba aizvien komplicētāko, pragmatiskāko, uz politiskās lietderības principiem balstīto raksturu, no otras puses. Tāpēc ikviens likumdevējs vienmēr tiek kārdināts ar iespēju jau šodien un bez lielas piepūles kļūt par to labo tēlu, tautas mīlēto politiķi. Jo uz visiem mūsu dzīves sarežģītajiem jautājumiem viņam ir skaidras, vienkāršas un pievilcīgas nepareizās :18.es. Tomēr primitīvs, ausij tīkams lozungs vai skaidrojums ne tikai neatrisina samezglotu diplomātisko vai ekonomisko problēmu, bet gluži otrādi vēl vairāk to samudžina. Tāpēc taisnīgs ir likteņa spriestais sods, ka bieži vien tukšā lozunga saucējam pašam nākas ar to mocīties un saņemt nievas no saviem agrākajiem apjūsmotājiem.
Mūsu pienākums un sūtība ir rīkoties izsvērti ne tikai ņemt vērā pašreizējo lietu stāvokli, bet arī izprast notikumus perspektīvā, novērtēt lēmumu ilgtspējību. Mēs nedrīkstam piekāpties sabiedrības šodienas vēlmēm un upurēt tās rītdienas vajadzības. Ir jārēķinās, ka zāles mēdz būt rūgtas. Un tieši par tādām var izvērsties inflācijas apkarošanai nepieciešamo likumu pieņemšana. Diez vai mēs šobrīd varam cerēt uz kreditēšanās riņķa dancī ierauto cilvēku atzinību.
Mēs, likumdevēji, paliekam :18.īgi par visiem saviem
lēmumiem, kuru iedarbība uz sabiedrību atklāsies vēl ilgā laikā.
Mūsu
atbildība ir smaga, un tai nav noilguma. Es kā zaļi domājošs cilvēks jums to varu
ilustrēt ar biedējošu vides katastrofas iespējamību.
Patlaban
daudzās valstīs satraucas par bišu bojāeju. Eiropai tie vēl ir tikai draudi,
savukārt Ziemeļamerikai šausminoša realitāte. Amerikas austrumos ir jau zaudēti
70 procenti bišu dravu, rietumos 60 procenti. Zinātnieki uzskata, ka tas ir
saistīts ar vides deformāciju, ko var izraisīt tiklab ģenētiski modificētu augu
izplatība, kā arī dažādu sakaru līdzekļu radīts elektromagnētiskais
piesārņojums. Bet šīs ekoloģiskās katastrofas pamatā noteikti ir neizsvērti
lēmumi, pavirši likumi un viendienīgs dzīvesveids. Sabiedrība ir pakļāvusies
negausīga patēriņa vilinājumam.
Šajā
sakarā tiek atgādināti Alberta Einšteina vārdi: Kad bites pazudīs no zemes
virsas, cilvēkam atliks vēl tikai četri dzīves gadi. Nav vairs bišu, nav vairs
apputeksnēšanās, nav vairs augu, nav vairs dzīvnieku nav vairs cilvēku. Būsim
tālredzīgi savos lēmumos!
Patlaban bieži dzird piesaucam politisko krīzi, kas
esot iestājusies valstī. Tomēr reālas krīzes valstī nav. Nav pat tās izpausmju. Ir tikai pilnīgi dabisks
sabiedrības saviļņojums, un tas ir tikai apsveicami, ka ir uzjundīta pilsoņu
aktivitāte, vēlme piedalīties sarežģītu politisko jautājumu risināšanā.
Parakstu vākšana referenduma sarīkošanai ir viens no
daudzajiem demokrātijas mehānismiem, tas ir Satversmes noteikts drošības
ventilis. Šāda procedūra galu galā nevis rada krīzi, bet novērš tās iespēju,
uzskatāmi apliecinot, ka Latvijā varas dalīšanas mehānismi darbojas efektīvi.
Cita lieta, ka ir redzama vēlme izraisīt valdības
krīzi, lai pārņemtu varu, nerēķinoties ar sekām, ar draudiem valsts un sabiedrības stabilai un
prognozējamai attīstībai.
Ir redzama vēlme nomainīt personālijas, nevis
piedāvāt likumdošanas un labas valsts pārvaldības kvalitātes uzlabojumus.
Sabiedrība
apzinās, ka Saeimas vairākums tai piedāvā stabilitāti,
izaugsmi un vienlaikus arī spēju atrisināt jautājumus, kas agrāk šķita
neiekustināmi vai gluži vienkārši nepopulāri.
Sabiedrībai
ir nepieciešama lēmumspējīga Saeima un rīcībspējīga valdība, lai atrisinātu
šobrīd svarīgos uzdevumus: apkarotu
inflāciju; nodrošinātu stabilu valsts
ilgtermiņa attīstību un veidotu visus
priekšnoteikumus eiro ieviešanai.
Pēdējais no minētajiem uzdevumiem Latvijai
neizbēgami kļūs par nacionālā lepnuma jautājumu, tiklīdz eiro ieviešanai
patiešām būs vai teiksies esam gatava kāda cita Baltijas valsts.
Koalīcija,
kas spēja pierādīt savu koleģialitāti pat karstajā
priekšvēlēšanu laikā, ir ļāvusi Saeimai kļūt par valsts attīstību un
sabiedrības attiecības stabilizējošu faktoru. Iespējams, Latvijā ir cilvēki un
aprindas, kam tas neder, kam pa prātam ir pretrunu
plosīta Saeima, ļodzīga un vāja valdība. Varbūt viņi šobrīd cer, ka
sabiedrība ļausies nihilisma uzplūdam un jau
kuro reizi meklēs jaunu, nekļūdīgi pareizu politisko spēku.
Mēs esam vienojušies ilgam kopējam darbam, lai
nopelnītu sabiedrības uzticību ar padarīto un paliekošo. Es ticu, ka pavisam drīz
šīs Saeimas uzņēmība un neatlaidība tiks gandarīta ar augstāko balvu tautas
atzinību.
Paldies par uzmanību!
Vēlu jums gaišus svētkus un veiksmīgu darba
cēlienu!
Dievs, svētī mūsu tautu un valsti,
Dievs, svētī Latviju!
(Aplausi.)
(Tiek
atskaņota valsts himna.)
Sēdes vadītājs. Godātie kolēģi! Godātie viesi!
Līdz ar to Saeimas svinīgo sēdi slēdzu.
Un jau pēc tradīcijas aicinu jūs visus uz Sarkano
zāli!
(Aplausi.)
Godātie kolēģi! Pirms mēs pametam šo telpu, jūs
visi tiekat mīļi aicināti uz kopēju foto.