Izglītības komisija aicina IZM izstrādāt konkrētu plānu nepieciešamā pedagogu skaita nodrošināšanai skolās

(04.02.2020.)
Gallery

Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija otrdien, 4.februārī, spriežot par pedagogu trūkumu skolās un skolotāju darba kvalitātes uzlabošanu, lēma aicināt Izglītības un zinātnes ministriju (IZM) līdz aprīļa beigām izstrādāt konkrētu vidēja termiņa plānu, kā to risināt.

“Pedagogi skolās arvien trūkst. Pēc studiju beigām salīdzinoši neliela daļa jauniešu izvēlas turpināt darbu skolā, un daudzi no esošajiem pedagogiem ir pirmspensijas vecumā. Ja valsts līmenī nepanāksim skaidru redzējumu par to, kā nodrošināt pedagogu piesaisti, problēma tikai samilzīs. Kas strādās skolās? Izglītības sistēma bez pedagogiem nav iedomājama,” sacīja Izglītības komisijas priekšsēdētājs Arvils Ašeradens, aicinot IZM sagatavot rīcības plānu.

Jautājums par pedagogu trūkumu valstī jāskata arī plašāk, veicinot skolotāja profesijas prestižu sabiedrībā, uzsvēra Izglītības komisijas priekšsēdētājs. Jārod veids, kā motivēt jaunos pedagogus nepamest darbu skolā, kā arī jānodrošina spēcīgs atbalsts pedagogiem mazākumtautību mācību iestādēs. Ņemot vērā pāreju uz mācībām valsts valodā, daļa mazākumtautību skolu signalizē par grūtībām nodrošināt pedagogus, kas pasniegtu latviešu valodā, sacīja A.Ašeradens, mudinot stiprināt atbalsta pasākumus skolotājiem.

Kā akcentēja A.Ašeradens, IZM jau spērusi vairākus būtiskus soļus jautājuma sakārtošanā. Komisijas priekšsēdētājs atzinīgi vērtēja pedagogu izglītības reformu, kas paredz viengadīgu darba vidē balstītu mācību programmu skolotāja kvalifikācijas iegūšanai. Šogad programmā plānots uzņemt pirmos studentus.

Izglītības komisija aicināja IZM aktīvāk strādāt pie tā, lai laicīgi prognozētu trūkstošo pedagogu amatu vietu skaitu skolās. Tam nepieciešams izveidot iecerēto digitālo rīku, kam jāprognozē vakanto skolotāju vietu veidošanās nākotnē, uzsvēra deputāti.

Deputāti sēdē diskutēja arī par rezultātiem Latvijas Bankas pētījumā, kas veltīts jautājumam par mācību sasniegumu atšķirībām Latvijas skolās. Pētījumā norādīts uz eksāmenu rezultātu saistību ar skolas lielumu, skolotāju algām un pedagogu vecumu.

Kā akcentēja A.Ašeradens, Izglītības komisija turpinās aktīvi sekot jautājumam par vispārējās izglītības iestāžu nodrošināšanu ar pedagogiem un skolotāju sagatavošanas sistēmas pilnveidi.

 

Saeimas Preses dienests

Pirmdien, 2.decembrī
13:50  Saeimas Prezidija sēde