Sēdi vada Latvijas Republikas 5.Saeimas priekšsēdētājs
Anatolijs Gorbunovs.
Sēdes vadītājs. Godātie deputāti, lūdzu, ieņemiet vietas! Paziņoju par atklātu 10. maija Saeimas ārkārtas sēdi, kuru saskaņā ar Kārtības ruļļa 38. pantu sasauc Saeimas Prezidijs, ņemot vērā Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas ierosinājumu. Prezidijs ir izsludinājis šādu darba kārtību:
1. Likumprojekts "Par pilsētu, rajonu, pagastu vēlēšanu komisijām un vēlēšanu iecirkņu komisijām", trešais lasījums.
2. Likumprojekts "Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likums", otrais lasījums.
Sākam izskatīt sēdes darba kārtību.
Likumprojekts "Par pilsētu, rajonu, pagastu vēlēšanu
komisijām un vēlēšanu iecirkņu
komisijām". Jānis Lagzdiņš - Valsts
pārvaldes un pašvaldības komisijas priekšsēdētājs,
"Latvijas ceļa" deputāts. Lūdzu!
J.Lagzdiņš (LC).
Augsti godāto Saeimas priekšsēdētāj!
Kolēģi deputāti! Šo abu likumprojektu
izskatīšanas steidzamību diktēja tas, ka
tuvojas Saeimas vēlēšanas. It īpaši
likumu par vēlēšanu komisijām ir nepieciešams
pieņemt tādēļ, ka, kā jūs
zināt, ir uzsākta parakstu vākšana, bet
otrajā stadijā parakstu vākšana norit ar
vēlēšanu komisiju palīdzību, un
tādēļ, lai nebremzētu šīs Latvijas
Satversmē nostiprinātās tautas tiesības
ierosināt likumprojektus, ir nepieciešams pēc
iespējas ātrāk pieņemt likumu par vēlēšanu
komisijām. Bez tam, kā to liecina iepriekšējo
vēlēšanu pieredze, vēlēšanu
komisiju izveidošana ilgst diezgan garu laika periodu, tādēļ
arī komisija ierosināja šo likumprojektu izskatīt
steidzamības kārtā. Komisija ir saņēmusi
un pēc otrā lasījuma izdarījusi likumprojektā
desmit grozījumus. Pirmais attiecas uz 1.panta trešo
daļu - šajā pantā skaitlis "10"
tiek aizstāts ar skaitli "15". Tādējādi
paziņojums par vēlēšanu iecirkņu
skaitu un to atrašanās vietu atkārtoti publicējams
oficiālā laikrakstā 15 dienas pirms vēlēšanām,
nevis desmit dienas (kā tas bija noteikts otrajā lasījumā),
lai pēc iespējas savlaicīgāk varētu
iepazīties ar iecirkņu atrašanās vietu.
Sēdes vadītājs. Vai deputātiem
pret 1. panta redakciju ir kādas iebildes saskaņā
ar šo labojumu? Nav. 1.panta redakcija apstiprināta.
J.Lagzdiņš. Atbildīgā komisija
ierosina likumprojekta 6. pantu papildināt ar jaunu trešo
daļu, vienlaikus izdarot grozījumus arī 20. panta
otrajā daļā un izsakot 6. pantu šādā
redakcijā: "Par iecirkņu komisijas locekli nevar
būt persona, kura ir pieteikta par deputāta kandidātu
vai ir kandidātu saraksta iesniedzēja, vai deputāta
atsaukšanas ierosinātāja." Līdzšinējo
ceturto daļu... līdzšinējo trešo daļu
uzskatīt par ceturto daļu. Šis grozījums
izdarīts pēc Juridiskā biroja priekšlikuma,
lai nebūtu šāda veida likumpārkāpumu.
Tātad komisija pieņēma Juridiskā biroja
ierosinājumu.
Sēdes vadītājs. Pret komisijas
redakciju 6. pantam deputātiem ir iebildes? Nav. Šī
redakcija ir akceptēta.
J.Lagzdiņš. Nākamais grozījums
attiecas uz likumprojekta 15. pantu. Atbildīgā komisija
ierosina papildināt 15. panta otrās daļas pirmo
teikumu ar vārdiem "un atsaucamais deputāts vai
viņa pilnvarota persona". 15. pantā ir runa
par to, kam ir tiesības piedalīties komisijas sēdēs.
Tātad sēdēs var būt klāt žurnālisti,
Tieslietu ministrijā reģistrēto politisko
organizāciju un partiju pilnvarotas personas. Ņemot
vērā to, ka mums ir spēkā jau gandrīz
gadu likums par deputātu atsaukšanu, lietderīgi
būtu arī atsaucamajam deputātam vai viņa
pilnvarotai personai dot tiesības būt klāt komisijas
sēdēs gadījumos, kad tiek izlemti jautājumi,
kas skar šā deputāta atsaukšanu, tādēļ
arī komisija ierosināja izdarīt šādu
papildinājumu.
Sēdes vadītājs. Nav iebildes
deputātiem? Nav. 15. panta redakcija ir akceptēta.
J.Lagzdiņš. Atbildīgā komisija
ierosina papildināt 16. pantu pēc otrā teikuma
ar jaunu teikumu šādā redakcijā: "Balsīm
sadaloties līdzīgi, izšķirošā
ir komisijas priekšsēdētāja balss."
16. pantā, godātie kolēģi, ir runa par
to, kādā veidā vēlēšanu komisijas
pieņem lēmumus, un, ņemot vērā
iepriekšējo vēlēšanu praksi un to
informāciju, ko mums sniedza Centrālās vēlēšanu
komisijas priekšsēdētājs Atis Kramiņš,
mēs papildinājām šo pantu ar komisijas
piedāvāto redakciju, jo bieži vien ir tā,
ka komisijas sēdēs piedalās 6, 8 vai 10 komisijas
locekļi, kuru balsis sadalās līdzīgi, un
komisijai nav iespējams pieņemt lēmumus,
tādēļ arī komisija ierosina izdarīt
šādus grozījumus 16.pantā.
Sēdes vadītājs. Pret 16. panta
redakciju ir iebildes? Nav. Akceptēts. Tālāk,
lūdzu!
