Saeimas Juridiskā komisija trešdien, 18.maijā, otrajā lasījumā skatot grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, atbalstīja virkni priekšlikumu, kas sakārto līdzšinējo sodu sistēmu par pārkāpumiem autopārvadājumu jomā. Likuma grozījumi paredz ieviest detalizētu sodu gradāciju atkarībā no pārkāpuma smaguma. Par atsevišķiem pārkāpumiem naudas sodi būs mazāki, bet ļaunprātīgu rīcību plānots sodīt bargāk nekā līdz šim.
„Šī likumprojekta vēsture iestiepjas vēl 9.Saeimā, kad tas pieņemts pirmajā lasījumā, taču tā tālāka virzība atdūrusies pret asiem autopārvadātāju iebildumiem. Šodien mums ir izdevies spert būtisku soli uz priekšu, piedāvājot sistēmiski sakārtotu likumprojekta redakciju un vienlaikus piedāvājot būtiskus kompromisus autopārvadātājiem,” pauž Juridiskās komisijas priekšsēdētāja Ilma Čepāne.
Salīdzinot ar pirmā lasījuma redakciju, par atsevišķiem mazāk smagiem darba un atpūtas laika režīma pārkāpumiem sodus paredzēts samazināt. Taču kā ļoti smagi pārkāpumi tiks vērtētas tādas darbības, kas var slēpt iespējamos pārkāpumus. Piemēram, tas attieksies uz gadījumiem, kad dati uz tahogrammas dažādu iemeslu dēļ nav salasāmi, izmantota neatbilstoša tipa tahogramma vai, ja nepamatoti lietotas vairākas tahogrammas vai vadītāja kartes.
Par būtiskiem pārkāpumiem sods paredzēts ne tikai transportlīdzekļa vadītājam, bet arī viņa darba devējam. Tā, piemēram, ja vadītājs nepārtraukti vadījis transportlīdzekli 30 līdz 90 minūtes ilgāk, nekā atļauts, vadītājam sods plānots robežās no 30 līdz 50 latiem, bet pārvadātājam – no 50 līdz 150 latiem.
„Arī darba devēji ir līdzatbildīgi par satiksmes drošību un savu darbinieku rīcību uz ceļa. Arī viņiem ir jānodrošina, lai šoferi ir izgulējušies, atpūtušies un noguruma dēļ neapdraud citu cilvēku veselību un dzīvību,” norāda I.Čepāne.
Kā viena no problēmām komisijas sēdē tika aktualizēta apsargātu autostāvietu trūkums Latvijā, kurās šoferi varētu pavadīt nakti –ir tikai divas, kas atbilst starptautiski atzītiem standartiem. Taču, kā noskaidroja deputāti, pie Krievijas robežas izbūvētā modernā maksas stāvvieta tiek izmantota visai maz. Savukārt komisijas priekšsēdētājas biedrs Valērijs Agešins uzsvēra, ka pie atsevišķiem Latvijas ceļiem nav arī parastu stāvvietu kravas automašīnām, piemēram, posmā starp Liepāju un Ventspili.
Ņemot vērā autopārvadātāju asociāciju argumentus, komisijas deputāti uzdeva Satiksmes ministrijai sadarbībā ar nozares pārstāvjiem pārskatīt atsevišķus likumprojektam iesniegtos priekšlikumus un pie likumprojekta izskatīšanas atgriezties kādā no tuvākajām komisijas sēdēm.
Saeimas Preses dienests