J.Lagzdiņš. 20. pantā atbildīgā
komisija ierosina izslēgt šā panta otrajā
daļā vārdus "vai iecirkņa komisijas".
Tas ir redakcionāls grozījums, kas bija ieviesies
otrā lasījuma laikā kļūdas dēļ.
Sēdes vadītājs. Tālāk,
lūdzu!
J.Lagzdiņš. Nākamais grozījums
attiecas uz 24. pantu. Atbildīgā komisija ierosina
izdarīt vairākus redakcionālus grozījumus,
kuri skan šādi: "Aizstāt 24. panta 6. punktā
vārdus "protokolu par balsu skaitīšanas rezultātiem"
ar vārdiem "balsu skaitīšanas protokolu".
Šāds grozījums tiek izdarīts arī 25.
panta 6. punktā, 26. panta 6. punktā un 27. panta
5. punktā un 31. pantā. Bez tam ir priekšlikums
- 24. panta 7. punktā aizstāt vārdus "pârskatu"
ar vārdiem "noteiktas formas pārskatu".
Tie visi, godātie kolēģi, ir redakcionāla
rakstura grozījumi, kas izdarīti pēc Juridiskā
biroja ierosinājuma.
Sēdes vadītājs. Vai pret šiem
grozījumiem, kurus ierosina atbildīgā komisija,
deputātiem ir iebildes? Nav. Esam akceptējuši.
J.Lagzdiņš. Attiecībā uz
26. pantu atbildīgā komisija ierosina papildināt
panta pirmo daļu pēc vārdiem "Satversmes
grozījumu projekts" ar vārdiem "kâ
arī gadījumos, ja Valsts prezidents ir apturējis
likuma publicēšanu". Šādu papildinājumu
bija nepieciešams izdarīt tādēļ, ka
Satversmē ir minēts arī cits gadījums,
kad likumprojekts, kuru pieņēmusi Saeima, tiek nodots
tautas nobalsošanai. Tie ir gadījumi, kad Valsts prezidents
ir apturējis likuma publicēšanu. Arī šādos
gadījumos, lai varētu saskaņot šos abus
normatīvos aktus, komisija ierosināja izdarīt
attiecīgus grozījumus 26. panta pirmajā daļā.
Sēdes vadītājs. Nav iebildes.
Pieņemts.
J.Lagzdiņš. Atbildīgā komisija
ierosina 27. panta 4. punktā izdarīt redakcionālus
grozījumus, izsakot to šādā redakcijā:
"Nodrošina balsošanas zīmju izgatavošanu
un nogādāšanu iecirkņu komisijām".
Šajā pantā ir runa par deputātu atsaukšanu,
un, lai saskaņotu pantus, bija nepieciešams izdarīt
šādu grozījumu.
Sēdes vadītājs. Arī nav
iebildes. Pieņemts.
J.Lagzdiņš. Pēdējais grozījums
attiecas uz pārejas noteikumiem, un komisija ierosina pārējas
noteikumus izteikt šādā redakcijā: "Pilsētu
domēm, rajonu padomēm un pagastu padomēm
pastāvīgās vēlēšanu komisijas
izveidojamas līdz 1995. gada 15. jūnijam." Tādējādi
mēs grozām to redakciju, kura tika pieņemta
otrajā lasījumā un ar kuru mēs pienākumu
- izveidot komisijas - uzdevām līdz 1. maijam. Šāds
grozījums, kā jūs, godātie kolēģi,
paši saprotat, ir nepieciešams tādēļ,
ka šis svarīgais likumprojekts tiek pieņemts
šodien, tas ir, maijā, un vēlēšanas
ir rudenī. Tātad es aicinu, godātie kolēģi,
akceptēt arī šo priekšlikumu un likumprojektu
kopumā.
Sēdes vadītājs. Pret pēdējo komisijas priekšlikumu - "pilsētu domēm, rajonu padomēm un pagastu padomēm, pastāvīgās vēlēšanu komisijas izveidojamas līdz 1995. gada 15. jūnijam" - nav iebildes? Nav iebildes. Lūdzu zvanu! Lūdzu, balsosim par likumprojekta "Par pilsētu, rajonu, pagastu vēlēšanu komisijām un vēlēšanu iecirkņu komisijām" pieņemšanu trešajā lasījumā. Lūdzu, balsojam! Lūdzu rezultātu! Par - 73, pret - nav, atturas - nav. Likums pieņemts.
Tālāk izskatīsim likumprojektu
"Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas
likums", otrais lasījums. Jānis Lagzdiņš
- Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas priekšsēdētājs,
"Latvijas ceļa" deputāts. Lūdzu!
J.Lagzdiņš (LC).
Augsti godāto Saeimas priekšsēdētāj! Kolēģi deputāti! Likumprojektu "Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likums" mēs pieņēmām pirms diviem mēnešiem. Šajā laikā Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija ir saņēmusi četrus LNNK frakcijas deputātu priekšlikumus un pa vienam priekšlikumam no deputātiem Leiškalna, Seiksta un Māra Graudiņa. Māra Graudiņa un Antona Seiksta priekšlikumi ar šo deputātu piekrišanu pēc būtības tiks izskatīti, sagatavojot likumprojektu trešajam lasījumam. Turklāt es gribētu jūs informēt, ka deputāts Seiksts iesniedza ļoti svarīgu priekšlikumu, attiecībā uz kuru mēs izprasījām atzinumus no lielākajām Latvijas konfesijām un baznīcām. Un deputāta Seiksta priekšlikums bija tāds, ka reliģiskajām organizācijām vajadzētu ar likumu aizliegt finansēt politiskās organizācijas. Līdz šim mēs esam saņēmuši Romas katoļu baznīcas Rīgas metropolijas kūrijas arhibīskapa metropolīta Jāņa Pujāta pozitīvu atzinumu par šo priekšlikumu, tāpat esam saņēmuši arī vecticībnieku baznīcas centrālās padomes pozitīvu atzinumu, un uz trešo lasījumu šis priekšlikums tiks izskatīts pēc būtības. Bez tam komisija pēc savas iniciatīvas ir izdarījusi 23 grozījumus.
Pirmais grozījums attiecas uz likumprojekta
2. pantu. Komisija 2. panta 4. punktu ir redakcionāli precizējusi,
izsakot to šādā redakcijā: "Politiskās
organizācijas un partijas tiek finansētas no citiem
finansēšanas avotiem, izņemot tos, no kuriem
ar likumu ir aizliegts finansēt politiskās organizācijas
un partijas". Kā jūs redzat no likumprojekta
teksta, politiskās organizācijas var tikt finansētas
no biedru naudas, no ziedojumiem, no ienākumiem no saimnieciskās
darbības, kā arī no citiem avotiem, no kuriem
ar likumu nav aizliegta politisko organizāciju finansēšana.
Sēdes vadītājs. Nav iebildes
deputātiem? Nav. Tālāk!
J.Lagzdiņš. Tālāk komisija,
ņemot vērā pirmajā lasījumā
izteiktās domas debatēs, apvienoja 2. panta otro
un trešo daļu. Šī apvienojuma jēga ir
tāda, ka pirmajā lasījumā mēs pieņēmām
normu, kas nosaka, ka ziedojums ir fiziskās vai juridiskās
personas finansu līdzekļu un naudas, kā arī
vērtspapīru bezatlīdzības nodošana
politiskās organizācijas (partijas) īpašumā.
Savukārt par dāvinājumu mēs pieņēmām
normu, kas nosaka, ka dāvinājums ir mantas bezatlīdzības
nodošana. Sagatavojot likumprojektu otrajam lasījumam,
šīs normas tika apvienotas, izsakot to šādā
redakcijā: "Dâvinājums, ziedojums šā
likuma izpratnē ir fiziskajai vai juridiskajai personai
piederošu naudas vai citu finansu līdzekļu vai
arī kustamās vai nekustamās mantas bezatlīdzības
nodošana politiskās organizācijas (partijas) īpašumā."
Sēdes vadītājs. Nav iebildes?
Nav. Tālāk, lūdzu!
J.Lagzdiņš. Ņemot vērā to, ka pirms mēneša Saeima pieņēma grozījumus likumā "Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām", mūsu pieņemtajos grozījumos tika ietverta norma, kas nosaka, ka ienākumi, ko sabiedriskās organizācijas ir guvušas no biedru naudas un iestāšanās naudas, nav apliekami ar nodokļiem.
Godātie kolēģi, es atvainojos!
Es mazliet kļūdījos. Tas ir par nākamo
pantu. Tātad komisija, ņemot vērā pirmajā
lasījumā izteiktos priekšlikumus un iebildumus
pret to...
Sēdes vadītājs. Lūdzu,
precizēsim, kuru pantu mēs tagad izskatām!
J.Lagzdiņš. Jā, godātie kolēģi,
runa šobrīd ir par 3.pantu, kurā ir pateikts
par biedru naudu un iestāšanās naudu. Tātad
tāpat kā likumā "Par sabiedriskajām
organizācijām un to apvienībām"
mēs pieņēmām analogu normu arī
likumā par politiskajām organizācijām
pirmajā lasījumā, kura skanēja šādi:
"Politiskās organizācijas (partijas) biedri,
kuri nav samaksājuši biedru naudu, nav uzskatāmi
par parādniekiem civiltiesiskajā izpratnē un
uz viņu mantu nevar vērst piedziņu."
Šo normu komisija ierosina izslēgt no likumprojekta,
jo analogu normu mēs pieņēmām jau likumā
par sabiedriskajām organizācijām. Tā
ka šī norma ir lieka. Es mazliet kļūdījos
ar 4.pantu.
Sēdes vadītājs. Pret 3.pantu
un šo komisijas piedāvāto priekšlikumu nav
iebildes? Nav iebildes. Tālāk!
J.Lagzdiņš. Tālāk par 4.pantu.
Komisija ir izdarījusi trīs grozījumus. Komisija
ierosina divus analogus grozījumus attiecināt uz 4.panta
pirmo daļu, papildinot pirmās daļas 2. un 3.punktu
ar šādiem vārdiem: "Ievērojot šā
likuma 6.pantā minētos ierobežojumus".
Šāds redakcionāls papildinājums ir nepieciešams
tādēļ, lai saskaņotu 4.pantu ar 6.pantu,
kurā ir minēti finansēšanas ierobežojumi,
lai nebūtu pretrunas starp abiem pantiem.
Sēdes vadītājs. Nav iebildes
pret šo priekšlikumu? Nav. Akceptējam. Tālāk!
J.Lagzdiņš. Ārkārtīgi svarīgus grozījumus un priekšlikumus komisija izskatīja par 4.panta otro daļu. Es, godātie kolēģi, gribu jums atgādināt, ka, izskatot likumprojektu pirmajā lasījumā, mēs noteicām, ka Latvijas pilsonis vai persona, kura Latvijā ir saņēmusi pastāvīgās uzturēšanās atļauju, kalendārā gada laikā vienai politiskajai organizācijai vai partijai var ziedot kopsummā ne vairāk kā 5000 latu, bet juridiskā persona - 25 000 latu. Izskatot likumprojektu pirmajā lasījumā, tika izteikti daudzi un dažādi priekšlikumi par to, kā būtu jāprecizē šī norma. Tika izteikti priekšlikumi samazināt šo summu un noteikt vienādu šo maksimālo ziedojamo naudas summu gan juridiskajām, gan fiziskajām personām. Pēc pirmā lasījuma komisija saņēma rakstveidā divus priekšlikumus.
Pirmais priekšlikums, kuru iesniedza LNNK frakcijas
deputāti, ierosināja noteikt, ka juridiskā persona
vienai politiskajai partijai var ziedot kalendārā
gada laikā ne vairāk kā 30 000 latu. Komisija
šo priekšlikumu noraidīja, paliekot pie domas, ka
maksimālā ziedojamā summa būtu 25 000
latu. Tomēr, ņemot vērā deputāta
Kiršteina izteikto domu, kuru viņš izteica, debatējot
par likumprojektu pirmajā lasījumā, ka būtu
jāvienādo maksimālā summa gan juridiskajām,
gan fiziskajām personām, komisija ierosina izteikt
4.panta otro daļu šādā redakcijā: "Juridiskā
vai fiziskā persona vienai politiskajai organizācijai
(partijai) kalendārā gada laikā var dāvināt
(ziedot) finansu līdzekļus vai mantu par summu, kura
nepārsniedz 25 000 latu." Vienlaikus komisija noraidīja
deputāta Kārļa Leiškalna priekšlikumu,
kurš ierosināja maksimālo summu noteikt 10 000
latu apmērā.
Sēdes vadītājs. Godātie deputāti, ir konkrēti priekšlikumi no LNNK frakcijas. Ir arī deputāta Leiškalna priekšlikums iesniegšanas kārtībā, bet balsosim tos, jo frakcija lūdz balsojumu.
Godātie deputāti! Lūdzu, esiet tik laipni, iepazīstieties ar šīm redakcijām! Mēs izskatām 4.panta otro daļu. Trīs balsojumi mums ir iespējami.
LNNK frakcijas priekšlikums - izteikt 4.panta otro daļu pēc vārda "atļaujams" šādā redakcijā: "... kā arī juridiskās personas kalendārā gada laikā vienai politiskajai organizācijai (partijai) var ziedot kopsummā ne vairāk kā 30 000 latu".
Deputāts Leiškalns iesaka 4.panta otrās daļas beigās paredzēt, ka juridiskā vai fiziskā persona var ziedot vienai politiskajai organizācijai (partijai) gada laikā summu, kura nepārsniedz 10 000 latu.
Komisija ierosina, ka juridiskā vai fiziskā persona vienai politiskajai organizācijai (partijai) kalendārā gada laikā var dāvināt (ziedot) finansu līdzekļus vai mantu par summu, kura nepārsniedz 25 000 latu.
Vai pret procedūru ir kādas iebildes deputātiem? Nav. Tātad, lūdzu, pirmais balsojums būs par LNNK frakcijas ierosinājumu 4.panta otrajai daļai. Lūdzu rezultātu! Par - 32, pret - 19, atturas - 13. Nav pieņemts.
Godātie deputāti, lūdzu uzmanību! 32 - par, pret - 19, atturas - 13. (Starpsauciens no zāles: "Jâpārbalso!") Tātad balsis sadalās līdzīgi, tāpēc jāpārbalso. Uzmanību! Lūdzu vēlreiz balsot par LNNK priekšlikumu 4.panta otrajā daļā. Lūdzu rezultātu! Par - 39... (Zālē troksnis, smiekli, aplausi. Starpsaucieni: "Vçl vienu reizi!") Pret - 18, atturas -21.
Godātie deputāti! Rezultāts atkal ir neizšķirts, un tagad ir jāieskatās Kārtības rullī. Kārtības ruļļa 141.pants. Komisija, kura to izstrādāja, paredzēja, ka tāds gadījums var būt. Tātad:
1. Ja balsis sadalījušās vienādi ("par" vienādi ar "pret" un "atturas"), izdarāma pārbalsošana.
2. Ja arī pārbalsojot balsis sadalījušās vienādi, balsojamais priekšlikums nav pieņemts.
Līdz ar to LNNK frakcijas priekšlikums 4.panta otrajā daļā nav pieņemts.
Nākošais ir deputāta Leiškalna priekšlikums. Lūdzu, balsosim! Balsojam! Lūdzu rezultātu! Par - 21, pret - 26, atturas - 27. Nav pieņemts.
Tagad, lūdzu, balsosim par Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas priekšlikumu. Balsojam! Lūdzu rezultātu! Par - 57, pret - 9, atturas - 11. Priekšlikums pieņemts.
Par nākošo pantu, lūdzu!
J.Lagzdiņš. Godātie kolēģi,
likumprojekta 5.pantā ir runa par nodokļu un nodevu
atvieglojumiem. Otrajā lasījumā šajā
pantā tika izdarīti būtiski grozījumi,
ņemot vērā pirmā lasījuma laikā
izteiktās iebildes. Tā kā vairākums deputātu
debatēs noraidīja iespēju kaut netieši
politiskās organizācijas finansēt no valsts
budžeta, paredzot zināmus nodokļu atvieglojumus
ziedotājiem, tad komisija vienbalsīgi nolēma
svītrot no likumprojekta 5.panta otro un trešo daļu,
bet redakcionāli precizēt pirmo daļu. Šāds
grozījums tika izdarīts, ņemot vērā
to, ka šobrīd valstī ir diezgan grūts finansiālais
stāvoklis, un diez vai, politiski vērtējot,
mēs šādus atvieglojumus varētu paredzēt
likumā par politiskajām organizācijām.
Savukārt pirmā daļa tika redakcionāli precizēta,
izsakot to šādā redakcijā: "Fiziskās
un juridiskās personas, kuras, ievērojot šā
likuma noteikumus, ir dāvinājušas (ziedojušas)
politiskajai organizācijai (partijai) finansu līdzekļus
vai mantu, tiek atbrīvotas no attiecīgo valsts
nodevu maksāšanas."
Sēdes vadītājs. Vai pret komisijas
priekšlikumiem 5.pantam deputātiem ir iebildes? Un
pret to redakciju, kuru komisija piedāvā? Nav. Pieņemts.
J.Lagzdiņš. Atbildīgā komisija
ierosina 6.pantu papildināt ar jaunu otro daļu šādā
redakcijā: "Visi finansu līdzekļu dāvinājumi
(ziedojumi) tieši jāpārskaita attiecīgās
politiskās organizācijas (partijas) bankas kontā,
bet mantu dāvinājumi (ziedojumi) tieši jānodod
attiecīgajai politiskajai organizācijai (partijai)."
Vienlaikus komisija ierosina līdzšinējo otro
un trešo daļu izteikt kā trešo un ceturto daļu.
Savukārt trešā un ceturtā daļa tika
grozīta, ņemot vērā LNNK frakcijas
deputātu iesniegtos priekšlikumus. Šo priekšlikumu
būtība bija tāda, ka nebūtu lietderīgi
aizliegt veidot politiskajām organizācijām vai
partijām tā saucamos iekšējos fondus vai
atsevišķus kontus, kas tiktu izveidoti ar mērķi
finansēt tieši vēlēšanu kampaņu
vai politisko organizāciju kādā citā gadījumā.
Kā mēs zinām, šādi iekšējie
konti ir ļoti daudzām politiskajām organizācijām,
un attiecībā uz šo kontu vai finansējumu
atklātumu tiek attiecinātas visas tās pašas
prasības, kādas ir uz visiem pārējiem
politisko organizāciju finansu līdzekļiem. Tādēļ
komisija pēc būtības pieņēma
abus LNNK frakcijas deputātu priekšlikumus un ietvēra
tos likumprojekta 2.pantā, likumprojekta 6.panta otrajā
daļā, kā arī 6.panta ceturtajā daļā,
izsakot ceturto daļu šādā redakcijā:
"Aizliegts politisko organizāciju (partiju) finansēšanai
izveidot īpašus fondus - juridiskās personas
vai jebkāda cita veida starpniekorganizācijas, uzņēmumus
vai uzņēmējsabiedrības."
Sēdes vadītājs. Vai nav iebildes
pret 6.pantā izdarītajiem grozījumiem, komisijas
priekšlikumiem un 6.panta galīgo redakciju otrajam
lasījumam? Nav iebildes. Pieņemta.
J.Lagzdiņš. Godātie kolēģi,
visvairāk precizējumu atbildīgā komisija
izdarīja likumprojekta 7.pantā. Kā jau mēs
iepriekšējos pantos nobalsojām, ir noteikti konkrēti,
atļauti politisko organizāciju vai partiju finansēšanas
avoti. Ar 7.pantu mēs nosakām, ka nav atļauti
anonīmi ziedojumi vai dāvinājumi. Tomēr,
vispusīgi izvērtējusi deputātu iesniegtos
priekšlikumus un komisijai izteiktās domas, komisija
nonāca pie secinājuma, ka būtu pieļaujama
viena iespēja anonīmi finansēt politiskās
organizācijas, un, proti, saskaņā ar šo
likumprojektu tas notiktu tā: gadījumā, ja politiskā
organizācija tieši saņem anonīmu ziedojumu,
šis ziedojums likumā noteiktā termiņā
jāpārskaita īpašā kontā, ko
nosaka Tieslietu ministrija, un visi šie finansu līdzekļi,
ko politiskā organizācija saņēmusi anonīmu
ziedojumu veidā, veido īpašu fondu, kura līdzekļi
tiek izmantoti noteiktā kārtībā, finansējot
parlamentā pārstāvētās politiskās
organizācijas. Komisija, konceptuāli izskatījusi
šo normu, nonāca pie secinājuma, ka varētu
būt tāda situācija, ka kādas uzņēmējsabiedrības,
bankas, apdrošināšanas sabiedrības varētu
parādīt labo gribu un šajā Tieslietu ministrijas
izveidotajā fondā pārskaitīt naudas summas
tieši, nevis caur politiskajām organizācijām,
un ka varētu būt gadījumi, kad šīs
uzņēmējsabiedrības negribētu,
ka viņu vārds tiktu izpausts, un tādēļ
komisija nolēma, ka likumprojekta 7.panta redakcija būtu
jāpapildina ar piekto daļu. Es atvainojos, godātie
kolēģi, ka es runāju par 7.panta piekto daļu,
jo tas ir saistībā ar grozījumiem, kas izdarīti
šā panta pirmajā daļā. Tātad
- papildināt pantu ar piekto daļu šādā
redakcijā: "Ðā panta trešajā daļā
minētajā kontā fiziskās un juridiskās
personas var pārskaitīt naudu vai citus finansu līdzekļus
jebkurā daudzumā. Šajā kontā naudu
vai citus finansu līdzekļus var pārskaitīt
arī anonīmi." Tātad, godātie kolēģi,
komisija ierosina veidot pie Tieslietu ministrijas īpašu
fondu politisko organizāciju finansēšanai, un
šajā fondā var pārskaitīt naudas līdzekļus
bez jebkāda ierobežojuma, neievērojot noteikto
maksimālo summu - 25 tūkstošus, un šajā
noteiktajā fondā var ziedot arī anonīmi.
Un šā iemesla dēļ, ka 7.pants tiek papildināts
ar jaunu daļu - piekto daļu - , komisija ierosina 7.panta
pirmo daļu aiz vārda "aizliegts" papildināt
ar vārdiem "izņemot šā panta ceturtajā
daļā minēto gadījumu". Bez tam būtisks
grozījums šajā pantā ir izdarīts arī
ceturtajā daļā - tur ir noteikts, kuras politiskās
partijas saņem finansu līdzekļus no fonda, ko
izveido Tieslietu ministrija. Pirmajā lasījumā
mēs pieņēmām tādu normu, kas
nosaka, ka nauda, kas ieskaitīta Tieslietu ministrijas izveidotajā
fondā, tiek pārskaitīta sešus mēnešus
pirms Saeimas vēlēšanām līdzīgās
daļās visām Latvijā reģistrētajām
politiskajām organizācijām. Savukārt otrajā
lasījumā komisija ierosina noteikt, ka šī
nauda tiek pārskaitīta sešus mēnešus
pēc Saeimas vēlēšanām - un tikai
"tâm politiskajām organizācijām (partijām),
kuru pieteiktie kandidāti ir ievēlēti Saeimā.
Šīm politiskajām organizācijām (partijām)
finansu līdzekļi tiek pārskaitīti proporcionāli
no attiecīgās politiskās organizācijas
(partijas) Saeimā ievēlēto deputātu
skaitam."
Sēdes vadītājs. Vispirms - par
priekšlikumu, kurš ir noraidīts. Vai LNNK frakcija
lūdz balsojumu? Vai esat apmierināti ar to skaidrojumu?
Ir runa par 7.pantu.
J.Lagzdiņš. Priekšsēdētāja
kungs! Mums varbūt vajadzētu vispirms uzklausīt
viedokļus par komisijas ierosinājumu par 7.panta pirmo
daļu un 7.panta otro daļu. Par LNNK frakcijas priekšlikumu
par ziedojumu anonimitāti runa būs mazliet vēlāk.
Sēdes vadītājs. Bet neviens nav
pieteicies debatēs, un tāpēc man nav jāaicina
kolēģi runāt par katru priekšlikumu atsevišķi.
Ja kāds grib pieteikties runāt... Vai ir pieteikušies
runāt? Nav pieteikušies runāt. Tāpēc
mēs varam runāt par konkrēto LNNK priekšlikumu
un tad spriest par komisijas ieteikto redakciju.
J.Lagzdiņš. Godātie kolēģi!
LNNK frakcija ierosināja papildināt 7.panta otro daļu:
"Ziedojums vai dāvinājums netiek uzskatīts
par anonīmu, ja ziedotāju - fizisko personu vārds,
uzvārds, personas kods vai juridisko personu pilns nosaukums,
atrašanās vieta un bankas kods ir norādīti
politiskās organizācijas (partijas) grāmatvedības
dokumentos, bet ziedotājs vēlas, lai tos neizpaustu
masu informācijas līdzekļos." Ðo priekšlikumu
komisijas locekļu vairākums noraidīja, jo uzskatīja,
ka jebkura naudas summa vai dāvinājums nevar būt
anonīms, jo faktiski LNNK piedāvātā redakcija
nepieļāva sabiedrībai iepazīties ar attiecīgās
politiskās organizācijas finansētājiem.
Jo tas, ka informācija par konkrēto ziedotāju
ir politiskās organizācijas grāmatvedības
dokumentos, faktiski padara šos finansēšanas avotus
par slepeniem.
Sēdes vadītājs. Atklājam
debates. Aleksandrs Kiršteins - Latvijas Nacionālās
neatkarības kustība. Lūdzu!
A.Kiršteins (LNNK).
Jā, godājamais Prezidij! Godājamie
deputāti! Šeit jau ir mūsu priekšlikumi daļēji
ietverti, un es domāju, ka tie ir ļoti labā redakcijā,
bet trešajā lasījumā vajadzētu tos
drusciņ uzlabot, jo nav jau runa par to, ka neizpaustu
vispār... Te ir skaidri un gaiši pateikts, ka gan finansu
organizācijas, gan visi citi zina, ka tie nav anonīmi
ziedotāji. Bet jebkurā civilizētā valstī
katram ir tiesības, ja viņš ziedo - ne tikai
politiskai organizācijai, bet kādam muzejam vai kultūras
iestādei... ja viņš negrib, ka šis fakts
tiktu izpausts, viņam ir tiesības to nereklamēt,
teiksim, avīzēs, presē. Tā ka šeit
pašreiz ir teikts, ka anonīmi šie ziedojumi ir tikai
tādā gadījumā, ja politiskās organizācijas
grāmatvedības dokumentos neparādās ziedotāja
vārds un uzvārds. Tā ka šajā ziņā
mums nav nekādu pretrunu. Bet attiecībā uz ziedotāju
īpašajām tiesībām es domāju,
ka vajadzētu iesniegt papildu priekšlikumus vēl
uz nākamo lasījumu. Tā ka mēs nekādu
balsojumu pašlaik nelūdzam. Paldies par uzmanību.
Sēdes vadītājs. Vai vēl kāds vēlas runāt par šo priekšlikumu? Runātāju nav. Debates pabeigtas. Tātad frakcija nelūdz balsojumu. Vai pret 7.pantu ir iebildes? Ir nepieciešams balsot? Nekādu iebilžu nav, līdz ar to 7.pants ir akceptēts komisijas piedāvātajā redakcijā.
Tālāk, lūdzu!
J.Lagzdiņš. Likumprojekta 8.pantā komisija pēc savas iniciatīvas ir izdarījusi veselu rindu redakcionālu grozījumu. Pirmkārt, 8.panta pirmajā daļā ir aizstāti vārdi "tieslietu ministram" ar vārdiem "Tieslietu ministrijai" un vārdi "Valsts ieņēmumu dienesta priekšniekam" - ar vārdiem "Valsts ieņēmumu dienestam". Otrās daļas sākumā vārds "jânorāda" ir aizstāts ar vārdu "norāda", un attiecīgi ir precizēts panta teksts. Savukārt 6.punktā vārdi "dâvinājuma summu" ir aizstāti ar vārdiem "tâs vērtību". Turklāt komisija ir izteikusi 8.panta 7.punktu šādā redakcijā: "iegādātos nekustamos īpašumus, transportlīdzekļus un citu mantu, ja tās vērtība pārsniedz 1000 latus, norādot katra nekustamā īpašuma, transportlīdzekļa vai citas mantas pārdevēju un pirkuma līgumā minēto summu;". Runa tātad, godātie kolēģi, 8.pantā ir par tām ziņām, kas jānorāda finansiālās darbības deklarācijā.
LNNK frakcija ierosina 8.panta 8.punktu izteikt jaunā redakcijā - ka deklarācijā ir jānorāda visi tie izdevumi, kuru summa pārsniedz 1000 latus. Pirmajā lasījumā mēs pieņēmām normu, kas nosaka, ka jānorāda visi izdevumi, kuru summa pārsniedz 100 latus. Komisijas locekļu vairākums atbalstīja pirmajā lasījumā pieņemto redakciju. Šāda norma tika pieņemta tādēļ, ka tāda ir arī daudzu citu valstu likumdošanā analogos likumos. Piemēram, Vācijā šī maksimālā summa, par kuru netiek sniegta deklarācija, ir ne vairāk kā 100 markas, Francijā tie ir 200 franki, Itālijā - 2000 liras. Tā ir ļoti maza summa šajās valstīs.
Sēdes vadītājs. Par 8.panta 8.punktu
atklājam debates. Aleksandrs Kiršteins - Latvijas Nacionālās
neatkarības kustība. Lūdzu!
A.Kiršteins (LNNK).
Godājamie deputāti! Lagzdiņa
kungs gan neteica, kas notiek Vācijā, ja tur aiztur
uz robežas, teiksim, ešelonu, par kuru nav samaksātas,
teiksim, 100 000 markas. Neteica, uz cik gadiem "iesēdina"
to cilvēku, to fizisko vai juridisko personu. Kad es redzu
šādus priekšlikumus - un 8.pantā es redzu,
ar ko turpmāk nodarbosies Valsts ieņēmumu
dienests, - es gribu apsveikt šo Valsts ieņēmumu
dienesta vadītāju, jo es saprotu, ka viņam
Latvijā vairs nav absolūti nekādu problēmu.
Viņu neuztrauc, teiksim, ešeloni ar degvielu varbūt
150 000 latu vērtībā; absolūti nevienu
vairs neuztrauc 250 miljoni, ko varbūt varētu iekasēt,
teiksim, par dažādiem tirdzniecības pārkāpumiem,
vai, kā mēs nesen lasījām Geidāna
kunga rakstā, teiksim, simtiem miljonu latu, kas nav iekasēti
muitā. Tātad tagad Valsts ieņēmumu dienests
vāks papīrīšus - kvītis 100 latu vērtībā.
Ar to es arī gribētu apsveikt. Bet es domāju
- kamēr mēs nonāksim līdz tādam
stāvoklim kā Vācijā, kur ļoti ātri
var "iesēsties" uz 10 un vairāk gadiem
par daudz mazākām summām nekā Latvijā,
varbūt tomēr atbrīvosim no tā Valsts
ieņēmumu dienestu un ļausim viņiem ķert
pagaidām nevis tos miljonus vai desmit miljonus, bet nodarboties
ar 100 miljonu lietām! Un tad, kad mums galīgi nebūs
ko darīt, - tad salasīsimies nākamo reizi uz
nākamajām vēlēšanām, un tad
sāksim pieprasīt izziņas par 100 latiem! Tas
vienkārši ir smieklīgs un komisks labojums, un
vispirms vajadzētu izrēķināt, cik cilvēkiem
ar šiem papīrīšiem vajadzēs nodarboties,
jo es varu jums pilnīgi droši apsolīt, ka no šīm
43 - vai cik tur - reģistrētajām partijām
vien mēs iedosim varbūt veselu tūkstoti visādu
sīku papīrīšu. Kas tos skaitīs un
rēķinās, un pārbaudīs?! Tas vienkārši
ir komisks priekšlikums pašreizējā situācijā,
kāda ir Latvijā. Es aicinu tomēr balsot šajā
punktā par 1000 latiem un nekļūt smieklīgiem.
Paldies par uzmanību.
Sēdes vadītājs. Aivars Berķis
- Latvijas Zemnieku savienība. Lūdzu!
A.Berķis (LZS).
Godātais priekšsēdētāj!
Godātie deputāti! Es arī ierosinu atbalstīt
LNNK frakcijas priekšlikumu, balstoties uz šo dokumentu,
kas nupat ir izdots Latvijas Republikas Ministru kabinetā,
- tie ir noteikumi par skaidrā naudā veikto darījumu
deklarēšanu, un tur ir skaidri un gaiši rakstīts
- šie noteikumi nosaka kārtību, kādā
uzņēmumi un uzņēmējsabiedrības
katru mēnesi deklarē visus skaidrā naudā
savstarpēji veiktos darījumus, kuru vērtība
pārsniedz 1000 latus. Nu tad lai būtu vienādība
gan tajos darījumos, ko veic iestādes, gan arī
tajos, kas ir partijām!
Sēdes vadītājs. Aija Poča
- "Latvijas ceļš". Lūdzu!
A.Poča (LC).
Cienījamie kolēģi! Es šoreiz absolūti negribētu runāt no politiskās puses. Šoreiz gribu runāt no nodokļu iekasēšanas un deklarēšanas puses. Pirmām kārtām, tie, ko Berķa kungs minēja, - tie ir uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību savstarpējie norēķini, kas ir jādeklarē. Tā ir īpaša kategorija, lai izvairītos no skaidrās naudas maksājumiem.
Otrām kārtām, šeit ir parādīts
tikai tas, ka ir jādeklarē. Neviens jau... tas praktiski
nenozīmē, ka noteikti ies un pārbaudīs.
Šī pārbaude var notikt izlases veidā, un
Valsts ieņēmumu dienests var izvēlēties
- darīt to vai ne. Tā ir vienkārši tikai
deklarācija. Tas ir princips, kas tiek ieviests jebkurās
normālās attiecībās, - deklarēt
visus savus izdevumus un ieņēmumus, un tad, ja rodas
šaubas, - tad var pārbaudīt. Paldies.
Sēdes vadītājs. Debates beidzam.
Lūdzu referentu!
J.Lagzdiņš. Godātie kolēģi!
Godātais Kiršteina kungs! Šajā pantā
nav runa par to, ka Valsts ieņēmumu dienestam būtu
jāpārbauda neskaitāmi dokumenti. Vienkārši
ir attiecīgās politiskās organizācijas
grāmatvedei vai kasierei (un tāda ir jebkurā
politiskajā organizācijā) vienu reizi gadā,
vienu dienu jāieskatās savas organizācijas grāmatvedības
dokumentos, jāiesniedz noteikta parauga pārskats un
jānorāda visas tās izdevumu pozīcijas,
kas ir bijušas iepriekšējā pārskata
gadā, ja šie izdevumi ir bijuši lielāki par
100 latiem. Un Valsts ieņēmumu dienestam nav jāiesniedz
nekādi papildu dokumenti šajā gadījumā,
un Valsts ieņēmumu dienestam šeit nav jātērē
laiks un nauda, un darbiniekiem nav jāstrādā,
lai kaut ko lieku darītu.
Sēdes vadītājs. Lūdzu zvanu! Balsosim par LNNK frakcijas priekšlikumu - izteikt 8. panta 8. punktu šādā redakcijā: "visi tie izdevumi, kuru summa pārsniedz 1000 latus". Lūdzu rezultātu! Par - 33, pret - 18, atturas - 19. Priekšlikums nav pieņemts.
Lūdzu, balsosim par 8. pantu Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas piedāvātajā redakcijā, par pantu kopumā! Lūdzu rezultātu! Par - 49, pret - 6, atturas - 9. Panta redakcija ir apstiprināta.
Tālāk, lūdzu!
J.Lagzdiņš. Godātie kolēģi! Likumprojekta 9. pantā ir runa par finansiālās un saimnieciskās darbības atklātumu. Pirmajā lasījumā mēs pieņēmām tādu redakciju, kura deva tiesības iepazīties ar attiecīgās partijas iesniegto deklarāciju - atkarībā no tā, kas vēršas pie attiecīgās politiskās organizācijas vai Tieslietu ministrijas, lai saņemtu informāciju par deklarācijā publicētajiem faktiem. Tika noteikts, ka žurnālists Tieslietu ministrijā var iepazīties ar jebkuras partijas finansiālās darbības deklarāciju, savukārt politiskās organizācijas biedrs var iepazīties tikai ar savas politiskās organizācijas finansiālās darbības deklarāciju. Savukārt ziedotāji, kā mēs par to nobalsojām pirmajā lasījumā, var iepazīties tikai ar tās politiskās organizācijas finansiālās darbības deklarāciju, kurai viņi ziedojuši finansu līdzekļus.
Sagatavojot likumprojektu otrajam lasījumam,
mēs pieņēmām unificētu normu,
kas nosaka vienādu iespēju visiem - gan žurnālistiem,
gan politisko organizāciju un partiju biedriem, gan ziedotājiem
- iepazīties ar politisko organizāciju finansiālās
darbības deklarācijām. Komisija ierosina 9.
pantu izteikt šādā redakcijā: "Persona,
kurai ir tiesības dāvināt (ziedot) politiskajai
organizācijai (partijai) finansu līdzekļus un
mantu, kā arī jebkurš masu informācijas
līdzekļa žurnālists Tieslietu ministrijā
var iepazīties ar jebkuras politiskās organizācijas
(partijas) finansiālās darbības deklarāciju
un publicēt tajā minēto informāciju."
Sēdes vadītājs. Deputātiem
nav iebildes? Lūdzu, tālāk!
J.Lagzdiņš. Likumprojekta 10. pantā
ir izdarīti divi redakcionāli grozījumi. Pirmkārt,
pirmajā daļā skaitlis "9" ir aizstāts
ar skaitli "8" un vārds "norādītajam"
- ar vārdu "noteiktajam". Savukārt otrajā
daļā vārds "izsūtīšanas"
ir aizstāts ar vārdu "nosūtīšanas".
Sēdes vadītājs. Tālāk,
lūdzu!
J.Lagzdiņš. Pēdējais grozījums
attiecas uz 12. pantu. Atbildīgā komisija ierosina
papildināt panta pirmajā daļā tekstu aiz
vārdiem "8. panta" ar vārdiem "pirmās
un otrās daļas". Tādējādi tiek
savstarpēji saskaņoti likumprojekta panti, proti,
9. pants ar 12. pantu.
Sēdes vadītājs. Arī pret
šo papildinājumu nav iebildes? Lūdzu zvanu! Lūdzu,
balsosim par likumprojekta "Politisko organizāciju
(partiju) finansēšanas likums" pieņemšanu
otrajā lasījumā! Lūdzu, balsosim! Lūdzu
rezultātu! Par - 72, pret - 1, atturas - 6. Likumprojekts
ir pieņemts otrajā lasījumā.
J.Lagzdiņš. Godātie kolēģi,
es aicinu noteikt kā termiņu priekšlikumu iesniegšanai
trešajam lasījumam 25. maiju.
Sēdes vadītājs. Vai ir, lūdzu, iebildes? Nav. Esam apstiprinājuši priekšlikumu iesniegšanas termiņu. Tā gan ir svētdiena, bet neviens neiebilst, līdz ar to šis termiņš ir apstiprināts... Juridiskā biroja vadītājs Kusiņa kungs atvainojas, jo uzskatīja, ka 25. maijs - tā ir svētdiena... Viņš atvainojas.
Godātie deputāti, tā ir ceturtdiena - 25. maijs. Vai ir iebildumi? Nav. Termiņš ir pieņemts.
Lūdzu zvanu. Reģistrācija! Lūdzu reģistrēties! Godātie deputāti, pēc tam sēde tiks paziņota par slēgtu, un pēc tam būs paziņojums, jo ārkārtas sēdes laikā nekādi paziņojumi nedrīkst būt, - tā es izprotu Kārtības rulli.
Saeimas sekretāra biedri Irēnu Folkmani
lūdzu nosaukt deputātus, kuri nav reģistrējušies!
I.Folkmane (5. Saeimas sekretāra biedre).
Cienījamie kolēģi! Nav reģistrējušies šādi deputāti:
Mariss Andersons,
Igors Bukovskis,
Ilmārs Dāliņš,
Māris Grīnblats,
Andris Grots,
Andris Gūtmanis,
Odisejs Kostanda,
Andrejs Krastiņš,
Ludmila Kuprijanova,
Valdis Pavlovskis,
Aleksandrs Pētersons,
Andris Piebalgs,
Indra Sāmīte,
Jānis Straume,
Joahims Zīgerists.
Sēdes vadītājs. Godātie deputāti! Lūdzu uzmanību! 10. maija ārkārtas sēdi pasludinu par slēgtu. Un tagad - svarīgs paziņojums.
Mūsu kolēģis Raimonds Jonītis 5. maijā kļuva 30 gadus vecs. Sirsnīgi sveicam! (Aplausi.)
Nākamais paziņojums. Prezidija sēde
būs pēc 10 minūtēm, un kārtējā
sēde notiks rīt, 11. maijā, un sēdes
sākums pulksten 9.00.
Redaktores: J.Kravale, L.Bumbura
Datoroperatores: B.Strazdiņa, S.Bērziņa, M.Ceļmalniece, I.Kuzņecova
Korektores: D.Kraule, J.Kurzemniece, S.Stikute
Likumprojekts æPar pilsētu, rajonu, pagastu
vēlēšanu komisijām un vēlēšanu iecirkņu komisijāmæ
(3.lasījums)
(349. un 463.dok.)
Ziņo - dep. J.Lagzdiņš - 1.lpp.
Likumprojekts æPolitisko organizāciju (partiju)
finansēšanas likumsæ (2.lasījums)
(105. un 348.dok.)
Ziņo - dep. J.Lagzdiņš - 5.lpp.
Debates - dep. A.Kiršteins - 14.lpp.
- 16.lpp.
- dep. A.Berķis - 17.lpp.
- dep. A.Poča - 17.lpp.
Reģistrācijas rezultāti
Nolasa Saeimas sekretāra biedre I.Folkmane
- 21.lpp.